Puber gelooft nog in Sinterklaas

09-11-2020 14:21 224 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie van een 11,5-jarige die nog in Sinterklaas gelooft?

Hier is dat het geval met een van mijn stiefkinderen. Ik heb er niets over te zeggen uiteraard (behalve mijn mening aan vriend geven) maar ik vind het eigenlijk wel een beetje gênant. Ze is volop in de lichamelijke ontwikkeling.
Normaliter ontwikkelt een kind rond zijn 7e het besef dat een paard helemaal niet op het dak kan komen bijvoorbeeld. Zij bedenkt dat soort dingen helemaal niet.

Misschien zie ik het verkeerd hoor maar ik zou graag eens horen hoe jullie erover denken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Tiener.
Ik hoop dat onze 3 kinderen nog heel lang geloven, net als dat wij dat thuis deden.
Wij (volwassenen) vinden Sint het gaafste feest van het jaar, en hebben het sinds we samen zijn altijd gevierd, met gedichtjes en veel cadeautjes.

Een mening, alleen overdenkingen.
Je schrijft dat je het gênant vindt. Waarom beschaamd het jou?
Heb je het idee dat haar onwetendheid iets zegt over jou?
Wat zou het dan volgens jou zeggen aan anderen?
Waarom vind jij het belangrijk wat anderen vinden over het kind van je vriend?
Denk je dat ze daarmee over jou oordelen?
En waarom is het gerelateerd aan lichamelijke ontwikkeling?
Zou het voor jou meer of minder gênant zijn, als ze er nog uitzag als een kind?
Mooi dat je je betrokken voelt bij haar.
Eggo schreef:
09-11-2020 20:31
Ik was ook 11 toen mijn ouders het maar vertelden. En nee ik ben niet zwakbegaafd.
[...]
In een wereld waarin hele volwassen volksstammen nog in een god geloven, is het toch niet zo raar dat een kind wat vanaf dag 1 door volwassenen én het journaal waar ook de oorlogen op komen wordt voorgelogen dit heel lang kán geloven?
Daar gaat het ook niet om, dat het kind nog gelooft. Ouders moeten dan gewoon even vertellen hoe het zit, heel eenvoudig.
rumforviva schreef:
09-11-2020 20:59
Daar gaat het ook niet om, dat het kind nog gelooft. Ouders moeten dan gewoon even vertellen hoe het zit, heel eenvoudig.
Klopt

Maar lees hier veelvuldig hoe vreemd het is dat kind uberhaupt nog niet doorheeft hoe of wat.
Ik vind dit absurd. Ik snap echt niet dat jouw vriend het niet erg vindt dat ze (waarschijnlijk) de enige in haar klas is die nog gelooft. Ik vind, net zoals anderen ook al zeiden, dat het ook je taak is om kinderen te sturen, zodat ze geen buitenbeentje worden.

Persoonlijk vind ik 8 jaar toch wel de maximale leeftijd waarop ze ingelicht moeten worden. Ik was zelf 6 toen ik aan mijn moeder vroeg of zij de pepernoten in mijn schoen deed, ik vond het maar een raar verhaal.
Volgens mij moet een kind op die leeftijd doorhebben dat een paard niet over het dak kan lopen en dat je cadeautjes (meestal) niet door schoorstenen kan gooien. En hoe komt Piet binnen om iets in je schoen te doen? Over dat soort dingen denk je na als je ongeveer 7 jaar bent. En op die leeftijd ontmoet je steeds vaker kinderen die dan zeggen: "Ach joh, dat is gewoon een verklede man". En dan begrijp je het ineens.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Gewoon vertellen dat sinterklaas niet bestaat. Probleem opgelost.
Ja en?
retrostar schreef:
09-11-2020 21:15
Volgens mij moet een kind op die leeftijd doorhebben dat een paard niet over het dak kan lopen en dat je cadeautjes (meestal) niet door schoorstenen kan gooien. En hoe komt Piet binnen om iets in je schoen te doen? Over dat soort dingen denk je na als je ongeveer 7 jaar bent. En op die leeftijd ontmoet je steeds vaker kinderen die dan zeggen: "Ach joh, dat is gewoon een verklede man". En dan begrijp je het ineens.
Een van mijn dochters had bedacht dat er niemand is die zoveel geld heeft voor al die cadeaus in heel Nederland, andere dochter ging twijfelen omdat iedereen een keer dood gaat, dus Sinterklaas ook, dus klopte er iets niet. En dat hij er steeds anders uit ziet en anders klinkt en dat het niet kan dat we hem net zagen in het ene winkelcentrum en 10 minuten later in een ander winkelcentrum.
Cateautje schreef:
09-11-2020 16:23
Niet fijner, veiliger. Voor jou dus, maar misschien helemaal niet voor dat meisje. Misschien is ze wel net zo'n beminnelijke eigenheimer als haar vader.
:heart:
NYC schreef:
09-11-2020 18:21
Dit boek kan misschien ook helpen:

https://www.bruna.nl/boeken/sinterklaas ... 9020683004

Wordt op een leuke manier uitgelegd.
Had ik gezien idd 👍🏻.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
New76 schreef:
09-11-2020 18:55
Mijn dochter van 10 jaar met een ontwikkelingsachterstand van 2 jaar, laag IQ van 95 en met ASS en ADHD gelooft ook nog in sinterklaas maar we vieren het dit jaar niet. We gaan samen Kerst vieren. We gaan haar binnekort wel vertellen dat Sinterklaas niet bestaat want ze weet al heel lang dat de Pieten geschminckt zijn en dat een Piet met blauwe ogen niet kan....
IQ van 95 is toch niet laag? Dat is gewoon een gemiddeld IQ.
New76 schreef:
09-11-2020 18:55
Mijn dochter van 10 jaar met een ontwikkelingsachterstand van 2 jaar, laag IQ van 95 en met ASS en ADHD gelooft ook nog in sinterklaas maar we vieren het dit jaar niet. We gaan samen Kerst vieren. We gaan haar binnekort wel vertellen dat Sinterklaas niet bestaat want ze weet al heel lang dat de Pieten geschminckt zijn en dat een Piet met blauwe ogen niet kan....
IQ van 95 is toch niet laag? Dat is gewoon een gemiddeld IQ.
rumforviva schreef:
09-11-2020 17:02
Het gaat niet om neuzen dezelfde kant, soms is een kind gewoon te oud voor iets. Een kleuter met een speen doe je ook wat aan.
Daar zeg je zo wat! Toen mijn zoon in groep drie zat, was er in de parallelgroep een jongen met een speen... Hij had hem niet op school, maar wél thuis. En een jongen die na school een speen met een doek eraan kreeg als hij achterop de fiets van zijn moeder zat. Mijn zoon vond daar niet zoveel van....
Anoniempje2050 schreef:
09-11-2020 20:57
Ik hoop dat onze 3 kinderen nog heel lang geloven, net als dat wij dat thuis deden.
Wij (volwassenen) vinden Sint het gaafste feest van het jaar, en hebben het sinds we samen zijn altijd gevierd, met gedichtjes en veel cadeautjes.

Een mening, alleen overdenkingen.
Je schrijft dat je het gênant vindt. Waarom beschaamd het jou?
Heb je het idee dat haar onwetendheid iets zegt over jou?
Wat zou het dan volgens jou zeggen aan anderen?
Waarom vind jij het belangrijk wat anderen vinden over het kind van je vriend?
Denk je dat ze daarmee over jou oordelen?
En waarom is het gerelateerd aan lichamelijke ontwikkeling?
Zou het voor jou meer of minder gênant zijn, als ze er nog uitzag als een kind?
Mooi dat je je betrokken voelt bij haar.
Het gaat me niet om wat anderen vinden van het kind van mijn vriend. Zij kan er niets aan doen dat zij nog gelooft. Ik vroeg me af hoe anderen erover denken dat je als ouders je kind nog zo laat geloven.
TheEvilQueen schreef:
09-11-2020 21:06
Ik vind dit absurd. Ik snap echt niet dat jouw vriend het niet erg vindt dat ze (waarschijnlijk) de enige in haar klas is die nog gelooft. Ik vind, net zoals anderen ook al zeiden, dat het ook je taak is om kinderen te sturen, zodat ze geen buitenbeentje worden.

Persoonlijk vind ik 8 jaar toch wel de maximale leeftijd waarop ze ingelicht moeten worden. Ik was zelf 6 toen ik aan mijn moeder vroeg of zij de pepernoten in mijn schoen deed, ik vond het maar een raar verhaal.
Hij is niet gevoelig voor dat soort opmerkingen.

Ik was zelf ook zes. Sinterklaas had precies dezelfde schoenen aan als de gymleraar 😉. Met hetzelfde gat. Sowieso vond ik het raar dat ie dan maar aankwam op de kar van het schoolplein.
suzyqfive schreef:
09-11-2020 22:35
Hij is niet gevoelig voor dat soort opmerkingen.
Zoals je hem beschrijft, is het voor hem alleen maar een reden haar nog een beetje langer te laten geloven.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Op de leeftijd van 11,5 zijn kinderen behoorlijk verschillend. Sommigen echt nog 'kind' (als in spelen met speelgoed, fantaseren, kinderliedjes luisteren) terwijl anderen zich opmaken, bezig zijn met jongens en niet meer spelen maar gesprekken willen voeren.

Neemt niet weg dat echt oprecht geloven in sinterklaas wel uitzonderlijk is. Kinderen zouden dan cognitief wel moeten kunnen bedenken dat het verhaal zoals het verteld wordt niet kan. Dat paard kan nooit op het dak en een nacht alle kinderen van NL een cadeautje brengen is ook onmogelijk ;) Waardoor ik me dan afvraag hoe haar inzicht in de realiteit is. Maar misschien is het gewoon een kwestie van heel graag willen geloven. Omdat het is waar ze plezier aan beleeft, voorpret van heeft enz.
Ja dat kan je als kind prima bedenken maar als de Grote Mensen dan met afleidings manouvres aankomen zoals een leger hulp sinterklazen en dat die man fucking rijk is dan ben je er al.
rumforviva schreef:
09-11-2020 17:02
Het gaat niet om neuzen dezelfde kant, soms is een kind gewoon te oud voor iets. Een kleuter met een speen doe je ook wat aan.
Op een gegeven moment doe je dat waarschijnlijk, maar aan de andere kant vraag ik me af hoe lang het zou duren voordat een kind van z'n speen afstapt. Als je het laat begaan heb je waarschijnlijk geen 8 of 10 jarige met speen. Je hebt laatbloeiers en nog wat latere laatbloeiers. Ik ben wel voorstander van 'eigen tempo', ook als dat iets langzamer. Hoewel ik er op een gegeven moment ook wat aan zou doen, dat wel.
Wat ik wel vaag vond was dat sommige kinderen in hun schoen alleen al duurdere dingen kregen dan wij op pakjesavond.

Maar ja geloof is geloof he. Net zo onverklaarbaar als waarom God zo oneerlijk is tegen hele groepen mensen die toch braaf zijn. En toch geloven mensen dat dingen gods wil zijn.

Dus ja wat alle geloven ook sint gemeen hebben is dat er recht word gekletst wat krom is en de een gelooft daar heilig in en de ander niet.
Mijn jongste van 10 hebben we het vorig jaar ook verteld. Ze zat toen in groep 6.
Vandaag hadden we het over Sint omdat het Sinterklaasjournaal weer begon. Ze zat er zo in dat ik me afvroeg of ze nog wel wist dat hij niet bestond. Haar reactie: Tuurlijk weet ik dat maar ik vind het zo leuk dat ik net doe of het echt is. Daarna ging ze ook Sinterklaas spelletjes op de iPad doen. Ik denk dat een vreemde denkt dat ze er nog heilig in gelooft.
Tja, wat doen we met al die mensen die in God geloven? Soms is er geen kruid tegen gewassen.
Zonder oorzaak geen gevolg
freekenkaat schreef:
09-11-2020 23:08
Mijn jongste van 10 hebben we het vorig jaar ook verteld. Ze zat toen in groep 6.
Vandaag hadden we het over Sint omdat het Sinterklaasjournaal weer begon. Ze zat er zo in dat ik me afvroeg of ze nog wel wist dat hij niet bestond. Haar reactie: Tuurlijk weet ik dat maar ik vind het zo leuk dat ik net doe of het echt is. Daarna ging ze ook Sinterklaas spelletjes op de iPad doen. Ik denk dat een vreemde denkt dat ze er nog heilig in gelooft.
Onze jongste van 11,5 jaar reageert hetzelfde. Je zou denken dat ze er nog in gelooft, maar dat hebben we toen ze in groep 6 zat verteld dat dat niet het geval was. Maar ze vindt het zo leuk om te doen alsof het allemaal wel echt is.... (en dan niet voor de cadeautjes).
Onze redenatie was destijds dat we het zelf wilde vertellen en niet dat ze straks door klasgenoten gepest zou gaan worden omdat ze de verklaringen van hun niet zou geloven....
In groep vijf van dochter zijn er nog veel kinderen die geloven, of de moeders zijn er heilig van overtuigd. Er zit een ban op verklappen, dus ik heb net achtjarige geïnstrueerd het niet te vertellen. Die gelooft wel in de cadeautjes en schoen zetten, maar al jaren niet meer in de Sint.
Maar een theatervoorstelling kunnen ze hier waarderen, en wat is eigenlijk het verschil?

Ik vind het een leuk feest, oudste was als kleuter al kwaad over de verschillen in cadeaus, die was er toen al uit.
retrostar schreef:
09-11-2020 21:15
Mijn moeder zei altijd dat Sinterklaas een speciale loper die op elke deur paste. Wij hadden geen schoorsteen dus dat was mijn eerste vraag.

Mijn moeder vertelde het toen ik 9 was, omdat we surprises op school zouden maken. Ik weet nog goed dat ik buiten aan de tuintafel zat te knutselen. En mijn antwoord was: ja weet ik :lol:

Ik wist al ruim een jaar dat Sinterklaas niet echt was, maar ik was veel te bang dat we dan met cadeautjes zouden stoppen aangezien ik enig kind ben en we niet hoefde te doen alsof voor jongere kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven