Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

zaterdag 3 maart 2018 om 09:57

zaterdag 3 maart 2018 om 10:53
Nee daar begin ik niet aan.. ik help hem wel op weg ik bouw bijv de treinbaan even op, en dan gaat hij spelen. En soms komt hij dan elke 5 min aan maar dan zeg ik wel nu is mama even bezig. En als het dan klaar is leg ik een kleurboek klaar ofzo of gaan we even wandelen. Je bent er wel de hele dag mee bezig maar ik speel zelden mee want ik vind dat hij dat zelf moet leren.

zaterdag 3 maart 2018 om 11:04
Zoon gaat natuurlijk elke dag naar school hier in Zweden, dus op een weekdag is er niet zoveel tijd om tv te kijken.Uvita schreef: ↑03-03-2018 09:41Oh wat kijken veel peuters weinig tv! Ook geen tablets oid? Op sommige slecht-weer-dagen kijkt zoon hier wel een paar uur. Verspreid over de dag. Dan heb ik ook even rustWe doen ook veel buitenshuis maar binnen weet ik soms niks meer te verzinnen (knutselen, koken, spel spelen, helpen met huishouden etc. duurt maar kort). Even alleen spelen lukt wel maar meestal wil hij dat ik meedoe.
Wat doen de weinig-tv-kijkers de hele dag?
Op een vrije dag of weekend proberen we elke dag wel een uitstapje te doen (soms iets voor hem, zoals de kinderboerderij, soms iets voor ons zoals een koffiebar), samen was ophangen (hij vindt het geweldig om met een karretje van het wasmachine naar het wasrek te lopen en haalt dan telkens een paar kleren uit de wasmachine... duurt een eeuwigheid, tot de machine leeg us maar hij is blij en de was geraakt uiteindeijk wel opgehangen), schilderen (lees: een half uur schilderen, een half uur opruimen), in bad gaan, 100 keer dezelfde boekjes lezen, samen eten klaarmaken (bvb ik snijd groenten in stukjes, hij gooit ze in een pan en mag roeren zolang het vuur niet aan staat), skypen met de grootouders (dat is natuurlijk wel op de tablet), stukje buiten wandelen (lees: half uur buitenkleren aan, uurtje buiten, half uur buitenkleren uit), puzzelen, speelgoed wat ordenen in dozen, samen met een doekje wat schoonmaken, poezen eten geven, ...
Maar als ik dat elke dag zou moeten doen, dan zou de tv of tablet wel vaker aan staan.
zaterdag 3 maart 2018 om 11:21
Hier ben ik maar 1 doordeweekse dag helemaal thuis met zoon (en man ook 1 dag). Ik ga vaak even op visite bij m’n ouders of ergens koffie drinken met een vriendin. Verder vaak even boodschappen doen en inderdaad ‘samen’ huishouden. Was uitruimen vind hij hier ook heeeeel leuk! En als ik dan even tijd voor mezelf wil gaan we samen netflixen
In het weekend kijkt hij wel wat meer op een schermpje verspreid over de dag, nu bijv. vanochtend eerst een halfuurtje bij ons in bed, dan aan het einde van de middag nog, en net na het eten (zodat wij even kunnen opruimen).
Dank trouwens voor de input over omgaan met een eigenwijze peuter met eten! Ik zou het graag doen zoals Nijntje, maar vind het lastig dat hij dan soms met een bijna lege maag naar de opvang gaat.

In het weekend kijkt hij wel wat meer op een schermpje verspreid over de dag, nu bijv. vanochtend eerst een halfuurtje bij ons in bed, dan aan het einde van de middag nog, en net na het eten (zodat wij even kunnen opruimen).
Dank trouwens voor de input over omgaan met een eigenwijze peuter met eten! Ik zou het graag doen zoals Nijntje, maar vind het lastig dat hij dan soms met een bijna lege maag naar de opvang gaat.
zaterdag 3 maart 2018 om 12:38
Ik speel ook niet veel mee. Als ze gaat kleuren dan zit ik bv wel aan tafel en lees een boek. Of ik kleed even de pop voor haar aan. Boekjes lezen doen we wel samen een paar keer per dag. Verder speelt ze aardig zelf met de pop en een keukentje. Ook zijn wij lid van de speelotheek. Echt ideaal! Om de week ruil ik het speelgoed om. Nu hebben we bv een glijbaantje voor binnen. Hele dag vermaakt ze zich en je heb niet voor altijd zo een lomp ding in je huis. Volgende week breng ik hem weer terug.
Hier ook elke dag wel even een wandeling naar de stad of supermarkt. Zijn nu net terug (15 min heen 15 min terug) maar de wind was echt nog koud!
Ben blij als de lente begint
Hier ook elke dag wel even een wandeling naar de stad of supermarkt. Zijn nu net terug (15 min heen 15 min terug) maar de wind was echt nog koud!
Ben blij als de lente begint

zaterdag 3 maart 2018 om 13:28
Hier alleen 's ochtends in bed even tablet. De rest van de dag speelt hij zelf met:
- oude stekkerdoos (dat is zijn strijkbout, stofzuiger en mixer)
- houten trein met blokken
- duplo
- op zolder met de poten van de ikea kinderstoel
- vleestang
- kijken of de postbode al komt, kijken naar de bouwvakkers, de vogels in de tuin
- buiten in de tuin met een plantenspuit, emmer, schepje, loopfiets, bezem, hark
- een bende maken van zijn speelgoed
- liedjes zingen
- schoenen opruimen
Samen doen we:
- was ophangen, in en uit de machine, vouwen
- vaarwasser uitruimen
- oneindig boekjes lezen
- tafel dekken
- eten koken
- oude stekkerdoos (dat is zijn strijkbout, stofzuiger en mixer)
- houten trein met blokken
- duplo
- op zolder met de poten van de ikea kinderstoel
- vleestang
- kijken of de postbode al komt, kijken naar de bouwvakkers, de vogels in de tuin
- buiten in de tuin met een plantenspuit, emmer, schepje, loopfiets, bezem, hark
- een bende maken van zijn speelgoed
- liedjes zingen
- schoenen opruimen
Samen doen we:
- was ophangen, in en uit de machine, vouwen
- vaarwasser uitruimen
- oneindig boekjes lezen
- tafel dekken
- eten koken
zaterdag 3 maart 2018 om 14:21
@Nienke: Je geeft aan dat je het lastig vindt om hem dan met een lege maag naar het kinderdagverblijf te doen. Wij hebben het wel een paar keer gedaan om aan peuter te laten merken dat het menens was. Dan hebben we het wel over voorvallen waarbij peuter na 30 minuten mokken en daarbij afwisselend ook veel krijsen, nog altijd niet at van dat zelfgekozen broodje en er geen land mee te bezeilen was. Wij moesten weg en hij had zijn tijd gehad. We zetten dan een visuele klok en als die afgaat is het ook echt klaar.
Maar we lichten dan dus wel het kdv in en die geven hem dan kort na binnenkomst wat te eten, om te zorgen dat hij geen lege maag heeft.
Maar we lichten dan dus wel het kdv in en die geven hem dan kort na binnenkomst wat te eten, om te zorgen dat hij geen lege maag heeft.
zaterdag 3 maart 2018 om 14:48
@daginvulling: mijn dreumes en peuter wil je niet langer dan 2 uur in 1 ruimte hebben, dus ik probeer de ochtenden standaard weg te gaan. Naar een vriendin, naar buiten, naar de bakker, een binnenspeeltuin of naar de bieb. Dan hoeven ze zich tussendoor slechts kort zelf te vermaken en heb ik de tijd tot de lunch dus al overbrugd. Daarna gaat dreumes slapen en doe ik 1 grote activiteit met peuter. Bijvoorbeeld verven, een grote treinbaan bouwen, het tentje opzetten, samen een grote puzzel maken, kleien, meerdere boeken voorlezen, spelletjes spelen, dat soort.
En vaak ook een (kleinere) huishoudelijke activiteit, zoals een wasje vouwen of de vaatwasser uitruimen. Plus fruit eten om 15.00 uur.
Buiten die activiteiten moet hij zichzelf vermaken, maar heb ik natuurlijk wel geregeld aandacht voor hem en help ik hem als het nodig is. Hij is bijna 3 en kan dus al best wat aan zichzelf vermaken. Hij heeft alleen nodig dat ik duidelijk ben over of ik wel of niet mee speel en dat ik hem soms op ideeen breng over waarmee te spelen.
En dan vanaf 17.00 uur de ipad/tv aan.
En vaak ook een (kleinere) huishoudelijke activiteit, zoals een wasje vouwen of de vaatwasser uitruimen. Plus fruit eten om 15.00 uur.
Buiten die activiteiten moet hij zichzelf vermaken, maar heb ik natuurlijk wel geregeld aandacht voor hem en help ik hem als het nodig is. Hij is bijna 3 en kan dus al best wat aan zichzelf vermaken. Hij heeft alleen nodig dat ik duidelijk ben over of ik wel of niet mee speel en dat ik hem soms op ideeen breng over waarmee te spelen.
zaterdag 3 maart 2018 om 16:51
Hier kan dochter zich de ene keer goed vermaken, de andere keer hangt ze constant aan mij. Op die dagen staat de tv wel wat vaker aan.
In de ochtenden zet ik de tv niet aan (of ze moet al om 5 uur wakker zijn). Dan gaan we naar dansles, winkel, bieb of speeltuin. Soms nog ergens lunchen samen. Dan kijkt ze in de middag meestal een uurtje tv en na het eten meestal nog een half uur / uurtje. In de lente/zomer zijn we wel meer buiten, dan ga ik in de middag vaak ook nog naar de speeltuin of kinderboerderij of ze speelt op de galerij. Hier geen tuin jammer genoeg
In de ochtenden zet ik de tv niet aan (of ze moet al om 5 uur wakker zijn). Dan gaan we naar dansles, winkel, bieb of speeltuin. Soms nog ergens lunchen samen. Dan kijkt ze in de middag meestal een uurtje tv en na het eten meestal nog een half uur / uurtje. In de lente/zomer zijn we wel meer buiten, dan ga ik in de middag vaak ook nog naar de speeltuin of kinderboerderij of ze speelt op de galerij. Hier geen tuin jammer genoeg
zaterdag 3 maart 2018 om 21:51
Peuter hier kijkt bijna geen tv/tablet. Bij mij sowieso eigenlijk niks, met mn vriend nog wel eens wat YouTube. Ik bewaar het echt als bij-noodgevallen-oplossing als ik er zelf een beetje doorheen zit en MOET koken en ze is onmogelijk.Uvita schreef: ↑03-03-2018 09:41Oh wat kijken veel peuters weinig tv! Ook geen tablets oid? Op sommige slecht-weer-dagen kijkt zoon hier wel een paar uur. Verspreid over de dag. Dan heb ik ook even rustWe doen ook veel buitenshuis maar binnen weet ik soms niks meer te verzinnen (knutselen, koken, spel spelen, helpen met huishouden etc. duurt maar kort). Even alleen spelen lukt wel maar meestal wil hij dat ik meedoe.
Wat doen de weinig-tv-kijkers de hele dag?
Wat we dan wel doen? Tja...wat niet.
Zelf speelt ze met:
- Duplo
- fornuis (maakt vanalles voor me op dat ding - taart, koffie, thee...)
- boekjes lezen
- poppen in bed leggen, luier aandoen enz.
- mij achterna lopen en aan mn kop zeuren
Samen doen we:
- afwas opruimen/inruimen
- eten koken
- was in de machine, uit de machine
- kleuren
- bij okee weer naar buiten
- bieb
- speeltuin
. boodschappen
Ja, de dagen zijn soms best lang (geen kdv hier) al slaapt ze nog wel een goeie dut 's middags. Ik wil niet denken vanuit hoe ik rust heb, maar aan wat goed voor haar is. Okee, ik lig ook wel eens voor pampus op de bank terwijl ze zit te zeuren dat ik een boekje moet voorlezen, maar dat is dan even pech voor haar. Daar leert ze (als het goed is...) van dat ze niet altijd haar zin kan krijgen.
zaterdag 3 maart 2018 om 22:16
JA hier eigenlijk net zo! Moet om half 10 echt wel de deur uitzijn anders breken ze de tent af.Nijntje* schreef: ↑03-03-2018 14:48@daginvulling: mijn dreumes en peuter wil je niet langer dan 2 uur in 1 ruimte hebben, dus ik probeer de ochtenden standaard weg te gaan. Naar een vriendin, naar buiten, naar de bakker, een binnenspeeltuin of naar de bieb. Dan hoeven ze zich tussendoor slechts kort zelf te vermaken en heb ik de tijd tot de lunch dus al overbrugd. Daarna gaat dreumes slapen en doe ik 1 grote activiteit met peuter. Bijvoorbeeld verven, een grote treinbaan bouwen, het tentje opzetten, samen een grote puzzel maken, kleien, meerdere boeken voorlezen, spelletjes spelen, dat soort.
Mijn oudste mag ook op de ipad terwijl ik jongste naar bed breng. En soms 's morgens bij het ontbijt ff Telekids, als ik nog even naar boven moet.
Mijn peuter van 2 vindt TV eigenlijk niet zo heel interessant, meestal gaat ie na 10 min zijn broer klieren of gewoon spelen. Oudste (net 4) is veel rustiger en geduldiger van aard en die kan wel echt uren TV kijken. Mag nu alleen nog als hij ziek is ofzo maar we hebben een periode gehad waarbij het heel handig was dat hij als peuter gewoon ff voor de tv geparkeerd kon worden. Afkicken was geen probleem en volgens mij heeft ie er ook aardig wat van opgestoken dus ik voel me daar niet heel erg schuldig over.
Mijn kinderen kunnen beiden heel goed alleen spelen, echter (thuis) samen spelen is een complete ramp. Zitten altijd bovenop elkaar, willen hetzelfde hebben, gunnen elkaar niets en kunnen niet delen. Moet er echt als politieagent bovenop zitten want anders brengen ze elkaar blijvend letsel toe (we hebben al wat littekens en afgebroken tand). Het wordt wel langzaam iets beter, veel mensen zeggen dat het rustiger wordt als de jongste 3 is en ik denk dat daar wel iets inzit. Ik hoop het in elk geval van harte.
zaterdag 3 maart 2018 om 22:34
Pff wij gaan even door een lastige periode met peuter. Elke dag begint eigenlijk erg goed met een waanzinnig vrolijke en grappige peuter.
Maar gedurende de dag steeds meer driftbuien. Al doet ze gewoon een middagslaapje. Maar dan gaan we even boodschapjes doen(jes want de grote had ik bewust alleen gedaan) en dat mondt dan uit in: niet in t stoeltje willen, met heel veel gekrijs dat riempje vast maken. Door de winkel rennen, dingen pakken, dingen weggooien, lachend naar buiten rennen, niet in t stoeltje willen, huilen, niet naar binnen willen, onder luid protest naar binnen gedragen worden, huilen omdat ze geen filmpje mag kijken...
Vandaag zat ik er echt even doorheen. Stond ik daar weer ruzie te maken met een kind van 2 over eigenlijk iets onbenulligs, maar natuurlijk ging over die zoveelste driftbui.
Dus nu met vriend heel duidelijk afspraken gemaakt voor de komende week om te beginnen:
1. We hebben 4 dingen uitgekozen die we echt belangrijk vinden om regels over te hebben: de tablet, tussendoortjes, jas ophangen ipv op de grond smijten en geen scene voor het slapen.
2. Daar gaan we dus beiden opnieuw heel consequent in zijn. Tablet en tussendoortjes duidelijke tijdstippen zodat het voor haar duidelijk is dat heel hard krijsen geen zin heeft. Jas ophangen met stickersysteem en slapen door duidelijk slaapritueel.
3. En zelf hebben we gekeken naar ons eigen aandeel. Vriend heeft beloofd dat hij niet meer schreeuwt met peuter erbij als hij bijv boos is (op mij). En ik ga de hele week rustig reageren op driftbuien en er zeker niet in mee door hulpeloze dingen te roepen zoals: 'doe nu asjeblieft gewoon een keer je schoenen aan. Dit is toch niet leuk meer truusje!'
Ik hoop dat het effect heeft!!!
Bleuh nu ik t zo opschrijf lijken we wel een stel tokkies met geschreeuw en hysterisch drama. En ik denk echt niet dat we dat zijn.
Maar ik heb t idee dat we in een negatieve spiraal terecht zijn gekomen. Peuter kan echt echt heel driftig en drammerig zijn en ik vrees dat onze reactie daarop dat versterkt. En ik weet ook dat dat stom is. Het is alleen soms zo frustrerend. En voel me dan ook ZO rot en schuldig erna.
Trouwens wel een heel lief dingetje vandaag: we waren aan t eten en blijkbaar was t lekker want uit t niets was daar ineens: lafjoe mama!
En toch nog een disclaimer: er was ook heel veel LEUK vandaag. Maar ik wilde ook even dit van me afschrijven.
Maar gedurende de dag steeds meer driftbuien. Al doet ze gewoon een middagslaapje. Maar dan gaan we even boodschapjes doen(jes want de grote had ik bewust alleen gedaan) en dat mondt dan uit in: niet in t stoeltje willen, met heel veel gekrijs dat riempje vast maken. Door de winkel rennen, dingen pakken, dingen weggooien, lachend naar buiten rennen, niet in t stoeltje willen, huilen, niet naar binnen willen, onder luid protest naar binnen gedragen worden, huilen omdat ze geen filmpje mag kijken...
Vandaag zat ik er echt even doorheen. Stond ik daar weer ruzie te maken met een kind van 2 over eigenlijk iets onbenulligs, maar natuurlijk ging over die zoveelste driftbui.
Dus nu met vriend heel duidelijk afspraken gemaakt voor de komende week om te beginnen:
1. We hebben 4 dingen uitgekozen die we echt belangrijk vinden om regels over te hebben: de tablet, tussendoortjes, jas ophangen ipv op de grond smijten en geen scene voor het slapen.
2. Daar gaan we dus beiden opnieuw heel consequent in zijn. Tablet en tussendoortjes duidelijke tijdstippen zodat het voor haar duidelijk is dat heel hard krijsen geen zin heeft. Jas ophangen met stickersysteem en slapen door duidelijk slaapritueel.
3. En zelf hebben we gekeken naar ons eigen aandeel. Vriend heeft beloofd dat hij niet meer schreeuwt met peuter erbij als hij bijv boos is (op mij). En ik ga de hele week rustig reageren op driftbuien en er zeker niet in mee door hulpeloze dingen te roepen zoals: 'doe nu asjeblieft gewoon een keer je schoenen aan. Dit is toch niet leuk meer truusje!'
Ik hoop dat het effect heeft!!!
Bleuh nu ik t zo opschrijf lijken we wel een stel tokkies met geschreeuw en hysterisch drama. En ik denk echt niet dat we dat zijn.
Maar ik heb t idee dat we in een negatieve spiraal terecht zijn gekomen. Peuter kan echt echt heel driftig en drammerig zijn en ik vrees dat onze reactie daarop dat versterkt. En ik weet ook dat dat stom is. Het is alleen soms zo frustrerend. En voel me dan ook ZO rot en schuldig erna.
Trouwens wel een heel lief dingetje vandaag: we waren aan t eten en blijkbaar was t lekker want uit t niets was daar ineens: lafjoe mama!

En toch nog een disclaimer: er was ook heel veel LEUK vandaag. Maar ik wilde ook even dit van me afschrijven.
zondag 4 maart 2018 om 09:23
Leuk dat hier weer veel activiteit is! Hier een week een peuter nu. Twee is nee heeft hij heel letterlijk genomen, want hij heeft op de opvang opgepikt dat je 'nee' het beste zeer dramatisch en overtuigend kunt brengen. Gelukkig doet hij het meestal als grapje.
Lastig Zahraha, die driftbuien! Inderdaad goed om soort van pick your battles af te spreken.
En voorbeeld van ouders... wij moeten vooral op ons taalgebruik letten (lees: vriend).
Tablet/tv ben ik veel makkelijker in dan ik van tevoren dacht. Geen vaste momenten, maar nee is nee. En het moet niet ten koste gaan van naar buiten gaan of bijvoorbeeld lezen. En ik wil ook dat zoon zich soms verveeld. Zelf spelen gaat wisselend. Meestal gaat het goed op momenten dat ie bijna naar bed moet ofzo.
Eten: wij hebben weer een alleseter na een moeilijke periode. Vriend ging in het begin steeds de strijd aan, maar op een gegeven moment gekozen voor een goede sfeer aan tafel. Bij slecht eten als toetje gewone yoghurt met banaan. Bij goed eten soms een ander toetje (als we dat toevallig in huis hebben). Nu eet ie dus weer alles. Fases fases fases
Lastig Zahraha, die driftbuien! Inderdaad goed om soort van pick your battles af te spreken.
En voorbeeld van ouders... wij moeten vooral op ons taalgebruik letten (lees: vriend).
Tablet/tv ben ik veel makkelijker in dan ik van tevoren dacht. Geen vaste momenten, maar nee is nee. En het moet niet ten koste gaan van naar buiten gaan of bijvoorbeeld lezen. En ik wil ook dat zoon zich soms verveeld. Zelf spelen gaat wisselend. Meestal gaat het goed op momenten dat ie bijna naar bed moet ofzo.
Eten: wij hebben weer een alleseter na een moeilijke periode. Vriend ging in het begin steeds de strijd aan, maar op een gegeven moment gekozen voor een goede sfeer aan tafel. Bij slecht eten als toetje gewone yoghurt met banaan. Bij goed eten soms een ander toetje (als we dat toevallig in huis hebben). Nu eet ie dus weer alles. Fases fases fases
zondag 4 maart 2018 om 12:48
Lastig Zahraha.. hoe oud is ze?
Wel goed dat je nu door heb dat jullie de negatieve spiraal moeten doorbreken. Ik verlies wel eens mijn geduld als ze nachts van 4 tot 5 gaat liggen jengelen. Om 5 uur uiteindelijk maar een fles gegeven, dan slaapt ze altijd zo weer verder.
Maar ja die fles had ik lang geleden al weg willen gooien. Nu geef ik hem nog 3x in de week tussen 5 en 6 uur
Dan slaapt ze daarna vaak tot half 8 en dat vind ik wel een mooie tijd.
Wel goed dat je nu door heb dat jullie de negatieve spiraal moeten doorbreken. Ik verlies wel eens mijn geduld als ze nachts van 4 tot 5 gaat liggen jengelen. Om 5 uur uiteindelijk maar een fles gegeven, dan slaapt ze altijd zo weer verder.
Maar ja die fles had ik lang geleden al weg willen gooien. Nu geef ik hem nog 3x in de week tussen 5 en 6 uur

zondag 4 maart 2018 om 22:30
@ zahara; lastig hoor. We hebben hier ook wel van die pittige dagen. Dat alles moeite kost. Duidelijk zaken uitleggen maken (voordat we op pad gaan) helpt soms.
Kind meer ruimte en vrijheid geven ook. Ze moeten altijd zoveel al. We bepalen toch meestal hun complete dag (dan opstaan, die kleding aantrekken, nu wordt er gegeten, nu moet je mee naar de winkel enzovoorts). Kind meer inspraak geven en serieus nemen scheelt bij ons al best veel. Zonder oeverloos overleg of grenzeloos gedoe overigens. Maar echt kijken naar de behoeftes van zoon. En steeds rekening houdend met zijn kinderbrein en slechte impulscontrole.
Kind meer ruimte en vrijheid geven ook. Ze moeten altijd zoveel al. We bepalen toch meestal hun complete dag (dan opstaan, die kleding aantrekken, nu wordt er gegeten, nu moet je mee naar de winkel enzovoorts). Kind meer inspraak geven en serieus nemen scheelt bij ons al best veel. Zonder oeverloos overleg of grenzeloos gedoe overigens. Maar echt kijken naar de behoeftes van zoon. En steeds rekening houdend met zijn kinderbrein en slechte impulscontrole.

maandag 5 maart 2018 om 08:50
Hier staat de TV best vaak aan nu het winter is. Als het beter wordt buiten zijn ze niet meer binnen te houden dus dat compenseert zich wel. Merk ook wel dat het de leeftijd is. Mijn oudste van bijna 4 kijkt al bijna geen TV meer, alleen als ze moe is of ziek. Mijn jongste kijkt wel nog graag TV, komt ook vaak aanzetten met de afstandsbediening.
Moet wel zeggen, zit nu thuis met een burn out dus veel ondernemen met de meisjes staat op een laag pitje. Vooral omdat de jongste nog niet zoveel geduld heeft als de oudste is het moeilijk ze samen aan een activiteit te krijgen. Wat wel scheelt is dat ik het steeds beter zie gaan en dat de meisjes ook goed met elkaar kunnen spelen.
Moet wel zeggen, zit nu thuis met een burn out dus veel ondernemen met de meisjes staat op een laag pitje. Vooral omdat de jongste nog niet zoveel geduld heeft als de oudste is het moeilijk ze samen aan een activiteit te krijgen. Wat wel scheelt is dat ik het steeds beter zie gaan en dat de meisjes ook goed met elkaar kunnen spelen.

maandag 5 maart 2018 om 09:02
Oh, en Zahara, nee, zeker zijn jullie geen tokkies!
Het is ook normaal dat het soms gewoon even niet goed gaat en soms is het gewoon moeilijk uit die vicieuze cirkel te stappen.
Schrijf ook de triggers op. Voorbeeld bij ons: De jongste moet je niet na de lunch nog ergens mee naartoe gaan slepen. De oudste moet ik niet te veel van verlangen na een week school en in het weekend heeft ze echt even 1-op-1 tijd nodig om haar verhalen kwijt te kunnen. Dan gaan we samen een donut eten bij de HEMA ofzo.
Voor onszelf: ik heb PMS zo'n week voordat ik ongesteld moet worden. Dan zorg ik dat ik dingen doe in de avond die me energie geven en even stilte om me heen heb. In het weekend heb ik een dagdeel me-time nodig, man ook. Man moet kunnen sporten op doordeweekse avonden. Zo houden we ons beter bestand tegen huilbuien, ziekte, drammen e.d. en blijft de sfeer leuk.
Probeer voor jezelf datgene eens op te schrijven. Al is het ook goed wat je nu doet, ik hoop voor jullie dat het werkt.

Schrijf ook de triggers op. Voorbeeld bij ons: De jongste moet je niet na de lunch nog ergens mee naartoe gaan slepen. De oudste moet ik niet te veel van verlangen na een week school en in het weekend heeft ze echt even 1-op-1 tijd nodig om haar verhalen kwijt te kunnen. Dan gaan we samen een donut eten bij de HEMA ofzo.
Voor onszelf: ik heb PMS zo'n week voordat ik ongesteld moet worden. Dan zorg ik dat ik dingen doe in de avond die me energie geven en even stilte om me heen heb. In het weekend heb ik een dagdeel me-time nodig, man ook. Man moet kunnen sporten op doordeweekse avonden. Zo houden we ons beter bestand tegen huilbuien, ziekte, drammen e.d. en blijft de sfeer leuk.
Probeer voor jezelf datgene eens op te schrijven. Al is het ook goed wat je nu doet, ik hoop voor jullie dat het werkt.

maandag 5 maart 2018 om 16:23
Mijn peuter heeft het zo goed gedaan bij de peuterspeelzaal vandaag. Hoefde helemaal niet te huilen toen ik wegging, begon lekker te spelen en zwaaide met zijn handje. Toen ik aan het eind van de ochtend weer kwam om hem op te halen was hij zelfs boos dat ie niet nog langer mocht blijven. Trots op mijn grote zoon.
maandag 5 maart 2018 om 18:48
O, wat leuk, NYC! Ik snap dat je trots bent. En ook zo leuk voor hem
Zoon had gisteren z’n eerste echte, echte peuterdriftbui: hij wilde iets niet en ging letterlijk op de grond liggen gillen en met z’n vuistjes op de grond slaan. Stiekem moesten we er allebei gewoon om lachen...!
We waren trouwens bij het Nijntje-museum in Utrecht, wat is dat leuk, zeg!! Echt een aanrader voor peuters! Ze kunnen daar echt uren spelen!

Zoon had gisteren z’n eerste echte, echte peuterdriftbui: hij wilde iets niet en ging letterlijk op de grond liggen gillen en met z’n vuistjes op de grond slaan. Stiekem moesten we er allebei gewoon om lachen...!
We waren trouwens bij het Nijntje-museum in Utrecht, wat is dat leuk, zeg!! Echt een aanrader voor peuters! Ze kunnen daar echt uren spelen!
maandag 5 maart 2018 om 19:58
@NYC Ah wat leuk dat het zo goed ging.
@Nienke leuk het Nijntje museum! Willen wij ook graag heen.
Hier zit dochter in mij mij mij Mij!! fase. De hele dag door.. hebben jullie peuters dat ook? Op het kdv vertelde ze vanmiddag dat ze ook veel afpakt van de andere kindjes en dan een sprintje trekt naar de andere kant van het lokaal.
@bird Man en ik hebben ook ons eigen dagdeel in het weekend. Lekker even zelf weten wat je gaat doen.
@Nienke leuk het Nijntje museum! Willen wij ook graag heen.
Hier zit dochter in mij mij mij Mij!! fase. De hele dag door.. hebben jullie peuters dat ook? Op het kdv vertelde ze vanmiddag dat ze ook veel afpakt van de andere kindjes en dan een sprintje trekt naar de andere kant van het lokaal.
@bird Man en ik hebben ook ons eigen dagdeel in het weekend. Lekker even zelf weten wat je gaat doen.