Pubers, winterjassen en koppigheid

19-11-2025 18:30 100 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb hier thuis een hele gezellige puber. Met een zeer duidelijke eigen mening... En soms is dat best een beetje lastig. Wat zouden jullie doen in dit geval? Of.. zouden jullie niks doen en het gewoon laten gaan? Ben heel benieuwd naar jullie opvoedkundige kijk hierop 😀

Zoon van 14 fiets elke dag 10 km naar school, en weer terug uiteraard. En omdat hij meestal te laat van huis gaat fietst hij ook erg hard (elektrische fietsen worden zelfs ingehaald door de gehaaste puber). Dat betekent ook dat hij het dus erg warm krijgt bij het fietsen, dus heeft hij al lang geleden bedacht dat een jas alleen maar vervelend is. Daar wilde ik in het voorjaar en de herfst niet al te moeilijk over doen, maar ook nu de temperatuur dropt en het vriespunt begint te naderen in de ochtend, vindt hij een dunne zomerjas over z'n trui wel voldoende. Ook als het waait en regent natuurlijk. Gelukkig zag ik hem gister wel dunne handschoenen aantrekken, dat dan weer wel 😄

Ben ik de enige die dit met deze temperaturen niet het meest briljante plan vind? Of heb ik last van in de weg zittende moedergevoelens en moet ik de jongen lekker aan laten trekken wat hij wil?
Ik heb overigens wel duidelijk de afspraak gemaakt met hem dat de consequenties voor hem zijn: ziek door de kou en regen? Dan toch gewoon naar school.

Ben heel benieuwd of jullie dit herkennen thuis en wat jullie zouden doen! 😀
Barnsteen schreef:
19-11-2025 19:47
Daar zou ik bij mijn kind ook niks van zeggen.
Net als de jas van de puber van TO.

Ook niet toen mijn zoon nog een peuter was, trouwens. (Al was ik toentertijd nog wel in de buurt met zijn jas binnen handbereik)
Moeten ze zelf weten.

Pick your battles.
Tja, ik wel. Het is geen battle, hij mag van mij zo naar buiten, maar ik zag zelfs van een afstandje het kippenvel op zijn benen staan en merk dan gerust op dat hij er apart bijloopt voor de tijd van het jaar.

Hij zegt over mij ook wel eens dat ik er "apart" uitzie en dat heeft dan niet eens betrekking op het seizoen ;-D
Nooit gehoord van de echte omschrijving van een jas ?
Dat is iets wat je aandoet als je moeder het koud heeft
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Gewoon laten kiezen wat ie zelf wil. Als je je flink moet inspannen kan je het (vind ik) beter een tikje te koud hebben dan te warm. Je wordt niet ziek van kou an sich en zeker als je zo stevig aan het bewegen bent…
Lang leve de heerlijk nuchtere kleuterjuf van mijn dochter, die maakte er al nooit een punt van of een kind wel of geen jas aandeed: "als ze het koud krijgen, doen ze hem vanzelf aan" en zo was het.

Op de middelbare school waren het sneaker sokjes die ook bij - zoveel gedragen werden, waardoor er een heel stuk been bloot was. Was in een flinke sneeuwbui ook niet lekker, maar ach dat warmde wel weer op.
Er iets van zeggen was toch zinloos.

Bij een bevriend stel loopt hij altijd in een t-shirt en fiets dagelijks zo'n 12 kilometer meestal zonder jas of anders met een open jas, terwijl zij een echte koukleum is met laagjes, dekentjes, huissokken. Eeuwig strijd daar over de hoogte van de thermostaat :-)
Ik ben van team puber. Ik heb ook in de winter een zomerjas aan als ik naar mijn werk fiets (25km) en heb het anders snikheet. Een dikke jas is dan echt verschrikkelijk warm. Ik heb het in het begin wel wat fris maar omdat ik me snel warm fiets ben ik daarna juist heel blij met een dunne jas.
Hij zal zich heus warmer kleden als dat nodig is.
Beter een zomerjas aan dan een warme winterjas…. Heerlijk puberzweet!!
Je zoon is 14 begrijp ik, geen 4?
Ik de k dat hij uitstekend zelf kan bepalen wat hij prettig vindt.
Zolang jij zorgt dat er een winterjas hangt en hij die zou kunnen pakken lijkt het me vooral aan hem. Onderkoelt zal hij niet raken als hij op zo’n hoog tempo fietst.
Look me in the eyes and tell me what you see.
nlies schreef:
19-11-2025 20:29
:HA:
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Even inhakend op de topictitel: wie is er hier nou koppig?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Zoon hier draagt altijd een winterjas. En op altijd zit geen uitzondering. Als het 35 graden is draagt hij een winterjas, gelukkig snapt hij zelf dat het dan niet het beste idee van de wereld is om zijn sjaal om zijn gezicht te vouwen voor hij zijn capuchon opzet. Ik kan alles uit de kast trekken maar de winterjas gaat aan. En zijn rugzak gaat mee, ook als er alleen maar een mobiele telefoon inzit.

Ik heb het opgegeven.
nlies schreef:
19-11-2025 20:29
Mijn vriend zei tegen zijn moeder dat hij pijn in zijn rug had. Zegt ze: ‘Heb je dan wel een hemd aan?’
Wat is dat met sommige moeders? Mijn kinderen zijn, net als ik, geen koukleumen. Jongste had als basisschoolkind van maart t/m oktober sandalen aan. Ook nu loopt ze nog in T-shirts, al vond ik het wel koud vandaag.
Mijn kind wil ook geen winterjas aan, zelfs geen zomerjas. Alleen zo'n zacht baseball jack.
KamilleT schreef:
19-11-2025 21:41
Mijn vriend zei tegen zijn moeder dat hij pijn in zijn rug had. Zegt ze: ‘Heb je dan wel een hemd aan?’
Wat is dat met sommige moeders? Mijn kinderen zijn, net als ik, geen koukleumen. Jongste had als basisschoolkind van maart t/m oktober sandalen aan. Ook nu loopt ze nog in T-shirts, al vond ik het wel koud vandaag.
:), herkenbaar. Ach kind, wat een koud nekkie heb je zo. En altijd dat eeuwige hemd als oplossing voor alle kwaaltjes ja. Vroeger moest ik altijd zo'n kriebelkotrui aan onder alles anders werd ik vast ziek.

Het zal de generatie zijn, die hebben dat als kind van onze oma's gehoord.

To, lekker laten gaan.
Ik zou het laten zo. Hij zal zelf het beste voelen of die jas nodig is.

Hoogstens zou ik adviseren een jas mee te nemen in zijn fietstas voor het geval hij in een tussenuur met vrienden naar buiten wil oid. Maar ook dat zal alleen gebeuren als hij zelf het nut ziet.
Solomio schreef:
19-11-2025 21:28
Even inhakend op de topictitel: wie is er hier nou koppig?
Heerlijk. Zoon is druk bezig met zijn hormonen en zijn aanstormende leven vol avontuur en weet ik veel wat, loopt moeders weer te emmeren over een jas.
KamilleT schreef:
19-11-2025 21:41
:HA:
Ik vond het van de week echt te warm op de fiets met mijn softshell en shirt met lange mouwen.

Kind hier heeft het ook niet vaak koud, maar ik wil nog wel dat er een vest of jas meegaat. (Hij is 6)
You can only succeed when there is room to fail.
Laat hem zelf bepalen wanneer hij het tijd vindt voor iets warmers. (en ziek naar school laten fietsen vind ik veel te ver gaan)
Mijn partner, ja oke volwassen, heeft wel een goed regenjack* maar doet zelden een sjaal, muts regenbroek of handschoenen aan. Laat staan een plu. Komt ie weer vrolijk als een verzopen kat thuis. Tja, prima dan.

*eigenlijk een waterdicht windjack.
pink-freud wijzigde dit bericht op 20-11-2025 09:42
Reden: *
8.71% gewijzigd
Vanity of vanities; all is vanity
Frost schreef:
19-11-2025 18:46
Jij bent in dit geval koppiger dan je kind. Als ie het koud heeft bedenkt ie zich wel toch? Hij fietst zo hard dat je het gerust 'sporten' mag noemen. En dan is er vaak echt geen dikke jas nodig. Voetballers zie je toch ook niet met een (winter)jas?
Precies. Hij is meer in beweging dan een gemiddelde voetballer/hockeyer.
Die staan met een gevoelstemperatuur onder nul ook gewoon in een korte broek + shirt (meestal wel een thermoshirt eronder) op het veld.
Die worden toch ook niet ziek?

Mijn zoon heeft ook hele winters met een tussenjas gedaan. Hij hoefde weliswaar een stuk minder ver te fietsen, maar toch.
En nu kan hij een winterjas dragen bij 15 graden, want hij moet zijn spullen toch kwijt?

Op zijn middelbare school zat een jongen die 365 dagen per jaar een korte broek droeg, dus het kan nog erger.
pelle wijzigde dit bericht op 19-11-2025 23:41
0.68% gewijzigd
Joh, die van jou heeft tenminste nog een trui aan, kind (groep 8) hier draagt alleen korte broeken en t-shirts. Op de fiets (ook bij langere stukken) een softshell zomerjas. Er hangt een winterjas aan de kapstok, die heeft hij vorige winter af en toe aan gehad maar lange broeken en truien heeft hij niet gedragen, alleen af en toe een vest. Ik kan me er niet druk over maken, hij voelt het zelf wel en is vrijwel nooit ziek.
Sinneljocht schreef:
19-11-2025 20:47
Ik ben van team puber. Ik heb ook in de winter een zomerjas aan als ik naar mijn werk fiets (25km) en heb het anders snikheet. Een dikke jas is dan echt verschrikkelijk warm. Ik heb het in het begin wel wat fris maar omdat ik me snel warm fiets ben ik daarna juist heel blij met een dunne jas.
Hij zal zich heus warmer kleden als dat nodig is.
Dit is trouwens nog wel een goede. Mijn ervaring is dat als je een comfortabele temperatuur wilt hebben op de fiets voor een langere rit, je het de eerste 5 a 10 minuten koud moet hebben. Als het meteen al lekker warm voelt, heb je het na 10 minuten heet.
Ik kleed me eigenlijk hetzelfde op de fiets als je zoon en ik fiets ook ongeveer even ver.

En zo te lezen is het gewoon een overwogen keus van hem en kleedt hij zich wel warmer met bijv. handschoenen als de temperatuur daalt. Het is niet alsof hij uit roekeloosheid veel te dun gekleed de deur uit gaat (voor wat voor hem passend is qua temperatuur) en vervolgens de hele rit op de fiets niet warm meer wordt.

Dus ik snap niet zo goed wat je bezwaar nu is.
Nyx• schreef:
19-11-2025 21:18
Je zoon is 14 begrijp ik, geen 4?
Ik de k dat hij uitstekend zelf kan bepalen wat hij prettig vindt.
Zolang jij zorgt dat er een winterjas hangt en hij die zou kunnen pakken lijkt het me vooral aan hem. Onderkoelt zal hij niet raken als hij op zo’n hoog tempo fietst.
Toen mijn zoon 4 was en ik vond dat hij een trui moest aantrekken kreeg ik als antwoord 'dus ik moet een trui aan omdat jij het koud hebt?'
Sindsdien laat ik hem zelf buiten voelen hoe koud het is en daarop bepalen wat hij aan wil. Gaat al jaren prima!
Suykerspin schreef:
20-11-2025 08:28
Toen mijn zoon 4 was en ik vond dat hij een trui moest aantrekken kreeg ik als antwoord 'dus ik moet een trui aan omdat jij het koud hebt?'
Sindsdien laat ik hem zelf buiten voelen hoe koud het is en daarop bepalen wat hij aan wil. Gaat al jaren prima!
:-D
Fiorah schreef:
20-11-2025 07:07
Dit is trouwens nog wel een goede. Mijn ervaring is dat als je een comfortabele temperatuur wilt hebben op de fiets voor een langere rit, je het de eerste 5 a 10 minuten koud moet hebben. Als het meteen al lekker warm voelt, heb je het na 10 minuten heet.
klopt.

precies hiervoor heb ik een 3 in 1 jas gekocht. ik fiets nu nog in het buitenjasje. een goretex windjack maar wel met handschoenen.

rond het vriespunt en droog weer heb ik alleen de binnenjas aan (pufferjasje) en het moet heel bar en boos zijn óf maar een heel klein stukje naar de supermarkt ofzo wil ik beide jassen op de fiets aandoen.

https://www.bever.nl/p/mammut-convey-3- ... 10005.html
En doooooor!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven