Plasbeleid op basisschool - groep 3
vrijdag 16 maart 2012 om 20:03
Hoe vaak mag er bij jullie geplast worden onder lestijd van school. Mijn zoon, groep 3, mag voor school, in de kleine pauze en onder het overblijven en voor de rest alleen bij zeeeeeeeeer hoge nood. Deze strafmaatregel is ingesteld na veel " gesodemieter" in de wc's, te lang wegblijven, te veel gaan, te hard met deuren slaan enzovoorts. Mijn zoon heeft hier moeite mee, alleen al de gedachte dat hij niet mag, daar wordt hij onrustig van en het is al een kind wat concentratieproblemen heeft. Onlangs zei de juf ( nadat hij weer lastig was geweest) dat er door hem helemaal niet geplast mocht worden; zijn hoofd raakt hier heel erg van in de war. Volgende dag bleek dat er wel gewoon geplast mocht worden ( voor school, voor het buitenspelen en in de middagpauze). Nu zei ze weer dat hij beter een luier aan kon doen of een potje mee moest nemen!!
Ben ik nu die flauwe moeder, die mijn kind te weinig structuur bijbrengt, die vindt dat je, ook op school, mag plassen, als je moet. Die vindt dat het gesodemieter-op-de-wc beter opgelost kan worden? Ik weet t niet meer, t klinkt allemaal heel streng, maar misschien is nze opvoeding te vrij/vrijblijvend. Is het een eccuus dat ik vind dat er meer rekening met hem gehouden mag worden, aangezien ze toch weten dat hij erg snel is afgeleid, dus extra prikkels zijn niet welkom? Of ben ik niet echt objectief, ook omdat hij lastig gedrag vertoont ( kletsen, veel aandacht door concentratieprobleem, jongensgedrag als ze naar buiten gaan, dus ook vechten ), hij is dus niet de braafste.
Wat vinden jullie???
Ben ik nu die flauwe moeder, die mijn kind te weinig structuur bijbrengt, die vindt dat je, ook op school, mag plassen, als je moet. Die vindt dat het gesodemieter-op-de-wc beter opgelost kan worden? Ik weet t niet meer, t klinkt allemaal heel streng, maar misschien is nze opvoeding te vrij/vrijblijvend. Is het een eccuus dat ik vind dat er meer rekening met hem gehouden mag worden, aangezien ze toch weten dat hij erg snel is afgeleid, dus extra prikkels zijn niet welkom? Of ben ik niet echt objectief, ook omdat hij lastig gedrag vertoont ( kletsen, veel aandacht door concentratieprobleem, jongensgedrag als ze naar buiten gaan, dus ook vechten ), hij is dus niet de braafste.
Wat vinden jullie???
vrijdag 16 maart 2012 om 20:43
Hier een middenbouw juf. De kinderen mogen van mij altijd naar de wc, tenzij ik aan het uitleggen ben. En natuurlijk, als een kind die ochtend al twee keer is geweest en om 11.45 weer aanstalten maakt, dan zeg ik " Kun je even wachten?" Maar als ze dat niet kunnen laat ik ze gaan. Ik vind naar de wc gaan als je moet iets wat alle mensen en kinderen zouden moeten mogen.
En zeg maar iets van die opmerkingen hoor. Waarschijnlijk schaamt ze zich als ze ze terughoort van jou. Ze zal zich niet tegen je kind keren, maar zich hopelijk juist wat correcter gedragen tegenover hem.
En zeg maar iets van die opmerkingen hoor. Waarschijnlijk schaamt ze zich als ze ze terughoort van jou. Ze zal zich niet tegen je kind keren, maar zich hopelijk juist wat correcter gedragen tegenover hem.
vrijdag 16 maart 2012 om 20:44
Ik zou daar het niet mee eens zijn, kleine kinderen voelen het minder aan hun blaas, vooral als ze ergens mee bezig zijn. Als ze moeten, moeten ze ook gelijk. (uitzonderingen daargelaten). Dan moet de juf maar beter erop toezien dat het wel goed gaat.
Controle hebben is ook wat een goede juf moet hebben.
Ze hebben bij ons op school wel eens een maatjes programma gehad, dat kinderen met z'n tweetje naar de wc gingen, juist om toe te zien dat er geen poep op de muren kwam, of stift, of noem maar op. Was een weekje of twee nodig en daarna weer heel lang heel rustig.
Controle hebben is ook wat een goede juf moet hebben.
Ze hebben bij ons op school wel eens een maatjes programma gehad, dat kinderen met z'n tweetje naar de wc gingen, juist om toe te zien dat er geen poep op de muren kwam, of stift, of noem maar op. Was een weekje of twee nodig en daarna weer heel lang heel rustig.
vrijdag 16 maart 2012 om 20:44
Ze hebben geen ketting, maar 1kaart voor de jongens en 1 voor de meisjes, als die omgedraaid staat, is er iemand op de wc, dus moet je wachten. Maar blijkbaar werkte dat niet, er werd erg veel geplast en gesodemieterd op de wc 's, en de juf geeft aan dat ze niet elke keer naar de wc kan om de boel daar in de gaten te houden, vandaar de regel 1x in de ochtend 1x in de middag.
vrijdag 16 maart 2012 om 20:51
Wat de opmerkign van de juf betreft, ze is blijkbaar geirriteerd en daar zal ik best iets over zeggen, maar voor ik het gesprek aan wil, wil ik meer weten over wat normaal is voor plassen van een groep 3 en een kind van 7. Ik heb al een briefje geschreven voor mijn zoon en aangegeven aan de andere juf, dat ik het er niet mee eens was, waarna zei mij uitlegde waarom. Ik denk zelf dat het echte probleem niet wordt aangepakt, maar ik ben geen juf op pedagigisch medewerkster, dus wil graag het gesprek aan en dan van te voren wel goed voorbereid zijn over wat wel/ niet normaal/verwacht kan worden ( buiten de rare opmerkingen).
vrijdag 16 maart 2012 om 20:56
hier ook een gr 3 juf, heb ooit ergens gelezen "als je jouw klas niet interessanter kan maken dan de toiletten moet je inderdaad regeltjes bedenken".
Maar goed, dat is gemakkelijk gezegd dan gedaan. Ik hanteer ook de "probeer in de pauze te gaan"-regel. Tijdens instructies moeten kinderen het aan me vragen, tijdens zelfstandige verwerking en andere opdrachten heb ik inderdaad ook een soort plasketting (stoplicht dat je op rood zet als je gaat en terug op groen als je binnenkomt).
Ik vind de potjes-opmerking ronduit denigrerend, ik hoop dat ie grappig bedoeld was of zo en heel verkeerd is overgekomen. Want elke juf zou moeten snappen dat zindelijk zijn voor heel veel kids nog best een issue is in groep 3 en gevoelig ligt.
Even ter verdediging van de juf, heb zelf nu ook een jochie in mijn klas dat problemen heeft met plassen. Moet erg vaak en is 's nachts ook niet zindelijk dus hij moet inderdaad ook meteen mogen wanneer hij aandrang voelt. Maar hij maakt er ook behoorlijk potje (haha, slechte grap) van op de wc, blijft te lang weg, slaat met deuren of test de akoestiek van de wc-hokjes even uit. Lastig hoor, want ik kan en wil hem niet verbieden om te gaan wanneer hij echt moet, want dan gaat het mis en in je broek plassen in groep 3 is voor de meeste kinderen toch echt een bijna-trauma. Heb een gesprekje met hem gehad dat ik snap wat zijn probleem is en dat hij een privilege heeft met het vaker naar de wc mogen en dat ik van hem verwacht dat hij daar als een verstandige knul mee om kan gaan. Helpt meestal maar als hij op de gang een gezellige partner in crime van een andere klas tegen komt gaat het toch mis. Wil maar even aangeven dat het wc-beleid ook niet altijd even gemakkelijk is.
Maar goed, dat is gemakkelijk gezegd dan gedaan. Ik hanteer ook de "probeer in de pauze te gaan"-regel. Tijdens instructies moeten kinderen het aan me vragen, tijdens zelfstandige verwerking en andere opdrachten heb ik inderdaad ook een soort plasketting (stoplicht dat je op rood zet als je gaat en terug op groen als je binnenkomt).
Ik vind de potjes-opmerking ronduit denigrerend, ik hoop dat ie grappig bedoeld was of zo en heel verkeerd is overgekomen. Want elke juf zou moeten snappen dat zindelijk zijn voor heel veel kids nog best een issue is in groep 3 en gevoelig ligt.
Even ter verdediging van de juf, heb zelf nu ook een jochie in mijn klas dat problemen heeft met plassen. Moet erg vaak en is 's nachts ook niet zindelijk dus hij moet inderdaad ook meteen mogen wanneer hij aandrang voelt. Maar hij maakt er ook behoorlijk potje (haha, slechte grap) van op de wc, blijft te lang weg, slaat met deuren of test de akoestiek van de wc-hokjes even uit. Lastig hoor, want ik kan en wil hem niet verbieden om te gaan wanneer hij echt moet, want dan gaat het mis en in je broek plassen in groep 3 is voor de meeste kinderen toch echt een bijna-trauma. Heb een gesprekje met hem gehad dat ik snap wat zijn probleem is en dat hij een privilege heeft met het vaker naar de wc mogen en dat ik van hem verwacht dat hij daar als een verstandige knul mee om kan gaan. Helpt meestal maar als hij op de gang een gezellige partner in crime van een andere klas tegen komt gaat het toch mis. Wil maar even aangeven dat het wc-beleid ook niet altijd even gemakkelijk is.
vrijdag 16 maart 2012 om 20:59
vrijdag 16 maart 2012 om 21:00
ow, en ik zou zeker niet meteen naar oudercommissies of directeuren stappen. Probeer het samen met de juf (of de duo-partner) op te lossen. Je kan altijd aangeven dat je zoon erg onder de indruk was van een bepaalde opmerking en dat het vast niet zo bedoeld was, maar dat het wel vervelend op hem is overgekomen.
vrijdag 16 maart 2012 om 21:04
vrijdag 16 maart 2012 om 21:04
Ik vind het onmenselijk als een juf dat zou zeggen en ik zou er zeker meteen iets van gaan zeggen op school.
Over het snel afgeleid zijn, en niet de braafste zijn kan ik op basis van je verhaal weinig zeggen, maar niet mogen plassen als straf vind ik werkelijk nergens op slaan. Ook de opmerkingen over luier of potje zou ik niet accepteren. Ik wil gewoon niet dat mijn kind zo behandeld wordt, lastig of niet lastig.
Over het snel afgeleid zijn, en niet de braafste zijn kan ik op basis van je verhaal weinig zeggen, maar niet mogen plassen als straf vind ik werkelijk nergens op slaan. Ook de opmerkingen over luier of potje zou ik niet accepteren. Ik wil gewoon niet dat mijn kind zo behandeld wordt, lastig of niet lastig.
vrijdag 16 maart 2012 om 21:10
Ik heb een dochter die op school trouwens regelmatig in haar broek plast, zij neemt het nogal serieus als ze niet mag, dus bij regels als: je mag nu niet gaan want er is een instructie/toets whatever, of bij een regel als het stoplicht staat op rood de plasketting is weg etc werkt ook niet want dan plast ze dus nog liever in haar broek dan dat ze even gaat kijken of iemand gewoon vergeten is de plasketting terug te hangen.
Het is ook een regelmatig terugkerend probleem wat er niet makkelijker op wordt door dat het kind te maken heeft met duo juffen, invaljuffen bsojuffen,, verandering van school en regels, want ik kan zo ongeveer iedere paar weken op school hetzelfde gesprekje voeren.
(maar daarnaast heb ik ook veel begrip voor de juffen van groep 3 hoor, het zal niet makkelijk zijn)
maar opmerkingen als van de juf van TO zou ik dus niet accepteren (wel even navragen wat ze nou precies gezegd heeft en of je zoon het goed begrepen, verstaan heeft)
Het is ook een regelmatig terugkerend probleem wat er niet makkelijker op wordt door dat het kind te maken heeft met duo juffen, invaljuffen bsojuffen,, verandering van school en regels, want ik kan zo ongeveer iedere paar weken op school hetzelfde gesprekje voeren.
(maar daarnaast heb ik ook veel begrip voor de juffen van groep 3 hoor, het zal niet makkelijk zijn)
maar opmerkingen als van de juf van TO zou ik dus niet accepteren (wel even navragen wat ze nou precies gezegd heeft en of je zoon het goed begrepen, verstaan heeft)
vrijdag 16 maart 2012 om 21:17
Hier ook een juf van groep 3. BIj mij mogen de kinderen in de pauze gaan en tijdens het werken. Tijdens de instructie mogen ze niet naar de wc. Verder hebben we maar bij 1 kindje de regel dat hij 1 x per dagdeel mag gaan, maar dat komt omdat hij van zijn 5 wcrondjes per dagdeel er 4 gebruikte om een rondje door de school te doen.
Verder vind ik het niet nodig dat kinderen zo lang moeten ophouden dat ze pijn krijgen, in hun broek plassen of whatever. Als ze dus echt hoge nood hebben mogen ze bij hoge uitzondering tijdens de instructie, Ik probeer dit wel te beperken, net als plassen als ze net op school zijn, net binnen zijn na de pauze of 5 minuten voor het naar huis gaan.
Verder, als het niet goed gaat op de wc lijkt het me handiger voor de juf om met de kinderen waarbij het niet goed gaat afspraken te maken. Ik neem aan dat zij ook wel weet bij wie het wel goed gaat en bij wie niet. Zo mogen bij mij bijvoorbeeld 2 bepaalde kinderen niet tegelijk naar de wc, omdat ze dan een half uur wegblijven/een enorm waterballet met de kraan maken.
Kortom: ga met deze juf praten, draag zelf oplossingen aan en praat vooral vanuit je kind: hij ervaart deze opmerking vervelend etc. Probeer niet in de aanval te gaan maar samen een oplossing te zoeken.
Verder vind ik het niet nodig dat kinderen zo lang moeten ophouden dat ze pijn krijgen, in hun broek plassen of whatever. Als ze dus echt hoge nood hebben mogen ze bij hoge uitzondering tijdens de instructie, Ik probeer dit wel te beperken, net als plassen als ze net op school zijn, net binnen zijn na de pauze of 5 minuten voor het naar huis gaan.
Verder, als het niet goed gaat op de wc lijkt het me handiger voor de juf om met de kinderen waarbij het niet goed gaat afspraken te maken. Ik neem aan dat zij ook wel weet bij wie het wel goed gaat en bij wie niet. Zo mogen bij mij bijvoorbeeld 2 bepaalde kinderen niet tegelijk naar de wc, omdat ze dan een half uur wegblijven/een enorm waterballet met de kraan maken.
Kortom: ga met deze juf praten, draag zelf oplossingen aan en praat vooral vanuit je kind: hij ervaart deze opmerking vervelend etc. Probeer niet in de aanval te gaan maar samen een oplossing te zoeken.
vrijdag 16 maart 2012 om 21:21
Hier ook een juf en als de kinderen uit mijn klas (gr. 4/5) naar de wc moeten mogen ze gaan. Liever niet tijdens de uitleg, maar als je moet dan moet je.
De opmerking over een luier of potje vind ik niet kunnen. En als ik zelf naar de wc moet ga ik zo snel mogelijk (na de uitleg).
Natuurlijk herken ik de problemen met kinderen die er een rotzooi van maken. Met een extra loopje heb ik niet zoveel problemen, blijkbaar heeft het kind dat nodig. Met wcpapier overal, elkaar natspuiten met kraanwater en veel herrie maken heb ik wel problemen. Dan komen er dus regeltjes als je naam op moeten schrijven, controleren enz.
Dat je zoon niet de braafste is moet los staan van het naar de wc kunnen als je moet. Aan de andere kant kan jij je zoon ook wel eens aanspreken over zijn gedrag, als hij zich normaal gedraagt dan kan hij gewoon naar de wc.
De opmerking over een luier of potje vind ik niet kunnen. En als ik zelf naar de wc moet ga ik zo snel mogelijk (na de uitleg).
Natuurlijk herken ik de problemen met kinderen die er een rotzooi van maken. Met een extra loopje heb ik niet zoveel problemen, blijkbaar heeft het kind dat nodig. Met wcpapier overal, elkaar natspuiten met kraanwater en veel herrie maken heb ik wel problemen. Dan komen er dus regeltjes als je naam op moeten schrijven, controleren enz.
Dat je zoon niet de braafste is moet los staan van het naar de wc kunnen als je moet. Aan de andere kant kan jij je zoon ook wel eens aanspreken over zijn gedrag, als hij zich normaal gedraagt dan kan hij gewoon naar de wc.
donderdag 29 maart 2012 om 15:59
Mijn zoontje zit in groep 4 en bij hem op school mogen ze helemaal niet onder schooltijd naar de wc. Alleen voor de les, na de les, en natuurlijk tussen de middag thuis. Ik vind het ook bizar, maarja, dan maar aanpassen hè. Een vriendin van mij, die ook een zoontje op die school heeft in groep 4, vertelde zelfs dat haar zoontje een keer in zijn broek geplast heeft, omdat hij toch echt niet naar de wc mocht. Ik vind dat buitengewoon bizar, maarja, wat doe je eraan?!
donderdag 29 maart 2012 om 17:10
donderdag 29 maart 2012 om 17:13
Dit hebben ze bij mijn dochter op school ook.. en toen poepte ze in haar broek want ze had diaree.. maar ze mocht niet van de juf dus is ze vrolijk uitgelachen door de rest.
Gelukkig hebben ze hun excuses aangeboden, want mijn dochter is erg geliefd... maar ik vind het zielig en zij heeft zich rot geschaamd.
En nu plast ze dagelijks in haar broek.. ook thuis... omdat ze te laat gaat.
Gelukkig hebben ze hun excuses aangeboden, want mijn dochter is erg geliefd... maar ik vind het zielig en zij heeft zich rot geschaamd.
En nu plast ze dagelijks in haar broek.. ook thuis... omdat ze te laat gaat.