Puberverkeringen

20-05-2025 12:12 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie wil er ook even spuien over de verkering van zijn/haar puber? Thuis kun je vaak niet alles zeggen wat je denkt, omdat je dan de puber op je dak krijgt, maar af en toe..

2 van onze kinderen (een eigen en een stief- van mij) hebben Verkering (niet met elkaar uiteraard, haha). Ze nemen het allebei superserieus en kunnen zich niets anders voorstellen dan dat ze eeuwig bij hun vriendje / vriendinnetje blijven. Maar wij als ouders zien dat toch wat anders. De een wordt ontzettend geclaimd door z'n vriendinnetje (die enorm snel jaloers is) en zit volledig onder de plak. Elke poging om daar subtiel iets over te zeggen ontaardt in ruzie, want wij snappen het niet, als je van elkaar houdt ben je nou eenmaal bezitterig etc. etc. Dus we zijn inmiddels gestopt om er wat van te zeggen, maar houden het vanaf de zijlijn in de gaten.
De ander heeft een vriendje waar weinig vanuit gaat. Hij doet niks aan school, heeft nergens zin in etc. En hij trekt ons kind daarin mee. Waar ze eerst een enthousiast kind was, wat het goed deed op school, is het nu een kind geworden wat alleen maar hangt en haar schoolresultaten worden steeds matiger. Over dat laatste hebben we wel gesprekken gehad, en ook paal en perk gesteld aan het afspreken zolang haar resultaten niet beter worden, maar de "alles is stom en saai"-houding is erg frustrerend..

Hoe doen anderen dat? Het aloude "het graf in prijzen"? Laten gebeuren? Hoe gaat het met de puberverkeringen in jullie huis?
Zomeravond schreef:
20-05-2025 13:37
Laat het los, laat het gaan.. Ja, dat proberen we ook, maar soms zo lastig! Gisteren was zoon zich weer in allerlei bochten aan te wringen om te "bewijzen" dat hij niet vreemdgaat :blabla: . Dan moet ik weleens op m'n tong bijten om er niks van te zeggen. Vriendinnetje wil ook dolgraag jong moeder worden, dus gesprekken hierover voeren we zeker wel!

Het kan ook zeker dat een relatie standhoud vanaf de puberteit, maar in deze gevallen hopen we toch (stiekem) van niet..
Oef, dit heeft mijn zus ook aan de hand met haar 17 jarige zoon! Heel jaloers vriendinnetje (ze volgt hem via de locatie van zijn telefoon) en ze is zelf kind van een tienermoeder. Ze is 1 jaar ouder en kleedt zich zeer uitdagend; ultrakorte rokjes, lange kunstnagels, nepwimpers. Ze heeft ook op de kermis een vriendinnetje van z'n tweelingbroer bedreigt. Mijn neefje is een mooie, rustige en creatieve jongen en zij heeft HEM versierd. Ik vind het maar niets. Z'n vader heeft wel gesprekken met hem, maar na een half jaar is m'n neefje nog steeds blij met z'n chickie. :roll:
Hoe cliché ook, het is echt een kwestie van loslaten.

Vriendin van zoon is/was ook erg jaloers, terwijl dat nergens voor nodig was. Hij trok vooral nog op met haar en haar vrienden. Ik zag het met lede ogen aan. Inmiddels wonen ze samen en zijn haar vrienden ook zijn vrienden geworden. Hij is happy. Dat hou ik mezelf maar voor ogen.

Ik ben niet bij mijn jeugdliefde gebleven en na verschillende relaties nog steeds (meestal happy) singel ;-D
Candy schreef:
20-05-2025 17:59
Oef, dit heeft mijn zus ook aan de hand met haar 17 jarige zoon! Heel jaloers vriendinnetje (ze volgt hem via de locatie van zijn telefoon) en ze is zelf kind van een tienermoeder. Ze is 1 jaar ouder en kleedt zich zeer uitdagend; ultrakorte rokjes, lange kunstnagels, nepwimpers. Ze heeft ook op de kermis een vriendinnetje van z'n tweelingbroer bedreigt. Mijn neefje is een mooie, rustige en creatieve jongen en zij heeft HEM versierd. Ik vind het maar niets. Z'n vader heeft wel gesprekken met hem, maar na een half jaar is m'n neefje nog steeds blij met z'n chickie. :roll:
O_O

Meen je niet…

/s
Veritas vos liberabit
Herkenbaar. Wij hanteren het motto “waar je vanaf wil, moet je omarmen” en dat werkt gelukkig aardig tot nu toe.
Loslaten maar pubers ( alle mensen denk ik) zijn allergisch voor oordelen. Als ze ergens mee zitten of komen praten over hun relatie en je weet om je oordelen voor je te houden en enkel open te luisteren en verhelderende vragen te stellen zonder oordeel zullen ze sneller in gesprek komen als het ze dwars zit.

Overigens ben ik wel voorstander van om heel ongelijkwaardige relaties bij te sturen als ouder. Ik was 13 en kreeg verkering met een ( drugsverslaafde jongen) van 24. Zijn moeder is nog bij mijn moeder geweest om aan te geven dat dit toch echt niet kon en dat ze mij een moesten houden.

Mijn ouders ( moeder) universitair geschoold pedagogiek vond dat ik zelf moest ervaren en leren dat heeft elf jaar geduurd en veel leed gekost voordat ik mezelf uit zijn greep heb weten te bevrijden. En ik was als 13 jarige al hardstikke bang voor hem.
Als ik terug kijk denk ik had gewoon ingegrepen ipv maar te zeggen ze moet door schade en schande wijs worden
where ever you go, go with your heart
Hoe oud zijn je kinderen?
Skawa schreef:
20-05-2025 20:18
Loslaten maar pubers ( alle mensen denk ik) zijn allergisch voor oordelen. Als ze ergens mee zitten of komen praten over hun relatie en je weet om je oordelen voor je te houden en enkel open te luisteren en verhelderende vragen te stellen zonder oordeel zullen ze sneller in gesprek komen als het ze dwars zit.

Overigens ben ik wel voorstander van om heel ongelijkwaardige relaties bij te sturen als ouder. Ik was 13 en kreeg verkering met een ( drugsverslaafde jongen) van 24. Zijn moeder is nog bij mijn moeder geweest om aan te geven dat dit toch echt niet kon en dat ze mij een moesten houden.

Mijn ouders ( moeder) universitair geschoold pedagogiek vond dat ik zelf moest ervaren en leren dat heeft elf jaar geduurd en veel leed gekost voordat ik mezelf uit zijn greep heb weten te bevrijden. En ik was als 13 jarige al hardstikke bang voor hem.
Als ik terug kijk denk ik had gewoon ingegrepen ipv maar te zeggen ze moet door schade en schande wijs worden
Dan heeft je moeder niet gehandeld als een verantwoordelijke moeder en daar heb je geen universitaire graad in pedagogie voor nodig om dat te begrijpen. Het is gewoon laakbare nalatigheid van haar.
Wij zijn van het loslaten, maar kunnen het er samen wel over hebben, en ons ook wel zorgen maken over de mogelijkheid dat ze aan de -in onze ogen- foute kunnen blijven hangen.
Bij mijn stiefzoon hebben we al meerdere zeer jaloerse vriendinnetjes zien passeren, en steeds was hij het op een gegeven moment wel zat.
Na het laatste “probleem” geval ben ik (als stiefbuitenstaander) het gesprek met hem aan gegaan.

De focus van het gesprek was dat hij zo’n intens lieve en zorgzame knul is. Dat hij zich ontzettend goed moet realiseren wat hij te bieden heeft en dat een vriendin ook voor hem iets positiefs moet brengen.

De volgende die hij meenam naar huis is een superleuke meid. Geen ellende, vooral samen heel veel lol en doen leuke dingen samen en met vrienden. Maar ook geven ze elkaar heel veel ruimte om zichzelf te ontwikkelen.
Je ziet zijn zelfvertrouwen met de dag groeien.
Skawa schreef:
Mijn ouders ( moeder) universitair geschoold pedagogiek vond dat ik zelf moest ervaren en leren dat heeft elf jaar geduurd en veel leed gekost voordat ik mezelf uit zijn greep heb weten te bevrijden.
Je moeder vond dat je jezelf moest leren om je als kind niet te laten misbruiken door een volwassen man?

Waar lag de grens dat ze wel ingegrepen had?

Vanaf hoe oud moeten meisjes zelf weten hoe ze uit de greep van een misbruiker komen? 12? 11? Met 13 is het duidelijk tijd volgens haar.
Ik bemoei me echt niet met de verkering van mijn kinderen. Ik vind het leuk als ze er wat over willen vertellen, en als ze advies willen dan mag dat. Maar verder, loslaten.
Skawa schreef:

Jouw moeder heeft dan echt gefaald als moeder zeg. Ik snap dat het voor haar ook lastig was want tja een 13 jarige verliefde puber, maar ze had moeten ingrijpen.
Ja dat vind ik ook hoor dat ze dat hadden moeten doen daarom geef ik t als voorbeeld dat loslaten niet in elke situatie het juiste is
Skawa schreef:
20-05-2025 23:14
Ja dat vind ik ook hoor dat ze dat hadden moeten doen daarom geef ik t als voorbeeld dat loslaten niet in elke situatie het juiste is
Klopt, en er is ook m.i. een groot verschil tussen datgene wat je kind doet loslaten (verkering krijgen met X) en het contact met je kind loslaten. Het klinkt alsof ze niet in verbinding met jou bleef.
Ik vind wel dat er een groot verschil is tussen twee pubers van 17 waarbij je je irriteert aan de bezitterigheid van het meisje of de jongen in kwestie. Dan is het op de tanden bijten en hopen dat die er zelf achter komt. En inderdaad goede voorlichting geven. Maar iemand van 13 en 24 is gewoon strafbaar en als ouder heb je dan echt geen keuze dan ingrijpen lijkt me.
Skawa schreef:

Die moeder van jou mag ook wel opgepakt worden. Of minstens haar diploma inleveren.
Skawa schreef:

Poeh, wat een heftig verhaal! Ik kan me voorstellen dat je erg hebt gemist dat je moeder/ouders in greep!
Zo te lezen zijn er meer ernstig jaloerse typjes op deze leeftijd. Dat is naar om te zien, maar hij zal er wel zelf van moeten leren (en wij onze mond houden). Wel hebben we het regelmatig met alle pubers over wat wij belangrijk vinden in een goede relatie, en hoe je ook jezelf moet blijven, dingen moet blijven doen die je zelf leuk vindt. Dat proberen we ook voor te leven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven