Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

zaterdag 1 september 2018 om 21:47
Hier was het wel een paar weken pittig, ook omdat ik door mijn hormonen zelf volslagen labiel werd. Onze Peuter was echt heel verdrietig, wilde constant op schoot als ik zijn broertje vast had. Hij was echt bang om zijn moeder kwijt te raken. We hebben hem wel naar de opvang gebracht en dat hielp - daar was geen babybroertje - en verder tijd gemaakt echt samen met hem (samen een YouTube filmpje kijken, boekje lezen voor het slapen gaan, in bad doen, mee naar de supermarkt zonder baby, af en toe een grotere uitstap naar zwembad of speeltuin) en toen kwam het na een paar weken goed.Shift schreef: ↑01-09-2018 21:23Potverdorie, heb ik een peuterdochter van bijna 2,5 en zie/lees ik nu pas voor het eerst dit geniale topic! Wat een feest van herkenning![]()
Ik ben momenteel ruim 40 weken zwanger van dochter no 2, en merk dat dat inmiddels een zware beproeving is voor mijn peutertolerantie, al zit dochter momenteel in een redelijk rustige fase (als in, stilte voor de storm waarschijnlijk). Ben erg benieuwd hoe dat straks gaat.. Hoe ging dat bij jullie, een peuter met newborn? Chiao, jij bent ook vrij recent bevallen toch? Hoe vindt je peuter de nieuwe situatie?
Onze peuter (2 jaar en 7 maanden) heeft de baby nooit opzettelijk pijn gedaan bijvoorbeeld. Dat begint nu pas. Hij wordt helemaal hysterisch als zijn broertje huilt (broertje is een blij ei en huilt niet vaak, maar als hij dat doet gaat de volumeknop ook meteen op 11) en gaat hem dan slaan. Herkent iemand dit? Hoe gaan jullie er mee om? Niets wat ik probeer lijkt te helpen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.

zaterdag 1 september 2018 om 22:25
Ja, dat klopt. Mijn zoon is nu drie weken. Dochter was 2 jaar en 1 maand toen haar broertje geboren werd. Als je haar vraagt of dat ze haar broertje leuk vindt zegt ze steevast: Nee. Ze is met momenten echt wel jaloers. Vandaag zei ze letterlijk toen ik zoon de fles gaf: papa (naam baby) overnemen, (Eigen naam) bij mama op schoot. Als ze baldadig is, pakt ze zijn speen of spuugdoek af. Hem fysiek pijndoen heeft ze nog nooit gedaan. Zodra hij begint te huilen, dan komt ze echter al met de speen aangerend en probeert hem in zijn mond te doen (dit gaat nog een beetje lomp, maar ze doet haar best). Ze vindt het ook erg leuk als ik hem bij haar spel betrek. Zodat hij kan "kijken" wat ze aan het doen is etc. En verder wil ze heel vaak helpen tijdens het verschonen, flessen maken etc. Dus ik zie geen raar peutergedrag bij haar. Ik probeer wel zeer bewust ook met regelmaat 1 op 1 momenten met dochter te hebben. Daar geniet ze enorm van.Shift schreef: ↑01-09-2018 21:23Potverdorie, heb ik een peuterdochter van bijna 2,5 en zie/lees ik nu pas voor het eerst dit geniale topic! Wat een feest van herkenning![]()
Ik ben momenteel ruim 40 weken zwanger van dochter no 2, en merk dat dat inmiddels een zware beproeving is voor mijn peutertolerantie, al zit dochter momenteel in een redelijk rustige fase (als in, stilte voor de storm waarschijnlijk). Ben erg benieuwd hoe dat straks gaat.. Hoe ging dat bij jullie, een peuter met newborn? Chiao, jij bent ook vrij recent bevallen toch? Hoe vindt je peuter de nieuwe situatie?
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
zaterdag 1 september 2018 om 22:30
Dochter gaat eigenlijk altijd heerlijk kletsen tegen en spelen met haar knuffels die in haar bed liggen zodra ze wakker wordt. Zodra ze ons op de gang hoort roept ze papa of mama en dan maken wij haar deur open. Dan klimt ze pas uit haar bed en rent naar ons toe.GlitterCupcake schreef: ↑01-09-2018 07:01Ik heb ook een vraag. Hoe worden jullie peuters wakker? Hier altijd jankend. Verder is het een goed gemutste peuter zonder heel veel gezeur of tegen gestribbel. Maar als hij wakker wordt begint ie te janken en jengelen. Het is geen honger of paniek. Hij kan dan nog even zonder ontbijt en we liggen zelf 2 meter verder op.
Als baby was het nog wel eens brabbelen bij het ontwaken maar nu niet meer. Het is zo’n flut begin van de dag..
zaterdag 1 september 2018 om 22:37
Dochter sliep in een slaapzak totdat ze iets meer dan een maand geleden overging naar haar eenpersoonsbed. Daar heeft ze de eerste twee tot drie nachten in een slaapzak met alleen een dekbedovertrek geslapen. Daarna was het zo heet, dat ze in een luier met onderbroek en alleen het dekbedovertrek sliep. Sinds het weer kouder is heeft ze een pyjama met dekbed. Vaak ligt ze op het dekbed bij het wakker worden, dus ik vind een pyjama dan wel een must.
In de tussentijd heeft ze nog wel een keer gelogeerd in een campingbed. Daarin heeft ze wel met een slaapzak geslapen.
zaterdag 1 september 2018 om 22:49
Ze is in ieder geval wel eerlijkChiao schreef: ↑01-09-2018 22:25Ja, dat klopt. Mijn zoon is nu drie weken. Dochter was 2 jaar en 1 maand toen haar broertje geboren werd. Als je haar vraagt of dat ze haar broertje leuk vindt zegt ze steevast: Nee. Ze is met momenten echt wel jaloers. Vandaag zei ze letterlijk toen ik zoon de fles gaf: papa (naam baby) overnemen, (Eigen naam) bij mama op schoot. Als ze baldadig is, pakt ze zijn speen of spuugdoek af. Hem fysiek pijndoen heeft ze nog nooit gedaan. Zodra hij begint te huilen, dan komt ze echter al met de speen aangerend en probeert hem in zijn mond te doen (dit gaat nog een beetje lomp, maar ze doet haar best). Ze vindt het ook erg leuk als ik hem bij haar spel betrek. Zodat hij kan "kijken" wat ze aan het doen is etc. En verder wil ze heel vaak helpen tijdens het verschonen, flessen maken etc. Dus ik zie geen raar peutergedrag bij haar. Ik probeer wel zeer bewust ook met regelmaat 1 op 1 momenten met dochter te hebben. Daar geniet ze enorm van.

zaterdag 1 september 2018 om 23:18
Hallo123r, dochter heeft hier sinds een paar dagen wel weer een slaapzak aan, gewoon iets simpels van Prenatal, ook al slaapt ze al een tijdje in een groot bed. Ze wurmt zich snachts altijd onder haar dekbed vandaan, en wordt dan sochtends heel vroeg wakker omdat ze het koud heeft (ondanks pyjama). Het scheelt wel dat ze nooit zelf het bed uit klimt als wij er niet bij zijn, of ze nou alleen een pyjama of ook een slaapzak aan heeft, dus ik ben niet bang dat ze valt oid. De klink van haar deur zit wel omhoog, dat mocht ze er toch eens uit klimmen met slaapzak, kan ze er in ieder geval niet de trap mee af.
zondag 2 september 2018 om 08:09
Als ik jullie verhalen zo hoor, dan valt het hier met zoon alles mee. Hij was 18mnd toen zijn zusje geboren werd en ik heb van jaloezie niks gemerkt. Hij geeft dr af en toe wel een tik, maar als hij met een vriendje aan het spelen zou zijn op dat moment, zou die op dat moment een tik hebben gekregen. Niet dat hij het mag natuurlijk, dus we halen ze uit elkaar, zeggen zoon dat het niet mag, troosteb het slachtoffer en laten zoon sorry zeggen. Als hij een (toevallige) tik van dochter krijgt, proberen we uit te leggen dat ze nog niet goed weet wat ze doet en zeggen we samen met haar sorry tegen hem.
zondag 2 september 2018 om 08:18
@slaapzak: ik denk dat we komende week als we op vakantie gaan maar eens een pyjama gaan introduceren en de slaapzak thuis laten. Ik hoorde man net tegen zoon zeggen, dat het zo knap was dat hij de slaapzak zelf al uit heeft gekregen. Dat is het natuurlijk ook, dat ding zat al achterstevoren
Hoe dan?

Hoe dan?

zondag 2 september 2018 om 10:05
zondag 2 september 2018 om 12:37
De stand van zaken in de kledingkast van dochter, nadat al het oude/vieze/te kleine spul eruit is:
Pyjama’s: 8, waarvan 1 shortama Zwempak: 1
Zwembroekje: 1
Ondergoed: rompers 8, hemdjes 5, onderbroeken 9
Sokken: 9 paar, nieuwe al besteld
Leggings/maillot: 10
Korte broeken: 7 (gaan nu vrijwel allemaal naar de zolder)
Rokjes: 5
Lange broek jeans: 7, +1 tuinbroek
Lange broek katoen: 1
Joggingbroek: 1
Shirt korte mouw: 10
Shirt longsleeve: 5
Truien/vesten: 4
Badjas: 1, wel bijna te klein
Jurkjes: 16, waarvan grootste deel echt voor de zomer
Spijkerjas: 0
Zomerjas: 2
Winterjas: is besteld
Concluderend weet ik al wat ik vanmiddag ga doen..
Pyjama’s: 8, waarvan 1 shortama Zwempak: 1
Zwembroekje: 1
Ondergoed: rompers 8, hemdjes 5, onderbroeken 9
Sokken: 9 paar, nieuwe al besteld
Leggings/maillot: 10
Korte broeken: 7 (gaan nu vrijwel allemaal naar de zolder)
Rokjes: 5
Lange broek jeans: 7, +1 tuinbroek
Lange broek katoen: 1
Joggingbroek: 1
Shirt korte mouw: 10
Shirt longsleeve: 5
Truien/vesten: 4
Badjas: 1, wel bijna te klein
Jurkjes: 16, waarvan grootste deel echt voor de zomer
Spijkerjas: 0
Zomerjas: 2
Winterjas: is besteld
Concluderend weet ik al wat ik vanmiddag ga doen..

zondag 2 september 2018 om 12:55
Ik had nav jullie berichten een paar boekjes mee gegeven naar bed. Die ging peuter zoet liggen lezen. Vanmorgen werd hij wakker en babbelde wat. Toen begon hij weer boekjes te lezen.
Om daarna met de boeken tegen het hoofdeind te beuken, er eentje de gordijnen in te gooien en zo luid mogelijk een GROENTENCRACKER en WATER te eisen. Maar het was wel fijn om niet wakker te worden van gejank

Om daarna met de boeken tegen het hoofdeind te beuken, er eentje de gordijnen in te gooien en zo luid mogelijk een GROENTENCRACKER en WATER te eisen. Maar het was wel fijn om niet wakker te worden van gejank

zondag 2 september 2018 om 13:01
Het begin is er Glittercupcake!
Dochter heeft vanmorgen drie zakken vol met kleding gekregen. Dus ze kan weer even vooruit. En ze heeft al een flinke voorraad. Wij wassen dus maar eens per weekHet is maar goed dat ze een grote kledingkast heeft.
Dochter heeft vanmorgen drie zakken vol met kleding gekregen. Dus ze kan weer even vooruit. En ze heeft al een flinke voorraad. Wij wassen dus maar eens per weekHet is maar goed dat ze een grote kledingkast heeft.
zondag 2 september 2018 om 13:30
Dochter kreeg een paar maanden geleden ook haar slaapzak uit (die binnenstebuiten én achterstevoren aan was). Daarna idd zo heet dat ze alleen in luier sliep. Nu hebben we sinds 2 twee weken een dekbed en kussen, wel pyama aan want ze blijft er ook echt niet onder.
Ze is nu 2j3m en slaapt nog in een ledikant. Hoor dat veel peuters al vroeg naar een groot bed gaan! Ik ben dan zo bang dat we ze tig keer terug moeten leggen.. En dat ze sochtends om 6 uue naast ons bed staat (nu ligt ze nog een uurtje te spelen in bed, dankzij schaapje).
Ze is nu 2j3m en slaapt nog in een ledikant. Hoor dat veel peuters al vroeg naar een groot bed gaan! Ik ben dan zo bang dat we ze tig keer terug moeten leggen.. En dat ze sochtends om 6 uue naast ons bed staat (nu ligt ze nog een uurtje te spelen in bed, dankzij schaapje).
zondag 2 september 2018 om 13:56
We hebben hier gevraagd of hij het voor kon doen, want "papa en mama vinden het zo knap van je".
Armen naar binnen, sjorren tot de rits weer voor zit, armen naar buiten, rits open. Het kan soms zo simpel zijn
Het middagslaapje lijkt nu officieel verleden tijd op een incidentele powernap in de auto na. Jammer, dat is 3 uur extra op een dag aan activiteiten verzinnen.
Volgens mij heb ik echt belabberd weinig kleren, en toch was ik voor de kinderen niet vaker dan een keer per week kleertjes. Hoe lang lopen ze bij jullie dan in hetzelfde? Hier doen ze 2/3 dagen met een broek of shirt... Als iets vies is gaat het natuurlijk eerder in de was.
Armen naar binnen, sjorren tot de rits weer voor zit, armen naar buiten, rits open. Het kan soms zo simpel zijn

Het middagslaapje lijkt nu officieel verleden tijd op een incidentele powernap in de auto na. Jammer, dat is 3 uur extra op een dag aan activiteiten verzinnen.
Volgens mij heb ik echt belabberd weinig kleren, en toch was ik voor de kinderen niet vaker dan een keer per week kleertjes. Hoe lang lopen ze bij jullie dan in hetzelfde? Hier doen ze 2/3 dagen met een broek of shirt... Als iets vies is gaat het natuurlijk eerder in de was.
zondag 2 september 2018 om 14:07
Ja wol gaat vaak wel meerdere maten mee. Kind slaapt (weer) in wollen broekjes en die zijn nu 2-3 maten te klein, officieel. Welke pyjama’s heb jij?GlitterCupcake schreef: ↑01-09-2018 21:25Ik kan niet wachten tot er geen dubbele garderobe meer ligt. We gaan de komende week nog op vakantie en daarna gaan de zomer spullen er uit![]()
Hier hebben we peuter na de hittegolven niet meer in een slaapzak gestopt. Hij slaapt nu op/naast zijn dekbed met een onesie of pyama aan. Als het gaat vriezen koop ik nog twee wollen pyjama’s als die van vorig jaar niet meer passen. Maar wol is zooo vergefelijk en flexibelPeuter draagt een vest sinds hij 74 had nu met 98 nog. Ik weet niet hoe het komt maar het vormt zich naar zijn maat.
•
zondag 2 september 2018 om 14:13

zondag 2 september 2018 om 14:47
@groot bed: hebben jullie het er wel eens met haar over gehad, hallo123r? Als zij niet weet dat er ook een ‘groot bed’ bestaat, zal ze er niet uit zichzelf over beginnen. Dochter heeft er hier ook zelf nooit wat over gezegd of laten merken, de keus lag bij ons. Wij hebben haar een paar dagen voor het grote bed zou komen ingelicht en telkens kort benoemd wanneer het grote bed zou komen, samen met haar het bed in elkaar gezet, mooi opgemaakt, knuffel erin. Die avond mocht ze kiezen tussen ledikant en grote bed, ze koos voor het grote bed en dat was het. Ledikant is na 2 dagen van de kamer gegaan, en ze slaapt sinds nacht 1 prima in het grote bed.
zondag 2 september 2018 om 14:51
Overigens hebben we haar bewust niet gezegd dat ze er zelf niet uit mocht komen, om daar geen nadruk op te leggen/het interessant te maken. Gewoon instoppen, verhaal lezen en welterusten, zoals we bij het ledikant ook deden. Ze kan er zelf prima in en uit, maar doet dat niet als wij er niet bij zijn. s’ Ochtends zit ze gewoon braaf in bed te wachten.
zondag 2 september 2018 om 15:16
Bij ons gaf dreumes het niet aan dat ie er aan toe was: papa en mama waren er aan toe.
Dus hij ging gewoon over.
Heeft idd wel wat nachten gespook opgeleverd. Niet meteen maar juist een poosje later. Maar dat duurde niet lang omdat we best streng daarop waren. Nu met jongste stel ik de overgang wel wat verder uit overigens. Maar bijv met 3 nog steeds in een ledikant kan ik me niks bij voorstellen.
Peuter van 3 mag en gaat gewoon zelf zn bed uit. Ook als hij moet plassen bijvoorbeeld, ik wil niet voor elke plas worden geroepen
En we hebben regels over hoe laat hij aan ons bed mag staan s ochtends. Doordeweeks 7 uur en in het weekend 8 uur. Vanmorgen was ie pas 8:45 en zei hij: Ik heb netjes op mijn kamer gespeeld, jullie konden lekker uitslapen hè?
Dus hij ging gewoon over.
Heeft idd wel wat nachten gespook opgeleverd. Niet meteen maar juist een poosje later. Maar dat duurde niet lang omdat we best streng daarop waren. Nu met jongste stel ik de overgang wel wat verder uit overigens. Maar bijv met 3 nog steeds in een ledikant kan ik me niks bij voorstellen.
Peuter van 3 mag en gaat gewoon zelf zn bed uit. Ook als hij moet plassen bijvoorbeeld, ik wil niet voor elke plas worden geroepen

En we hebben regels over hoe laat hij aan ons bed mag staan s ochtends. Doordeweeks 7 uur en in het weekend 8 uur. Vanmorgen was ie pas 8:45 en zei hij: Ik heb netjes op mijn kamer gespeeld, jullie konden lekker uitslapen hè?