Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Hahaha Glitter, wat een knaapie. Liever een scheet dan een kotskanon haha.

Even een vraagje: onze net peuter is vandaag in de nieuwe groep op het kdv begonnen (2 tot 4jr), na 3 wendagen waarop het wisselend ging. Hij moet duidelijk nog erg wennen, huilt veel, en komt niet echt tot spelen. Hij eet en slaapt gelukkig wel. Nu weet ik dat elk kind weer anders is, maar hoe lang duurde het bij jullie peuters voor ze gewend waren en weer met plezier naar het kdv gingen? Vriend en ik gaan proberen hem de komende weken wanneer mogelijk later weg te brengen en vroeger op te halen, zodat zn dagen korter zijn. Maar ik vind t zo sneu, moest zelf ook even wat tranen wegvegen nadat ik hem had weggebracht en ik hem om zijn mama hoorde roepen en huilen op de gang.
GlitterCupcake schreef:
04-03-2019 20:15
Haha het werkt! Peuter kwam wat moe van het kdv dus staat te jengelen in de parkeergarage. Man zucht en ik heb er geen zin an.

:idee: “Peuter? Ben jij sneller dan papa bij de lift?”

Echt je had hem moeten zien hollen :lol:
"Ik weet niet waar ons huis is" werkte hier ook nog wel eens dat peuter er dan naartoe ging rennen :-P Het blijven mysterieuze wezens af en toe.

In hoeverre kunnen jullie peuters zichzelf aan- en uitkleden? Ik ben wel benieuwd. En een rits dichtdoen, zouden ze dat nu al kunnen leren?
Moondancer, mijn peuter huilde altijd als ik wegging. Baby- of peutergroep. Dus hier geen ervaring voor je. Maar ik denk dat hij wel snel gewend zal zijn. Zeggen de leidsters dat hij snel te troosten is?
Fijn van de kies littlebel, heeft zichzelf mooi opgelost dus!

@moondancer, wat sneu dat hij hetzo moeilijk heeft in de nieuwe groep... bij ons zijn er 3 groepen (en nog een plus groep voor kids die al echt toe zijn aan de basisschool maar nog even moeten wachten) rond 2,5 gaat dreumes pas over en de vorige overgang was met 1 jaar en 3mnd. Dat ging heel soepel en vond ze direct leuk.
Is hij op de groep snel getroost? Kan hij aangeven wat hij mist/wennen vindt? Misschien dat ze daar nog extra rekening mee kunnen houden.

Dochter mag vandaag weer naar het zkh voor een voedsel provocatie, je krijgt voor alle voedingen een echte test en een placebo. Vandaag is deel 2 ei maar aangezien ze op deel 1 al heeft gereageerd weten we dat het nu een placebo moet zijn. Voelt zo nutteloos om dan weer 5uur lang in een zkh te moeten zitten... gelukkig hebben ze een leuke speelkamer dus ze zal zich wel weer vermaken.
Zoon heeft periodes gehad dat hij huilde als ik hem afzette bij de gastouder. Een show ook wel, want als ik weg was, was het huilen klaar.

Hij is vorige week gaan wennen bij het kdv (nieuw) en ook huilen. Maar als ik weg was, was het al goed.
Ik ga er van uit als hij daar een paar keer is geweest, het huilen ook over is.

En iets vertrouwds mee zoals zn knuffel!

Ach envelop, wat vervelend voor dochter. Zouden ze 1x placebo doen en 1x echt? Heb je dan met die 5 uur wel uitslag of is het daarheen en dan 5 uur kijken hoe ze erop reageert? Succes!
Je krijgt voor alle allergieën twee testen bij een provocatie, 1x echt en 1x placebo, iedere test duurt ongeveer 5uur maar als ze je moeten behandelen met een epi pen of antihestamine drank moet je wat langer blijven (de vorige keer).
De dag erna word je gebeld of er thuis nog symptomen zijn geweest en een paar dagen (of in ons geval een paar weken) later wordt de uitslag besproken met de allergoloog.

Ik merk wel dat dochter nu op een leeftijd komt dat ze doorheeft dat ze soms anders behandeld wordt dan de andere kinderen en dat niet leuk vindt. Thuis kunnen we dat vaak voorkomen maar op het kdv kan het soms niet anders hoeveel rekening ze ook met haar houden. Vind het lastig om daar goed mee om te gaan, het is niet anders maar vind het wel sneu!
Sommige dingen staan we nu maar wel toe zoals schmink op het gezicht of beperkt spelen met water (geeft beiden extra eczeem).

Hier gaat de favo knuffel trouwens ook overal mee naartoe, perfect als troost als wij er niet zijn. Als ze zich thuis pijn doet wil ze soms niet direct geknuffeld worden, eerst haar knuffel en dan pas aandacht van ons :facepalm:
Hier heeft kdv alleen 1 verticale groep dus zoon hoeft nooit te wisselen. Maar het is de afgelopen weken lastig bij wegbrengen. Hij wil graag met me mee dus duurt het iedere keer even voor we hem genoeg hebben afgeleid dat ik weg kan. Want hem krijsend achterlaten vind ik vreselijk :-(. Maar hier ligt het denk ik aan het feit dat de baby natuurlijk iedere dag geboren kan worden en dat zorgt voor spanning.

@Aankleden: Zoon kan eigenlijk alleen zijn jas helemaal zelfstandig aandoen en rits doe ik dan dicht. Hij kan zijn broek ook wel omhoog trekken maar is net 2.
@aankleden, hier hetzelfde als bij aapje. Jas gaat al sinds een half jaar ofzo makkelijk aan doordat ze die op de grond voor haar legt, handen erin steekt en dan over het hoofd gooit. Broek uittrekken gaat redelijk, aandoen lukt soms maar regelmatig zitten er twee benen in 1 pijp. Sokken aantrekken lukt soms en ze kan een shirt over haar hoofd krijgen maar deze zit dan zelden goed.
Ik laat kind trouwens rustig krijsend achter (is gelukkig al heel lang niet meer nodig geweest) ik weet dat de leidsters heel leuk met haar zijn en ik het alleen maar lastiger maak door lang te blijven hangen. Gelukkig is ze daarna binnen 1minuut altijd gekalmeerd, als dat niet zo zou zijn zou ik het lastiger vinden. Meestal brengt man hier trouwens en die doet het hetzelfde.
Envelop schreef:
05-03-2019 09:36
Ik laat kind trouwens rustig krijsend achter (is gelukkig al heel lang niet meer nodig geweest) ik weet dat de leidsters heel leuk met haar zijn en ik het alleen maar lastiger maak door lang te blijven hangen. Gelukkig is ze daarna binnen 1minuut altijd gekalmeerd, als dat niet zo zou zijn zou ik het lastiger vinden. Meestal brengt man hier trouwens en die doet het hetzelfde.
Ja misschien dat mijn hormonen hier nog wel een rol in spelen momenteel en heb nu de tijd om iets langer te wachten. Toen ik gewoon moest gaan werken had ik die tijd niet en moest het ook wel eens.
1-Aapje schreef:
05-03-2019 09:42
Ja misschien dat mijn hormonen hier nog wel een rol in spelen momenteel en heb nu de tijd om iets langer te wachten. Toen ik gewoon moest gaan werken had ik die tijd niet en moest het ook wel eens.
Logisch ook, je kind horen huilen is nooit leuk en nu je minder afleiding (werk) hebt is weggaan altijd lastiger.
@ aan & uitkleden: nauwelijks :-| Het boeit hem gewoon niet echt. Soms rukt ie zijn broek van zijn kont of wurmt ie zich uit zijn jas. Man zei laatst wel dat peuter zelf zijn shirt had aangetrokken. Net stond peuter een korte broek over zijn hoofd te sjorren omdat hij die aan wilde voor boodschappen doen.

@ wennen kdv: hier ook verticale groepen. En ik laat peuter niet huilend achter maar dat doet ie ook bijna niet. Ik weet eigenlijk niet wat hij er van zou vinden als hij naar een andere groep zou moeten :-? Peuter heeft ook echt twee kornuiten en hij verheugt zich er op zondag al op dat hij ze maandag gaat zien.

@ Envelop: oh wat naar :hug: Sterkte morgen.

@Littlebell :cheer2:
Hebben jullie trouwens iets van een planbord in huis hangen? Peuter is bezig met de dagen van de week (op welke dag hij wat doet) en ik vraag mij af of een bord met zijn bezigheden zoals kdv/opa-oma/kapper/etc iets zou zijn.
Vervelend Envelop, dat jullie twee keer heen moeten. Wij kregen geen blinde provocatietest, maar een normale. Dus met 1 dag waren we klaar (en dat vond ik al lang duren). Hebben jullie er nog veel in de planning staan, behalve ei?

Dochter gaat niet naar een kdv, maar naar een peuterspeelzaal. Daar was het een paar weken echt drama met wegbrengen (soms huilde ze nog tot een uur nadat wij weg waren), maar inmiddels vindt ze het hartstikke leuk en kan ik binnen een minuut weg. Het heeft wel anderhalve maand geduurd (maar ze gaat maar 2x per week).

Die tip van die jas moet ik ook eens gaan proberen. Ik kende het trucje wel, maar ik heb het nooit geprobeerd. Ze kan wel zelf haar broek en sokken aan- en uitdoen. Ook haar jas en schoenen kan ze zelf uitdoen.
@Planbord: Hebben we niet, heb wel kalender hangen met de dagen dat zus er is blauw gekleurd. Hij is er nog niet mee bezig, maar als hij er naar vraagt kan ik hem dat laten zien. Hij heeft wel de dagen van de week geleerd als liedje. Kent ze dan ook enkel in die volgorde haha.
1-Aapje schreef:
05-03-2019 12:10
@Planbord: Hebben we niet, heb wel kalender hangen met de dagen dat zus er is blauw gekleurd. Hij is er nog niet mee bezig, maar als hij er naar vraagt kan ik hem dat laten zien. Hij heeft wel de dagen van de week geleerd als liedje. Kent ze dan ook enkel in die volgorde haha.

:biggrin: Hier kan peuter ook de ‘reggea versie’ van ‘365 dagen in een jaar zingen’ van Fenna, Zappelin.

Maar vanmorgen zei hij ineens ‘vandaag is het dinsdag (we waren nog niet eens wakker, dus van ons kan ie het niet hebben) en morgen is het woensdag. Wanneer ga ik naar opa en oma?’ We waren er nog niet van op de hoogte dat hij wist wat dagen waren :-?
Planbord heb ik niet. Daar werk ik veel mee op werk dus als het thuis niet hoeft...

Ik vertel hem per dag wat we gaan doen en savonds ook alvast voor de volgende dag. Dat gaat prima.

Laarzen trekt zoon zelf aan, schoenen zijn nog lastig.
Jas doet hij aan. Ik doe het 1e stukje van de rits en hij de rest.
Broek uit een beetje, zo ook
onderbroek.

Shirt/hemd doe ik over zijn hoofd en hij de rest.
Hoe gaat het in het ziekenhuis envelop?
Wij hebben ook geen planbord, ik zie daar nu nog geen nut van in. Dochter kent de dagen van de week nog niet en ons leven is vrij onregelmatig, geen week is hier hetzelfde. Ik vertel wel wat we gaan doen en wat we de volgende dag gaan doen.
fiona2018 schreef:
05-03-2019 13:27
Wij hebben ook geen planbord, ik zie daar nu nog geen nut van in. Dochter kent de dagen van de week nog niet en ons leven is vrij onregelmatig, geen week is hier hetzelfde. Ik vertel wel wat we gaan doen en wat we de volgende dag gaan doen.
Hier hetzelfde.

Wij hebben nu provocatie testen voor ei en pinda. Waarschijnlijk gaan we daarna hazelnoten doen. Voor andere dingen kijken we nog even of een provocatie nodig is of dat het ook op een andere manier kan.

Het ging vandaag prima, geen reactie zoals verwacht.
Hoe oud zijn jullie kinderen dan dat ze al zoveel kleding kunnen aan- en uittrekken? Mijn zoontje van 22 maanden kan nog niks op dat gebied :facepalm: ...

Ook de zindelijkheidstraining verloopt moeizaam. Twee keer per dag (na het opstaan en na het slaapje) zit hij keurig 10 minuten op het potje en lezen we een boekje of spelletje, maar hij heeft nog maar drie keer iets op het potje gedaan. We zijn nu vier weken bezig.

Ook groenten gaan er al een half jaar niet in. Hij wil het niet eens proeven.

Zucht....
Zoon is 28 maanden.
En hij heeft pas 1 keer geplast op de wc ;)
En met eten heeft hij zo ook z'n periodes dat hij niet wil. Maak je geen zorgen zou ik zeggen, het komt vanzelf!
Ik kom me hier vast melden! :hello:

Even voorstellen: Man 37 en ik 32, dochter is ons eerste kindje. Volgende week wordt ze twee jaar!

Tot nu toe is ze altijd bij de gastouder tevens mijn vriendin geweest, maar ze gaat straks 1 hele dag in de week naar kdv en 2 ochtenden in de week naar de peuter speelgroep.
Begin volgende week een intakegesprek. Ben benieuwd wat ze er van vind want het zal dan toch een stuk drukker zijn dan bij de gastouder. Veel meer kindjes en niet altijd 1 vaste leidster en aandacht moeten delen. Toch denk ik dat ze er wel aan toe is om met meer kindjes te gaan spelen!

aan-uit kleden Ze helpt met haar armen bij het aantrekken van jas/shirt/jurk, sokken kan ze vaak ook wel zelf aan doen en steekt benen in broekspijp en voeten in schoenen.Uitkleden help ik haar wel maar laat ook stukjes zelf doen; zelf romper over hoofd trekken, broek naar beneden duwen, enz. Jas en sjaal kan ze zelf uittrekken.

Zindelijkheid Nog lang niet mee bezig, misschien van de zomer, eerst maar eens kijken of ze zelf wat gaat aangeven.
Hier hebben wij sinds vandaag toevallig een houten bord dat kan aangeven welke dag het is, welke maand en datum (nr bedoel ik), welk seizoen het is en wat voor weer het wordt. Gekregen van een collega. Ik vind het wel leuk, maar vooral om mee te spelen nog.
iduna schreef:
05-03-2019 18:33
Hoe oud zijn jullie kinderen dan dat ze al zoveel kleding kunnen aan- en uittrekken? Mijn zoontje van 22 maanden kan nog niks op dat gebied :facepalm: ...

Ook de zindelijkheidstraining verloopt moeizaam. Twee keer per dag (na het opstaan en na het slaapje) zit hij keurig 10 minuten op het potje en lezen we een boekje of spelletje, maar hij heeft nog maar drie keer iets op het potje gedaan. We zijn nu vier weken bezig.

Ook groenten gaan er al een half jaar niet in. Hij wil het niet eens proeven.

Zucht....
Maar je zoon is dan toch nog geen twee en dus nog geen peuter? De meeste peuters zijn hier een stuk ouder. Dochter is 26 maanden en heeft nog maar 1x op het potje geplast. Komt vanzelf, 22 maanden is nog hartstikke jong!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven