Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Haha succes nijntje!

We hebben zand/watertafel. Is erg leuk inderdaad!
Hoi,

Ik wilde mijn vraag even hier neerleggen...

Vooropgesteld: we wachten nog op de brief voor het audiologisch centrum voor de intake, maar ik hoop dat iemand het herkent.

Onze peuter van 25 maanden praat nauwelijks. Soms brabbelt hij wat onverstaanbaars. Soms zegt hij “bal”, “lamp”, “koekje”, of “keer” (nog een keer) en heel soms een constructie als “bal hebben”. Maar het is echt minimaal. Zelden “papa” of “mama”. Hij is wel dol op boekjes lezen, inclusief woordenboekjes. Maar dingen nazeggen doet hij nooit en aanwijzen ook niet (al schijnt hij dat wel op het KDV te doen).

Verder is het een uitbundige knuffelkont die zich normaal ontwikkelt, hij was wat laat met rollen en zitten, maar met 18 maanden liep hij bijvoorbeeld voor het eerst los).

Hij gaat twee dagen in de week naar het KDV. Ze merken daar ook op dat zijn taal achterblijft, maar gaat hij goed op de groep en ook volgens de leidsters ontwikkelt hij zich verder normaal.

Kleine opdrachten als: “Ruim de auto’s op”, “pak je schoenen” en “kom, broodje eten”, begrijpt hij allemaal feilloos. Maar zelf praten gaat niet... Het is soms net of hij faalangst heeft.

Ik lees in andere topics over niet-pratende peuters over autisme, maar dat zie ik niet zo snel bij hem. Of steek ik nu m’n kop in het zand?
Morgenstond schreef:
09-05-2018 20:01
Wat leuk NYC. Hoe oud is jouw peuter?

Mijn zoontje wilde na de potjesdag per se - echt per se - zijn luier aan. Later maar weer eens proberen :)
Hij is 27 maanden.
@Lauraroar: inmiddels ervaring met twee late praters hier. Jongste van 27 maanden praat ook nog bijna niet.

Oudste (nu 4.5) deed dat rond die leeftijd ook nog niet. Toen hij 27 maanden was zijn we ook doorverwezen naar het audiologisch centrum. Daar is eigenlijk tamelijk weinig gedaan behalve wat standaardtesten die na zoveel maanden herhaald werden.

Grote kloof tussen passieve woordenschat/begrip en wat hij actief liet horen. Pas met drie jaar begon hij uit zichzelf meer te praten, slecht verstaanbaar. We zijn door het audiologisch centrum toen doorverwezen (met 3.5 jaar) naar een reguliere logopedist in de buurt die 1x per week met hen werkte en we kregen oefeningen voor thuis. In drie maanden tijd sprak hij verstaanbaar en leek vanaf dat moment ook geen schroom meer te hebben om te praten. Aan niets is nu nog te merken dat hij ooit zo laat begon.

Om mijn jongste maak ik me dus nu ook nog niet zoveel zorgen. Ik wil nu ook nog niet naar het audiologisch centrum. Wel merk ik dat het mijn jongste veel meer frustreert dan dat het mijn oudste deed. Mijn oudste leek te denken: "kan ik het niet duidelijk maken dan ga ik maar wat anders doen." Jongste kan echt een driftbui krijgen en mij aan mijn hand blijven trekken. Toch heb ik er wel vertrouwen in dat het over een jaar beter zal zijn en zo niet, dan trek ik alsnog aan de bel bij het AC.
Dat is fijn te horen NYC. Als ik Google dan kom ik namelijk alleen maar bij autisme uit. Maar als ik dan zo’n testje doe dan scoort zoon alleen op “taal” slecht, verder doet hij alles volgens het boekje. Ik hoop maar dat hij druk bezig is met taal leren, wat ik wel vermoed want hij wil zo verschrikkelijk graag boekjes lezen samen.
Ik moet eerlijk bekennen dat het destijds ook wel door mijn hoofd is geschoten bij mijn oudste. Hij heeft een introvert karakter, richtte zich niet graag op kinderen (wel weer op volwassenen, kijkt mensen ook aan), sorteerde speelgoed (maar ging er daarna wel mee spelen) dus ik herken zeker wel trekjes maar er is geen fixatie op iets, er is ook geen grote behoefte aan structuur (reageert soepel op veranderingen).

Ik heb bij mijn oudste het gevoel dat hij dingen pas wil laten zien/horen als hij zeker weet dat hij het kan. Hij is nu 4.5 en merk wel een veel grotere interesse voor cijfers/rekenen dan voor letters/lezen. Maar zijn taalbegrip en woordenschat zijn heel erg goed, ook in wat hij actief laat horen.

Maar toch succes bij het AC. En schrik niet te erg als zijn "achterstand" best groot is. Als ze hem een half jaar later testen kan dat alweer anders zijn. En mocht er om welke reden toch iets met je kind zijn dan ben je er zeker op tijd bij. Ik zou me niet teveel zorgen maken.
Even een vraagje aan zindelijkheidstrainers: hebben jullie ervaring met een peuter die in het potje gaat zitten graaien? :$
Carmiggelt, nee, hier niet. In de plas en/of poep bedoel je?

Zoon liet hier een dikke scheet op het potje vandaag, haha. Hij was volgens mij wel teleurgesteld dat je die niet kon terug zien ;-)
Morgenstond schreef:
10-05-2018 19:17
Carmiggelt, nee, hier niet. In de plas en/of poep bedoel je?

Zoon liet hier een dikke scheet op het potje vandaag, haha. Hij was volgens mij wel teleurgesteld dat je die niet kon terug zien ;-)
Haha, viel dat even tegen!

Tot nu toe heeft ze gelukkig nergens in gegrepen maar dan moet ik er wel als een waakhond bovenop zitten ;-D En ik wil niet dat ze ontmoedigd raakt omdat ze blijkbaar steeds iets verkeerd doet, zeg maar.
Beide kinderen gingen pas goed praten toen ze 3 jaar waren. Bij de 1e heb ik me ool eerst een beetje zorgen gemaakt maar toen dat vanzelf goed kwam heb ik mij er bij de 2e geen seconde over zorgen gemaakt
Beide wel regelmatig gefrustreerd omdat ik niet begreep wat ze bedoelden.
Als ze in het potje graaien, is hij/zij dan al wel klaar voor de training? Want dan vinden ze het misschien nog niet vies genoeg?

Hier vandaag eerste keer zonder luier. Had er totaal niks van verwacht want zoon geeft echt nul blijk van interesse in zindelijkheid. En ik had het idee dat hij het ook amper door heeft dat ie moet. Maar dat klopte niet want hij deed 5 van de 9 plassen op de wc. En in 4 gevallen zelfs dat hij uit zichzelf kwam vertellen dat hij moest plassen! :cheer2:
De grote motivator: Netflix :rolling:
Oja hier zeker ervaring met laat praten. Cb en kdv trokken al snel aan de bel maar wij wilden nog even afwachten. Uiteindelijk op zijn tweede wel naar ac geweest. Kwam niks uit. Logopedie hielp niks. Hij wordt deze zomer 4 en hij praat veel zinnen (begrip is nooit een punt geweest) maar de verstaanbaarheid is slecht. Hij gaat voor vroeg behandeling naar kentalis. Zijn hersens sturen de mondspieren niet aan, blijkt. Zijn hele motoriek loopt achter en er zijn vermoedens van autisme.
Hier wel meer aan de hand dus maar dat hoeft bij jullie niet zo te zijn natuurlijk. Die testjes bij ac vond hij heel leuk hoor:)

Nu wij inmiddels ook een kletskous van 2 hebben denken we oooh zo hoort een normale peuter te praten;)
NYC schreef:
10-05-2018 12:17
Ik moet eerlijk bekennen dat het destijds ook wel door mijn hoofd is geschoten bij mijn oudste. Hij heeft een introvert karakter, richtte zich niet graag op kinderen (wel weer op volwassenen, kijkt mensen ook aan), sorteerde speelgoed (maar ging er daarna wel mee spelen) dus ik herken zeker wel trekjes maar er is geen fixatie op iets, er is ook geen grote behoefte aan structuur (reageert soepel op veranderingen).

Ik heb bij mijn oudste het gevoel dat hij dingen pas wil laten zien/horen als hij zeker weet dat hij het kan. Hij is nu 4.5 en merk wel een veel grotere interesse voor cijfers/rekenen dan voor letters/lezen. Maar zijn taalbegrip en woordenschat zijn heel erg goed, ook in wat hij actief laat horen.

Maar toch succes bij het AC. En schrik niet te erg als zijn "achterstand" best groot is. Als ze hem een half jaar later testen kan dat alweer anders zijn. En mocht er om welke reden toch iets met je kind zijn dan ben je er zeker op tijd bij. Ik zou me niet teveel zorgen maken.
Onze zoon heeft waarschijnlijk wel autisme en ben benieuwd hoe het na de vakantie op school gaat. Hoe vind jouw zoon het op school?
Wat leuk om te lezen nijntje!
En hoe bedoel je dat met netflix? :P
Als hij op de wc ging proberen te plassen mocht hij intussen Netflix kijken. Dikke motivatie dus om op de wc te gaan.
En als hij dan plaste dan mocht hij de aflevering (van Nijntje) die hij aan het kijken was, daarna afkijken op de bank.
Aangezien Netflix kijken bij ons voor 17:00 uur nooit mag, vond hij dat geweldig.

Heb hem tussendoor long drink glazen met limo gegeven. En hij drinkt altijd enkel water thuis, dus het was ook nog een feestje om veel te drinken ;-)
LauraRoar schreef:
09-05-2018 23:32
Hoi,

Ik wilde mijn vraag even hier neerleggen...

Vooropgesteld: we wachten nog op de brief voor het audiologisch centrum voor de intake, maar ik hoop dat iemand het herkent.

Onze peuter van 25 maanden praat nauwelijks. Soms brabbelt hij wat onverstaanbaars. Soms zegt hij “bal”, “lamp”, “koekje”, of “keer” (nog een keer) en heel soms een constructie als “bal hebben”. Maar het is echt minimaal. Zelden “papa” of “mama”. Hij is wel dol op boekjes lezen, inclusief woordenboekjes. Maar dingen nazeggen doet hij nooit en aanwijzen ook niet (al schijnt hij dat wel op het KDV te doen).

Verder is het een uitbundige knuffelkont die zich normaal ontwikkelt, hij was wat laat met rollen en zitten, maar met 18 maanden liep hij bijvoorbeeld voor het eerst los).

Hij gaat twee dagen in de week naar het KDV. Ze merken daar ook op dat zijn taal achterblijft, maar gaat hij goed op de groep en ook volgens de leidsters ontwikkelt hij zich verder normaal.

Kleine opdrachten als: “Ruim de auto’s op”, “pak je schoenen” en “kom, broodje eten”, begrijpt hij allemaal feilloos. Maar zelf praten gaat niet... Het is soms net of hij faalangst heeft.

Ik lees in andere topics over niet-pratende peuters over autisme, maar dat zie ik niet zo snel bij hem. Of steek ik nu m’n kop in het zand?
Hoi Laura, nog even een snelle reactie hier op je vraag. Ik bedenk me dat we een paar maanden geleden ook waren begonnen met babygebarentaal bij onze dochter toen zij nog zo weinig praatte. Dat maakte al een klein beetje verschil in haar taalontwikkeling! Weet niet of dat iets is dat je nog kan proberen?
taxi87 schreef:
10-05-2018 20:54
Onze zoon heeft waarschijnlijk wel autisme en ben benieuwd hoe het na de vakantie op school gaat. Hoe vind jouw zoon het op school?
Ik heb de indruk dat hij het naar zijn zin heeft op school. Hij vertelt er niet heel veel over maar hij gaat graag, is dol op de juf, heeft twee vriendschappen gesloten en in het gesprek met de leerkracht gaf ze ook aan dat hij het naar zijn zin heeft en zich bij voorkeur op zijn eigen dingen concentreert (Hij is "op zichzelf") dus het klinkt alsof hij op school gewoon lekker zichzelf kan zijn.
CarmiggelT schreef:
10-05-2018 19:04
Even een vraagje aan zindelijkheidstrainers: hebben jullie ervaring met een peuter die in het potje gaat zitten graaien? :$
Graaien in het potje niet maar hij wil hem wel bij voorkeur zelf het potje leegkiepen in de wc.
Dat leegkiepen is hier ook favoriet. En dan ook daarna zelf doortrekken :P
Dank voor alle tips! Brief is binnen, 20 juni gaan we erheen
CarmiggelT schreef:
10-05-2018 19:51
Haha, viel dat even tegen!

Tot nu toe heeft ze gelukkig nergens in gegrepen maar dan moet ik er wel als een waakhond bovenop zitten ;-D En ik wil niet dat ze ontmoedigd raakt omdat ze blijkbaar steeds iets verkeerd doet, zeg maar.
Hoe erg zou het zijn als ze plas of poep aanraakt? Hier merk ik dat dat soort gedrag gewoon onderzoeken is en na 1-2x is het weer voorbij.

Mijn peuter is ook begonnen op het potje. Hij doet er bijna altijd iets op, maar doet ook nog alles in z’n luier en op de grond. Ik denk dat dit nog best lang kan duren...
Frizz schreef:
12-05-2018 23:37
Hoe erg zou het zijn als ze plas of poep aanraakt? Hier merk ik dat dat soort gedrag gewoon onderzoeken is en na 1-2x is het weer voorbij.
Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Toch maar wat minder bovenop zitten de volgende keer...
Wachten jullie nog op bepaalde signalen voor je met zindelijkheidstraining begint (bijv. poep in de luier vies vinden, dat soort dingen) of kies je zelf gewoon een moment dat jullie handig uitkomt?
Bloemenzee schreef:
13-05-2018 20:31
Wachten jullie nog op bepaalde signalen voor je met zindelijkheidstraining begint (bijv. poep in de luier vies vinden, dat soort dingen) of kies je zelf gewoon een moment dat jullie handig uitkomt?
Beide. Als je tijd hebt er voor, als de kleine niet koppig is en het dus ook zelf aangeeft of wil
Bloemenzee schreef:
13-05-2018 20:31
Gewoon begonnen. 2 weken voor zn 2e verjaardag en met 2-3 weken was hij zindelijk. Flink investeren en dweilen en vooral geen luier meer om doen. Echt zo fijn nu!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven