Prematuur geboren kindje, 'lotgenoten' gezocht

10-12-2017 21:10 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Benieuwd of er hier nog meer mama's zijn van te vroeg geboren kindjes die net als ik het gevoel hebben maar wat aan te modderen.

Mijn zoon is medio oktober 7 weken te vroeg geboren, 4 weken in het ziekenhuis gelegen en had daarna maar recht op 5 uur couveuse nazorg, dus heb alleen wat basis dingen geleerd van haar (in het zh niets geleerd, omdat daar geen tijd voor was, omdat het super druk was op de afdeling met veel kindjes met veel dipjes).

Nu merk ik dat ik toch wel heel veel vragen heb of van veel dingen geen idee. Dus ik google veel, maar lees vooral dingen die slaan op a terme kindjes. Daar kan ik dus niets mee.

Hebben meer mama's daar 'last' van?
Ik kreeg bij CB op mijn donder dat ik met 4 maanden (ongecorrigeerd dus eigenlijk 2 maanden) nog geen fruit had gegeven terwijl ze juist bij prematuurtjes aanraden zo lang mogelijk te wachten :facepalm:
*Beeldig* schreef:
10-12-2017 22:13
Ik bedoel met wegkijken dat de oogjes nog niet focussen en een lege blik.

Overstrekken gebeurde hier ook, maar dan was ze gewoon opeens zo stijf als een plankje en dan ging ik gewoon maar weer even heel rustig met 'r zitten en lieve woordjes fluisteren.
Inderdaad, nu je het zegt; die lege blik zie je ook heel duidelijk op de foto's terug...

En ten aanzien van dat overstrekken zei de kinderarts tegen mij dat ik haar gerust eens een uurtje in de Maxi Cosi mocht leggen zodat ze eens de andere kant op gebogen kon worden, terwijl het CB daar juist heel erg op tegen is, maar die hebben zoals gezegd in het gunstigste geval alleen verstand van 'normale' kinderen zoals ze dat zelf noemden... :-o o_o :-?

Wij moesten in het begin ook nog best vaak terug naar de kinderarts en die had gelukkig voor veel problemen een adequate oplossing.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
ducktales schreef:
10-12-2017 22:49
Ik kreeg bij CB op mijn donder dat ik met 4 maanden (ongecorrigeerd dus eigenlijk 2 maanden) nog geen fruit had gegeven terwijl ze juist bij prematuurtjes aanraden zo lang mogelijk te wachten :facepalm:
Ja, dat soort dingen inderdaad; alsmaar mekkeren dat kind niet binnen de curven valt terwijl daar gewoon aangepaste curven voor zijn, zeuren dat ik haar in moest bakeren omdat ze zo onrustig was terwijl dat niet mocht in verband met haar heupen, zeggen dat ik haar Infacol en Nutriton moest geven vanwege de krampjes en het spugen wat dus ook niet mocht, bla, bla, bla....
Wij zijn in het begin een tijdje alleen naar de kinderarts geweest en niet naar het CB, dat beviel eigenlijk een stuk beter.

Advies dus: accepteer dat het anders is dan bij andere kinderen, laat je niet gek maken door opmerkingen van anderen en doe wat je goed lijkt!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Hier geen prematuur kindje. Wel 3 weken eerder geboren en een laag geboorte gewicht.. Ze was zo mini! Haar temperatuur kon ze ook nog niet goed regelen.
Ik was ook heel, heel onzeker.. zat telkens te hopen dat ze toch eindelijk de magische 3 kg zou bereiken. Ik durfde haar amper een truitje aan te doen of in badje te leggen. Ik was zo emotioneel en gespannen om het verkeerd te doen..
Ze huilde ook veel. Mijn advies is in ieder geval, buidel en knuffel veel met je kindje. De geborgenheid is zo belangrijk voor jullie beide. Vertrouw ook op je instinct.

Ik ben in een PND gerold helaas (door veel verschillende redenen hoor..) maar ik heb nu wel spijt dat ik me zo gek liet maken door alle mensen en meningen om mij heen.. en te weinig heb geknuffeld.. te geforceerd en bangig was..te veel bezig met hoe het "hoort".
Oh en op het CB zijn ze van het "gemiddelde" kind.. daar hangt veel aan op.. maar ieder kind is uniek en bij een prematuur kindje moet je helemaal rekening houden met een ander ontwikkelingspad in het begin. Je doet het goed. Geloof daar in.
Bedankt allemaal voor de reacties!

Gelukkig viel de vorige afspraak bij CB mee, ze hadden een aangepaste curve voor prematuur geboren kindjes en kwam daar zelf mee aanzoeten (had er al iets over gelezen op prematurendag.nl dus anders was ik er zelf over begonnen).
Morgen weer een afspraak, benieuwd hoe zwaar en lang hij morgen blijkt te zijn.

Ik zat hier op het forum in een groepje met dames die rond dezelfde periode waren uitgerekend en zie, nu hun kindjes ook net geboren zijn, dat zij dezelfde onzekerheden hebben. Voor mij fijn, want dat betekent dus dat het gewoon bij het nieuwe moederschap hoort en dat het niet gek is dat ik niet altijd weet wat het juiste is.

TOP komen we niet voor in aanmerking, hij was zwaarder en verder in zwangerschapsduur, maar hebben wel fysio aan huis 1 keer in de 3 weken.

Ik ga de tips van het buitelen zeker weer invoeren. Gek genoeg zijn we daar mee gestopt. Maar nu dus weer mee begonnen. Heerlijk om te buidelen en knuffelen! Voor mij zeker in ieder geval en zoonlief ligt er dan ook heerlijk ontspannen bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven