Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Zoon van 27 maanden trekt uit: sokken, schoenen, laarzen, jas, hemd. En soms longsleeve. Met de broek komt hij tot aan zijn enkels.
Hij trekt aan: jas, laarzen.

Zoon van bijna 4 kan alles zelf aan en uit doen incl sluitingen (behalve veter strikken)

Hij heeft nog nooit raak gehad met op het potje of Wc plassen. Maar we zijn er ook amper mee bezig.

@planbord: toen mijn oudste de dagen kende, kende hij binnen een maand ook het schema uit zijn hoofd met wanneer hij waar heen gaat. Dat is hier regelmatig. En incidentele dingen kon ik ook al heel snel benoemen met ‘dat gaan we zaterdag doen’. Dus hier was een planbord onnodig.
Alleen voor het naar school gaan (wennen, eerste dag, bso etc) heb ik nu een tijdelijk overzichtje gemaakt voor hem. Want iedereen zegt ‘je gaat bijna naar school he’ maar wat voor de een bijna is (bijv over vijf weken) is voor een peuter nog mega lang. Dus dat overzag hij niet.
iduna schreef:
05-03-2019 18:33
Hoe oud zijn jullie kinderen dan dat ze al zoveel kleding kunnen aan- en uittrekken? Mijn zoontje van 22 maanden kan nog niks op dat gebied :facepalm: ...

Ook de zindelijkheidstraining verloopt moeizaam. Twee keer per dag (na het opstaan en na het slaapje) zit hij keurig 10 minuten op het potje en lezen we een boekje of spelletje, maar hij heeft nog maar drie keer iets op het potje gedaan. We zijn nu vier weken bezig.

Ook groenten gaan er al een half jaar niet in. Hij wil het niet eens proeven.

Zucht....

Onze peuter is (even denken..) 31,5 maand, ruim 2,5 dus. Jouw dreumes is er net van op de hoogte dat die neus zijn neus is ;) Mijn dreumes telt tot 60..

Hier ging peuter pas op het toilet met verkleiner toen hij zelf begon over plassen. Toen kwam er de eerste keren pas wat als ie op de tocht zat. Pas sinds een maand of twee doet ie bewust plassen.

Chill, relax en wees er niet zo mee bezig. Er gaat niks gebeuren zonder dat je dreumes de juiste stapjes in zijn hersenen kan zetten. En die stapjes kunnen pas gezet worden als zijn lijf de juiste paadjes heeft aangelegd. Je kan hem niet dwingen.
Nijntje* schreef:
05-03-2019 19:32
Zoon van 27 maanden trekt uit: sokken, schoenen, laarzen, jas, hemd. En soms longsleeve. Met de broek komt hij tot aan zijn enkels.
Hij trekt aan: jas, laarzen.

Zoon van bijna 4 kan alles zelf aan en uit doen incl sluitingen (behalve veter strikken)

Hij heeft nog nooit raak gehad met op het potje of Wc plassen. Maar we zijn er ook amper mee bezig.

@planbord: toen mijn oudste de dagen kende, kende hij binnen een maand ook het schema uit zijn hoofd met wanneer hij waar heen gaat. Dat is hier regelmatig. En incidentele dingen kon ik ook al heel snel benoemen met ‘dat gaan we zaterdag doen’. Dus hier was een planbord onnodig.
Alleen voor het naar school gaan (wennen, eerste dag, bso etc) heb ik nu een tijdelijk overzichtje gemaakt voor hem. Want iedereen zegt ‘je gaat bijna naar school he’ maar wat voor de een bijna is (bijv over vijf weken) is voor een peuter nog mega lang. Dus dat overzag hij niet.

Ooh ja zo’n houten bord :idee: Leuk!
Dochter van 2j9m is wat betreft kleding wel een aparte volgens mij, Ze kan al een hele poos zichzelf aan en uitkleden. Alleen haar winterjas met knopen lukt zelf niet. Verder mag ik haar vooral ook niet helpen. Ergens wel fijn, maar niet handig als je haast hebt..... Daarnaast staat ze tegenwoordig iedere ochtend op haar stoeltje zodat ze in haar kast kan kijken en kan bepalen wat ze aan doet... Van de week nog een hele discussie dat er toch echt een rokje of jurkje bij een maillot hoort, ze wilde dus alleen in maillot naar buiten :proud:.

Potje plassen gaat hier opeens super goed de laatste week dus we zijn nu aan het doorzetten.. Alleen heeft ze nog nooit gepoept op potje of wc. Hoe ging dat bij jullie? We hebben ook eerder geoefend met potje plassen enzo maar volgens mij moeten ze er zelf echt aan toe zijn. Dochter begon het uit zichzelf weer te doen en doet nu bijna alle plasjes op het potje.

Hier is dochter nog niet bezig met de dagen dus hier nog geen planbord!
#loedermoeder
anoniem_370054 wijzigde dit bericht op 06-03-2019 08:03
97.64% gewijzigd
Jeetje GC, dat maak jij weer mee ;-) Jammer dat hij het lekker vond, maar kan gebeuren...

Ik ben wel verbaasd over dat zoveel peuters zich al zo goed kunnen uit- en aankleden. Dat doet mijn peuter van bijna 3 pas sinds kort. Ik heb een zus die in het onderwijs werkt en van haar hoor ik dat ze juist vaak kinderen heeft die zich in de eerste groepen nog niet zelf kunnen uit- en aankleden. Misschien ander soort ouder-kind combinaties.

Misplaatst hier, maar mijn baby van 8 maanden kan zich optrekken tot staan en ik ben een heule trotse moeder :cheer2:
Hahaha Glitter, dat had ik afgelopen weekend met de wijn!

Dat zat in een laag, gewoon glas omdat de wijnglazen allemaal in de vaatwasser zaten. Ik zat met peuter naast me aan tafel wat te after-dinner-dromen, pak mijn glas, wijn op! Zaten net daarvoor nog twee goede slokken in, die in een bijzonder blij ogende peuter zijn verdwenen! o_o

Samen #loedermoeder zijn?

Wow Morgenstond, die heeft haast, knap hoor!
Ja heel jammer dat ie het lekker vond. Maar dan ook écht smullen. Zoals ie ook tijdens het eten van poffertjes kijkt :wtf:

Dat aan-uit kleden oefenen we ook wel echt met peuter omdat ik straks niet een topic op Viva wil openen met ‘mijn kleuter kan nog niet alleen naar het toilet en de juf wil niet helpen’. Waarna iedereen brult dat je zo’n kind een joggingbroek aan moet trekken..
:high5: Shaun!
Hahaha die peuters kunnen toch ook stiekem en snel zijn glitter en shaun!
Is niet leuk, maar kan gebeuren.

Ik oefen niet expres veel, zoon wil heel graag leren. En dan is alles zelf doen...
Al is het wel ideaal dat ik s ochtends kan zeggen, doe je schoenen en jas aan. En toen stond zoon al knap te wachten op me in zijn laarzen (want hjj is gewoon gek op zijn laarzen..) en jas aan. Zelfs zn rugzak had hij om. Wel verkeerd, hij zat op zn buik :P
Peuter heeft geen kater :facepalm: Hij heeft wel écht doorgeslapen voor de verandering..
Die peuters kunnen soms ook zo snel zijn, hier is ook al eens een slok bier verdwenen :-? #nogeenloedermoeder :-$

@kleding uitzoeken, wat een drama is dat soms. Gister had ze "ruzie" met papa omdat ze andere sokken aan wilde :facepalm:
Haha een nachtje doorslapen is ook niet verkeerd :P

Maar nu het een keer gebeurt is, zal het niet zo snel nog een keer gebeuren ;)

Een vraag voor wie het weet, hoe maak je een avatar bij je naam? Niet peuter gerelateerd :P
Moet even lachen om de alcoholdrinkende peuters. Kan gebeuren, niet schuldig voelen hoor, ze zijn ook zo snel.

Aan en uitkleden doe ik eigenlijk nog vaak zelf, anders gebeurd er niets.

@morgenstond! Yeah goed van hem!

Merk dat ik een stuk minder reageer, druk met peuter en baby. Hij is alweer een maand!

Fijne dag iedereen!
sneeuwball schreef:
06-03-2019 07:40
Haha een nachtje doorslapen is ook niet verkeerd :P

Maar nu het een keer gebeurt is, zal het niet zo snel nog een keer gebeuren ;)

Een vraag voor wie het weet, hoe maak je een avatar bij je naam? Niet peuter gerelateerd :P

Icoontje rechts boven, naast twitter vogel
Tab links ‘profiel’
Klik op avatar
Kies een niet al te groot plaatje uit. Je kan plaatjes verkleinen op tinypic.
Onze peuter is vanochtend grote broer geworden :flirting:. Hij wist niet wat hij ervan moest denken haha. Maar wilde wel. Knuffelen.
:cheer2: :cheer2: :cheer2:
Gefeliciteerd Aapje!!
Is alles goed gegaan?
Gefeliciteerd aapje! Hopelijk heb je een mooie kraamtijd :)
:cheer2: Gefeliciteerd! :cheer2:
1-Aapje schreef:
06-03-2019 10:01
Onze peuter is vanochtend grote broer geworden :flirting:. Hij wist niet wat hij ervan moest denken haha. Maar wilde wel. Knuffelen.
Gefeliciteerd en herkenbaar hoor van je zoontje. Hier is zoon inmiddels trots op zijn broertje. Elke morgen gaat hij eerst even kijken of alles goed met hem gaat.
fiona2018 schreef:
06-03-2019 10:08
:cheer2: :cheer2: :cheer2:
Gefeliciteerd Aapje!!
Is alles goed gegaan?
Bevalling is wederom geëindigd in keizersnede wegens niet vorderende ontsluiting maar zoon doet het super. Drinkt al goed en is heerlijk. Ontspannen.
Gefeliciteerd Aapje! :)
Hoe gaat het met jou?
Aapje gefeliciteerd!!!!!
GlitterCupcake schreef:
06-03-2019 08:00
Icoontje rechts boven, naast twitter vogel
Tab links ‘profiel’
Klik op avatar
Kies een niet al te groot plaatje uit. Je kan plaatjes verkleinen op tinypic.

Gelukt, dankje!
Gefeliciteerd aapje! :cheer:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven