Problemen met schoonmoeder

11-07-2018 16:05 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu mag ik mijn schoonmoeder totaal niet dus misschien ben ik wel extra gevoelig voor haar gedrag maar ik vind haar zo vervelend! Nu is mijn oudste binnenkort jarig en wil haar niet uitnodigen na haar gedrag op de verjaardag van mijn middelste.

Verjaardag van de middelste vierde we in een speeltuin in de straat en we hadden er nog een badje en een zandbak bij gezet. Nou een paradijs voor peuters dus tot mijn schoonmoeder kwam. Mijn middelste moest van haar direct mee naar huis en gaan douchen want vies kon hij geen taart eten. Kom op zeg, hij is 3 geworden en in een speeltuin met een zandbak en badje met 11 andere peuters erbij en snoep en chips etc dusja hij is vies maar lekker boeiend want vies kan hij heus wel taart eten. Dan ga je hem niet wegtrekken omdat hij zo nodig schoon moet zijn en toen ik dat zei ging ze weer een hele discussie aan met letterlijk 13 keer vragen of ze hem nu mee moest nemen om hem te douchen. Pas toen ik zei dat nee ook echt nee betekend hield ze op maar begon ze tegen een vriendin van mij dat haar kind zo zielig was dat hij geen chocola mocht en zij hem wel zou geven. Ook weer een hele discussie tot mijn vriendin haar afsnauwde dat ze nog altijd zelf bepaald wat haar kind krijgt en ze het zieliger vind dat hij de hele nacht op de wc zit als ze hem chocola geeft. Toen bedacht ze dat het handig was om een wildvreemde baby van 2 weken oud uit de wagen te halen en hem begon te zoenen. Verse moeders met hormonen accepteren dat natuurlijk al helemaal niet dus weer een discussie. En zo ging het de hele tijd door, met iedereen maar een ja/nee strijd aangaan. Zelfs met de visite die ze nog nooit heeft gezien tot ik het echt zat was en haar bij bijzijn van iedereen een grote mond gaf dat ze maar op moest rotten als ze zo bleef doen, toen bond ze in en heeft 2 uur boos in een hoekje gezeten. Man heeft haar daarvoor meerdere keren aan de kant getrokken om haar aan te spreken op haar gedrag en mijn schoonzus heeft dat ook meerdere keren gedaan.

En ik heb het gevoel alsof ze het zelfvertrouwen van mijn kinderen schaadt. Mogen niet meer alleen van de glijbaan af waar ze vanaf 1 jaar al bijna dagelijks alleen vanaf gaan, mogen de eendjes niet voeren want dat is gevaarlijk, mogen absoluut niet zelf lopen buiten want gevaarlijk, zijn ineens bang voor honden want die zijn gevaarlijk en onze eigen hond slaat ze bij ze weg. Dat is al de reden dat we haar niet meer alleen bij de kinderen laten en ze niet mag oppassen. Ze ziet de kinderen nog ongeveer eens per maand als wij erbij zijn en dat is altijd een ja/nee strijd en een hoop gehuil als we weggaan. Daar heb ik ook helemaal geen zin meer in.

En nu is de oudste binnenkort jarig en ook zijn feestje gaan we op dezelfde manier vieren en ik wil eigenlijk helemaal niet dat ze komt als het op deze manier moet gaan. Man vind dat we haar gewoon niks moeten laten weten maar ik vind dat niet goed aanvoelen want opzich is ze welkom maar niet met dit gedrag maar hoe krijg ik dat bij haar erin? Want voor ons zit er niets anders op dat wanneer ze haar gedrag niet veranderd dat we het contact verbreken wat ik erg jammer zou vinden omdat ze verder geen opa’s of oma’s hebben maar op deze manier wil ik echt niet meer. Ze heeft een hele stempel op het feestje gezet. Hoe zouden jullie dit brengen?
Jeetje wat een schoonmoeder zeg. Ook ik zou het daar moeilijk mee hebben. Ik vind het wel knap dat je schrijft: op zich is zij wel welkom, maar niet met dit gedrag. Je ziet dus haar gedrag los van haar als persoon. Echt mooi hoe je dat ziet. Ook lief om te lezen dat je je kinderen een oma gunt en er moeite voor wilt doen.

Ik zou denk ik op een rustig moment (vanavond of morgenmiddag of zo) met haar gaan praten en al deze voorbeelden voorleggen. Ook uitleggen wat het met jou, jouw vriendin en de moeder van de baby van 2 weken oud deed. En dat de consequentie van dit gedrag is dat je haar niet meer uitnodigt. Kun je haar geen taakje geven tijdens het feestje? Weet ik veel: taart uitdelen, hamburgers bakken oid. Misschien helpt het haar om haar een houding te geven. Mij klinkt het eerlijk gezegd als ietwat dement in de oren. Geen idee hoe oud ze is? Maar het klinkt echt een beetje ziek.
Een andere optie is om haar apart uit te nodigen voor een stukje taart of een korte wandeling met haar kleinkinderen (waar jullie bij zijn natuurlijk) naar het park of zo.
Sterkte!
Whatsinaname1988 schreef:
11-07-2018 16:41
Dat heb ik mij ook afgevraagd maar schoonzus zegt dat ze gewoon niet helemaal spoort en mijn man zegt dat ze gewoon vervelend is.
Maar wie wordt er dan gelukkig van als ze langskomt? Niemand zit op haar te wachten..
Maar je kinderen moeten leren dat familie -hoe vervelend en storend ook- leuk is? Ik snap er echt niks van.

Nogmaals: laat het aan je man over en hou je er verder buiten, het is echt zijn pakkie an. Laat hem maar een topic openen met als titel: 'hoe vertel ik mijn moeder dat ze niet welkom is op de verjaardag van mijn kleuter'.
Kan hij meteen vragen hoe hij het op moet lossen.

Hoe kom je erbij dat kinderen blij worden van het feit dat ze een oma hebben? Als het geen leuke/lieve oma is moeten ze dus uit beleefdheid haar wangedrag leren accepteren, waarom vind je dat zo belangrijk? Ik ben ook zonder opa's en oma's opgegroeid, dwz heb er 2 gekend, de ene opa was echt straf om er steeds mee naartoe te moeten, andere oma was top maar overleden toen ik nog klein was.
Ik herinner me van die niet-zo-lieve opa nog haarscherp hoe ik baalde als ik erheen moest en wat een vervelende sfeer er in huis hing als hij er wel was.
Geen traan om gelaten toen hij doodging ook, ik denk dat je het mooier maakt dan het is voor je kinderen. Je kan prima zonder, veel mensen moeten wel omdat hun opa's en oma's al overleden zijn voor hun geboorte.
honingbijtje schreef:
11-07-2018 16:52
Ik denk dat ze bedoelde dat iedereen met de vrouw problemen heeft. Niet onverwacht, wie pakt nou ongevraagd een baby op?!? Echt zó niet ok!!
Ik zou gewoon zeggen dat je haar niet verwacht, gezien dat ze de drukte niet aankan.
dat was al neer gezet. Als je de reacties had gelezen had je dat ook kunnen lezen.
Ik ben weer weg bij dit topic.
Heel vervelend die anti schoonmoeder topics.
anoniem_353805 wijzigde dit bericht op 11-07-2018 16:57
17.17% gewijzigd
Je man heeft een prima oplossing.
Laat het daarbij. Mocht je een gesprek met haar willen aangaan gebruik dan niet je kinds feestje daarvoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je hoor to, ik zou het ook niet trekken.

Maar.....schoonmoe komt uit een andere cultuur waarin dat soort bemoeienissen wellicht wel normaal zijn. Bovendien lijkt ze me best eenzaam. Man overleden, kinderen hun eigen leven en haar niet meer nodig....

Ik wil dat gedrag niet persé goed praten, want irritant is het absoluut, maar ergens vind ik het voor haar ook wel sneu.

Alle reacties Link kopieren
honingbijtje schreef:
11-07-2018 16:52
Ik denk dat ze bedoelde dat iedereen met de vrouw problemen heeft. Niet onverwacht, wie pakt nou ongevraagd een baby op?!? Echt zó niet ok!!
Ik zou gewoon zeggen dat je haar niet verwacht, gezien dat ze de drukte niet aankan.
Dat ongevraagd een baby oppakken gebeurt er onwijs vaak en is ook (deels) cultuurgebonden. Je hebt geen idee hoe vaak mijn baby ongevraagd wordt opgepakt (of dat ze hem al vasthebben en het daarna pas vragen). Vaak zijn dit mensen uit Latijns Amerika/de Caraïben. Ik doe er niet moeilijk over aangezien mijn man ook die afkomst heeft (en het de normaalste zaak van de wereld vindt). Als ik het zat ben leg ik een doek over de kinderwagen. Aangezien TO aangeeft dat schoonmoeder een andere afkomst heeft kan daar ook een deel van het probleem liggen. Ik weet niet wat haar leeftijd is maar een ouder iemand past zich over het algemeen niet heel makkelijk meer aan. Het is daarbij ook heel lastig dat je haar ook niet normaal kan aanspreken op haar gedrag en dat ze geen zelfreflectie heeft. Ik zou haar apart uitnodigen en niet meer in dezelfde setting. Schijnbaar is dit niet mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
11-07-2018 16:59
Dat ongevraagd een baby oppakken gebeurt er onwijs vaak en is ook (deels) cultuurgebonden. Je hebt geen idee hoe vaak mijn baby ongevraagd wordt opgepakt (of dat ze hem al vasthebben en het daarna pas vragen). Vaak zijn dit mensen uit Latijns Amerika/de Caraïben. Ik doe er niet moeilijk over aangezien mijn man ook die afkomst heeft (en het de normaalste zaak van de wereld vindt). Als ik het zat ben leg ik een doek over de kinderwagen. Aangezien TO aangeeft dat schoonmoeder een andere afkomst heeft kan daar ook een deel van het probleem liggen. Ik weet niet wat haar leeftijd is maar een ouder iemand past zich over het algemeen niet heel makkelijk meer aan. Het is daarbij ook heel lastig dat je haar ook niet normaal kan aanspreken op haar gedrag en dat ze geen zelfreflectie heeft. Ik zou haar apart uitnodigen en niet meer in dezelfde setting. Schijnbaar is dit niet mogelijk.
Precies dit, zelfs de regio heb je goed geraden. En idd denk dat feestjes niet meer mogelijk zijn. Jammer.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
11-07-2018 16:55
dat was al neer gezet. Als je de reacties had gelezen had je dat ook kunnen lezen.
Ik ben weer weg bij dit topic.
Heel vervelend die anti schoonmoeder topics.
Al was ze een tante of de buurvrouw dan waren dezelfde problemen er geweest en was het gedrag nog steeds even vervelend.
Lenn12345 schreef:
11-07-2018 16:53
Maar wie wordt er dan gelukkig van als ze langskomt? Niemand zit op haar te wachten..
Maar je kinderen moeten leren dat familie -hoe vervelend en storend ook- leuk is? Ik snap er echt niks van.

Nogmaals: laat het aan je man over en hou je er verder buiten, het is echt zijn pakkie an. Laat hem maar een topic openen met als titel: 'hoe vertel ik mijn moeder dat ze niet welkom is op de verjaardag van mijn kleuter'.
Kan hij meteen vragen hoe hij het op moet lossen.

Hoe kom je erbij dat kinderen blij worden van het feit dat ze een oma hebben? Als het geen leuke/lieve oma is moeten ze dus uit beleefdheid haar wangedrag leren accepteren, waarom vind je dat zo belangrijk? Ik ben ook zonder opa's en oma's opgegroeid, dwz heb er 2 gekend, de ene opa was echt straf om er steeds mee naartoe te moeten, andere oma was top maar overleden toen ik nog klein was.
Ik herinner me van die niet-zo-lieve opa nog haarscherp hoe ik baalde als ik erheen moest en wat een vervelende sfeer er in huis hing als hij er wel was.
Geen traan om gelaten toen hij doodging ook, ik denk dat je het mooier maakt dan het is voor je kinderen. Je kan prima zonder, veel mensen moeten wel omdat hun opa's en oma's al overleden zijn voor hun geboorte.
Eens!

Mijn ene oma was echt een kreng. Het was altijd balen om daar heen te moeten. Gelukkig was het niet vaak, maar nooit was wat mij betreft ook prima geweest.

Hoe kunnen we kinderen nu leren om hun grenzen aan te geven als we dat als volwassenen niet eens zelf kunnen én zelf dus ook over hun grens heen gaan door die vervelende vrouw aan ze op te dringen, omdat ze toevallig hun oma is?
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
11-07-2018 16:32
Dan heb ik verkeerd gelezen.
.
Niet om vervelend te zijn, maar dat heb ik vaker gemerkt bij jou. Ik dacht eerst dat je expres dan de boel wat zat op te jutten, maar kennelijk lees je de dingen soms anders dan ze geschreven zijn.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
8102 schreef:
11-07-2018 16:55
dat was al neer gezet. Als je de reacties had gelezen had je dat ook kunnen lezen.
Ik ben weer weg bij dit topic.
Heel vervelend die anti schoonmoeder topics.
Hoe vervelend mag ze van jou worden voordat het goed is om de band wat losser te maken en je grenzen aan te geven?

En wanneer wordt ze voor jou een mens ipv een schoonmoeder die blijkbaar heilig is?
Alle reacties Link kopieren
Een jarig kind uit de zandbak halen op zijn feestje om te douchen is echt gek. Miek vroeg het al "is ze altijd zo geweest?" Blijkbaar wel dus. Misschien heeft de andere cultuur / nationaliteit ermee te maken, dat zij zichzelf graag ziet als Mater familia á la Bertolli reclame, of traditioneel Duits, Chinees etc.. In een speeltuin weet ze haar rol niet meer. Kun jij, of zoon, schoonzus vragen wat zij als feestje ziet voor haar kleinkind? Bijv. dat zij op een ander dag kookt voor jullie en zij zelf ook in het zonnetje staat? Oké omgekeerde wereld, maar wieweet werkt het, zonder dat ze een kleine baby van vrienden uit de kinderwagen haalt.
Alles sal reg kom
iris1969 schreef:
11-07-2018 17:22
Hoe vervelend mag ze van jou worden voordat het goed is om de band wat losser te maken en je grenzen aan te geven?

En wanneer wordt ze voor jou een mens ipv een schoonmoeder die blijkbaar heilig is?
He ik stond op negeren bij je.
waarom zou ik nu wel moeten reageren op je? Met loepen krijg ik dit te zien


Er is iets misgegaan! Je wordt over 3 seconden automatisch doorgestuur
8102 schreef:
11-07-2018 17:25
He ik stond op negeren bij je.
waarom zou ik nu wel moeten reageren op je?
Ik gaf je een herkansing, want je deed redelijk lang best normaal tegen mensen met hier en daar een uitschieter, maar ik zie dat ik te voorbarig was.
|Courage| schreef:
11-07-2018 17:20
.
Niet om vervelend te zijn, maar dat heb ik vaker gemerkt bij jou. Ik dacht eerst dat je expres dan de boel wat zat op te jutten, maar kennelijk lees je de dingen soms anders dan ze geschreven zijn.
Dit. Gecombineerd met die tik in de plaat, zoals ook in dit topic (zelfs weer na de door jou gequote reactie), best vermoeiend lezen. Wegblijven kan ook direct, of na de eerste reactie in plaats van in herhaling blijven vallen.
iris1969 schreef:
11-07-2018 17:28
Ik gaf je een herkansing, want je deed redelijk lang best normaal tegen mensen met hier en daar een uitschieter, maar ik zie dat ik te voorbarig was.
Je hoeft mij geen herkansing te geven.
Oh ja, en ook nog een ander verwijten in herhaling te vallen 😂

Sorry TO voor offtopic, het is me niet gelukt op mijn handen te blijven zitten.
Succes verder met dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar apart uitnodigen. Je kan het niet maken haar niet uit te nodigen, maar je kan de rest van mensen leed besparen door het separaat te vieren ;)
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
11-07-2018 18:19
Ik zou haar apart uitnodigen. Je kan het niet maken haar niet uit te nodigen, maar je kan de rest van mensen leed besparen door het separaat te vieren ;)
haar eigen zoon wil haar niet eens uitnodigen, dus waarom zou TO dan de heilige moeten zijn om het wel te doen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
NIet uitnodigen hoor. Je weet van te voren als je het wel doet, je weer teleurgesteld gaat worden. Waarom zou je dat je kinderen en jezelf aandoen?
Zalmsnipper schreef:
11-07-2018 18:19
Ik zou haar apart uitnodigen. Je kan het niet maken haar niet uit te nodigen, maar je kan de rest van mensen leed besparen door het separaat te vieren ;)
Vind ik ook.
rosanna08 schreef:
11-07-2018 20:59
haar eigen zoon wil haar niet eens uitnodigen, dus waarom zou TO dan de heilige moeten zijn om het wel te doen?
Daarom juist.

Ik hou er niet van als iedereen tégen één persoon is. Schoonmoeders hebben het altijd wel om het een of ander 'gevreten', dat was nooit anders, maar haar buitensluiten is geen fijne eigenschap. Geef liever een passend antwoord als iets je niet aanstaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar dit topic laten lezen. Blijkbaar werkt de zachte aanpak niet en zou dit voor mij de laatste poging zijn op contact tussen jullie en de Kids en oma. Bizar gedrag hoor.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
11-07-2018 16:27
Ik wil dat mijn kinderen een band met hun oma hebben zonder dat ze hun zelfvertrouwen schaadt of problemen met ons en onze familie/vrienden veroorzaakt. Mijn kinderen hebben verder geen opa’s of oma’s meer en ik vind het erg rot dat het op deze manier moet. En niet alleen ik zit met dit dilemma maar ook mijn schoonzus en zwager.
Stel je niet aan.
Als dat geschaad wordt omdat oma wat overbezorgd is dan had je al broze stakkers.
Kan je jezelf aanrekenen als ouders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven