Pubers: waar zit je achteraan en wat laat je gaan?

21-09-2020 19:30 128 berichten
Ik lees hier geregeld dat je pubers vooral moet loslaten.

School: te laat komen, huiswerk niet maken/niet leren, onvoldoendes halen = consequenties zijn voor jou, moet je bij school laten. Maar zijn er hier dan echt ouders die daar niks mee doen/van vinden?

Kamer: hier is de afspraak dat puber (13) iedere week stofzuigt en bed verschoont. Maar verder: overal kleding (schone kleding die we op bed leggen gooit puber net zo makkelijk op de grond/bureau, geen zin om op te ruimen), overal papiertjes en verpakkingen (kledingkaartjes etc.), tassen, alles ligt op de grond. Beddengoed op een prop op bed. Raam blijft dicht als wij er niks van zeggen.

Wij zijn nogal zoekende naar de balans tussen “er achteraan zitten” en loslaten. Bij loslaten gebeurt er dus gewoon niets. Dat lijkt me nogal “makkelijk”; het is ook gewoon een stuk opvoeding toch? Maar waar ligt de grens op een gegeven moment?

Hoe doen jullie dat nou? ;)
Alle reacties Link kopieren
Hier2 zoons op havo 1&4, GEK word ik van al die boeken, schriften en losse blaadjes overal.
Als je in de ochtend met haast je rugzak omkiepert leg dan alles in je boekenkast ipv op buri/grond/ladekast grrrrr
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ook blij met elke voldoende hoor! Maar dan wel graag zesjes en niet die 5.5 waar bij die pubers al de vlag voor uitgaat.
Hier hanteren ze: liever een zes zonder stress dan een zeven zonder leven :facepalm:

En die troep op hun bureaus: ik word steeds beter in deur dichtdoen en niet meer naar kijken :)
mamaonbekend schreef:
17-11-2020 13:15
Ja, ik ook blij met elke voldoende hoor! Maar dan wel graag zesjes en niet die 5.5 waar bij die pubers al de vlag voor uitgaat.
Hier hanteren ze: liever een zes zonder stress dan een zeven zonder leven :facepalm:

En die troep op hun bureaus: ik word steeds beter in deur dichtdoen en niet meer naar kijken :)
Geweldig 🤣

Inderdaad, deurtje dicht!
Bij ons is het bureau én vloer 🙄
Alle reacties Link kopieren
Vloer valt hier mee, eigenlijk weinig.
Maar bed wordt nooit fatsoenlijk opgemaakt, als je geluk hebt nog enigszins “rechtgetrokken” door de één, de ander stapt zo uit en zo duikt ie er ‘s avonds weer in. Gelukkig slaapt de laatste op zolder dus zie ik het nauwelijks. De ander slaapt naast onze slaapkamer dus die ben ik sneller geneigd even goed te leggen. Het oogt zó rommelig vind ik.
Maar die bureaus....alsof er een bom ontploft is. Hoe ze daar iets terugvinden is mij een raadsel. En de helft ligt er als vodjes bij: stapels die op omkukelen staan, dubbelgevouwen schriften, losse blaadjes volledig gekreukt, een werkstuk dat ingeleverd moet worden dat er ook niet meer zo kraakwit en fris uitziet. Zucht :facepalm:
mamaonbekend schreef:
17-11-2020 22:07
Vloer valt hier mee, eigenlijk weinig.
Maar bed wordt nooit fatsoenlijk opgemaakt, als je geluk hebt nog enigszins “rechtgetrokken” door de één, de ander stapt zo uit en zo duikt ie er ‘s avonds weer in. Gelukkig slaapt de laatste op zolder dus zie ik het nauwelijks. De ander slaapt naast onze slaapkamer dus die ben ik sneller geneigd even goed te leggen. Het oogt zó rommelig vind ik.
Maar die bureaus....alsof er een bom ontploft is. Hoe ze daar iets terugvinden is mij een raadsel. En de helft ligt er als vodjes bij: stapels die op omkukelen staan, dubbelgevouwen schriften, losse blaadjes volledig gekreukt, een werkstuk dat ingeleverd moet worden dat er ook niet meer zo kraakwit en fris uitziet. Zucht :facepalm:
Daar heb ik dus net pech mee...de grootste rommelkont zit op de 1e verdieping en de minst grote op de zolder.

Inderdaad, een onopgemaakt bed ziet er rommelig uit. Maar wat ik ook niet snap en ook héél slordig vindt uitzien is openstaande kasten en lades! Waarom niet dicht doen, wanneer je iets gepakt heb?? Snap dat niet! Maar ja, het puberbrein is nog lang niet volgroeid :rolling:

Ja ze vinden zelf alles direct terug :lol:
Alle reacties Link kopieren
Maagd08 schreef:
18-11-2020 12:56
Daar heb ik dus net pech mee...de grootste rommelkont zit op de 1e verdieping en de minst grote op de zolder.

Inderdaad, een onopgemaakt bed ziet er rommelig uit. Maar wat ik ook niet snap en ook héél slordig vindt uitzien is openstaande kasten en lades! Waarom niet dicht doen, wanneer je iets gepakt heb?? Snap dat niet! Maar ja, het puberbrein is nog lang niet volgroeid :rolling:
"If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?" (Einstein)
Wees blij met jullie rommelkonten!
Alle reacties Link kopieren
als ik eens "help" met opruimen, door gewoon een stapel boeken in de (open) kast te leggen, bij de andere schoolboeken dus, dan wordt hier verzucht: "maaaam, zo kan ik toch niets meer terug vinden!!!!" dus daar ben ik maar mee opgehouden lol
blijkbaar zit er toch een bepaald systeem in de madness
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
18-11-2020 13:33
als ik eens "help" met opruimen, door gewoon een stapel boeken in de (open) kast te leggen, bij de andere schoolboeken dus, dan wordt hier verzucht: "maaaam, zo kan ik toch niets meer terug vinden!!!!" dus daar ben ik maar mee opgehouden lol
blijkbaar zit er toch een bepaald systeem in de madness
Bij oudste, moet ik echt overal afblijven, jongste vindt het heerlijk, als ik af&toe even opruim.
Na een toetsweek, doe ik dat vaak even voor haar.
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
18-11-2020 13:33
als ik eens "help" met opruimen, door gewoon een stapel boeken in de (open) kast te leggen, bij de andere schoolboeken dus, dan wordt hier verzucht: "maaaam, zo kan ik toch niets meer terug vinden!!!!" dus daar ben ik maar mee opgehouden lol
blijkbaar zit er toch een bepaald systeem in de madness
🤣
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de braafsten....
Twee dochters van 13 en 15. Kamers zijn altijd spik en span, ik ben zelf vele malen rommeliger.
Ze staan allebei voor alle vakken dikke voldoendes. Ze doen al hun huiswerk. (Ben zelf 2 keer blijven zitten haha) Ze douchen elke dag en leggen keurig setjes kleding voor zich zelf klaar. Ze doen hun eigen was. Hebben ze ook niet van mij.
Ze hebben nog nooit gespijbeld en komen nooit te laat op school. Een grote bek krijg ik nooit, het is meestal gewoon gezellig.
Ik weet ook niet waar ik het aan verdiend heb, misschien moet het erge nog komen.
lilalinda schreef:
18-11-2020 13:21
"If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?" (Einstein)
Wees blij met jullie rommelkonten!
🤣🤣
Hangmat schreef:
18-11-2020 15:16
Ik heb de braafsten....
Twee dochters van 13 en 15. Kamers zijn altijd spik en span, ik ben zelf vele malen rommeliger.
Ze staan allebei voor alle vakken dikke voldoendes. Ze doen al hun huiswerk. (Ben zelf 2 keer blijven zitten haha) Ze douchen elke dag en leggen keurig setjes kleding voor zich zelf klaar. Ze doen hun eigen was. Hebben ze ook niet van mij.
Ze hebben nog nooit gespijbeld en komen nooit te laat op school. Een grote bek krijg ik nooit, het is meestal gewoon gezellig.
Ik weet ook niet waar ik het aan verdiend heb, misschien moet het erge nog komen.
Oh wat heerlijk!
Ik snak naar gezelligheid met mijn gezin. Hopelijk sinterklaasavond, als we met ons viertjes gaan gourmetten 🙂
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-11-2020 13:21
"If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?" (Einstein)
Wees blij met jullie rommelkonten!
Wie opruimt, is te lui om te zoeken. 😉
Mijn hoofd is geordend, mijn bureau daarentegen... en ik ben allang geen puber meer
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk herkenbaar topic, al had ik liever dat het niet zo herkenbaar was. Onze oudste weinig hoeven sturen op TL nu op het MBO doet ze het zo goed en doet alles uit zichzelf, wat heerlijk is. Wil door naar HBO na de zomer. De jongste daarentegen, het bekende verhaal 20 minuten is al heel hard leren, maakwerk zie ik haar weinig doen. Mentor zit haar wel goed achter de broek aan dat werkt beter dan wanneer wij dat doen. Mentor kwam hier zelf mee :yes: . Maar ieder jaar denken we dat wordt niets en toch zit ze nu in het vierde jaar. Zelf heeft ze al bedacht dat ze wel naar MBO gaat als ze dit jaar niet haalt. Zou wel beter bij haar passen dus we gaan het zien. Maar het kost een jaar van je leven dat gezeur en gezeik over school. Slaapkamers bij de een ook keurig en bij de andere hoe het kan ontploffen in een uur vind ik een kunst op zich. Ik ruim het regelmatig maar even op dat kost mij minder frustratie dan dat ik die zooi zie. En stiekem vind ze het ook wel fijn. Verder vind ik pubers top, lekker scherp en gevat en dat doe ik dus lekker ook. Werkt het beste hier.
SEM72 schreef:
21-11-2020 14:07
Heerlijk herkenbaar topic, al had ik liever dat het niet zo herkenbaar was. Onze oudste weinig hoeven sturen op TL nu op het MBO doet ze het zo goed en doet alles uit zichzelf, wat heerlijk is. Wil door naar HBO na de zomer. De jongste daarentegen, het bekende verhaal 20 minuten is al heel hard leren, maakwerk zie ik haar weinig doen. Mentor zit haar wel goed achter de broek aan dat werkt beter dan wanneer wij dat doen. Mentor kwam hier zelf mee :yes: . Maar ieder jaar denken we dat wordt niets en toch zit ze nu in het vierde jaar. Zelf heeft ze al bedacht dat ze wel naar MBO gaat als ze dit jaar niet haalt. Zou wel beter bij haar passen dus we gaan het zien. Maar het kost een jaar van je leven dat gezeur en gezeik over school. Slaapkamers bij de een ook keurig en bij de andere hoe het kan ontploffen in een uur vind ik een kunst op zich. Ik ruim het regelmatig maar even op dat kost mij minder frustratie dan dat ik die zooi zie. En stiekem vind ze het ook wel fijn. Verder vind ik pubers top, lekker scherp en gevat en dat doe ik dus lekker ook. Werkt het beste hier.
Heb ik ook wel inderdaad...
Ik vraag het 1 of 2 x, maar dan die ik het zelf wel, om het gemopper te voorkomen...
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
18-11-2020 15:16
Ik heb de braafsten....
Twee dochters van 13 en 15. Kamers zijn altijd spik en span, ik ben zelf vele malen rommeliger.
Ze staan allebei voor alle vakken dikke voldoendes. Ze doen al hun huiswerk. (Ben zelf 2 keer blijven zitten haha) Ze douchen elke dag en leggen keurig setjes kleding voor zich zelf klaar. Ze doen hun eigen was. Hebben ze ook niet van mij.
Ze hebben nog nooit gespijbeld en komen nooit te laat op school. Een grote bek krijg ik nooit, het is meestal gewoon gezellig.
Ik weet ook niet waar ik het aan verdiend heb, misschien moet het erge nog komen.
Ik zou doodsbang zijn wanneer die puber-explosie nu eindelijk een keer komt :-D.

Want aangezien ze een hoop in te halen hebben gaat het dan wel ineens x 10 zijn qua scherpte.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
21-11-2020 22:05
Ik zou doodsbang zijn wanneer die puber-explosie nu eindelijk een keer komt :-D.

Want aangezien ze een hoop in te halen hebben gaat het dan wel ineens x 10 zijn qua scherpte.
Ja het is een beetje eng... Maar ja, het kan ook zijn dat dit het gewoon is. Ik was zelf ook een hele makkelijke puber, nooit opstandig ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Maagd08 schreef:
21-11-2020 22:02
Heb ik ook wel inderdaad...
Ik vraag het 1 of 2 x, maar dan die ik het zelf wel, om het gemopper te voorkomen...
Ze doet het ook regelmatig uit zichzelf hoor. Maar ik doe het ook zijn we beide blij.
SEM72 schreef:
22-11-2020 09:15
Ze doet het ook regelmatig uit zichzelf hoor. Maar ik doe het ook zijn we beide blij.
🙂👍🏻
Alweer een jaar geleden dat ik dit topic opende. Weer een jaartje wijzer in puberland. ;-D
(Persoonlijke) hygiëne blijft hier wel echt een aandachtspunt hoor. Regelmatig vieze kleren niet in de was doen (lekker op kamer laten meuren, liefst op de grond waar een berg stof en haren liggen). Dan zou je denken; dan heeft kind op den duur toch gewoon geen schone kleren meer dus leren ze het vanzelf wel? Nou daar zit dus het probleem, dan trekt kind net zo makkelijk die vieze kleren gewoon weer aan. :sick: Vanavond hier ook weer over gepraat met puber, dat ik het zo vervelend vind dat ik steeds moet controleren of ze dit zelf in de gaten houdt, want als we dat niet doen gaat het gewoon mis. En dat ik dat eigenlijk niet meer wil nu ze bijna 14 is, dat controleren. Maar dat ik hygiëne te belangrijk vind om er dan maar niks meer van te zeggen. Ieder dag douchen zit er inmiddels goed in en tandenpoetsen hoeven we haar nog maar af en toe aan te herinneren.

Herkenbaar?
Alle reacties Link kopieren
Grappig om mn reactie van een jaar geleden terug te lezen :-D.
Hier is er weinig veranderd, alleen zijn kledingsmaak. Hij heeft nu allemaal dure kleding waar hij superzuinig op is en zelf wast, en droogt omdat hij het weer snel aan wil.

Misschien iets voor jou om te proberen ;),
maar ik denk dat je jezelf, je dochter en jullie beider energie het meest een plezier doet als je een beetje meeveert in haar luiheid en haar was gewoon smorgens meepakt en gewassen en gevouwen weer in haar kast legt. Van voorbeeld leren ze ook.
clueless17 schreef:
12-09-2021 15:15
Grappig om mn reactie van een jaar geleden terug te lezen :-D.
Hier is er weinig veranderd, alleen zijn kledingsmaak. Hij heeft nu allemaal dure kleding waar hij superzuinig op is en zelf wast, en droogt omdat hij het weer snel aan wil.

Misschien iets voor jou om te proberen ;),
maar ik denk dat je jezelf, je dochter en jullie beider energie het meest een plezier doet als je een beetje meeveert in haar luiheid en haar was gewoon smorgens meepakt en gewassen en gevouwen weer in haar kast legt. Van voorbeeld leren ze ook.
Haha dat regelt zichzelf mooi zeg bij jouw zoon. :proud:

Nou ik zat echt een beetje te dubben en heb nu besloten om het eens over een heel andere boeg te gooien en het eens even helemaal los te laten. Wat erin resulteert dat haar raam al 3 dagen op rij niet open is geweest, maar dat het shirt wat ze al 3 dagen ongeveer dag en nacht heeft gedragen, gisteravond toch in de wasmand lag. :yes: Wat overigens niet heel veel helpt als je vervolgens met een schoon shirt weer in die zweetkamer en muf bed gaat liggen maar dat terzijde.
Oh trouwens, netjes opvouwen en op haar bed leggen deden we in het begin. Maar we kwamen er al snel achter dat alles in een prop op de grond, of in het beste geval van een afstand in haar kast wordt gemikt, dus daar zijn we rap mee gestopt. We leggen het nu op en over haar stoel, uitgevouwen zeg maar. Of op haar bed.
Alle reacties Link kopieren
Kamers doe ik niet, gewoon niet. Eigen verantwoording. Bedden verschonen ze zelf , al vrij lang vanaf hun 13e ook hun kamers houden ze bij. Althans ik had een puber uit het boekje, en zo is ze nog, maar 21 dus geen puber meer te noemen.

Mijn andere heeft toch wel een dikke 4 jaar stevig tot extreem stevig gepuberd dat begint gelukkig af te nemen.
Maar wat de was van die puberella betreft als zij niks in de was deed en dus niks meer had, had zijn geen probleem hoor, dan pakte ze gewoon wat uit de kast van zus of mij, daar hebben we snel korte metten meegemaakt onze slaapkamers gingen op slot (ja ja ik hoor jullie denken maar de was, was mijn minste probleem toen zeg maar)

Huiswerk werd niet gemaakt, naar school gaan een drama, maar goed ook daar heeft zij stevige consequenties zelf van mogen ondervinden en die waren voor haar vanuit Leerplicht en zo verder niet mals. En dat heeft wel indruk gemaakt.

En los daarvan he, ik ga het niet mooier maken dan het is, het was echt een heftige tijd, bleef ik wel het kind zien dat zij in essentie was, en die begint steeds meer terug te komen.
Veel laten gaan, veel ook aangepakt (wat bepaald niet eenvoudig was, alleen dus ook wel wat aan hulp gekregen toen het echt mis dreigde te gaan (had wel al lang aan bellen getrokken hoor, maar hulp komt niet erg vlot op gang zeg maar)

Scheelt mogelijk dat ik alleenstaand ben en vader geen rol speelde (ja de verkeerde rol in deze)

Maar goed ze begint weer dat leuke meisje van weleer te worden en ziet in dat wat ze deed niet oké was.

Tips? tja wat vind jij echt belangrijk en wat kun je ook door de vingers zien.

Ze helpen wel mee en wie het eerste thuis is kookt, zonder gedonder is dat een vaste afspraak.
Maar verder zijn het op die uitspattende puberella na veel slikken, veel tellen, je niet uit de tent laten lokken (lastig weet ik als geen ander) en de wetenschap dat het weer overwaait.
Alle reacties Link kopieren
Zonnestraal89 schreef:
12-09-2021 15:41
Oh trouwens, netjes opvouwen en op haar bed leggen deden we in het begin. Maar we kwamen er al snel achter dat alles in een prop op de grond, of in het beste geval van een afstand in haar kast wordt gemikt, dus daar zijn we rap mee gestopt. We leggen het nu op en over haar stoel, uitgevouwen zeg maar. Of op haar bed.
Ik leg de gevouwen was voor hun deur, en als een van hen de was doet ligt mijn stapeltje ook voor mijn deur.
En mijn ene dochter legt het in haar kast, en de andere tja geen idee die kamerdeur is dicht en ik wil het niet zien ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven