Puber steelt van ons
zaterdag 5 oktober 2019 om 16:55
Ons puberkind van 17 is een enorme lieverd, maar ook met een flinke rugzak. Jaren lang hebben we al af en aan hulp voor haar gezocht voor allerlei dingen. Maar grotendeels kwam het erop neer dat ze niet lekker in haar vel zat, veel boos was, moeite had met van alles en nog wat. Afgelopen jaar is gebleken dat ze autisme heeft. Wij en de behandelaars zijn nog niet zeker of dit 100% de juiste of enige diagnose is.
Nu het probleem waarvoor ik dit topic heb aangemaakt. Al eerder heeft ze een keer 250 euro van mij gestolen. Dat is allemaal afgehandeld en het ging heel lang goed. Afgelopen maanden heeft ze toch weer 3 keer gestolen waarbij vandaag de 3e keer was. 10 euro uit de broek van mijn man toen wij beneden waren voor het ontbijt.
Toen hij vroeg of ze er iets van af wist heeft ze ontkennend geantwoord. Nu ging ze weg en hebben we gevraagd haar zakken te legen (het kon niet anders dan dat zij het had) en toen kwam het boven water.
Ik ben zo verdrietig dat ik mijn eigen kind niet kan vertrouwen. En ik weet niet meer hoe het aan te pakken.
We zijn al boos geweest, ze moet terug betalen, we laten nergens meer wat liggen.
De vorige keer hebben we beide kinderen ondervraagd en aangegeven dat als ze eerlijk was het daarmee afgehandeld was. Toen was ze eerlijk, maar nog geen maand later doet ze het weer.
Ik weet het niet meer.
Wat is jullie advies?
Nu het probleem waarvoor ik dit topic heb aangemaakt. Al eerder heeft ze een keer 250 euro van mij gestolen. Dat is allemaal afgehandeld en het ging heel lang goed. Afgelopen maanden heeft ze toch weer 3 keer gestolen waarbij vandaag de 3e keer was. 10 euro uit de broek van mijn man toen wij beneden waren voor het ontbijt.
Toen hij vroeg of ze er iets van af wist heeft ze ontkennend geantwoord. Nu ging ze weg en hebben we gevraagd haar zakken te legen (het kon niet anders dan dat zij het had) en toen kwam het boven water.
Ik ben zo verdrietig dat ik mijn eigen kind niet kan vertrouwen. En ik weet niet meer hoe het aan te pakken.
We zijn al boos geweest, ze moet terug betalen, we laten nergens meer wat liggen.
De vorige keer hebben we beide kinderen ondervraagd en aangegeven dat als ze eerlijk was het daarmee afgehandeld was. Toen was ze eerlijk, maar nog geen maand later doet ze het weer.
Ik weet het niet meer.
Wat is jullie advies?

zaterdag 5 oktober 2019 om 17:06
Doet ze het alleen thuis?
Of ook bij anderen?
Ik zou van haar vooral de reden willen weten waarom ze steelt.
En waarom ze denkt dat het wel kan.
"Ik zie 10 euro, ik neem ze en als iemand ernaar vraagt lieg ik er nog over ook."
Als ze - eventueel later - een (bij)baan heeft moet ze dat immers ook niet flikken.
Ik zou haar dus niet zozeer straffen voor die 10 euro, maar vooral voor het gelieg erover en dat je het gewoon niet doet. Je blijft van een ander zijn centen. Of dat nu 10 euro of 250 euro is.
Ik zou haar ook laten reflecteren wat zij ervan zou vinden als een ander aan haar spullen of centen zit.
En wat zij een passende straf vindt.
Of ook bij anderen?
Ik zou van haar vooral de reden willen weten waarom ze steelt.
En waarom ze denkt dat het wel kan.
"Ik zie 10 euro, ik neem ze en als iemand ernaar vraagt lieg ik er nog over ook."
Als ze - eventueel later - een (bij)baan heeft moet ze dat immers ook niet flikken.
Ik zou haar dus niet zozeer straffen voor die 10 euro, maar vooral voor het gelieg erover en dat je het gewoon niet doet. Je blijft van een ander zijn centen. Of dat nu 10 euro of 250 euro is.
Ik zou haar ook laten reflecteren wat zij ervan zou vinden als een ander aan haar spullen of centen zit.
En wat zij een passende straf vindt.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 05-10-2019 17:07
12.36% gewijzigd
zaterdag 5 oktober 2019 om 17:06
zaterdag 5 oktober 2019 om 17:11
Maak eerst eens een overzicht. Hoeveel zakgeld krijgt ze, hoeveel verdient ze zelf en waar gaat het geld aan op.
Even als voorbeeldje:
Mijn dochter krijgt per maand 20 euro zakgeld, verdient 80 euro met haar bijbaan en krijgt 80 van duo (mbo opleiding).
Maar moet daarvan paardrijlessen betalen (100 euro) en haar eigen benzine (50).
Dan blijft er niet veel over. Met een keertje stappen en een keertje bios is het ruim op. Dus als we shoppen betaal ik de kleding (mits redelijk geprijsd, geen jeans van 180 euro).
Als ze structureel geld tekort komt wordt het tijd om daarnaar te kijken. Als ze nog helemaal geen bijbaan heeft wordt het misschien tijd. Als ze die wel heeft en eigenlijk zou moeten uitkomen met haar geld, dan moet je verder graven. Want dan geeft ze het dus uit. En dan zou ik wel willen weten waaraan dan. Drank? Drugs? Of gewoon kantinevoer? Regelmatig met vriendinnen naar de Mac?
Drank en drugs zou ik uiteraard niet faciliteren met extra zakgeld. Andere dingen misschien wel.
Kortom: tijd voor een goed gesprek. En dan niet zozeer over het stelen maar over het waarom.
Even als voorbeeldje:
Mijn dochter krijgt per maand 20 euro zakgeld, verdient 80 euro met haar bijbaan en krijgt 80 van duo (mbo opleiding).
Maar moet daarvan paardrijlessen betalen (100 euro) en haar eigen benzine (50).
Dan blijft er niet veel over. Met een keertje stappen en een keertje bios is het ruim op. Dus als we shoppen betaal ik de kleding (mits redelijk geprijsd, geen jeans van 180 euro).
Als ze structureel geld tekort komt wordt het tijd om daarnaar te kijken. Als ze nog helemaal geen bijbaan heeft wordt het misschien tijd. Als ze die wel heeft en eigenlijk zou moeten uitkomen met haar geld, dan moet je verder graven. Want dan geeft ze het dus uit. En dan zou ik wel willen weten waaraan dan. Drank? Drugs? Of gewoon kantinevoer? Regelmatig met vriendinnen naar de Mac?
Drank en drugs zou ik uiteraard niet faciliteren met extra zakgeld. Andere dingen misschien wel.
Kortom: tijd voor een goed gesprek. En dan niet zozeer over het stelen maar over het waarom.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zaterdag 5 oktober 2019 om 17:16
Helaas hebben we het zelf niet heel ruim, maar krijgt ze zakgeld volgens de richtlijn van het Nibud.
Daarnaast heeft ze een bijbaan. Het maakt niet uit of ze 100 of 500 euro verdient per maand. Binnen 1 week is het op. Ze moet er een deel van op de spaarrekening zetten, dit haalt ze er weer af. Kasboekje bijhouden werkt niet.
Zodra ze geld heeft, voelt ze zich heel wat en geeft ze het veel uit aan eten, drinken, make up en roken.
Alcohol eigenlijk nooit, alleen met Koningsdag, bevrijdingsfestival ed.
Drugs denk ik ook niet, maar weten we natuurlijk nooit zeker.
Zodra ze denkt te weten waar geld ligt of het ziet, denkt ze gewoon dat ze het moet hebben en dat we het toch niet merken.
We bestraffen haar ook vooral voor het eindeloze gelieg erover hoelang we ook vragen.
De rest van de maand heeft ze dus niks. Afspraken die we met haar maken (Iom haar behandelaars) lapt ze aan haar laars.
We hebben ook pas over 3 weken weer een afspraak ivm vakantie maar ik ben gewoon benieuwd of jullie misschien toch nog andere tips hebben.
Daarnaast heeft ze een bijbaan. Het maakt niet uit of ze 100 of 500 euro verdient per maand. Binnen 1 week is het op. Ze moet er een deel van op de spaarrekening zetten, dit haalt ze er weer af. Kasboekje bijhouden werkt niet.
Zodra ze geld heeft, voelt ze zich heel wat en geeft ze het veel uit aan eten, drinken, make up en roken.
Zodra ze denkt te weten waar geld ligt of het ziet, denkt ze gewoon dat ze het moet hebben en dat we het toch niet merken.
We bestraffen haar ook vooral voor het eindeloze gelieg erover hoelang we ook vragen.
De rest van de maand heeft ze dus niks. Afspraken die we met haar maken (Iom haar behandelaars) lapt ze aan haar laars.
We hebben ook pas over 3 weken weer een afspraak ivm vakantie maar ik ben gewoon benieuwd of jullie misschien toch nog andere tips hebben.
zaterdag 5 oktober 2019 om 17:20
Krijgt ze thuis geen eten dan, en roken???zoveelsteanoniempje schreef: ↑05-10-2019 17:16Helaas hebben we het zelf niet heel ruim, maar krijgt ze zakgeld volgens de richtlijn van het Nibud.
Sorry hoor hier ook een autist maar het lijkt er toch op dat er iets mis is gegaan ergens.
zaterdag 5 oktober 2019 om 17:22
Voor zover we weten doet ze het niet bij anderen of op haar werk. Ze vindt het ook belachelijk dat ik het daar wel eens over heb gehad met haar. Want “wat denk je wel niet van mij?!?!”
Ze vindt het zelf vreselijk als een ander aan haar spullen zit, maar loopt wel bij haar zus dingen te pakken zoals make-up, geurtjes ed.
Net alsof ze ook niet verder kan denken als: ik heb iets nodig en het maakt niet uit hoe ik eraan kom en wat een ander ervan vindt.
Zelf een straf bedenken is ook lastig. Ze komt uit op huisarrest en terug betalen.
Ze vindt het zelf vreselijk als een ander aan haar spullen zit, maar loopt wel bij haar zus dingen te pakken zoals make-up, geurtjes ed.
Net alsof ze ook niet verder kan denken als: ik heb iets nodig en het maakt niet uit hoe ik eraan kom en wat een ander ervan vindt.
Zelf een straf bedenken is ook lastig. Ze komt uit op huisarrest en terug betalen.

zaterdag 5 oktober 2019 om 17:25
Bwah, op mijn 17de ging er hier ook veel geld door aan eten en drinken.
Maar dan vooral aan stiekeme chips, chocolade, snoep, drank op verplaatsing, ...
Brood en warm eten at ik thuis.
Maar met vrienden gaan chillen in 't park in vakanties met een zak (paar zakken) chips en cola of Breezers was toch écht gezelliger.
Mijn moeder kocht koek die we met het hele gezin moesten delen, maar ik wou toch écht een heel pak (of pakken) chocolade met praliné-vulling voor mij alleen. Die kocht ik dus stiekem en stak ik ergens onderin mijn kleerkast.
(Als ik thuis was zat ik zowat altijd op mijn slaapkamer.)
Het is niet omdat dingen thuis aanwezig zijn dat je daarnaast niet nog andere dingen zelf koopt als 17-jarige puber.
Roken deed ik zelf niet, maar mijn zus wel.
Zowat heel haar zakgeld ging eraan elke week.
zaterdag 5 oktober 2019 om 17:26

zaterdag 5 oktober 2019 om 17:29
Ik vind de benadering van Ceylon een hele goede.
Vragen waarom, misschien per week geld aan haar geven want dit werkt zo niet.
En verder kat niet op het spek binden, het is heel vervelend maar ik ken iemand die had kluisjes in huis en alle gezinsleden hadden sloten op de deur.
Niet perse vanwege stelen maar een puber 'leende' schoenen, geld, kleding cosmetica en het hele gezin was steeds spullen kwijt.
Dat was na een paar jaar gewoon over.
Vragen waarom, misschien per week geld aan haar geven want dit werkt zo niet.
En verder kat niet op het spek binden, het is heel vervelend maar ik ken iemand die had kluisjes in huis en alle gezinsleden hadden sloten op de deur.
Niet perse vanwege stelen maar een puber 'leende' schoenen, geld, kleding cosmetica en het hele gezin was steeds spullen kwijt.
Dat was na een paar jaar gewoon over.

zaterdag 5 oktober 2019 om 17:31
Als ze huisarrest wil zou ze huisarrest kunnen krijgen van mij.zoveelsteanoniempje schreef: ↑05-10-2019 17:22Voor zover we weten doet ze het niet bij anderen of op haar werk. Ze vindt het ook belachelijk dat ik het daar wel eens over heb gehad met haar. Want “wat denk je wel niet van mij?!?!”
Maar dan geen belachelijke termijn als 3 dagen. Ze zou van mij toch echt rustig een weekje (of zelfs 2) mogen bezinnen.
Daarnaast zou ik haar ook élke keer confronteren als ze weer eens aan de spullen van haar zus zit.
Mag ze de spullen elke keer teruggeven mét excuses en klusjes gaan doen.
Dat terugbetalen heeft geen zin, want ik neem aan dat als het briefje boven water kwam jullie het teruggenomen hebben.
zaterdag 5 oktober 2019 om 17:32
Uiteraard krijgt ze thuis wel eten en is er ook altijd genoeg om mee te nemen naar school en vriendinnen ed. Ik eet zelf nog liever een dag niet, dan dat er niks voor de pubers is. Ik weet hoe ze ook echt wat nodig zijn.
Maar ze trakteert vrienden dan ook, want dat geeft haar een fijn gevoel.
Het is ook niet zo dat ze naar de Mac gaat oid.
Tja en dat roken wil ik ook niet, maar het maakt niet uit wat wij verbieden. Er zijn allerlei oudere vrienden die het wel halen voor haar en als ik er niet bij ben, doet ze het toch wel.
We hebben ook altijd zakgeld gegeven vanaf dat ze 5 jaar was. Altijd regels aan gesteld over wat ze ervan moest doen qua kadootje voor gezinsleden. Fouten mocht ze ervan maken. Zakgeld is ook leergeld.
Andere dochter is wel heel goed met haar geld. Kan vooruit denken, spaart ervan en is verantwoordelijk.
Met de oudste proberen we die situaties dus steeds voor te zijn en het te bespreken en mee te helpen. Ook hebben we een poos de verantwoordelijkheid bij haar zelf gelegd.
Beide aanpakken levert hetzelfde resultaat.
De ene autist is de andere ook niet natuurlijk

zaterdag 5 oktober 2019 om 17:38
Ze wil wel geld maar geen vervelend gedoe eromheen en ook niet als dief gezien worden, denk ik.zoveelsteanoniempje schreef: ↑05-10-2019 17:34Dat ze dat zelf eigenlijk ook niet goed weet. En later zegt ze dat ze toch hoopt dat we er niet achter komen.
Haar confronteren met haar gedrag levert dus niet het gewenste gedrag op. Daarnaast denk ik dat het een meisje is met al aardig wat bagage, dus haar thuis ook nog eens als dief en leugenaar hoofdzakelijk bestempelen en daar de nadruk op zal niet werken, eerder averechts en stress oproepen.
Ik zou haar dus tegen haarzelf willen beschermen en daar de nadruk op leggen.
zaterdag 5 oktober 2019 om 17:38
Uiteraard hebben we nu het teruggenomen, maar in andere situaties had ze het wel uitgegeven. Dan moet ze terug betalen.Marnamai schreef: ↑05-10-2019 17:31Als ze huisarrest wil zou ze huisarrest kunnen krijgen van mij.
Maar dan geen belachelijke termijn als 3 dagen. Ze zou van mij toch echt rustig een weekje (of zelfs 2) mogen bezinnen.
Daarnaast zou ik haar ook élke keer confronteren als ze weer eens aan de spullen van haar zus zit.
Mag ze de spullen elke keer teruggeven mét excuses en klusjes gaan doen.
Dat terugbetalen heeft geen zin, want ik neem aan dat als het briefje boven water kwam jullie het teruggenomen hebben.
En huisarrest is echt een straf voor haar en gaat zeker niet voor paar dagen, maar zeker een week. Soms meer. Ligt aan situatie.
Uiteraard confronteren we haar er steeds mee als het gebeurt.
zaterdag 5 oktober 2019 om 17:41
Daarnaast hebben we bijv vandaag ook gezegd: zeg het gewoon en geef het eerlijk terug. Dan is het heel vervelend maar ben je wel eerlijk. Dat vinden we heel fijn. Dan vinden we het natuurlijk vervelend dat je het hebt gepakt, maar super dat je toch eerlijk antwoord hebt gegeven als we het je vragen.
Uiteraard is dit weer onderwerp van gesprek bij de volgende GGZ afspraak
Uiteraard is dit weer onderwerp van gesprek bij de volgende GGZ afspraak

zaterdag 5 oktober 2019 om 17:46
Heeft ze therapie alleen?
Of is het een familie-gesprek?
Want ik zou volgende keer eens proberen om beiden te combineren.
Eerst zij alleen met haar therapeut, daarna iedereen (of jij als moeder) samen.
Kan je de therapeut op voorhand inlichten dat het thuis weer niet goed loopt inzake dit thema?
Want veel kans dat ze het zelf niet vertelt.
Of is het een familie-gesprek?
Want ik zou volgende keer eens proberen om beiden te combineren.
Eerst zij alleen met haar therapeut, daarna iedereen (of jij als moeder) samen.
Kan je de therapeut op voorhand inlichten dat het thuis weer niet goed loopt inzake dit thema?
Want veel kans dat ze het zelf niet vertelt.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 05-10-2019 17:46
0.29% gewijzigd

zaterdag 5 oktober 2019 om 17:48
Bij een stelende 17-jarige zou ik niet zo snel naar een telefoon-inname grijpen.Gatekeeper* schreef: ↑05-10-2019 17:46Kind steelt en het advies is verhoog het zakgeld. Heel bijzonder.
Als straf huisarrest en telefoon/ipad inname.
Heeft weinig met de zaak te maken.
Dat kan je bij een 12-jarige doen, maar deze puber is bijna volwassen.
(Ik hoop dat er wel af en toe benadrukt wordt wat er wél goed gaat?
Het feit bijvoorbeeld dat ze kennelijk wel een baantje heeft en volhoudt.
Genoeg mensen met ASS die dat niet / nauwelijks aankunnen.
En ze niet alleen als irritant stelende puber wordt aanzien?)