Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
sneeuwwitje80 schreef:
08-03-2018 07:34
Als ik met peuter van 6 tot 12 binnen blijft breekt hier WO III uit ;-D

Dochter is nu gek op post. Dus op mn vrije dag naar het winkelcentrum met de fiets. Kaart uitzoeken en ff rondrrennen in winkelcentrum. In al die speelgoedauto's zitten. Visje bij de visboer eten. Terug naar huis en kaart versieren. Op de loopfiets naar de brievenbus en kaart versturen. Dan is het zo 12 uur. Maar ik kijk uit naar de lente. Heerlijk buiten spelen.
Ja of glas/flessen/papier wegbrengen is hier ook een feest.

Maar @taxi ik heb soms ook zulke dagen. En ik werk 4 dagen. Het weer helpt ook gewoon niet.
Maar ik vind mezelf niet een 'geen peutermoeder'. Vind het eerder af en toe een waanzinnig vermoeiende fase.
Maar wat t voor mij leuk en makkelijker maakt:
1. 1 uitje per dag. Bij ons is dat standaard peuterdans. Dan is de ochtend leuk en helemaal mijn aandacht op haar en in de middag speelt zij zelf en doe ik was klusjes. En tussendoor speel ik mee of lezen we boekjes of dansen we op liedjes ofzo.
2. Veel samen kletsen. Dat doen wij bijv veel op de fiets of aan tafel met een broodje.
3. Juist zo min mogelijk naar andere mensen want dan wil ze juist aandacht, moet ik aandacht verdelen tussen kind en vriendin. Mits er andere kinderen zijn om mee te spelen.
4. Ik laat haar op vrije dagen ook veel zelf kiezen en zorg dat we niks echt moeten. Dus boodschappen etc doe ik als vriend thuis is. Daardoor ligt er wat minder druk op alles.
5. Ben dit weekend even dagje weg geweest met vriend. Als je de mogelijkheid hebt plan 1 of 2 dagen per week in die helemaal voor jou of jullie zijn. Voel me daarna altijd weer helemaal 'opgeladen'.
Pfoe ik heb even hulp / steun nodig.

Peuterzoon gedraagt zich de laatste tijd als een echt monster.

Vorige week waren we op bezoek bij onze familie in België. Aangezien ik de griep had, heeft zoon een paar dagen bij zijn grootouders gelogeerd, waar hij enorm verwend wordt (dat vind ik ook wel prima, daar zijn grootouders voor :) ). Sinds we terug in Zweden zijn is hij zelf ook een beetje grieperig, hij heeft momenten dat hij koorts heeft, is enorm moe en loopt zichzelf in de weg, maar verder gedraagt hij zich niet echt ziek. Maar...

De hele dag zoekt hij dingen op die stout zijn. Op de kasten klimmen, aan de katten hun staart trekken, ons slaan of duwen, dingen op de grond gooien... Als we zeggen dat iets niet mag, doet hij het toch opnieuw. Hij wil helemaal niet alleen spelen en als we uitleggen dat we nu eerst even gaan eten / koffie drinken / de was opvouwen en daarna samen zullen spelen, dan huilt hij de hele tijd. Verschrikkelijk lastig! En zo ken ik hem helemaal niet, normaal is hij een lieve peuter die soms eens een lastig momentje heeft. Nu is hij 12u per dag een draak.

Ik hoop dat deze fase gewoon samenhangt met het griepje en misschien de combinatie van een paar dagen verwennerij bij grootouders (al zou een 2-jarige toch prima moeten begrijpen dat er andere regels zijn thuis?).

Vandaag ben ik weer een dag thuis met hem, want hij moet 24 uur koortsvrij zijn voor hij weer naar school mag en ik zie er zo tegenop. Ik voel me ook niet helemaal gezond, dankzij de zwangerschap en het herstellen van de griep. Even buitenspelen zie ik dus niet zitten, al zal ik vandaag wel eventjes naar de winkel gaan of zo, gewoon omdat zoon het wel even nodig heeft om ergens naar toe te gaan.

Heeft iemand tips om deze periode te overleven? Herkent iemand dit als iets tijdelijks? Of is het zo´n faaaaaaase van een paar maanden, waar je doorheen moet?

Heeft iemand inspiratie voor leuke binnenhuisactiviteiten. Ik denk dat zoon ook een beetje uitdaging nodig heeft in zijn speelgoed, maar ik weet niet wat goed bij deze leeftijd past. Ik probeer elke dag een beetje te schilderen, maar na max. 30 minuten is dat schilderplezier ook voorbij.

De gewoonlijke huishouddingen (die hij normaal altijd leuk vindt), vindt hij nu allemaal stom. Als ik vraag om te helpen met de was op te hangen dan krijg ik standaard "nee!" als antwoord. Als hij toch helpt, gaat hij op zoek naar wat hij kan doen om een negatieve reactie uit te lokken (bvb. tijdens het koken mag hij groenten in een kom doen en roeren, maar nu begint hij alles op de grond te gooien).
Ik zou tóch een speeltuin opzoeken. Daar kan hij weinig kwaad en jij kan gewoon gaan zitten toch?
En verder heel makkelijk met de tablet/tv omgaan. Je zegt zelf dat ie ziekig is. Die dagen lopen ze ook met hun ziel onder de arm dus bij mij worden dat speciale dagen waarop kind veel mag kijken.

Verder kun je het schilderen afwisselen met kleien, stempelen en stickeren. En als je een houten treinbaan hebt of een speeltentje zou dat misschien ook leuk kunnen zijn. Of samen een groot Duplo project of cakejes versieren.
Ik zou meebewegen met zijn behoeften. Hij zit niet lekker in z'n vel, wat heeft hij nodig? Wat schuilt er achter dit gedrag?

Praktisch: ik zet hier parcourtjes uit in de huiskamer. Met lopen, springen in klimmen.
@nijntje: er ligt ongeveer een meter sneeuw op de speeltuin buiten ;) normaal geen probleem als ik gezond ben, maar ik wil/kan nu niet door de sneeuw ploeteren (mag ik ook niet met mijn bekkeninstabiliteit). binnenspeeltuinen hebben hier dezelfde regels als de pre-school: je moet 24u koortsvrij zijn. Ik vind het zelf asociaal als iemand zijn koortserig kind meeneemt naar zo’n plek, want dan besmet je iedereen en daar komen veel mensen met babies <1j (ouderschapsverlof). Maar straks ga ik wel even met hem wandelen en even het shoppingcenter binnen.

Hij mag inderdaad meer tv kijken, zeker aangezien hij overdag niet wil slapen en hij rust nodig heeft. Ik probeer ook zoveel mogelijk verschillende dingen aan te bieden, zodat hij wat afwisseling heeft. Als hij stout is, stoppen we er mee.

@frizz: Tja, ik probeer mee te bewegen, hij krijgt nu ook veel aandacht omdat hij dit nodig heeft (knutselen, tekenen, samen koken, boekjes lezen,...), maar hij weet zelf niet wat hij wil. Het moet ook een beetje redelijk blijven, he. Daarnet was het drama omdat hij koekjes wou als ontbijt en hij er geen kreeg. Nou, pech. Ik wil veel “meebewegen”, maar als ik zeg dat we geen koekjes als ontbijt eten (heeft ie in België geleerd), dan is dat zo.

Bovendien heeft hij 38,5°C koorts en gaat hij nu echt geen hindernissenparcourtje doen. Hij hangt een beetje overal tegen, maar wil niet spelen.
Een koekje voor ontbijt is een wens, geen behoefte natuurlijk.
Maar ik begrijp nu pas dat hij nog ziek is. Dan lijkt me dat z'n gedrag verklaren ipv de eerdere verwennerijen. Is dat dan niet gewoon wat het is?
Ik ben even jaloers :) 30 minuten schilderen houden mijn 2 en 5 jarige nooit vol, ook niet als ze ziek zijn.
Wat bij ons helpt als ze ziek zijn is samen opde bank of in bed. Filmpje aan of boekje lezen. Dan rondje buiten, lunchen en slapen. Dan weer samen hangen in bed of op de bank, weer rondje buiten, avondeten maken en dan mogen ze of er bij zitten of op de bank.
Overigens had ik toen ik zwanger was en oudste super dwars de oudste aan een tuigje buiten. Ik kon er niet meer achteraan rennen en de oudste was watervlug en luisterde niet naar dingen als Nee niet oversteken...
Frizz schreef:
12-03-2018 08:29
Een koekje voor ontbijt is een wens, geen behoefte natuurlijk.
Maar ik begrijp nu pas dat hij nog ziek is. Dan lijkt me dat z'n gedrag verklaren ipv de eerdere verwennerijen. Is dat dan niet gewoon wat het is?
Ja, dat zei ik toch in mijn eerdere post. Ik denk dat het een beetje een combinatie is. Dat hij nu even bij oma en opa koekjes als ontbijt mocht is hij duidelijk nog niet vergeten ;) en als bij oma en opa zegt “oma hier zitten!” Dan zal oma ook daar gaan zitten, terwijl dat bij ons toch vaker een “nee” is.

Ik zoek vooral naar een oplossing ol de dag door te komen. Ik heb trouwens zelf ook nog koorts, dus dat helpt ook niet om zoon te entertainen. Zo meteen eens naar het shoppingcenter in de buurt wandelen en kijken of er iets van knutselspul is dat we kunnen kopen. We hebben de afgelopen dagen al veel geschilderd, gestempeld en met verf gekliederd. Eigenlijk boeit dat hem maar 20 minuten, maar dat zijn toch ook weer 20 minuten gevuld (+ een half uur samen alles schoonmaken + een uurtje in bad).
Sterkte Lilapie. Maar een beetje rustig aan doen dan.

Samen lang in bad met verf (speciaal voor in bad. Te koop bij Hema. Mogelijk ook in Zweden?). Kleien. Puzzel maken. Met serviesje spelen: uitgebreid thee drinken aan tafel met kopjes en kannetjes. Dienblad eronder zodat kind kan inschenken en overschenken en morsen. Ziekenhuis spelen (pleisters plakken op poppen, temp opmeten etc.) Koekjes bakken. Speelgoed laten sorteren op kleur (duplo of kralen ofzo) en bakjes en pannen uit de keuken geven waar het in kan.
Als de kids bij ons ziek zijn dan willen ze voornamelijk tegen ons aan. Dus dan kruip ik in bed en dan tegen mij aan boekje lezen of tv kijken. Samen in bad of douchen en dan samen op de bank. Zeker als jij ook ziek bent lijkt me samen in bed op de tablet een prima uitkomst. Opvoeden zou ik pas weer rigoureus gaan doen als jullie beiden geen verhoging meer hebben.
Misschien nog samen ijsjes maken? Is gezond maar lijkt op snoep :)
@Lilapie mijn peuter is ook ziekjes geweest en heb nu een dagje vrij genomen om haar te laten uitzieken. Dus zelfde situatie. Ook ik ben nu wat losser met de ipad en tv. Verder boekjes lezen en beetje spelen en t maar wat uitzitten.
Enige lastige is dat we als ze weer fit is dus weer die regels moeten aanscherpen maar goed. Als ik ziek ben hang ik ook maar een beetje.

Sterkte. En wat je vraag over fases betreft. Ik denk dat t samen hangt met t niet lekker zijn. Mijn kind is best wel vaak een dagje of 2 ziek en de hele week daarvoor en na is ze lastiger dan normaal. Als ze weer fit is verbaas ik me ook echt altijd hoe gezellig en leuk t is met haar en dan denk ik: ooh ze voeelt zich ook gewoon goed! Dus even uitzitten maar denk ik :)
We hebben het overleefd ;)

Deze voormiddag hebben we samen een dutje gedaan, zoon werd met een rothumeur wakker, dus even filmpje gekeken, daarna poging tot lunchen (hij at weer niks) en dan naar het winkelcentrum. Hij wou absoluut niet spelen op de binnenspeeltuin daar, hij bleef een half uurtje aan de rand zitten kijken naar de andere kindjes en kwam daarna aan mij hangen. Dan maar een koffie gedronken in Starbucks, samen naar de bussen en auto’s gekeken, wat goedkope knutselmeuk gekocht in flying tiger en terug naar huis. Thuis nog wat geknoeid met het nieuwe knutselspul (stempels, play doh, stickers), samen een beetje op bed gelegen, filmpje gekeken, poging tot avondeten (weer mislukt) en nu is ie naar bed.

Sinds deze voormiddag heeft hij geen koorts meer, dus morgen sturen we hem gewoon naar school en vragen we aan de leerkrachten om het wat extra in de gaten te houden.
Oh, Lilapie, op de zwangerschap na allemaal best herkenbaar. Ik had vorige week eerst de jongste thuis en toen die net begon op te knappen belde de school: Oudste ziek. Ik zit nu thuis met een burn-out, reken maar dat ik een potje meegehuild heb vorige week! Nu is twee zeker niet de gemakkelijkste leeftijd (mijn jongste is dat geworden vandaag :) ) en zeker al niet als ze ziek zijn. Ze zitten zichzelf dan helemaal dwars van het niet lekker zijn. Daarnaast zit jij ook niet lekker in je vel, reken maar dat dat niet meehelpt in het relativeren.

Nu mag ik 'officieel' meeschrijven over mijn jongste. :cheer2: Ik lees hierboven net wat over het aanscherpen van de regels. Jep, hier in huis ook last van! Speentjes zijn weer voor bedtijd en dat is best weer lastig af te leren. Er wordt nog wisselend gegeten na de verjaardag en die lekkere taart natuurlijk. Tussen vier en vijf gaat de TV aan want helemaal fit zijn ze nog niet, gelukkig wel weer beter maar het energieniveau is nog niet optimaal.

Vandaag heb ik de oudste maar een halve dag naar school laten gaan (ze zit in BE op school :) ). Ze was de rest van de middag eigenlijk best energiek dus ook zij gaat morgen weer de hele dag naar school. Ook al vraag ik ook of de juf even aankijkt hoe ze het doet.
Sinds gisteren ging zoon terug naar school, maar vandaag telefoon gekregen om hem te komen halen. Zoon was ook daar de hele dag lastig. Niet willen spelen, veel huilen als hij z’n zin niet kreeg, meer slapen dan normaal...

De juffen herkennen het niet als typisch peuterpubergedrag van hem en hebben gevraagd om hem tot het einde van de week thuis te houden en te laten rusten. Morgen gaan we even langs de dokter, toch een keer vragen om keel, oren en buik na te kijken

Nu zitten we samen op de bank naar Finding Nemo te kijken. Ik heb net ook te horen gekregen dat ik tot het einde van mijn zwangerschap 50% op ziekteverlof moet wegens bekkeninstabiliteit en de waarschuwing gehad dat ik die 50% ook echt moet rusten, of ik wandel na de bevalling nogsteeds op krukken :(

Morgen ga ik dus een dagje werken (dat is fysiek minder zwaar dan een dag thuis met peuter) en vrijdag ben ik weer thuis met zoon. Dus dan wordt het weer een dagje schilderen, play doh, knutselen en filmpjes kijken :)
Oh lilapie snap dat t bijna onmogelijk is hoor rusten met een peuter maar ik raad het je wel aan om het echt te doen als het nodig is voor je bekken. Sterkte ermee :hug:
Hoe lang moet je nog ongeveer?
Even een tvp; kan ik straks even alles rustig teruglezen.
Ach jee Lilapie, dat is heftig! :-( Weet je al hoe je het aan gaat vliegen? Dat zal wel een hoop aanpassing vergen.
Oh lilapie heel veel sterkte! Makkelijk zeggen van zo'n arts om minder te werken. Maar thuis met een peuter is zwaarder
Gelukkig zijn de uren van de preschool afgestemd op het aantal werkuren van de ouders in Zweden. Daarom dat de dokter mij ook op ziekteverlof schrijft en geen ouderschapsverlof laat opnemen (in dat laatste geval zou zoon dan ook minder naar school moeten). Dus waarschijnlijk ga ik 2 dagen per week thuis zijn als zoon naar school gaat en hopelijk is dat genoeg om wat te herstellen.

De overige drie dagen ga ik dan wel werken, maar ofwel minder uren per dag ofwel een extra dag thuiswerken.

Man en ik gaan ook kijken om het ophalen en brengen naar school anders te verdelen. Dat vind ik nu best wel pittig: eerst het “gevecht” met alle verschillende lagen winterkleren, daarna in en uit de auto, vaak ook stukjes dragen omdat hij in slaap valt in de auto of omdat hij weigert te stappen...

Binnen 8 weken is mijn uitgerekende datum. Dus nu even rustig aan proberen doen en aanvaarden dat ik gewoon wat minder kan. Die 8 weken zijn zo voorbij :)

Man is vandaag thuis met zoon. Deze ochtend was er weer absoluut niks te merken aan zoon, hij zat barstensvol energie en stuiterde in het rond. Maar het kan ook zo weer omslaan naar een oververmoeide peuter die niet goed in z’n vel zit, dus man ging straks eens naar de dokter/verpleger voor een check-up.
Even een reality-check nodig. Vinden jullie onderstaande dingen normaal peutergedrag of niet?

* driftbui waarin hij even totaal niet te bereiken is. Niks van wat je zegt lijkt binnen te komen. Van het ene op het andere moment is dit over en is hij zelfs goed te troosten.
* driftbui waarbij hij alles wat je aanbied niet wil en daarna toch wel (maar dan toch niet, of toch wel, of toch niet, etc)
* driftbui waarbij hij een tijd driftig op de grond gaat liggen krijsen.
Bloemenzee schreef:
25-03-2018 23:02
Even een reality-check nodig. Vinden jullie onderstaande dingen normaal peutergedrag of niet?

* driftbui waarin hij even totaal niet te bereiken is. Niks van wat je zegt lijkt binnen te komen. Van het ene op het andere moment is dit over en is hij zelfs goed te troosten.
* driftbui waarbij hij alles wat je aanbied niet wil en daarna toch wel (maar dan toch niet, of toch wel, of toch niet, etc)

Volstrekt normaal.
Sterkte...
Koffiekop schreef:
25-03-2018 23:06
Volstrekt normaal.
Sterkte...
Nou dat dacht ik dus ook. Maar mijn zwager en schoonzus (beide veel ervaring met kinderen) stonden heel raar te kijken. Dat eerste was echt niet normaal en echt iets om mee naar een arts te gaan ( :O ). En de 2e en 3e negatief aandacht zoeken en moest dus vooral heel hard worden afgestraft. Ik stond echt met mn kin op de vloer van verbazing.

En sterkte: bedankt! Maar het gaat al best goed de laatste tijd. Zeker dat eerste type was een tijdje iedere avond, soms meerdere keren; nu nog sporadisch. En dat vind ik nog wel de heftigste.
Bloemenzee schreef:
25-03-2018 23:02

3x check!
Ik lees ook niets vreemds. Dochter heeft het gelukkig niet vaak, maar als ze het geeft, is het vaak omdat ze eigenlijk te moe is en op bed moet. Als ze overdag niet geslapen heeft bij kdv en we thuiskomen om 17 uur bijvoorbeeld. Ik heb dan het idee dat ze vooral zichzelf enorm in de weg zit. Hebben je zwager en schoonzus zelf kinderen of hebben ze vanuit hun werk veel ervaring met kinderen?
Even een schopje voor dit topic. En ook een vraag in de categorie 'is dit normaal'.

Peuter (bijna 3) weigerde om half 5 de trap af te lopen. Mama weigerde te tillen. En dan hé...

Kwart voor 6 was ze pas beneden, onder luid protest. Op haar in praten had geen zin. Iedere toenaderingspoging resulteerde in luid gebrul. Pfff.

Bestaat er zoiets als te consequent zijn?

@bloemenzee, klinkt voor mij als volstrekt normaal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven