Puberzoon blijft zitten maar ander niveau is onbespreekbaar

20-01-2020 17:54 280 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is tot twee maal toe HB getest, hij heeft een klas overgeslagen en zit op het gymnasium. So far so good. Echter gaat het helemaal niet zo lekker met hem. Hij zit in de derde en momenteel staat hij er heel, maar dan ook heel beroerd voor (6 hele dikke onvoldoendes op zijn rapport) Hij heeft begeleiding, hij heeft een OPP, hij heeft het hele zorgteam op zijn nek. Heeft huiswerkles en wordt in alles goed voorzien. Maar hij loopt enorm stuk op zijn klassieke talen en talen in zijn algemeenheid. Hij is enorm slecht in automatiseren en heeft helaas ook ADHD waardoor zijn spanningsboog letterlijk zero is.

Het is ook een enorme betweter, autonoom, heel erg onzeker, faalangstig en perfectionistisch. Tegelijkertijd wenst hij geen tegenspraak, wil overal controle over houden, gaat over alles in discussie (dat was als klein jongetje al) en denkt hij dat hij alles krijgt aangereikt op een presenteerblaadje maar als je doorvraagt vindt hij zichzelf een loser, zijn al zijn vrienden veel slimmer dan hij en onderhandelt hij met docenten over herkansingen en zoekt alles altijd buiten hemzelf.

Nu vinden wij het helemaal prima (graag zelfs) als hij van school af gaat en een niveautje lager, of zelfs 2 gaat. Om de druk van de ketel te halen maar ook gewoon omdat iedereen om ons heen zegt: in de derde wil je niet blijven zitten, dan heb je nogmaals al je vakken, ook die waar je dus slecht in bent, zo vlak voor je profielkeuze en is de kans groot dat je aan het einde van dat jaar weer blijft zitten en ben je straks 2 jaar kwijt en ga je alsnog een niveau lager)
Ik heb dan liever dat hij vwo of havo gaat doen en alsnog opstroomt na zijn examen. Maar het is niet bespreekbaar.
Op deze school (hij zit op een gymnasium school) zitten al zijn vrienden en hij vindt nieuwe dingen heel erg spannend en heeft echt een ontwijkende persoonlijkheid. Dus zelfs alleen al het bespreken van een andere school zorgt ervoor dat hij ontploft of gewoonweg wegloopt. Echter is het 5 voor 12. Het zit hem dus enorm dwars maar een plan B heeft hij niet. School heeft al gezegd dat hij het niet gaat redden. Zoon laat het erop aan komen. Hij neemt geen verantwoordelijkheid maar baalt wel als een stekker. Twee dingen waar ik niks samen mee kan.

Ik wil hem inschrijven op een andere school omdat we anders straks te laat zijn en alles vol zit. Maar hij flipt helemaal de pan uit. Nogmaals: hij vindt vooral zelf dat hij het moet kunnen met 2 dikke testen waaruit blijkt dat hij hb is. Maar het komt er dus vooralsnog niet uit. Ik geloof niet dat doubleren hem nu gaat helpen. School is het daar mee eens. Maar hoe krijgen we dat bij hem er in?
Wij vinden het helemaal oke. Maar hij vindt het zelf totaal en op geen enkele manier bespreekbaar. Ik zit een beetje vast merk ik. Kind heeft een lange adem, is verbaal heel sterk en ik en mijn partner kunnen niet zo goed tegen hem op.
Ik zou het wel fijn vinden om een beetje te kunnen sparren hier.

Misschien nog zinvol te vermelden dat hij op de exacte vakken en op de kunstvakken gemiddeld een 9 staat. Hij scoort dus op sommige vakken extreem goed maar op andere vakken weer extreem laag. Er lijkt niks tussenin te zitten bij hem.
Heeft hij broers/zussen en is hij de jongste? Het komt over alsof je alle hobbels voor hem weg wil nemen, maar dat je dat niet lukt.
GreenLadyFern schreef:
20-01-2020 19:42
Even een zijstraatje hoor. Maar hoe kun je hb getest zijn? Ik dacht eigenlijk dat daar helemaal geen testen voor waren. Of gaat het dan alleen over IQ?

Een score van 130 of meer op een iq-test heet overal hoogbegaafd, ook bij pedagogen en psychologen, ondanks dat de definitie van hb die diezelfde partijen hanteren expliciet stelt dat hoog iq en hb niet hetzelfde is. Maar dat dat een contradictie is, lijkt verder nergens een probleem.
Hier een dochter die ieder jaar met hakken over de sloot over ging. Geen raad met zichzelf meer wist. Extreme faalangst had. Torenhoge eisen aan zichzelf stelde. En naderhand moet ik bekennen dat wij als omgeving dat ook gevoed hebben. Niet bewust. Ook wij zeiden steeds havo is ook goed. Maar van de andere kant lag daar dat hb etiketje. Iedereen die met haar sprak was onder de indruk van haar verbale mogelijkheden.
Dus moest ze van zichzelf dat gym doen. Want slimme mensen doen gym. En die maken dat gym ook af. Met negens. Niet met zessen. En dat zat zo vast dat wij thuis twintig keer konden zeggen dat een zesje ook goed was.
In ieder geval met hangen en wurgen eind gym drie gehaald . Met wat opluchting toen naar vwo gegaan. Maar vier ging fout. Ik had een volledig depressief kind thuis. Ze heeft dat jaar gedoubleerd. Dat hebben wij voor haar besloten voor de kerst al. Ze mocht van ons niet meer hard leren. Ze moest van ons in therapie en ze moest begeleiding krijgen. Ze was niet blij met ons maar we hebben dat echt erdoor geduwd. Nu achteraf is ze er blij mee. Het was een jaar goed besteed. Niet aan school maar aan andere dingen.
Misschien is voor jouw zoon zoiets ook een oplossing?
Pandax schreef:
20-01-2020 19:48
Een score van 130 of meer op een iq-test heet overal hoogbegaafd, ook bij pedagogen en psychologen, ondanks dat de definitie van hb die diezelfde partijen hanteren expliciet stelt dat hoog iq en hb niet hetzelfde is. Maar dat dat een contradictie is, lijkt verder nergens een probleem.
Duidelijk, bedankt!
*TanteSjaan* schreef:
20-01-2020 19:38
Het is onzin dat hb'ers gemiddeld sociaal en emotioneel jonger zijn. Een hardnekkige mythe die maar niet de wereld uitgaat! Sterker nog: ze lopen vaak zelfs voor op deze vlakken.

Dat neemt niet weg dat de zoon van TO jong was toen hij aan het vo begon. Wellicht wordt hij al jarenlang structureel overvraagd op verschillende vlakken.
Apart, de HB-ers die ik beroepsmatig tegenkom (en zijn er vrij veel, en nóg meer ouders die dénken dat hun kind HB is, heel vermoeiend), denken vaak voor te lopen op die vlakken (de omgeving ook), maar blijken vaak ook daarop enorm te zijn overvraagd, zich hier lang op aan te kunnen passen, maar toch vaak op achter te lopen of gemiddeld te zijn qua sociaal-emotionele ontwikkeling. Voorlopers zie ik maar heel weinig.
Maar goed. Laten we er maar geen discussie over aangaan. De zoon van TO lijkt mij heel die verantwoorlijkheid niet te kunnen overzien, al helemaal niet in combinatie met ADHD of andere bijkomende diagnoses....
anoniem_371087 wijzigde dit bericht op 20-01-2020 19:59
3.71% gewijzigd
Belladonna- schreef:
20-01-2020 19:40
Oh we helpen hem al zoveel. We zijn juist dit jaar teruggegaan naar dat minder doen in overleg met de coach. Aangezien hij ook ergens eigen verantwoording moet gaan leren nemen. We hebben het uitbesteed zodat wij weer de ouderrol terug konden nemen. Maar het sluipt er zo zoetjesaan toch weer in.

Hij leert auditief en wat er mis gaat is nog niet eenduidig. Hij werkt in ieder geval heel langzaam (heeft al langer de tijd ivm diagnose) en is heel snel afgeleid. Hij maakt veel slordigheidsfouten maar bij Latijn en Grieks mist hij gewoon een totale basis en is er geen pijl op te trekken. Hij bakt er gewoon niks van.

Hij doet er wel veel aan. Althans, dat lijkt zo. Maar hij zit ook vaak de helft van de tijd te tekenen en te lanterfanten. Hij is daar niet op aan te spreken. Hij weerlegt alles. Maar hij gooit er niet bewust met de pet naar. Hij wil echt wel.

Hij heeft idd faalangst en daar een training voor gehad.
Heel herkenbaar. Hier ook zo'n auditief figuur :) En grieks was kansloos. Latijn gaat langzaam vooruit.

Ons is verteld door de orthopedagoog van school dat kinderen met adhd sowieso al achterlopen qua zelfstandigheid met leren en dan heb ik en jij ook nog een jonger dan gemiddeld kind. Dus begeleiden blijft voorlopig nog wel nodig. Het is vermoeiend maar ik doe het met alle liefde.

Kan het zijn dat zijn dwarse gedrag juist door de situatie en gevoel van onmacht komt bij hem?

Wat iemand hier zei was dat hb geen ticket was naar een aparte route (even geparafraseerd). Maar de combi met adhd maakt het soms wel nodig. Je wil niet dat hij helemaal de handdoek in de ring gooit en zonder diploma van school gaat. Wat doet school nu al voor hem?
Kan hij geen certificaten halen voor de dingen die wel goed gaan zodat hij die niet opnieuw hoeft te doen? Hij zal nog te jong zijn voor het volwassenonderwijs? Iemand anders noemde dat al, en ook bij mij was dat een uitkomst.
Na wat jaren gymnasium/atheneum uiteindelijk via 4&5 havo in 1 jaar een diploma gehaald.

Hersenen van kinderen met etiketten als HB, ASS etc. rijpen vaak gewoon langzamer (hoewel andere dingen weer heel snel gaan). Daar help alleen ouder worden en uitrijpen tegen. En zorgen dat ze onderweg door alle gekke ervaringen niet erg beschadig raken. Het maximale niveau is absoluut niet zaligmakend.

Jouw zoon komt heus wel op de universiteit als dat echt bij zijn kwaliteiten past. Misschien werkt bij zo’n kind een praktische route beter; sneller starten met een beroepsopleiding en daarna doorgroeien door te stapelen i.p.v. steeds maar in die (in zijn ogen nutteloze) theorie blijven hangen. Ga anders kijken op een mbo voor instrumentenmaker ofzo... Soms raken ze enorm gemotiveerd door een detail dat ze interesseert of gewoon ook door een andere omgeving waar ze eens wat anders kunnen laten zien. Het niveau is wel lager, maar dat betekent dat de moeilijkere vakken ineens wel te doen zijn, waardoor het veel minder vechten is. En dan hebben ze wel de drive om verder te gaan. Of dat komt als ze een jaar of 20 zijn en het eerste vak toch wel weer saai wordt; dan willen ze wel leren en dan blijkt dat ineens veel beter te lukken (motivatie + rijping).
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 21-01-2020 14:58
31.31% gewijzigd
Belladonna- schreef:
20-01-2020 18:14
Dan moet hij wel voldoende punten hebben. Want met 6 onvoldoendes ga je echt niet over van 3 gym naar 4 vwo.
Het is januari. Daar valt best nog wel wat te verbeteren toch zeker? Bij ons is periode twee nog niet eens afgerond dus er komen er nog twee. Alles een zes zal wel niet lukken maar 3 x 6 en 3 x 5?
Je zegt dat hij de basis bij Grieks en Latijn compleet lijkt te missen. Zou het dan geen wijsheid zijn om voor die vakken nog eens helemaal terug naar het begin te gaan, bijvoorbeeld in de vorm van bijles? Of, mits doubleren wat betreft school wel een optie is: binnen de lessen Grieks en Latijn zelf nog eens terug naar de basis, zodat hij volgend jaar die basis wel heeft.
Wellicht dat een vertaalstrategie zoals in dit filmpje hem ook zou kunnen helpen: https://youtu.be/3FaeHOJFZ6Q
Kind na de zomer naar 3 atheneum doen. En nu gaan doen wat Lisbeth adviseert: inzetten op hulp: executief en voor zijn faalangst.
Broodbakmachine schreef:
20-01-2020 19:54
Apart, de HB-ers die ik beroepsmatig tegenkom (en zijn er vrij veel, en nóg meer ouders die dénken dat hun kind HB is, heel vermoeiend), denken vaak voor te lopen op die vlakken (de omgeving ook), maar blijken vaak ook daarop enorm te zijn overvraagd, zich hier lang op aan te kunnen passen, maar toch vaak op achter te lopen of gemiddeld te zijn qua sociaal-emotionele ontwikkeling. Voorlopers zie ik maar heel weinig.
Maar goed. Laten we er maar geen discussie over aangaan. De zoon van TO lijkt mij heel die verantwoorlijkheid niet te kunnen overzien, al helemaal niet in combinatie met ADHD of andere bijkomende diagnoses....
Ik heb twee hb’ers hier rondlopen
Eentje is haar leeftijdsgenoten ver vooruit. Het is alsof je met een volwassene te maken hebt. Dat constateren wij niet alleen dat wordt ook door vrienden en omgeving gezien.
De ander echter, ja die is echt jonger. Zo ver vooruit als hij qua intelligentie is zo onbeholpen en kinderlijk is hij als persoon.
Het kan dus alle kanten op bij die hb’ers. Zijn net echte mensen ;-)
*TanteSjaan* schreef:
20-01-2020 19:45
Heeft hij broers/zussen en is hij de jongste? Het komt over alsof je alle hobbels voor hem weg wil nemen, maar dat je dat niet lukt.
Goeie vraag inderdaad.
Oh, auditief leren....
Er valt hier een kwartje O_O
lisbeth schreef:
20-01-2020 20:04
Ik heb twee hb’ers hier rondlopen
Eentje is haar leeftijdsgenoten ver vooruit. Het is alsof je met een volwassene te maken hebt. Dat constateren wij niet alleen dat wordt ook door vrienden en omgeving gezien.
De ander echter, ja die is echt jonger. Zo ver vooruit als hij qua intelligentie is zo onbeholpen en kinderlijk is hij als persoon.
Het kan dus alle kanten op bij die hb’ers. Zijn net echte mensen ;-)
Godzijdank ja. Gewone mensen. :-] Waarbij de een veel meer sturing en besluitvaardigheid van ouders nodig heeft dan de ander.
Iedereen bedankt voor de links. Ik ken ze alleen allemaal al. Hij heeft al begeleiding dus op het gebied van leren-leren. Alles is al ingezet. Sorry om te zeggen. Ik weet alleen even niet meer hoe nu verder. Natuurlijk is een kind met negens op exacte vakken op een Havo neerzetten niet wenselijk. Maar hoe vaak je hem ook begeleid, hij zit voor wat betreft een aantal andere vakken gewoon wel aan zijn tax. Je kan niet overal in excelleren. Dat is hier ook duidelijk zo. Zijn kracht ligt bij Engels, exacte vakken, muziek. Maar hij kan nog geen tafel uit zijn hoofd leren. Topografie is een struggle. En woordjes stampen lukt met alle mogelijke manieren nog steeds amper. Het is gewoon zo'n blokkade. En hij heeft er zo ontzettend geen interesse in. Dat de weerstand hem momenteel ziek maakt. Maar het is nu gewoon niet leuk thuis. Vorig jaar is al overwogen hem naar Feniks Talent over te plaatsen maar hij wilde perse niet het huis uit (en wij wilden dat ook niet)
Hij heeft het erg fijn op school, veel vrienden, zit in veel verenigingen. Hij is erg populair en is flink aan het puberen, heeft vriendinnetjes en vrienden. Zijn school is echt zijn leven. Alleen op deze manier gaat hij de oorlog niet winnen zeg maar.
Belladonna- schreef:
20-01-2020 20:16
Iedereen bedankt voor de links. Ik ken ze alleen allemaal al. Hij heeft al begeleiding dus op het gebied van leren-leren. Alles is al ingezet. Sorry om te zeggen. Ik weet alleen even niet meer hoe nu verder. Natuurlijk is een kind met negens op exacte vakken op een Havo neerzetten niet wenselijk. Maar hoe vaak je hem ook begeleid, hij zit voor wat betreft een aantal andere vakken gewoon wel aan zijn tax. Je kan niet overal in excelleren. Dat is hier ook duidelijk zo. Zijn kracht ligt bij Engels, exacte vakken, muziek. Maar hij kan nog geen tafel uit zijn hoofd leren. Topografie is een struggle. En woordjes stampen lukt met alle mogelijke manieren nog steeds amper. Het is gewoon zo'n blokkade. En hij heeft er zo ontzettend geen interesse in. Dat de weerstand hem momenteel ziek maakt. Maar het is nu gewoon niet leuk thuis. Vorig jaar is al overwogen hem naar Feniks Talent over te plaatsen maar hij wilde perse niet het huis uit (en wij wilden dat ook niet)
Hij heeft het erg fijn op school, veel vrienden, zit in veel verenigingen. Hij is erg populair en is flink aan het puberen, heeft vriendinnetjes en vrienden. Zijn school is echt zijn leven. Alleen op deze manier gaat hij de oorlog niet winnen zeg maar.
Heeft hij een harmonisch intelligentieprofiel?
Oh, zo was ik ook op school denk ik. Slim, maar ik kon niet leren of plannen. Zaken die niet vanzelf gingen, daar liep ik op vast en loste het niet op. Adhd heb ik ook maar dat wist ik toen niet.

Wat mijn ouders deden (deden ze daarvoor ook al trouwens) is de verantwoordelijkheid bij mij laten. En dat werkte beter dan me heel erg gaan begeleiden. Voorbeeld: ik had de basis van Duits gemist door een gebroken been en kon niet meer aansluiten na 3 weken. Het hele vak voelde onhaalbaar hierna, ik denk dat ik driekwart jaar dik onvoldoende stond. En ik loste dat maar niet op. Compenseerde in andere talen woordjes leren met tekstverklaren, wat ik wel heel goed kon, maar daar kwam ik met Duits niet mee weg. Ik heb toen zelf besloten bijlessen duits te nemen bij een oudere scholier. Dat bewust ervoor gaan zitten om die stomme basis door te nemen hielp mij enorm. En achteraf heb ik ook geleerd dat hulp vragen niet slecht is, ook al is het je eigen schuld dat je achterloopt en denk je dat met er even voor te gaan zitten wel op moet kunnen lossen.... want dat doe je toch niet.

Met talen kom je niet weg met af en toe even knallen qua leren voor toetsen, wat ik bij andere vakken deed. Ik zat gelukkig op atheneum omdat gymnasium heel ver was zat en had daarom ook minder talen. Goddank achteraf.

Maar met op zijn bek laten gaan en blijven zitten doe je hem volgens mij echt niets verschrikkelijks aan. Eigen verantwoording als hij hulp niet wil... leer je toch het beste van
Ik vraag het nog een keer: is hij onderzocht op dyslexie?
Ik heb inmiddels zelf ook veel ervaring met HB, mijn verhaal komt overeen met die van Lisbeth. Zoon is alleen echt de overtreffende trap zeg maar. Het zijn inderdaad net mensen :-)
Broodbakmachine schreef:
20-01-2020 20:18
Heeft hij een harmonisch intelligentieprofiel?
Ja dat heeft hij.
MariaDeJong schreef:
20-01-2020 20:06
Oh, auditief leren....
Er valt hier een kwartje O_O
Ja? Welke dan?
Broodbakmachine schreef:
20-01-2020 20:06
Goeie vraag inderdaad.
Hij is de jongste
Jullie zullen toch echt nu als ouders moeten functioneren en een beslissing voor hem nemen. Hij kan wel veel niet willen maar zo werkt het leven niet. Sommige dingen moeten nou eenmaal ook als je heel slim bent
Muggenbeet schreef:
20-01-2020 20:01
Je zegt dat hij de basis bij Grieks en Latijn compleet lijkt te missen. Zou het dan geen wijsheid zijn om voor die vakken nog eens helemaal terug naar het begin te gaan, bijvoorbeeld in de vorm van bijles? Of, mits doubleren wat betreft school wel een optie is: binnen de lessen Grieks en Latijn zelf nog eens terug naar de basis, zodat hij volgend jaar die basis wel heeft.
Wellicht dat een vertaalstrategie zoals in dit filmpje hem ook zou kunnen helpen: https://youtu.be/3FaeHOJFZ6Q
Deze ga ik zo aanzetten! Dankje.
*Sjaan* schreef:
20-01-2020 20:01
Het is januari. Daar valt best nog wel wat te verbeteren toch zeker? Bij ons is periode twee nog niet eens afgerond dus er komen er nog twee. Alles een zes zal wel niet lukken maar 3 x 6 en 3 x 5?
Mwa, hij heeft 14 vakken.
Tellen allemaal mee voor de overgang.

Hij zit op een speciale profiel school, kan er niet teveel over uitweiden. In ieder geval breekt de derde periode nu aan, dat is meteen de laatste periode. Dan moet er op overgaan worden gestaan. Als je info wil kan dat via pb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven