Puber steelt van ons

05-10-2019 16:55 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons puberkind van 17 is een enorme lieverd, maar ook met een flinke rugzak. Jaren lang hebben we al af en aan hulp voor haar gezocht voor allerlei dingen. Maar grotendeels kwam het erop neer dat ze niet lekker in haar vel zat, veel boos was, moeite had met van alles en nog wat. Afgelopen jaar is gebleken dat ze autisme heeft. Wij en de behandelaars zijn nog niet zeker of dit 100% de juiste of enige diagnose is.
Nu het probleem waarvoor ik dit topic heb aangemaakt. Al eerder heeft ze een keer 250 euro van mij gestolen. Dat is allemaal afgehandeld en het ging heel lang goed. Afgelopen maanden heeft ze toch weer 3 keer gestolen waarbij vandaag de 3e keer was. 10 euro uit de broek van mijn man toen wij beneden waren voor het ontbijt.
Toen hij vroeg of ze er iets van af wist heeft ze ontkennend geantwoord. Nu ging ze weg en hebben we gevraagd haar zakken te legen (het kon niet anders dan dat zij het had) en toen kwam het boven water.
Ik ben zo verdrietig dat ik mijn eigen kind niet kan vertrouwen. En ik weet niet meer hoe het aan te pakken.
We zijn al boos geweest, ze moet terug betalen, we laten nergens meer wat liggen.
De vorige keer hebben we beide kinderen ondervraagd en aangegeven dat als ze eerlijk was het daarmee afgehandeld was. Toen was ze eerlijk, maar nog geen maand later doet ze het weer.
Ik weet het niet meer.
Wat is jullie advies?
-jolijn- schreef:
05-10-2019 21:13
Nee, als ze toch al negatief en als dief bekeken wordt, kan ze net zo goed aan de verwachtingen voldoen en blijven jatten.

Je hoeft haar niet te vertellen dat ze te strak en arm gehouden is. Met het groeien in leeftijd hoort ook een stukje financiële privacy. Desnoods houd je geld voor verjaardagen e.d. voor haar apart, laat haar de rest besteden aan wat ze wil. Een kenmerk van 'illegaal' geld is dat je het officieel niet hebt en dus ook geen gezeik krijgt over waar je het aan besteedt.
Maar ze besteedt het zo te lezen al vrij? Alleen cadeautjes (dat zijn er dan 3 per jaar) moet ze per se zelf betalen. Voor de rest heeft ze toch al 'financiële privacy'?
Het probleem lijkt me meer dat ze een gat in haar hand heeft. Door er meer in te stoppen wordt dat gat niet kleiner.

Als ze door haar geld heen is. pakt ze gewoon iemand anders' geld. Dat is stelen. Al zou ze maar een euro per week krijgen, het is en blijft stelen. En het zijn nou niet direct nuttige zaken waar ze het aan besteedt, dus haar zakgeld verhogen zou niets oplossen.
Wat bij mij helpt (dochter 10 jr met ass) is om uit te leggen dat geld/spullen stelen strafbaar is en dat je daar de politie voor moet bellen. Dan kan er evt een politieonderzoek etc plaatsvinden. Dus zo feitelijk mogelijk wat er kan gebeuren bijv strafblad etc met als conclusie dat je zoiets maar nooit meer moet doen. Mijn ervaring is dat een emotioneel betoog weinig indruk maakt😉
Noerie schreef:
05-10-2019 20:30
Herkenbaar. Ons kind steelt geen geld maar liegt wel echt over alles. En hoe! Het is bijna indrukwekkend goed. Verschrikkelijk vind ik het.

En wat we ook doen, het wordt niet beter... Hier ook diagnose ASS. Binnen de hulpverlening toch ook weinig goeie tips gekregen. Het lijkt wel alsof ze er niet zo bekend mee zijn ofzo. Mensen met autisme zijn toch juist vaak zo eerlijk?....

Ik denk vooral dat het impulsief is. Niet nadenken over de gevolgen. Verder gaat zoon hier vooral voor eigen gewin. Liegen levert hem dus toch vaak wat op denk ik dan.

Het moeilijke met mensen met ASS is dat ze moeilijk naar zichzelf kunnen kijken. Reflecteren is hen vaak vreemd. Hij 'snapt' zelf dus ook echt niet waarom hij dat doet. Hij doet het gewoon. Ook als je denkt een goed gesprek te hebben gevoerd...de dag daarna doet hij het gewoon weer.

Kortom; herkenning...helaas geen oplossing. Ik denk wel dat je de mogelijkheid weg moet nemen; dus inderdaad geen geld laten slingeren, alles achter slot en grendel.

En ook een beetje proberen te accepteren dat 'vertrouwen' nou eenmaal moeilijk is met haar.
Ben je bekend met de ‘geef me de vijf!’ methodiek? Ik dat boek staan ook een paar mooie voorbeelden mbt liegen bij ass’ers.

Hier heeft szoon ook ASS en die liegt ook best wel veel. Mijn vriend was eerst ook zo van ‘maar hij kan helemaal niet liegen’ maar zag later wel dat het wel degelijk vaak zo was.
Probleem is meer dat ze het zelf vaak niet als liegen zien.
Bijvoorbeeld omdat er iets gebeurde wat ze zelf niet als zodanig hadden bedoeld (er gaat per ongeluk iets stuk ). Het was niet de bedoeling dat het stuk ging, dus hebben ze het niet gedaan, want het was niet expres.
Ervoor straffen schijnt dan ook erg weinig zin te hebben.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
3thee schreef:
06-10-2019 07:19
Maar ze besteedt het zo te lezen al vrij? Alleen cadeautjes (dat zijn er dan 3 per jaar) moet ze per se zelf betalen. Voor de rest heeft ze toch al 'financiële privacy'?
Het probleem lijkt me meer dat ze een gat in haar hand heeft. Door er meer in te stoppen wordt dat gat niet kleiner.

Als ze door haar geld heen is. pakt ze gewoon iemand anders' geld. Dat is stelen. Al zou ze maar een euro per week krijgen, het is en blijft stelen. En het zijn nou niet direct nuttige zaken waar ze het aan besteedt, dus haar zakgeld verhogen zou niets oplossen.
Dit is ook mijn gevoel. Je moet het doen met het geld wat je hebt en als je iets wilt kopen waar je geen geld meer voor hebt, moet je sparen. En aangezien ze zelf werkt, heeft ze tussen de 200-450 (in drukke maanden) te besteden náást haar zakgeld.
Dan moet ze bijv maar stoppen met roken ofzo
floortjes schreef:
06-10-2019 07:49
Wat bij mij helpt (dochter 10 jr met ass) is om uit te leggen dat geld/spullen stelen strafbaar is en dat je daar de politie voor moet bellen. Dan kan er evt een politieonderzoek etc plaatsvinden. Dus zo feitelijk mogelijk wat er kan gebeuren bijv strafblad etc met als conclusie dat je zoiets maar nooit meer moet doen. Mijn ervaring is dat een emotioneel betoog weinig indruk maakt😉
Dit is al meermalen gebeurt, het lijkt haar niks te doen. Ze geeft je nog net niet de telefoon aan om te bellen.
suzyqfive schreef:
06-10-2019 10:30
Ben je bekend met de ‘geef me de vijf!’ methodiek? Ik dat boek staan ook een paar mooie voorbeelden mbt liegen bij ass’ers.

Hier heeft szoon ook ASS en die liegt ook best wel veel. Mijn vriend was eerst ook zo van ‘maar hij kan helemaal niet liegen’ maar zag later wel dat het wel degelijk vaak zo was.
Probleem is meer dat ze het zelf vaak niet als liegen zien.
Bijvoorbeeld omdat er iets gebeurde wat ze zelf niet als zodanig hadden bedoeld (er gaat per ongeluk iets stuk ). Het was niet de bedoeling dat het stuk ging, dus hebben ze het niet gedaan, want het was niet expres.
Ervoor straffen schijnt dan ook erg weinig zin te hebben.
Dat boek ga ik eens opzoeken, ik heb de naam wel eens gehoord, maar verder weet ik er niks van. Dank je
zoveelsteanoniempje schreef:
05-10-2019 19:58
Advies als kasboekje hebben we gekregen van de GGZ. Maar aangezien het totaal niet werkte, zijn we daar toen afgestapt.
We komen erachter dat haar geld op is als ik op 1e van de maand haar zakgeld overmaak. Haar rekening staat in ons rijtje van internetbankieren, dus dan zie ik het.
Ze mag met haar eigen geld in principe ook doen wat ze zelf wil, maar er moet nog wel geld zijn voor verjaardag van zusje of ouders. Dat hoeft niet iets groots te zijn, maar je moet wel zelf iets geven.
Meestal doen we zelf alles met pin, maar had ik met contant geld een spaarpotje voor leuke dingen. Dit was geld van statiegeld of bijv van een verjaardag wat ik zelf kreeg of een potje kleingeld voor kaartspelletjes.
Uiteraard alles nu weer achter slot en grendel (man was vannacht vergeten), maar het gaat mij wel om het principe.
Ik wil in mijn eigen huis, met mijn eigen gezin vertrouwen hebben. Het maakt me gewoon verdrietig.
Iemand die moeite heeft met geld omgaan en die geef je dan voor de hele maand geld in 1 klap? Geen wonder dat het telkens op is en ze gaat stelen.
Het is voor volwassenen vaak al moeilijk om salaris te verdelen, laat staan voor een puber. Ga gewoon wekelijks zakgeld geven, dat is een minder lange ruk om te overzien en dan komt er wéér geld.
Misschien moet je zelfs eens gaan denken aan een tijd cash zakgeld. Dat heeft een héél ander gevoel dan virtueel geld wat je nooit ziet. Als je haar gevoel voor geld en waarde moet meebrengen kan dat ook nog wel eens helpen.
Dan zie je ook letterlijk je geld minder worden. Op de bank, virtueel geld, is een beetje een ver van mijn bed show.

Hebben ze je dit niet verteld bij GGZ? Vind ik wel waardeloos. Is héél simpele coaching. Zouden zij toch ook de hersens voor moeten hebben.
Ik loog ook tegen mijn ouders vroeger en ik heb wel eens iets uit hun portomonee gepikt. Zelfs een keer bij bureau Halt gezeten omdat ik een potje nagellak uit een winkel had gestolen... toen was ik 14.

Hier geen autisme als 'excuus'.. ik kon er mee wegkomen dacht ik en het was spannend. Na bureau Halt nooit meer wat gestolen btw ;) al was de blik van mijn vader de grootste straf toen hij me van het politie bureau kwam halen.........

Wat was haar uitleg mbt het stelen? Voelde ze zich schuldig?
FlowerSpirit schreef:
06-10-2019 10:59
Iemand die moeite heeft met geld omgaan en die geef je dan voor de hele maand geld in 1 klap? Geen wonder dat het telkens op is en ze gaat stelen.
Het is voor volwassenen vaak al moeilijk om salaris te verdelen, laat staan voor een puber. Ga gewoon wekelijks zakgeld geven, dat is een minder lange ruk om te overzien en dan komt er wéér geld.
Misschien moet je zelfs eens gaan denken aan een tijd cash zakgeld. Dat heeft een héél ander gevoel dan virtueel geld wat je nooit ziet. Als je haar gevoel voor geld en waarde moet meebrengen kan dat ook nog wel eens helpen.
Dan zie je ook letterlijk je geld minder worden. Op de bank, virtueel geld, is een beetje een ver van mijn bed show.

Hebben ze je dit niet verteld bij GGZ? Vind ik wel waardeloos. Is héél simpele coaching. Zouden zij toch ook de hersens voor moeten hebben.
Cash geld is echt zo’n ouderwetse tip die het Nibud vroeger gaf, maar die helemaal niet goed werkt bij veel mensen. Sowieso kun je op veel plekken alleen maar pinnen, met name en kantines en cafeetjes etc.

Daarbij vliegt júist cash geld bij veel mensen uit hun portemonnee, want je kunt, in tegenstelling tot je bankrekening, niet in één oogopslag zien wat je bij je hebt. Dus je geeft het makkelijk her en der uit. En achteraf heb je geen enkele mogelijkheid om nog te zien waar je geld heen is gegaan, tenzij je alle bonnetjes hebt.

Ik zou dit niet aanraden voor een kind dat in deze tijd opgroeit en gewoon te maken heeft met Tikkies en pinnen.
Zakgeld verhogen zou ik zeker niet doen. Je zegt zelf dat of ze nou 100 of 500 euro te besteden heeft het geld op gaat. Daar gaat zakgeld verhogen niet bij helpen.

Als ze zelf ook niet goed weet waarom ze het doet en het echt vanuit impuls komt denk ik dat je het idd bij de GGZ moet aankaarten.
Ik vind het opvallend dat to meest reageert op posts over 'aanpakken' en zelf gretig aangeeft dat dochter geld zat heeft en maar moet stoppen met roken, en nul reactie geeft op posts over helpen budgetteren, sloten op deuren gezinsleden etc.
Het-groepje schreef:
06-10-2019 11:56
Ik vind het opvallend dat to meest reageert op posts over 'aanpakken' en zelf gretig aangeeft dat dochter geld zat heeft en maar moet stoppen met roken, en nul reactie geeft op posts over helpen budgetteren, sloten op deuren gezinsleden etc.
Sorry is niet de bedoeling hoor. Als ze het zelf kan betalen, mag ze (liever niet natuurlijk) van mij doorroken hoor.
Het gaat mij er meer om dat ze moet weten dat als ze iets niet kan betalen, ze ervoor moet sparen i.p.v. stelen.
Helpen budgetteren hebben we zeker gedaan, door te bespreken wat ze allemaal moet doen in een maand, hoeveel ze nodig is voor roken, make up, verjaardagen en dan ook nog extra voor gewoon wat lekkers kopen ed.
Contant geven hebben we al wat langer geleden al gedaan, dan raakt ze continu geld kwijt en beschuldigt zij anderen ervan geld van haar te hebben gestolen. Een dag of wat later komt het dan weer boven tafel, als ik help zoeken. Dan moet ze dus sorry zeggen tegen diegene die ze beschuldigt heeft.
Sloten op deuren ben ik idd niet van plan, want je kan zelfs nog geen flesje parfum, mascara ed in de badkamer laten liggen.
Ik ben niet van plan om dan zelfs de badkamerkast op slot te moeten doen. Geld ligt er dus eigenlijk gewoon nooit meer. Man was gewoon even vergeten dag hij het in zijn broekzak had zitten en deze lag in onze slaapkamer terwijl wij zaten te ontbijten.
Zij wil absoluut niet wekelijks geld krijgen. De wereld is gewoon te klein als we dat zeggen/doen. GGZ zegt dat we dat dan ook niet moeten doen, aangezien ze 17 is en eigen verantwoordelijkheid heeft. En bovendien zou haar dit meer het gevoel moeten geven dat we haar hierin vertrouwen.
Enigme schreef:
06-10-2019 11:35
Ik loog ook tegen mijn ouders vroeger en ik heb wel eens iets uit hun portomonee gepikt. Zelfs een keer bij bureau Halt gezeten omdat ik een potje nagellak uit een winkel had gestolen... toen was ik 14.

Hier geen autisme als 'excuus'.. ik kon er mee wegkomen dacht ik en het was spannend. Na bureau Halt nooit meer wat gestolen btw ;) al was de blik van mijn vader de grootste straf toen hij me van het politie bureau kwam halen.........

Wat was haar uitleg mbt het stelen? Voelde ze zich schuldig?
Ik denk dat bijna ieder kind wel eens zoiets doet of wil doen. Maar als je betrapt bent en er is een consequentie geweest (thuis of door bureau HALT) dan stoppen de meeste kinderen wel weer, volgens mij.
Eigenlijk heeft ze niet eens uitleg. Er komt niet meer uit als:” ja, had ik niet moeten doen. Ik dacht dat jullie er niet achter kwamen.”
En het is echt niet zo dat we tegenover haar staan als woeste ouders. We hebben een normaal gesprek waarbij we gewoon vragen hoe dit kan, waarom ze dit heeft gedaan, als ze geld nodig heeft voor iets ze dat gewoon toch altijd kan vragen etc etc.
Misschien had je wel woest moeten worden. Had dat meer indruk gemaakt. 250 euro... Het is niet niks he.
Kan me eigenlijk niet eens voorstellen dat je daar niet woedend om wordt. Is ze nou helemaal gek geworden? Dat je ass hebt betekent niet dat je zoiets kunt flikken.
impala wijzigde dit bericht op 06-10-2019 14:10
44.47% gewijzigd
.
En als je de volgende x wel de politie erbij haalt?
. Mogelijk dat ze hiervan wel leert?
zoveelsteanoniempje schreef:
06-10-2019 10:38
Dit is al meermalen gebeurt, het lijkt haar niks te doen. Ze geeft je nog net niet de telefoon aan om te bellen.
Voor 10 euro zou ik niet gaan bellen, maar de volgende keer dat er 100+ euro weg is zou ik toch eens proberen of het een weerslag heeft als je politie laat komen.

Ze steelt blijkbaar niet buitenshuis, maar dan moet ze zich wel gaan verantwoorden voor haar gedrag bij iemand buitenshuis.

Kan ook zijn dat net als ze denkt "komen ze toch waarschijnlijk niet achter" ook denkt "ze bellen toch niet echt".
Als mijn kind mijn verjaardagsgeld zou jatten kan ze erop rekenen dat ze dat jaar en geen kado krijgt voor haar verjaardag en een paar maanden geen zakgeld.
Beter nog het hele jaar geen zakgeld aangezien ze zelf een baantje heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven