Puberteit

24-01-2021 14:44 98 berichten
Hoi allemaal,

Ik heb een dochter van 12 die behoorlijk de puberteit aan het ingaan is. Ik merk dat ik dit erg lastig vind. Ze luistert niet meer, heeft last van moodswings, is constant aan het gillen en we mogen ons nergens mee bemoeien.

Ze blijft pushen tot ze mijn grenzen overgaat en we uiteindelijk als twee viswijven tegenover elkaar staan. Achteraf heb ik altijd spijt: ik ben de volwassene en hoor hier boven te staan...

Heeft ienand van jullie misschien tips over goede boeken? Of tips hoe ik haar (in elk geval met bedtijd en huiswerk) een beetje kan sturen, zonder dat dit altijd strijd oplevert? Want dit doet haar, maar mij en de rest van het gezin geen goed.
Alle reacties Link kopieren
lovertje schreef:
24-01-2021 15:38
Fijne tips, daar zit ook wel wat loslaten in..

-qua huiswerk: ik bemoei ke nauwelijks met school, behalve als ze hulp vraagt. Maar: ze begint pas om 19 uur en is dan om 22.30 uur nog bezig, terwijl ze (net) 12 is. Ik vind dat te laat en heb ook geprobeerd afspraken met haar te maken. Om 21 uur douchen, 21.30 uur in bed liggen. Dus vandaar dat deze vraag toch nog wel eens langs komt.

-eten: ze wordt heel gelukkig van alleen brood eten. Het lijkt mij handig dat ze soms ook wat vitamines binnen krijgt, en dat haar dagelijkse menu niet alleen bestaat uit brood met hagelslag... ze hoeft iets echt niet te eten als ze het echt niet lust, maar als ik haar moet geloven lyst ze alleen de 3. En met zelf koken krijg ik dus pannekoeken. Dat mag, op vrijdag.dan mag zij kiezen.
- vriendinnen vraag ik al niet eens meer naar.
Wat een begrip, dat sta ik van te kijken.
Ik vind je dochter eerlijk gezegd hondsbrutaal. Daarbij is ze 12 dus het lijkt mij dat het tijd wordt dat ze leert luisteren naar haar moeder.
Brood eten omdat je je eten niet opeet? Dat vind ik raar. Mag best een keer voorkomen, maar voor de rest eet een kind van 12 gewoon wat de pot schaft.
En ‘s avonds laat je huiswerk maken vind ik voor een 12 jarige behoorlijk absurd.
Ik vind het tijd worden dat jij je grenzen aangeeft. Er zijn regels en daar heeft een 12 jarig meisje zich aan te houden.
Alle reacties Link kopieren
Boek nieuwe autoriteit voor ouders.
Gaat over geweldloos verzet, klinkt misschien beetje heftig, maar dit zou je kunnen helpen zodat jullie niet schreeuwen tegen elkaar ed.
Koko67, it gedrag heeft ze sinds een half jaar, daarvoor nooit gehad. En ja, ik vind haar ook hondsbrutaal. Ze mag heel ver gaan bij mij, maar ik kan er moeilijk mee om gaan dat ze zo onbeschoft is.

Qua: laat haar zelf bepalen hoe laat ze haar huiswerk maakt: ja, dat mag ze zelf bepalen. Maar in grenzen. Als ze zich pas om half elf klaar maakt voor bed, ligt ze er pas om half twaalf in. Dat betekent dat ze de volgende dag zo mogelijk nog sjacherijniger is dan normaal. Ik vind dit een leuke tip voor een 16- jarige, maar niet voor een (net) 12 jarige. En ja, ze mag puberen. Maar er zijn toch ook gewoon regels wasr ze zich aan heeft te houden? Hoe doen jullie dat dan met die regels?

Bij ons zijn de regels:

- eten wat er op je bord ligt. Op zaterdag wordt de boodschappenlijst gemaakt, dan mag je meedenken.
- op tijd op staan voor school en aangekleed voor je zoom zitten (nu met corona)
- om 21 uur klaarmaken voor bed, 21.30 erin liggen, 22 uur uiterlijk lamp uit
- twee keer per dag tandenpoetsen
- tenminste tijdens een van je snackmomenten een stuk fruit of groente eten

Zijn dat hele rare regels?
lovertje schreef:
24-01-2021 16:41
Koko67, it gedrag heeft ze sinds een half jaar, daarvoor nooit gehad. En ja, ik vind haar ook hondsbrutaal. Ze mag heel ver gaan bij mij, maar ik kan er moeilijk mee om gaan dat ze zo onbeschoft is.

Qua: laat haar zelf bepalen hoe laat ze haar huiswerk maakt: ja, dat mag ze zelf bepalen. Maar in grenzen. Als ze zich pas om half elf klaar maakt voor bed, ligt ze er pas om half twaalf in. Dat betekent dat ze de volgende dag zo mogelijk nog sjacherijniger is dan normaal. Ik vind dit een leuke tip voor een 16- jarige, maar niet voor een (net) 12 jarige. En ja, ze mag puberen. Maar er zijn toch ook gewoon regels wasr ze zich aan heeft te houden? Hoe doen jullie dat dan met die regels?

Bij ons zijn de regels:

- eten wat er op je bord ligt. Op zaterdag wordt de boodschappenlijst gemaakt, dan mag je meedenken.
- op tijd op staan voor school en aangekleed voor je zoom zitten (nu met corona)
- om 21 uur klaarmaken voor bed, 21.30 erin liggen, 22 uur uiterlijk lamp uit
- twee keer per dag tandenpoetsen
- tenminste tijdens een van je snackmomenten een stuk fruit of groente eten

Zijn dat hele rare regels?
Ik lees niks raars hoor TO, laat je niks wijsmaken. Kind is verdorie 12, geen 17.
Alle reacties Link kopieren
Ga eens op een rustig moment even samen praten. Ik durf te wedden dat ze het zelf ook niet fijn vindt om zo te reageren.

Geef aan dat je als ouders ook grenzen moet stellen, vraag haar welke afspraken jullie kunnen maken. Welke regels jij echt belangrijk vindt.

Is ze al ongesteld? Moodswings kan je wellicht herleiden ook aan de periode waar ze in zit. Vaak is dit al maanden te merken voor ze überhaupt ongesteld wordt.

Wees in alles wat je doet duidelijk en geef daarbij weinig ruimte voor andere interpretaties. Geef aan dat je overal over wil praten als het rustig kan.

Wat hier ook wel eens werkte was het gebruiken van een stopwoordje. Iets heel simpels als appel wanneer iemand te ver ging.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind eigenlijk dat ze helemaal niet zelf mag bepalen hoe laat ze haar huiswerk maakt. Mijn leerlingen zitten verplicht om half 9 op Teams. Aangekleed en aan een tafel. Dat zijn de regels die we op school hanteren. Te laat betekent ongeoorloofd afwezig en dat betekent de leerplichtambtenaar.
Ik merk dat na wat gemopper de pubers het op school heel goed doen op deze regels. Het schept duidelijkheid en dat is waar pubers toch het best op gedijen.
Dus de school van je dochter zou eigenlijk meer duidelijkheid en regels moeten creëren.
Een grote mond zou ik wel aanpakken. Als je dat op 12 jarige leeftijd accepteert ben ik benieuwd hoe ze tegen je tekeer gaat als ze 16 is.
Alle reacties Link kopieren
.
java wijzigde dit bericht op 30-06-2021 14:29
99.91% gewijzigd
koko67 schreef:
24-01-2021 17:16
Ik vind eigenlijk dat ze helemaal niet zelf mag bepalen hoe laat ze haar huiswerk maakt. Mijn leerlingen zitten verplicht om half 9 op Teams. Aangekleed en aan een tafel. Dat zijn de regels die we op school hanteren. Te laat betekent ongeoorloofd afwezig en dat betekent de leerplichtambtenaar.
Ik merk dat na wat gemopper de pubers het op school heel goed doen op deze regels. Het schept duidelijkheid en dat is waar pubers toch het best op gedijen.
Dus de school van je dochter zou eigenlijk meer duidelijkheid en regels moeten creëren.
Een grote mond zou ik wel aanpakken. Als je dat op 12 jarige leeftijd accepteert ben ik benieuwd hoe ze tegen je tekeer gaat als ze 16 is.
Maar dit gaat toch niet over op tijd in de online les zijn? Gaat over tot laat op de avond huiswerk maken.
School volgt ze op tijd, in haar kleding en strak in de lak (want stel je voor dar je er niet uit ziet op zoom...). Het gaat idd over haar huiswerk. En of ze dat maakt direct na school, om half vier of na het eten maakt me niet zo geel ceem uit. Áls het maar af is en ze op tijd naar bed gaat. Maar we leven ook weer biet in een militair regime, waar ze zelf geen inspraak heeft. (En ze zit in 1 Havo, dat is sowieso een jaar dat je moet leren plannen. Daar wil ik haar dus wel mee helpen, maar dan krijg ik dus een grote mond...).

Voor wie het vroeg: bee, ze is nog niet ongesteld. Wel heel hard aan het groeien. En gezolien haar moodswings, zal het wel niet meer lang duren.

Overigens: na een aanvaring komt ze vaak wat later weer tegen mij aanhangen en knuffelen. Het is gelukkig niet constant strijd. Maar ik zou wel graag met wat minder strijd de week door willen.

(Hier mogen vriendinnen ook altijd veel meer, hoeven telefoons snachts niet naar beneden, mogen langer opblijven en zelf weten wat ze eten en krijgen véél meer zakgeld...)
Alle reacties Link kopieren
lovertje schreef:
24-01-2021 19:31


(Hier mogen vriendinnen ook altijd veel meer, hoeven telefoons snachts niet naar beneden, mogen langer opblijven en zelf weten wat ze eten en krijgen véél meer zakgeld...)
Dat is toch al generaties zo?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ga met haar in gesprek. Leg uit wat jouw redenen zijn, luister naar haar redenen. Kom samen tot afspraken. Wel vind ik dat je met sommige regels best wel doet bij stuk mag houden. Vind 22u uur bedtijd al best wel laat voor een 12-jarige dus dat hoeft echt niet later. Maar je zou met haar af kunnen spreken dat jij je niet bemoeit met haar huiswerk zolang het om 21:30u af is een cijfers goed zijn. Eten wat de pot schaft, geen zin in? Prima voor een keertje maar niet 3x per week. 1x per week een P eten zou ik erin gooien en als ze wil kan ze nog 1x in de week iets gezonds koken voor jullie. Wil ze niet. Ook prima, maar dan niet zeuren.
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik inderdaadverkeerd gelezen. Ik dacht dat het over haar lessen ging. Excuses.
Alle reacties Link kopieren
lovertje schreef:
24-01-2021 15:18
Het kan gaan over het geluid van haar telefoon iets zachter zetten. Of ik die vraagt wat ze vandaag nog moet doen aan gaar huiswerk. Of ik die vraagt hoe het met een vriendin gaat (ik mag me niet met haar vriendinnen bemoeien sinds kort. Nooit). Of zij die vraagt wat we eten, en dat het antwoord haar niet bevalt.

Of nu, in coronatijd, dat ze aan het rondstuiteren is omdat ze haar energie niet kwjt kan en ik voorstel dat ze even naar buiten gaat, met de honden wandelen of een rondje rennen ofzo.

Eigenlijk, kan het overal over gaan.
Zo herkenbaar! Maar dan bij zoon van 13
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
24-01-2021 14:57
Laat los
Laat gaan en Lange teugel

Maak alleen een punt van dingen die echt gevaarlijk zijn.
Dit! Zo sta ik er ook in. Band met mijn puber is super!
Alle reacties Link kopieren
lovertje schreef:
24-01-2021 16:41
Koko67, it gedrag heeft ze sinds een half jaar, daarvoor nooit gehad. En ja, ik vind haar ook hondsbrutaal. Ze mag heel ver gaan bij mij, maar ik kan er moeilijk mee om gaan dat ze zo onbeschoft is.

Qua: laat haar zelf bepalen hoe laat ze haar huiswerk maakt: ja, dat mag ze zelf bepalen. Maar in grenzen. Als ze zich pas om half elf klaar maakt voor bed, ligt ze er pas om half twaalf in. Dat betekent dat ze de volgende dag zo mogelijk nog sjacherijniger is dan normaal. Ik vind dit een leuke tip voor een 16- jarige, maar niet voor een (net) 12 jarige. En ja, ze mag puberen. Maar er zijn toch ook gewoon regels wasr ze zich aan heeft te houden? Hoe doen jullie dat dan met die regels?

Bij ons zijn de regels:

- eten wat er op je bord ligt. Op zaterdag wordt de boodschappenlijst gemaakt, dan mag je meedenken.
- op tijd op staan voor school en aangekleed voor je zoom zitten (nu met corona)
- om 21 uur klaarmaken voor bed, 21.30 erin liggen, 22 uur uiterlijk lamp uit
- twee keer per dag tandenpoetsen
- tenminste tijdens een van je snackmomenten een stuk fruit of groente eten

Zijn dat hele rare regels?
Ik houd niet van regels. Ze moeten al zoveel
roosje1976 schreef:
24-01-2021 20:59
Ik houd niet van regels. Ze moeten al zoveel
Ja? Een kind van 12 mag compleet zijn eigen gang gaan? Kom op zeg. Dan heb je vast gewoon een van nature braaf kind.
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
24-01-2021 21:12
Ja? Een kind van 12 mag compleet zijn eigen gang gaan? Kom op zeg. Dan heb je vast gewoon een van nature braaf kind.
Mijn kind is inderdaad altijd heel relaxed geweest maar dan nog houd ik niet van regels. Alleen het woord al.....
Tuurlijk hebben wij in huis ook ons ritme. Iedereen moet z’n bed uit en beginnen aan de dag enzo......

Maar ik denk wel dat mensen die echt problemen met hun pubers hebben het al jaren geleden onbewust fout is gegaan. Mijn kinderen halen het niet in hun hoofd om mij zo’n grote mond te geven want ze weten dat ze dan een serieus probleem hebben. Dat heb ik vanaf dat ze heel klein waren goed duidelijk gemaakt (respect afgedwongen). Ik denk dat ik een hele relaxte moeder ben (partner ook). We vinden heel veel goed en alles is bespreekbaar. Tuurlijk is er bij ons ook wel eens wat. Maar ik zou het simpelweg gewoon niet pikken als zo’ n snotneus het hele sfeertje loopt te verzieken!!
Alle reacties Link kopieren
roosje1976 schreef:
24-01-2021 21:25
Mijn kind is inderdaad altijd heel relaxed geweest maar dan nog houd ik niet van regels. Alleen het woord al.....
Tuurlijk hebben wij in huis ook ons ritme. Iedereen moet z’n bed uit en beginnen aan de dag enzo......

Maar ik denk wel dat mensen die echt problemen met hun pubers hebben het al jaren geleden onbewust fout is gegaan. Mijn kinderen halen het niet in hun hoofd om mij zo’n grote mond te geven want ze weten dat ze dan een serieus probleem hebben. Dat heb ik vanaf dat ze heel klein waren goed duidelijk gemaakt (respect afgedwongen). Ik denk dat ik een hele relaxte moeder ben (partner ook). We vinden heel veel goed en alles is bespreekbaar. Tuurlijk is er bij ons ook wel eens wat. Maar ik zou het simpelweg gewoon niet pikken als zo’ n snotneus het hele sfeertje loopt te verzieken!!
Maar het niet pikken? Wat bedoel je daar dan mee? Wat voor consequenties staan daarop?
Alle reacties Link kopieren
BrightonRock schreef:
24-01-2021 23:39
Maar het niet pikken? Wat bedoel je daar dan mee? Wat voor consequenties staan daarop?
Ik kreeg van mijn ouders gewoon een tik als ik een grote mond had. Als ik die van mijn kinderen krijg dan krijgen hun die ook. Maar dat komt weinig voor. En wat ik zeg.....ik vind heel veel goed en word vervelend als hun dat ook worden. We begrijpen elkaar :) . Ik ben gezellig en lief als hun dat ook zijn.
Alle reacties Link kopieren
Misschien vinden jullie dit een foute aanpak maar hier werkt het!
Alle reacties Link kopieren
roosje1976 schreef:
25-01-2021 12:54
Misschien vinden jullie dit een foute aanpak maar hier werkt het!
niet alleen ik vind er iets van, ook Veilig Thuis, vindt dat je je kinderen niet moet meppen
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
25-01-2021 13:36
niet alleen ik vind er iets van, ook Veilig Thuis, vindt dat je je kinderen niet moet meppen
+1

Daarbij, als je dit jouw manier is om jouw kinderen eronder te krijgen, zullen ze dus niet snel naar je toe komen als ze per ongeluk iets verkeerds hebben gedaan, uit angst om gemept te worden. Wat zijn die voor jaren '50 technieken?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
roosje1976 schreef:
25-01-2021 12:51
Ik kreeg van mijn ouders gewoon een tik als ik een grote mond had. Als ik die van mijn kinderen krijg dan krijgen hun die ook. Maar dat komt weinig voor. En wat ik zeg.....ik vind heel veel goed en word vervelend als hun dat ook worden. We begrijpen elkaar :) . Ik ben gezellig en lief als hun dat ook zijn.
ik heb nu twee grote meiden (21 en 16) en nog nooit nodig gehad om ze een ram te verkopen
Opvoeden kan echt zonder geweld
Belle73 schreef:
25-01-2021 13:38
+1

Daarbij, als je dit jouw manier is om jouw kinderen eronder te krijgen, zullen ze dus niet snel naar je toe komen als ze per ongeluk iets verkeerds hebben gedaan, uit angst om gemept te worden. Wat zijn die voor jaren '50 technieken?
Maar zo’n fantastische band. :blabla:
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip is hummen
Veel begrip voor alles wat hun leven zo vreselijk maakt. Niet proberen te ja-maar-het-valt-wel-mee-en...
Gewoon luisteren en laten merken dat je haar hoort.
'ja maar ik ga echt de vaatwasser niet uitruimen'
'kut voor je dat het moet, ik snap dat je er geen zin in hebt, heel vervelend (...en veel succes ermee denk je dan bij jezelf)'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven