Problemen kleuterklas

03-04-2019 13:49 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-04-2019 15:33
Reden: OP verwijderd, maatregelen genomen.
99.89% gewijzigd
Waarom heb je voor Montessori gekozen? De kinderen krijgen daar veel vrijheid om te kiezen wanneer ze wat doen. Dat is mijns inziens niet geschikt voor alle kinderen.

Ik zou de juf in ieder geval zeggen dat als ze aan een stoornis in het autistische spectrum denkt dat ze daar haar begeleiding op kan aanpassen. Kijken of dat helpt. En dat een kind als een zondebok voor de klas zetten en hem alleen en buiten sluiten als de klas naar een ander lokaal gaat, voor geen enkel kind goed is. Verder zal ze moeten kijken wat ze met zijn problemen moet dus hoe krijgt hij minder last van de drukte. Naar hem luisteren lijkt mij daarvoor heel belangrijk. Misschien helpt het als ze de dag met hem door neemt, en ipv op zijn montessorisch hem te laten kiezen dat meer af te bakenen. Afgezien van gedrag, hoe gaat het verder? Kan hij te goed mee of loopt hij juist op de tenen.
Jeetje wat een boekwerk.

Hij is 4 en gaat net naar school. Hij moet opnieuw alles verkennen en grenzen zoeken. Tussen grotere kinderen. Logisch dat hij wat zoekende is nu en ‘stoer’ gedrag over wil nemen. Maar echt uitleggen wat er gebeurd is kan hij natuurlijk niet.

Daarnaast lijkt het mij niet gek dat hij thuis anders is dan op school.

Praat met juf en laat je zoon even zn plekje zoeken en geef ‘m daar wat ruimte in en hou op met alles in banen proberen te leiden.
Als je kind met zijn 4 jaar zich gedraagt als een volwassene dan is het alleen maar goed dat de juf geen oogkleppen op heeft en aanraadt om hem na te laten kijken.

En verder je kind niet al te serieus nemen. Juffen laten kinderen niet in een donkere klas in hun eentje zitten en op een basisschool zijn er ook geen groepen met kinderen die niet kunnen praten. Kom op zeg dat kan je zelf toch ook wel bedenken.
Susan schreef:
03-04-2019 14:02
Ik denk dat een kleuter van vier nog niet echt in staat is om precies na te vertellen wat er is gebeurd, dus ik zou sowieso de kant van de juf willen weten. En ik denk dat je je kind eens moet gaan bekijken door een realistische bril: als een kleuter van vier dus. Kleuters zijn niet volwassen.
Nogmaals, ik ben verre van zo’n ouder die zijn kind als een ‘volwassene’ ziet. Ik begrijp dat dit misschien raar overkomt zo op een forum, maar als je het kind even zou horen of zien zou je weten wat ik bedoel. Er zit geen negativiteit aan vast, ieder kindje heeft zo zijn eigen persoonlijkheid en daar doel ik meer op als ik ‘volwassen’ zeg.Ik had niet verwacht dat dit woordje zoveel zou opvallen anders had ik een ander woord gebruikt.
*Judy* schreef:
03-04-2019 14:12
En waar precies in TO's relaas vind je een voorbeeld van 'niet zo kinderlijk gedrag als je zou verwachten van een vierjarige'. Ik snap oprecht niet wat er bedoeld wordt met een volwassen 4-jarige. Ik lees nergens een iets minder kinderlijke 4-jarige of zelfs volwassen 4-jarige in TO's post. Uit welk gedrag blijkt dan dat hij midner kinderlijk is?

Nou, in haar gebruik van het woord 'volwassen'. Zij kent haar kind beter dan wij, dus als zij haar kind zo omschrijft, dan neem ik het direct aan.
Hij was vrij volwassen, ging naar school en toen was het over. Ik hoef geen voorbeelden van hoe het voor hij naar school ging was. Doet totaal niet ter zake.
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt met 'volwassen' .
Kan van door van alles komen; slimme kleuter, hoogbegaafde kleuter, kleuter met ontwikkelingsvoorsprong op taal (hoef je niet perse heel slim te zijn, kan wel), gevoelige kleuter, kleuter met autistische kenmerken, kleuter met autisme etc.

Het is in ieder geval een kleuter die op dit moment zoekend is. Goed dat je hem wil ondersteunen en het gesprek wil aan gaan. Mocht het gesprek met de juf niet bevredigend zijn dan kun je altijd een gesprek aanvragen met de ib-er of de orthopedagoog van het samenwerkingsverband. Het is in eerste instantie een schoolprobleem dus de weg naar de dokter kan maar schoolgerelateerde hulp inzetten lijkt me heel zinvol. Dit kan bv een observatie zijn of tips voor de juf (ik lees ook onmacht bij haar)
Er staat dat hij volwassen is voor zijn leeftijd niet dat hij volwassen is. Ik heb die uitdrukking wel vaker gehoord. Echt niks raars aan. Maar natuurlijk voor sommige viva mutsen weer een mooie aanleiding om los te gaan.
Veel ouders vinden hun kind heul volwassen. En slim. En eerlijk. En speciaal. Je zoon is vier, ik zou niet klakkeloos vanuit gaan dat wat hij zegt de absolute waarheid is. Hij kan het wel zo beleefd hebben natuurlijk, maar again: hij is vier en wil graag meedoen met de 'stoute' kindjes. Mijn dochter van inmiddels 5 kan zich ook heel mooi woordelijk uitdrukken, maar het blijft gewoon een kleuter met soms haar eigen idee van de waarheid.

Ga het gesprek met de juf open in en ga niet blind af op je wondertje.
anima schreef:
03-04-2019 14:08
Ja precies, ik neem alles ook standaard met een korreltje zout.En ga ervan uit dat het verhaal twee kanten heeft.Hopelijk kan ik er iets mee.Ik ga met mijn kind aan de slag, maar ik weet niet zo goed hoe ik moet reageren naar de juf toe.
Juf Anneke, heb je even een momentje?
Jantje kwam gisteren verdrietig thuis en vertelde me XXX. Is dit inderdaad wat er gebeurd is of heeft hij je soms verkeerd begrepen?
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 03-04-2019 14:29
Reden: foutje
0.41% gewijzigd
Mijn vier jarige verzint vaak zijn eigen details bij simpele gebeurtenissen, niet omdat hij bewust liegt maar meer omdat hij het zelf anders heeft ervaren. Ik zou in ieder geval niet te veel op zijn kant van het verhaal vertrouwen.

Mijn zoontje is sinds hij naar school gaat ook verschrikkelijk brutaal. En als hij heel moe is kan hij zo een half uur om niks vreselijk huilen. Dan huilt hij dat hij mij zoooo heeft gemist, of dat hij zoooo graag Transformers wilt.

Ik zou het gesprek aan gaan met de juf, en zeggen dat je liever niet wilt dat ze jullie zoontje voor straf afzondert, maar ik neem aan dat hij niet in het pikke donker zat en dat het lokaal ernaast nog geen minuut lopen is?
nessemeisje schreef:
03-04-2019 14:23
Veel ouders vinden hun kind heul volwassen. En slim. En eerlijk. En speciaal. Je zoon is vier, ik zou niet klakkeloos vanuit gaan dat wat hij zegt de absolute waarheid is. Hij kan het wel zo beleefd hebben natuurlijk, maar again: hij is vier en wil graag meedoen met de 'stoute' kindjes.
Nou ja, dit dus. Het gaat niet zozeer om het woord 'volwassen' en of dat wel of niet letterlijk bedoeld is, maar wel dat je moet uitkijken dat je hem niet te veel overschat en omdat hij goed praat denkt dat hij alles wat er in die klas gebeurt precies na kan vertellen. Als je je zorgen maakt om wat hij vertelt, denk ik toch echt dat je de versie van de juf moet horen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Whatsinaname1988 schreef:
03-04-2019 14:14
Als je kind met zijn 4 jaar zich gedraagt als een volwassene dan is het alleen maar goed dat de juf geen oogkleppen op heeft en aanraadt om hem na te laten kijken.

En verder je kind niet al te serieus nemen. Juffen laten kinderen niet in een donkere klas in hun eentje zitten en op een basisschool zijn er ook geen groepen met kinderen die niet kunnen praten. Kom op zeg dat kan je zelf toch ook wel bedenken.
Wow..
En verder, je kind zit net op school en moet zijn weg vinden. Het is niet abnormaal dat zijn gedrag daarmee wat veranderd.
Wat betreft dat hij klaagt over de drukte. Dat kan een kwestie van wennen zijn maar misschien is de vrijheid van Montessori minder geschikt voor hem.
MrsDuck schreef:
03-04-2019 14:13
Waarom heb je voor Montessori gekozen? De kinderen krijgen daar veel vrijheid om te kiezen wanneer ze wat doen. Dat is mijns inziens niet geschikt voor alle kinderen.

Ik zou de juf in ieder geval zeggen dat als ze aan een stoornis in het autistische spectrum denkt dat ze daar haar begeleiding op kan aanpassen. Kijken of dat helpt. En dat een kind als een zondebok voor de klas zetten en hem alleen en buiten sluiten als de klas naar een ander lokaal gaat, voor geen enkel kind goed is. Verder zal ze moeten kijken wat ze met zijn problemen moet dus hoe krijgt hij minder last van de drukte. Naar hem luisteren lijkt mij daarvoor heel belangrijk. Misschien helpt het als ze de dag met hem door neemt, en ipv op zijn montessorisch hem te laten kiezen dat meer af te bakenen. Afgezien van gedrag, hoe gaat het verder? Kan hij te goed mee of loopt hij juist op de tenen.
Dank je allereerst voor je reactie. Zij denkt daar zeler aan.Dat dacht zij van mijn oidere dochtertje ook.Wij hebben haar laten evalueren en daaruit bleek dat het zeker geen autisme was, wel had ze een disharmonisch intelligentieprofiel.Ik ga ervan uit dat hij dat misschien ook heeft.Verder komt hij meer over als te gevoelig want hij zoekt oogcontact, praat met verschillende toonhoogten bijvoorbeeld.Ook heeft hij verschillende interessen, weliswaar allemaal met techniek. Maar zoekt contact met andere kinderen en heeft er ook behoefte aan.Geniet echt als hij een ‘gezellige’ dag heeft gehad.Dus ik denk dat er iets anders speelt en ik heb er idd aan gedacht dat montessori misschien niet is geschikt voor hem.Dat is een heel goed punt.
nlies schreef:
03-04-2019 13:59
Een volwassen kind van 4?
Best knap.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
anima schreef:
03-04-2019 14:32
Dank je allereerst voor je reactie. Zij denkt daar zeler aan.Dat dacht zij van mijn oidere dochtertje ook.Wij hebben haar laten evalueren en daaruit bleek dat het zeker geen autisme was, wel had ze een disharmonisch intelligentieprofiel.Ik ga ervan uit dat hij dat misschien ook heeft.Verder komt hij meer over als te gevoelig want hij zoekt oogcontact, praat met verschillende toonhoogten bijvoorbeeld.Ook heeft hij verschillende interessen, weliswaar allemaal met techniek. Maar zoekt contact met andere kinderen en heeft er ook behoefte aan.Geniet echt als hij een ‘gezellige’ dag heeft gehad.Dus ik denk dat er iets anders speelt en ik heb er idd aan gedacht dat montessori misschien niet is geschikt voor hem.Dat is een heel goed punt.

Ah maar in dit licht is haar opmerking misschien toch niet helemaal vreemd?
Rilena schreef:
03-04-2019 14:17
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt met 'volwassen' .
Kan van door van alles komen; slimme kleuter, hoogbegaafde kleuter, kleuter met ontwikkelingsvoorsprong op taal (hoef je niet perse heel slim te zijn, kan wel), gevoelige kleuter, kleuter met autistische kenmerken, kleuter met autisme etc.

Het is in ieder geval een kleuter die op dit moment zoekend is. Goed dat je hem wil ondersteunen en het gesprek wil aan gaan. Mocht het gesprek met de juf niet bevredigend zijn dan kun je altijd een gesprek aanvragen met de ib-er of de orthopedagoog van het samenwerkingsverband. Het is in eerste instantie een schoolprobleem dus de weg naar de dokter kan maar schoolgerelateerde hulp inzetten lijkt me heel zinvol. Dit kan bv een observatie zijn of tips voor de juf (ik lees ook onmacht bij haar)
Het is allemaal zo plotseling dus ik merk dat mijn man en ik zelf aan het zoeken zijn hoe hiermee om te gaan. Maar ik geloof in praten en dan gaat het zoals jij aankaart om het pad dat het beste past.Ik heb nooit met een IB-er contact gehad, is misschien tijd.
GlitterCupcake schreef:
03-04-2019 14:08
Nee dat snap ik niet. Je zegt namelijk meermaals.

Je kan met een kind van 4 niet praten als met een volwassene. Als jij dat wel kan, zou ik hulp aanvragen bij de huisarts. Voor jou.
Gaat ie lekker? Waar is dit nou voor nodig? TO vraagt hier om raad. Ik snap prima wat ze bedoelt hoor.
Pas op met je kind volwassen te noemen want dat is hij nog niet. Hij mag nog lekker kind zijn en daar horen fouten maken bij tot op zekere hoogte. Montessori is vrijheid in gebondenheid. Niet ieder kind kan deze verantwoordelijkheid aan. Straffen past niet in montessoristijl. Praat met de juf en probeer niet direct al in te vullen. Werk met de juf samen aan een oplossing. Uiteindelijk willen jullie beiden hetzelfde; een kind dat zich goed ontwikkelt en functioneert binnen de groep. Accepteer hulp als deze wordt aangeboden.
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness. That is life.
Whatsinaname1988 schreef:
03-04-2019 14:14

Dat weet je toch niet? Misschien zit er wel een peutergroep in het gebouw. Montessori werkt leeftijdsdoorbroken dus er zitten sowieso leeftijden door elkaar. En als ze met de rest van de klas naar een ander lokaal vertrekt, kind mag niet mee en juf doet onbewust het licht uit dan is het donkerder. Ik ben er niet bij geweest en ken de school verder niet. Geen idee of het kind gelijk heeft, er van alles bij bedenkt of zijn gevoel verwoord. Maar om daarom gelijk te adviseren dat deze moeder haar kind niet te serieus moet nemen... dat is wel erg kort door de bocht.
MrsDuck schreef:
03-04-2019 14:13

Trouwens, dat vond ik het verontrustende ervan.Wat er ook is gaan we aan werken maar ik maak me zorgen dat een kind een milde trauma bezorgen geen juiste manier van aanpak is.Hij loopt niet op tenen, loopt wel opvallend recht.Is wel specifiek met alles en houdt niet van drukte. Hij verrast ons soms, blijkt dat hij Engels spreekt en dan leest hij ineens ‘ikea’ ergens of een titel van een boek. Maar verder haal ik het niet in mijn hoofd dat hij slimmer is dan gemiddeld.Hij stottert en slist..
anima schreef:
03-04-2019 14:04
Ik ben zijn informatie aan het verwerken en wil het netjes met de juf bespreken.Vandaar ook de post..Ik heb nooit zoiets meegemaakt en wilde graag constructieve meningen.Ik wil wat opsteken, leren van andere mensen.Dit vind ik dus een moeilijke situatie.
Meningen en tips om dit constructief op te pakken zijn gegeven:

- Stop met je kind aan te duiden als volwassene en met hem volwassen gedrag toe te bedelen.
- Ga in gesprek met de juf
- Sta open voor het feit dat signalen vanuit school over de ontwikkeling niet uit de duim gezogen zijn, maar juist een teken kunnen zijn dat er eventueel toch iets speelt. Dat dit in de peutertijd nog niet zichtbaar was, of dat jullie als ouders hem niet objectief kunnen beoordelen wil niet zeggen dat signalen meteen van tafel geschoven moeten worden.

Verder lees ik alleen normaal kleutergedrag, maar ik kan mij voorstellen dat jullie 'ophemeling' van jullie kind in kind zijn gedrag zichtbaar zijn en merkwaardig kunnen overkomen.
Pick your battles and bloom
watdachtjehiervan schreef:
03-04-2019 14:19
Er staat dat hij volwassen is voor zijn leeftijd niet dat hij volwassen is. Ik heb die uitdrukking wel vaker gehoord. Echt niks raars aan. Maar natuurlijk voor sommige viva mutsen weer een mooie aanleiding om los te gaan.
Ik zit al in de stress hierover, vandaar dat ik op de forum zit.Het helpt inderdaad weinig als iemand geen constructieve feedback heeft. Dank je voor deze reactie.
nessemeisje schreef:
03-04-2019 14:23
Veel ouders vinden hun kind heul volwassen. En slim. En eerlijk. En speciaal. Je zoon is vier, ik zou niet klakkeloos vanuit gaan dat wat hij zegt de absolute waarheid is. Hij kan het wel zo beleefd hebben natuurlijk, maar again: hij is vier en wil graag meedoen met de 'stoute' kindjes. Mijn dochter van inmiddels 5 kan zich ook heel mooi woordelijk uitdrukken, maar het blijft gewoon een kleuter met soms haar eigen idee van de waarheid.

Ga het gesprek met de juf open in en ga niet blind af op je wondertje.
He bah..ik ben juist te bescheiden met mijn kinderen en zit nooit te brullen als ze weer eens een tekening hebben gemaakt. ookal vind ik het niet erg als mensen trots zijn op hun terecht wondertjes, ik ben die persoon niet.Ik zou het juist meer moeten zijn vind ik!
anima schreef:
03-04-2019 14:42
Ik zit al in de stress hierover, vandaar dat ik op de forum zit.Het helpt inderdaad weinig als iemand geen constructieve feedback heeft. Dank je voor deze reactie.
Waarover zit je in de stress? Over het feit dat hij wat ouder overkomt dan een gemiddelde kleuter?
Zoiets zou ik het zeggen ipv volwassen ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven