Prius onderzoek na HELLP, wie ook?
donderdag 2 oktober 2008 om 16:34
Mijn eerste zwangerschap is na 37 weken ingeleid ivm hellp en de gynaecoloog heeft me geadviseerd voor een eventuele volgende zwangerschap me te doen aan het PRIUS onderzoek aan het UMC Nijmegen. Hierin worden allerlei onderzoek gedaan, om te kijken of er afwijkingen aan je vaten zijn die eventueel problemen zouden kunnen geven bij een volgende zwangerschap. Heeft iemand hier aan dit onderzoek meegedaan en heb je er wat aan gehad? Werden er meteen medicunen voorgeschreven of pas als je zwanger bent? Ik hoor het graag.

donderdag 2 oktober 2008 om 16:56
Hoi, ik kreeg met 27 weken pre/eclampsie en hellp en mijn dochter is met een spoedkeizersnede geboren met 30 weken en 6 dagen.
Ik heb naderhand wel aan een onderzoek meegedaan, maar ik weet eigenlijk niet of dat "prius" heette. Ik moest een vies drankje drinken op een nuchtere maag en heel veel bloed afgeven.
Mij is is er een stollingsafwijking uitgekomen. Ik slik sinds die tijd bloeddrukmedicijnen, maar naar aanleiding van dat onderzoek kreeg ik bij mijn tweede zwangerschap vanaf een week of 12 volgens mij ascal (soort aspirine) en spuit ik vanaf week 14 antistolling.
Ik ben nu 26 weken zwanger.
Ik heb dus wel wat aan dat onderzoek gehad, anders was ik niet achter die stollingsafwijking gekomen, maar nogmaals, ik heb geen idee of we het over hetzelfde onderzoek hebben.
Groetjes!
Ik heb naderhand wel aan een onderzoek meegedaan, maar ik weet eigenlijk niet of dat "prius" heette. Ik moest een vies drankje drinken op een nuchtere maag en heel veel bloed afgeven.
Mij is is er een stollingsafwijking uitgekomen. Ik slik sinds die tijd bloeddrukmedicijnen, maar naar aanleiding van dat onderzoek kreeg ik bij mijn tweede zwangerschap vanaf een week of 12 volgens mij ascal (soort aspirine) en spuit ik vanaf week 14 antistolling.
Ik ben nu 26 weken zwanger.
Ik heb dus wel wat aan dat onderzoek gehad, anders was ik niet achter die stollingsafwijking gekomen, maar nogmaals, ik heb geen idee of we het over hetzelfde onderzoek hebben.
Groetjes!

donderdag 2 oktober 2008 om 17:11
haha, dat spuiten is even wennen, maar toen ik hoorde dat bij de eerste mijn placenta helemaal vol zat met bloedproppen en mijn dochter nog maar heel weinig voedingsstoffen binnenkreeg was ik eigenlijk alleen maar heel erg bij dat ik "mocht" spuiten.
Ze is nu bijna twee en een half en ze is nog wat klein en dun, maar verder heeft ze (voorlopig) helemaal niks overgehouden aan haar vroeggeboorte. Ze ontwikkelt zich eigenlijk perfect!
Twijfel je nog of je aan het onderzoek gaat meedoen, of meer aan of je nog een keer zwanger wil worden?
Ze is nu bijna twee en een half en ze is nog wat klein en dun, maar verder heeft ze (voorlopig) helemaal niks overgehouden aan haar vroeggeboorte. Ze ontwikkelt zich eigenlijk perfect!
Twijfel je nog of je aan het onderzoek gaat meedoen, of meer aan of je nog een keer zwanger wil worden?
donderdag 2 oktober 2008 om 17:19
Ik heb hetzelfde onderzoek als Voyager ondergaan. Mijn eerste zwangerschap eindigde met 38 weken in pré-eclampsie. Volgens de statistieken is de kans bij een 2e veel kleiner en zal het waarschijnlijk minder ernstig zijn, dus de artsen vonden het niet nodig om er verder iets mee te doen.
De 2e zwangerschap eindigde met een ziekenhuis opname met 27 weken, Hellp met 30 weken en ook een keizersnede met 30 weken.
Daarna dus dat onderzoek gedaan. Bij mij is er niets uitgekomen. In theorie moet ik gewoon zwanger kunnen worden en blijven en een gezond en voldragen kind baren.
Bij een eventuele volgende zwangerschap moet ik in een hele goede conditie zijn (geen overgewicht, goed uithoudingsvermogen, enzovoorts) om zwanger te mogen worden. Ik krijg dan van tevoren uitgebreiden bloeddruk controles en moet eventueel al aan de medicijnen (maar mijn bloeddruk is buiten de zwangerschappen prima) en vanaf het begin van de zwangerschap moet ik aan de aspirine. En dan is de kans héél groot dat het gewoon goedgaat volgens de arts.
Ik heb er dus wel degelijk iets aan gehad. Er is niets mis met me, ik mag nog een keer zwanger worden als ik dat wil (al weet ik niet eens óf ik dat wel wil) en ik weet dat de kans groot is dat het goedgaat en dat ik goed in de gaten wordt gehouden.
De 2e zwangerschap eindigde met een ziekenhuis opname met 27 weken, Hellp met 30 weken en ook een keizersnede met 30 weken.
Daarna dus dat onderzoek gedaan. Bij mij is er niets uitgekomen. In theorie moet ik gewoon zwanger kunnen worden en blijven en een gezond en voldragen kind baren.
Bij een eventuele volgende zwangerschap moet ik in een hele goede conditie zijn (geen overgewicht, goed uithoudingsvermogen, enzovoorts) om zwanger te mogen worden. Ik krijg dan van tevoren uitgebreiden bloeddruk controles en moet eventueel al aan de medicijnen (maar mijn bloeddruk is buiten de zwangerschappen prima) en vanaf het begin van de zwangerschap moet ik aan de aspirine. En dan is de kans héél groot dat het gewoon goedgaat volgens de arts.
Ik heb er dus wel degelijk iets aan gehad. Er is niets mis met me, ik mag nog een keer zwanger worden als ik dat wil (al weet ik niet eens óf ik dat wel wil) en ik weet dat de kans groot is dat het goedgaat en dat ik goed in de gaten wordt gehouden.
donderdag 2 oktober 2008 om 17:20
Ik wou alleen dat ik na de eerste iets serieuzer genomen was toen ik me zorgen maakte over een 2e zwangerschap en dat ik dus ook zo'n onderzoek had gehad. Dan was het de 2e keer waarschijnlijk veel beter afgelopen. Volgens de arts die me onderzocht heeft waren mijn eigen artsen ook te laat met het geven van medicijnen.
donderdag 2 oktober 2008 om 17:21
nou dat onderzoek heb ik al gedaan (was niet echt duidelijk in mijn opening), maar ik was vooral benieuwd wat ik moet/kan verwachten van de uitslag. Ik heb heel lang getwijfeld of ik weer zwanger wilde worden, maar ik merk nu dat ik er wel weer heel erg mee bezig ben en we hebben net besloten het weer te gaan proberen. Vind het wel heel erg spannend!

donderdag 2 oktober 2008 om 17:45
Jeetje eowynn, bij het 1e gesprek zei de gyn bij mij ook dat de kans op herhaling heel klein was zeker omdat ik het (net als jij) relatief laat in de zwangerschap kreeg. Ik heb nog effe getwijfeld of ik zo'n onderzoek wel de moeite waard vond, maar heb er voor gekozen het toch te doen, zodat ik mezelf tenminste later niets kon verwijten. Die keuze heb jij niet gehad en dat is zo zuur als het dan inderdaad toch "mis"gaat
donderdag 16 oktober 2008 om 13:36
Ja, ik heb dit onderzoek ook gehad. Werd opgenomen in zh met 29 weken wegens groeiachterstand baby, toen ik eenmaal weer thuis was (week later) kreeg ik HELLP.
Uit onderzoek bleek dat ik ongeveer 5% kans heb op herhaling (en als het komt w.s. later in de zwangerschap en minder ernstig) dat nog te verlagen is door medicijnen (hoge dosis foliumzuur en hoge dosis asperine).
Ik ben nu 7 weken zwanger, moet volgende week voor de eerste echo naar het zh en dan bespreken we hoeveel medicijnen ik precies moet slikken. Dat gaat wel per direct in, in ieder geval.
Vind het ook wel heel spannend allemaal, je blijft toch angstig en bang voor herhaling en het hele repetoir dat daarbij hoort....
Uit onderzoek bleek dat ik ongeveer 5% kans heb op herhaling (en als het komt w.s. later in de zwangerschap en minder ernstig) dat nog te verlagen is door medicijnen (hoge dosis foliumzuur en hoge dosis asperine).
Ik ben nu 7 weken zwanger, moet volgende week voor de eerste echo naar het zh en dan bespreken we hoeveel medicijnen ik precies moet slikken. Dat gaat wel per direct in, in ieder geval.
Vind het ook wel heel spannend allemaal, je blijft toch angstig en bang voor herhaling en het hele repetoir dat daarbij hoort....