Probleem met school(vo)

12-12-2018 08:35 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 14 zit in 3 havo. Vorig jaar had hij een rotjaar, hij werd gepest, zat in een klas met een aantal onhanteerbare klasgenoten(lees: vechten met een docent, voortdurend door de klas schreeuwen, gooien met voorwerpen etc.). De school heeft wel adequaat gereageerd op het pesten, of in ieder geval stopte het, en wij hebben weerbaarheidstraining voor hem geregeld. Daar gaat hij overigens met veel plezier naar toe. Verder veranderde er niets in de klas.
Zoon heeft de aandachtsspanne van een vlo en al die herrie om hem heen kwam zijn toch al nauwelijks aanwezige concentratievermogen niet ten goede, plus dat hij ook echt moeite had met de stof. Plannen, helpen met huiswerk, bijles, overhoren, hij had er erg veel moeite mee. Dat resulteerde in onvoldoendes. Wij hadden al besproken dat hij bij blijven zitten zou afstromen naar vmbo-t.
Hij is blijven zitten op een halve punt en kreeg de optie om havo-3 in een maatwerkklas te doen, extra begeleiding, klein klasje, huiswerk onder begeleiding op school maken. Klonk goed, zoon wilde graag zijn klas uit, dus dat hebben we gedaan.
Helaas is de maatwerkklas een kopie van zijn vorige klas. Van het maatwerk hebben we nog niet veel gezien en ook in deze klas is er voortdurend herrie, wordt er overal doorheen geschreeuwd en rennen er kinderen door de klas.
De eerste toetsweek was bijzonder slecht georganiseerd(te weinig voorbereiding, te veel stof en te veel toetsen, wat de school ook toegeeft), wat resulteerde in 1 voldoende.

Onze dochter gaat volgend jaar naar het vo en wij waren voor haar op een school die ons ontzettend leuk leek, ook voor zoon. We hebben met hem overlegd en contact opgenomen met de betreffende school. Zij-instroom was mogelijk, maar omdat het een groene school is met andersoortige examens kon hij alleen instromen in vmbo-t-2 en dan per september naar 3. Aangezien hij in feite was blijven zitten het vorige jaar vonden wij dat niet zo'n punt en hijzelf ook niet.
Op dat punt hebben wij zijn huidige school op de hoogte gesteld.
We hebben een gesprek gehad met zijn mentor en leerlingcoördinator waarbij werd aangegeven dat zij afstromen naar vmbo 2 niet zien zitten omdat uitstroom van de basisschool havo/vwo was, hij niet alleen een niveau lager gaat, maar ook een klas en zij op school nog genoeg mogelijkheden zien om hem in ieder geval dit jaar nog door te loodsen. Hij mag oortjes in de klas gebruiken tegen de herrie en krijgt een faalangsttraining aangeboden omdat zij denken dat dat deels zorgt voor de slechte cijfers.
Zoon kreeg een week om na te denken en te besluiten. Binnen die week kregen wij mail van de beoogde school dat zij contact hebben gehad met de leerlingcoördinator van de huidige school en naar aanleiding van dat gesprek hebben besloten dat hij beter op zijn huidige school kan blijven...
Lullig, meer kan ik er niet van maken. Vooralsnog heb ik op mijn mail met het verzoek om een gesprek(naar de huidige school) in reactie op de mail van de groen-school nog geen bericht gehad, behalve dat er "gesproken gaat worden met het team" en verandert er voor zoon niets. Bij een aantal docenten krijgt hij op zijn kop omdat hij oortjes in de klas in heeft terwijl hij dat dus mag, van de faalangstmevrouw hebben we nog niets gehoord en het gekloot in de klas gaat gewoon door. Enige motivatie heeft zoon niet meer. Hij voelt zich niet fijn op school, elke dag gaat hij met enorme tegenzin heen, de stof vindt hij te moeilijk.
En nu? Het vertrouwen in de school is behoorlijk gezakt. Hij zit op een scholengemeenschap maar vmbo-t-3 is vol, daar kan hij ook niet heen. Er is nog 1 andere school waar ik contact mee op zou kunnen nemen, maar ik ben bang dat ook die school wordt aangesproken door de huidige school.
Als ik deze week niets hoor gaat er weer een mail uit, maar hier is het zo dat afstromen nog kan tot de kerstvakantie, en die is al over anderhalve week...
Alle reacties Link kopieren
Zoon is, na nog een gesprek, aangenomen. Zodra hij zijn boeken (en laptop) heeft kan hij beginnen :-] .
Alle reacties Link kopieren
Succes op de nieuwe school !!!

Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven