Pubers, winterjassen en koppigheid

19-11-2025 18:30 100 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb hier thuis een hele gezellige puber. Met een zeer duidelijke eigen mening... En soms is dat best een beetje lastig. Wat zouden jullie doen in dit geval? Of.. zouden jullie niks doen en het gewoon laten gaan? Ben heel benieuwd naar jullie opvoedkundige kijk hierop 😀

Zoon van 14 fiets elke dag 10 km naar school, en weer terug uiteraard. En omdat hij meestal te laat van huis gaat fietst hij ook erg hard (elektrische fietsen worden zelfs ingehaald door de gehaaste puber). Dat betekent ook dat hij het dus erg warm krijgt bij het fietsen, dus heeft hij al lang geleden bedacht dat een jas alleen maar vervelend is. Daar wilde ik in het voorjaar en de herfst niet al te moeilijk over doen, maar ook nu de temperatuur dropt en het vriespunt begint te naderen in de ochtend, vindt hij een dunne zomerjas over z'n trui wel voldoende. Ook als het waait en regent natuurlijk. Gelukkig zag ik hem gister wel dunne handschoenen aantrekken, dat dan weer wel 😄

Ben ik de enige die dit met deze temperaturen niet het meest briljante plan vind? Of heb ik last van in de weg zittende moedergevoelens en moet ik de jongen lekker aan laten trekken wat hij wil?
Ik heb overigens wel duidelijk de afspraak gemaakt met hem dat de consequenties voor hem zijn: ziek door de kou en regen? Dan toch gewoon naar school.

Ben heel benieuwd of jullie dit herkennen thuis en wat jullie zouden doen! 😀
Ik werk op een BSO en ik zie een trend de laatste 2 à 3 jaar: steeds minder kinderen dragen een winterjas in de herfst/winter of überhaupt een jas bij temperaturen waar de meeste volwassenen dat absoluut wel doen. Ongeveer 2 op de 15 kinderen loopt ook bijna het hele jaar door in korte broeken. Ook nu nog, terwijl de temperatuur toch flink aan het dalen is.
Hoor ze nooit klagen over kou eigenlijk, al vind ik het zelf wel bijzonder :lol:
Tja sommige mensen lijken het gewoon nooit koud te hebben. Zo zag ik afgelopen zondag nog iemand lopen in korte broek, t-shirt en slippers terwijl de wind wel erg koud was. En ik kwam op weg naar mijn werk regelmatig een puber tegen in de winter in korte broek en shirt. Zat ik te bibberen op de fiets met mijn warme jas, staat er zo'n puber naast je. Z'n blote benen en armen waren wel vrij rood vaak dus of hij het echt nooit koud had....
Het is echt warm nu hoor om 10 kilometer te fietsen op een gewone fiets op hoog tempo in een winterjas. Dan staat het zweet je op de rug.

Ik zou een leuke fiets-jas/softshell voor hem kopen en beschikbaar stellen en het daarbij laten.
Ik vind het dan wel weer raar om een ziek iemand naar school te sturen? Zou je dat echt doen, nee toch?
Als je hem nou gewoon een ebike geeft dan heeft hij het minder warm en moet hij wel een jas aan gaan doen?
Lorem Ipsum
Wat een betutteling. Zou je liever hebben dat hij kletsnat van het zweet aankomt op school dan?
turquasi schreef:
19-11-2025 19:16
Als je hem nou gewoon een ebike geeft dan heeft hij het minder warm en moet hij wel een jas aan gaan doen?
Waarom zou je dat doen? Gewoon fietsen gaat ‘m toch prima af?
Sorry ik was de smiley vergeten...
Lorem Ipsum
Fiorah schreef:
19-11-2025 19:12
Ik vind het dan wel weer raar om een ziek iemand naar school te sturen? Zou je dat echt doen, nee toch?
Ja echt belachelijk om daarmee te dreigen!

To: Wanneer is hij 'ziek van de kou' dan volgens jou?

Want verkoudheid en griep komen van virussen.

En er zijn hele volksstammen die beweren dat kou juist je immuunsysteem beter laat werken en de hele winter dagelijks zwemmen in buiten water.
Lekker laten gaan. Als ie het koud heeft/krijgt doet hij heus z'n winterjas wel aan.
En van kou word je niet ziek trouwens.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik ben een koukleum, maar zodra ik op de fiets zit, heb ik het hartstikke warm. Vooral ‘s ochtends. Ik kan me ook niet herinneren dat ik een hele dikke winterjas aan had vroeger, toen ik nog 18 km naar school moest fietsen en 18 terug. Ik deed mijn jas ook nooit dicht.

Ik zou me er dus zeker niet druk om maken, als je zoon het koud heeft doet hij echt wel wat warmers aan. Koude handen krijg ik dan weer wel op de fiets, maar ook dat kan per persoon verschillen.
Smile83 schreef:
19-11-2025 18:30

Ik heb overigens wel duidelijk de afspraak gemaakt met hem dat de consequenties voor hem zijn: ziek door de kou en regen? Dan toch gewoon naar school.
Wat schattig.
Lief dat je zo'n bezorgde moeder bent!
apppie schreef:
19-11-2025 19:05
Oh ja, herkenbaar. Hij wilde dit weekend in korte broek naar de supermarkt, toen heb ik wel gezegd dat hij echt voor konijn loopt. In tegenstelling tot al onze eerdere adviezen was dat dan wél weer reden om zich om te gaan kleden 😂
Daar zou ik bij mijn kind ook niks van zeggen.
Net als de jas van de puber van TO.

Ook niet toen mijn zoon nog een peuter was, trouwens. (Al was ik toentertijd nog wel in de buurt met zijn jas binnen handbereik)
Moeten ze zelf weten.

Pick your battles.
.
Mijn buurjongen is ook 14 en zijn moeder brult altijd heel hard als hij wegfietst door de straat heen: "EN UITKIJKEN !!!!!"

Dit vind ik anders maar toch een klein beetje hetzelfde.
Mijn kind liep zomer en winter in t-shirt en met blote voeten in sandalen.
Ik heb nooit zo goed begrepen waarom je daar moeilijk over zou doen.

Alleen met sneeuw moest ie dichte schoenen aan, omdat ik het dan een beetje riskant vond dat ze tenen er mss af zouden vriezen.

En sinds wanneer word je ziek van kou?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Mijn dochter vindt haar softshell-jas juist veel te warm/zweterig op de fiets. Op de basisschool wou ze altijd zo’n jas voor de lente/zomer/herfst maar nu ze 12 km enkele reis fietst wil ze die niet meer aan.

Ik bemoei me er niet meer mee welke jas ze aandoet en of ze wel/geen muts/handschoenen/sjaal draagt. Ze merkt het vanzelf als ze het koud (of juist warm) krijgt op de fiets.
Dubbel
handdoek wijzigde dit bericht op 19-11-2025 19:51
98.98% gewijzigd
Dubbel
handdoek wijzigde dit bericht op 19-11-2025 19:51
98.98% gewijzigd
bijtie schreef:
19-11-2025 19:47
Mijn buurjongen is ook 14 en zijn moeder brult altijd heel hard als hij wegfietst door de straat heen: "EN UITKIJKEN !!!!!"

Oh, ik zeg ook altijd tegen mijn kinderen dat ze uit moeten kijken, niet met vreemde mannen of vrouwen mee moeten gaan en hun licht op de fiets aan moeten doen zodra het schemert. Dat zijn allemaal actieve handelingen die leiden tot meer veiligheid. Een jas aan of uit is wat mij betreft veel minder belangrijk.
Si abra la puerta hay lobos.
bijtie schreef:
19-11-2025 19:47

Ik had ook zo'n moeder. Ik bedoel het niet verkeerd, want ze was lief en zorgzaam. Maar ook betuttelend. Altijd vinden dat ik me warmer moest kleden. Mijn sjaal herschikken. Zeggen dat ik uit moet kijken. Zelfs als late puber, als zij eerder naar bed ging, kon ze gerust zeggen: straks als je naar bed gaat wel het licht uitdoen beneden, hè?
Terwijl ik echt nog nooit (nu als bijna vijftiger ook niet) het licht aan had gelaten.
Doe je de deur wel op slot?
Voorzichtig rijden hoor!

Niet altijd fijn. En ik ben er echt allergisch voor geworden. Ik let er zelf ook heel erg op dat ik zelf niet betuttel.
Ik doe het omdat ik als kind zo jaloers was op mijn vriendinnen met zulke moeders. Dit is geen topic om te trauma-dumpen, maar het idee dat het je moeder echt iets uitmaakte hoe het met je ging, vond ik zo jaloersmakend lief, dat ik vastbesloten was dit als moeder ook te doen. Ik zeg het maar één keer elke keer, misschien scheelt dat iets.
Si abra la puerta hay lobos.
Hier ook een puber die rustig met 4 graden open jas fietst, ik heb mij er maar bij neergelegd :P. Laatst wilde puber ook geen handschoenen aan, totdat de voordeurbel ging :biggrin: “ mag ik toch handschoenen” :geek: was de reactie
Voor iedereen een groene tuin
Ik denk dat dit prima kan. Hij fietst hard dus wordt vanzelf warm.
Zou er vooral geen ding van maken zodat hij niet het gevoel heeft gezichtsverlies te lijden als hij toch een winterjas aantrekt
Het is zoals het is
Ik zie ook nog mensen met korte broek op de fiets. Zelf heb ik het snel koud, maar zij blijkbaar niet. Kan prima.

En als hij ziek wordt weet je natuurlijk nooit of het fietsen zonder jas daaraan heeft bijgedragen dus dat zou ik ook loslaten
Het is zoals het is
Herkenbaar!

Mijn kind (10) draagt het hele jaar door een korte broek, zeker al 4 jaar. Ik denk dat hij maar zo’n 3a4 dagen in het jaar een lange broek aan heeft en dan alleen omdat het dan van mij moet.

Ik denk dat ze heel goed aan kunnen geven of ze het koud hebben, dan zal hij vanzelf een winterjas aan gaan doen? Van hard fietsen krijg je het ook warm.

Wij zijn sowieso bijna nooit ziek maar kind in korte broek is zelfs bijna nooit verkouden.

Oja ik ben wel eens aangesproken door een moeder van school. Ze vond het irritant dat mijn kind altijd in korte broek loopt want haar kind wou dat ook graag maar mocht niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven