Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Stond ze dan al die tijd boven aan de trap zonnigkleintje?
@Bloemenzee, ook hier herkenbaar, hoor! Derde is hier gelukkig nog maar twee keer gebeurd.

@Zonnigkleintje, ik haal dan zelf toch bakzeil in zo’n geval. Man zou zoon dan inderdaad rustig een tijdje (hoewel, geen uur..) laten staan. Ik probeer het meestal te omzeilen door keuzes te bieden: wil je ... of ... ? (Bijvoorbeeld als we naar bed gaan en hij niet wil: ‘wil je zelf lopen of zal ik je tillen?’ Dan is hij alweer vergeten dat hij eigenlijk niet naar bed wilde). Dat helpt meestal.
Ja, ze heeft al die tijd boven gestaan/gezeten/gelegen.

Keuzes is ze meestal niet gevoelig voor.
Ik had haar trouwens een keuze gegeven, zelf lopen of met een handje. Samen boven blijven spelen was ook niet goed. Ze moest en zou naar beneden en ik moest haar tillen. :roll:
Oh ik laat peuter dan ook boven staan. Wat ik dan wel eerst nog probeer is vanalles om hem positiever te stemmen. Bijv. aangeven wat we beneden gaan doen voor leuks, zeggen dat wie zelf loopt ‘heeft gewonnnen’. Benadrukken dat hij al bijna 3 is, uitleggen waarom ik niet kan tillen, aangeven dat ik best snap dat hij verdrietig is en aanbieden even te troosten, etc

Maar als peuter dat allemaal afslaat, dan laat ik hem de driftbui uitzingen. Ga wel tussendoor regelmatig naar hem toe, maar ik geef hem niet zijn zin.
Ik zie het mijn peuter van ook bijna 3 ook gerust zo doen trouwens :P
De mijne is nog niet zo lang 2 maar zoiets zou ik denk ik oplossen met een grapje. Maar vooral omdat ik bang ben dat ze van de trap valt als ik beneden ben en zij boven staat.
Nijntje* schreef:
02-04-2018 20:37
Ik zie het mijn peuter van ook bijna 3 ook gerust zo doen trouwens :P
Gelukkig :). Nouja, niet voor jou dan maar de herkenning. Positiever stemmen probeer ik ook. Maar als ze iets in haar kop heeft...

Als ze zo'n bui heeft wil ze vaak ook niet meer praten, maar doet ze haar zusje van net 1 na. Alleen maar wijzen en dada. Houdt ze gerust een dag vol.

Als we buiten zijn bij anderen is ze altijd super lief en kan ze wel weer alles, dus gaan we dan meestal op pad als ze zo'n bui heeft. Maar soms lukt het door de bui gewoon al niet om weg te komen.

Argh, gek wordt ik er af en toe van
Lastig Zonnigkleintje, ik snap dat je haar niet zomaar haar zin wilt geven. Wij zijn nu ook consequenter met onze jongste momenteel. Ze kan maar nu beter leren dat het niet altijd gaat zoals zij het wil.

Maar ja, dan... Lees hieronder. ;-D

Hier dit weekend ook een over-dramatische peuter gehad. Flinke driftbuien tot stampen en krijsen toe. We hebben een druk weekend gehad en ze is verkouden dus het is te verklaren, maar na zo'n 3 van die driftbuien per dag, 3 dagen lang... :bonk: Vond mijn oudste toch een stuk gemakkelijker op die leeftijd, daar kon je nog op inpraten, die huilde dan ook alleen maar. Probeer bij de jongste maar al boven het geluid uit te komen.

Hopelijk de komende dagen meer geluk. Sowieso maar even teruggrijpen op de rein, rust en regelmaat. Daar doet ze het stukken beter op. :) Gelukkig wordt er ook beter weer voorspelt komend weekend!
ZonnigKleintje: als mijn peuter zich kleiner voordoet om iets voor elkaar te krijgen zeg ik: hé, ben jij soms een kleine jongen? (Zo noemen we thuis een dreumes)
Ja?
Ooooh nou kom maar, gaan we lekker naar bed. Want kleine jongens doen een middagslaapje!
En evt haal ik ook de slab van jongste tevoorschijn of pak ik een kinderachtig baby boekje ofzo. Hoe stommer voor hem zeg maar..
Werkt hier als een tierelier! Wil hij direct weer groot zijn! ;-D
Ze speelt maar wat graag baby helaas .... Springt in bed en na 5 seconden 'ik ben klaar met slapen ' of begint gewoon te huilen om mama of papa (liefst degene die niet thuis is)
Och, daar zou ik gewoon in meegaan (kind dragen dus). En ook niet zeggen dat hij kinderachtig of een baby is. Kind is pas 3. Kan me goed voorstellen dat ze op die leeftijd af en toe even vertroeteld willen worden. Helemaal als ze kleiner kind in huis hebben dat ook nog vertroeteld wordt
Ze hebben nog 80 jaar om groot, flink en volwassen te zijn ;)
Hebben jullie tips? Dochter van 2,5 gilt nu regelmatig en ze wordt steeds extremer als ze haar zin niet krijgt. Extremer bedoel ik mee de driftbuien. Heb twee temperamentvolle kinderen, een zoon en een dochter. We zijn wel wat gewend met de oudste, is nu 4. Maar merk wel dat zij nog echt wel een stukje erger is.
@mommy, lastig hoor. Ik herken het niet dus helaas geen echte tips. Behalve het standaard antwoord: herhalen, herhalen, herhalen dat het vervelend is en pijn aan de oren doet. Bij veel herrie hier wijs ik ook naar de buren, dat hun verse baby slaapt. Of soms expres gaan terugfluisteren. Helpt ook nog wel eens.

Ik heb ook nog een vraag: wie weet nog leuke voorleesboeken voor het slapen gaan? A la Jip en Janneke. Dus kant en klaar verhaaltje op 1 pagina met mooie illustratie erbij?
Wij hebben het voorleesboek van Rintje gekocht.
https://www.bookspot.nl/boeken/het_grot ... lsrc=aw.ds

Het leuke aan dit boek is dat het allemaal verhaaltjes zijn over wat er gebeurt in de 4 seizoenen. Dus nu stond er een verhaal in over Pasen en de lente. Ze steekt er best wat van op.
Rintje vind ik sommige verhaaltjes net iets te lang... en kwaliteit toch echt minder dan Jip en Janneke (ondanks sommige ouderwetse dingen).
Minder verhaaltjes, maar geweldig: kikker en pad.
Uvita schreef:
04-04-2018 16:46

Ik heb ook nog een vraag: wie weet nog leuke voorleesboeken voor het slapen gaan? A la Jip en Janneke. Dus kant en klaar verhaaltje op 1 pagina met mooie illustratie erbij?

Ik zag gister bij de action een boekje; 1 minuut verhaaltjes voor het slapen gaan. Misschien is dat iets voor je?
Dank jullue wel voor de tips!
Peuter toen ik haar ophaalde vandaag: "ik wil hier blijven op de crèche, hier is het leuk. Thuis is het niet leuk."
Lekker dan :-$
ZonnigKleintje schreef:
11-04-2018 19:50
Peuter toen ik haar ophaalde vandaag: "ik wil hier blijven op de crèche, hier is het leuk. Thuis is het niet leuk."
Lekker dan :-$
Herkenbaar! Ik wil bij juf [naam] blijven!!!
Ach ben blij dat zoon het daar naar z'n zin heeft.
Ik kom ook alvast een beetje meeschrijven. Mijn meisjesdreumes van 22 maanden gedraagt zich als een echte peuter met haar ‘nee’ , ik laat me vallen en huilbuien. Maar ook met antwoord geven (ja en nee schudden) als ik wat vraag, motorisch steeds vaardiger, meer woordjes en al zoveel zelf kunnen, vind ik dat ze een echte grote meid wordt.

Heerlijk toch als ze het zo fijn hebben op de creche. Dochter zwaait niet zo vaak, maar als ik haar wegbreng en een kus geef voor ik ga, dan begint ze enthousiast te zwaaien, zo van, doei mama ga maar snel :hello:
Hier wil zoon ‘sochtends meestal niet naar het kdv en ‘s middags meestal niet naar huis :-D

Vraagje: waarmee spelen jullie kinderen buiten? Mijn 2jarige (net 2) heeft een glijbaan, bal en fiets om echt zelf mee te spelen (ook een schommel en zandbak, maar die vereisen wat meer toezicht). We gaan regelmatig een rondje lopen of fietsen, maar ik weet niet zo goed wat ik hem moet aanbieden om zichzelf mee te vermaken. Iemand tips? Liefst wat ook een beetje gemakkelijk opbergt :$ als er niet mee gespeeld wordt/ in de winter.
Water en zandtafel. En dan eentje die je als soort koffer kan opbergen.
Ik heb dezelfde vraag ook. Heb je ook iets zonder vies worden? :p en wat je ook bij kouder weer kan gebruiken?
Je kan natuurlijk heel veel hard plastic tot buitenspeelgoed omdopen. Mijn kinderen hebben een gereedschapskist waar ze alleen buiten mee mogen spelen. En recent heb ik voor 50 cent een hele oude parkeergarage op de rommelmarkt gekocht, die ook naar buiten zal gaan.
En ik heb ook een cricket en jeu de boules setje voor de verjaardag gevraagd, maar daar zal ik wel geregeld bij mee moeten doen.
Rondom het huis: Kruiwagen. Grote kiepauto voor zand. Stoepkrijt.
En hij speelt graag met takken. Tegen palen slaan enzo. En onderweg op dingen klimmen (hekjes, electriciteitkastjes, containers etc.). En in het park bestempelt hij beschutte plekken als huisjes waar ik dan thee moet komen drinken. Als we op pad zijn wijs ik hem verder vaak op bloemen en beestjes. Kan hij daar wat naar kijken. Soms doen we alsof paadjes spoorrails zijn. Geeft hij rood of groen sein aan mij om al dan niet door te lopen bij de wissel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven