Ramadan liever niet

woensdag 14 april 2021 om 10:43
Mijn kind wil meedoen met de Ramadan en ik vind dit verschrikkelijk.
Wij doen thuis niet aan religie, al ben ik van huis uit thuis katholiek opgevoed.
Na heel veel verschrikkelijke ervaringen met religie heb ik me daar helemaal tegen afgezet en wil ik niets met religie te maken hebben. Met welke dan ook.
Naast alle persoonlijke ervaringen, denk ik ook dat religie bijna altijd de oorzaak is van volkerenmoorden en oorlogen. Tel daarbij de aanslagen op.
[...]
Dat mijn zoon nu mee wil doen met de Ramadan vind ik raar en totaal onnodig en daarnaast heel onhandig.
Ik heb net een nieuwe baan sinds deze week en slaap erg licht en wilde op tijd naar bed . Ik werd gisterenavond wakker van het feit dat kind moest eten en vanmorgen veel te vroeg wakker gemaakt omdat hij weer moet eten voor zonsopgang.
Ik voel me een beetje verscheurd in gedachten. Kinderen moet je natuurlijk ook hun eigen identiteit laten ontwikkelen en ervaringen laten opdoen.
Maar eerlijk gezegd vind ik dit lastig.
Ik vind dat ik hem dit niet mag verbieden, maar in mijn hart wil ik dit wel. Mijn huis mijn regels, maar het is ook hun huis en ik kan niemand dwingen om ergens wel of niet in te geloven.
Het is een tiener dus ik hoop dat het een fase is die overgaat, maar eerlijk gezegd is dit niet het eerste jaar dat hij hierover begint. Misschien als ik hem dreig direct te laten besnijden dat ik hem kan afschrikken
Wat zouden jullie doen ?
Wij doen thuis niet aan religie, al ben ik van huis uit thuis katholiek opgevoed.
Na heel veel verschrikkelijke ervaringen met religie heb ik me daar helemaal tegen afgezet en wil ik niets met religie te maken hebben. Met welke dan ook.
Naast alle persoonlijke ervaringen, denk ik ook dat religie bijna altijd de oorzaak is van volkerenmoorden en oorlogen. Tel daarbij de aanslagen op.
[...]
Dat mijn zoon nu mee wil doen met de Ramadan vind ik raar en totaal onnodig en daarnaast heel onhandig.
Ik heb net een nieuwe baan sinds deze week en slaap erg licht en wilde op tijd naar bed . Ik werd gisterenavond wakker van het feit dat kind moest eten en vanmorgen veel te vroeg wakker gemaakt omdat hij weer moet eten voor zonsopgang.
Ik voel me een beetje verscheurd in gedachten. Kinderen moet je natuurlijk ook hun eigen identiteit laten ontwikkelen en ervaringen laten opdoen.
Maar eerlijk gezegd vind ik dit lastig.
Ik vind dat ik hem dit niet mag verbieden, maar in mijn hart wil ik dit wel. Mijn huis mijn regels, maar het is ook hun huis en ik kan niemand dwingen om ergens wel of niet in te geloven.
Het is een tiener dus ik hoop dat het een fase is die overgaat, maar eerlijk gezegd is dit niet het eerste jaar dat hij hierover begint. Misschien als ik hem dreig direct te laten besnijden dat ik hem kan afschrikken
Wat zouden jullie doen ?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-04-2021 19:15
Reden: geloof bashen
Reden: geloof bashen
5.37% gewijzigd
woensdag 14 april 2021 om 12:58
Ik heb in een moslim land gewoond en daar stonden de etalages vol met kerstbomen. Ik vind er een enorm verschil zitten tussen “wat leuke dingetjes oppikken uit een religie” en je meteen bekeren. Interesse in religie, eens meedoen met de ramadam, eens meegaan naar een nachtmis met kerst, eens een boeddistische meditatieweek, dat is toch iets heel anders dan terrorist of jehovagetuige ofzo worden.
Zonder wederzijdse interesse en een open mind komen we in wij-zij denken.
Ik ben fel tegen de vrouwenonderdrukking in de islam, maar ook in de zwarte kousen gemeenschap. Toch mogen mijn kinderen vanalles weten over verschillende religies.
Zonder wederzijdse interesse en een open mind komen we in wij-zij denken.
Ik ben fel tegen de vrouwenonderdrukking in de islam, maar ook in de zwarte kousen gemeenschap. Toch mogen mijn kinderen vanalles weten over verschillende religies.

woensdag 14 april 2021 om 13:00
Dit.
Ik zou wat te eten neerzetten en navragen wat je moet geven (ik geloof dat er ook bepaald eten bij hoort) en dat kopen en indien nodig klaarmaken. En verder mag hij het zelf opwarmen en rustig aan doen.
woensdag 14 april 2021 om 13:00
Ik heb meer dan tien jaar in het centrum van Amsterdam gewoond.Tadderak30 schreef: ↑14-04-2021 12:51Misschien tijd om dat dorp van je eens te verlaten en in een gemiddelde stad te gaan kijken? Zo eng is het niet hoor.

woensdag 14 april 2021 om 13:01
Er wordt zat sinterklaas en kerst gevierd hier door en met moslims.MissMaran schreef: ↑14-04-2021 12:12Rot toch op, denk je dat islamitische. Kinderen thuis hoeven te komen met ik ga dit jaar kerst en Sinterklaas vieren, waarom moeten we overal zo tolerant en verwelkomend op ingaan, zeker de islam hoef je bij mij niet mee aan te komen. Als mijn dochter met zoiets zou aankomen, zou ik me vreselijk zorgen maken, salaam aleikum laat je niet in je kont kijken zeiden wij altijd vroeger.
En vreselijk je laatste zin.
woensdag 14 april 2021 om 13:02
Kroonprinses schreef: ↑14-04-2021 12:46Serieuze vraag: wat vind je zo schokkend aan de reacties dat je de mods er bij haalt? Mensen geven toch gewoon hun mening al dan niet met wat emotie?
Zo sla je ieder gesprek dood. Iemand mag toch gewoon een religie een lulverhaal vinden net zoals een ander het een redding vindt?
Ik schrik er ook van. Je mag religie best een lulverhaal vinden. Ik ben zelf niet religieus, dus ik voel me daar echt niet door aangesproken. Maar het gaat over een 16jarige knul die de ramadan eens wil proberen, en dit topic leest alsof hij al in een taxi zit op weg naar de Syrische grens. Salam aleikum en de koe in de kont? Walgelijk om zo te praten over een grote wereldreligie, wat je er dan ook van vindt. Laten we het alsjeblieft wel even in perspectief houden.
Ik ben zelf niet religieus, zoals gezegd, maar als mijn (nu dreumes) zoon straks 16 is en op zoek gaat naar identiteit zou ik mezelf zo een dag of 3-4 meedoen aan de ramadan en eens kijken of er een leuke liberale moskee in de buurt is waar we eens een kijkje kunnen nemen. Ik geloof (dat dan wel weer) echt dat een open houding veel meer bereikt daar de aversie die ik hier lees. Als kind ben ik trouwens zo zelf ook opgevoed. We gingen naar de boeddhistische tempel op de Zeedijk, maar ook naar de katholieke kerk, de protestantse kerk en op vakanties ook naar andere gebedshuizen. Er is helemaal niks mis met een open vizier en interesse tonen in andere denkbeelden. Daar raak je ook niet meteen van bekeerd en al helemaal nietgeradicaliseerd.
woensdag 14 april 2021 om 13:04
woensdag 14 april 2021 om 13:07
Ja dat is inderdaad jammer. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, je hoeft de religie niet tof te vinden, maar een beetje respect naar mensen die hem praktiseren, is wel op zijn plaats.

woensdag 14 april 2021 om 13:07
Goed idee. Zoiets zou ik ook doen.Lotus90 schreef: ↑14-04-2021 11:12Een jongen/meisje van 16 jaar willen verbieden om mee te doen aan de ramadan is natuurlijk achterlijk. Het zorgelijk noemen al helemaal. Prima dat je zelf niets met religie hebt. Maar blijkbaar is de zoon van TO er wel in geïnteresseerd. Gewoon duidelijke afspraken maken. Hij kan de warme maaltijd opwarmen in de magnetron bij zonsondergang. En dan neemt hij een dienblad met voldoende brood (in boterhamzakjes), fruit en drinken mee naar zijn kamer. Zodat hij dat voor zonsopkomst kan eten. Zo wekt hij jou niet extreem vroeg. Probleem opgelost.
Ik vind het idee van de ramadan prachtig en zou het heel leuk vinden als mijn kinderen hier interesse in hebben.
Zelf hou ik helaas teveel van eten
woensdag 14 april 2021 om 13:09
Wat is daar eng aan? Je denkt toch hopelijk niet dat alle mensen die aan de Ramadan doen extremistische moslimterroristen zijn?
woensdag 14 april 2021 om 13:10
Mee eens en zo laat je ook alle denkbeelden zien van elke religie. Goed en slecht. Door ze allemaal te bespreken en bezoeken laat je ook zien dat de waarheid misschien in het midden ligt.Pergamon schreef: ↑14-04-2021 13:02Ik schrik er ook van. Je mag religie best een lulverhaal vinden. Ik ben zelf niet religieus, dus ik voel me daar echt niet door aangesproken. Maar het gaat over een 16jarige knul die de ramadan eens wil proberen, en dit topic leest alsof hij al in een taxi zit op weg naar de Syrische grens. Salam aleikum en de koe in de kont? Walgelijk om zo te praten over een grote wereldreligie, wat je er dan ook van vindt. Laten we het alsjeblieft wel even in perspectief houden.
Ik ben zelf niet religieus, zoals gezegd, maar als mijn (nu dreumes) zoon straks 16 is en op zoek gaat naar identiteit zou ik mezelf zo een dag of 3-4 meedoen aan de ramadan en eens kijken of er een leuke liberale moskee in de buurt is waar we eens een kijkje kunnen nemen. Ik geloof (dat dan wel weer) echt dat een open houding veel meer bereikt daar de aversie die ik hier lees. Als kind ben ik trouwens zo zelf ook opgevoed. We gingen naar de boeddhistische tempel op de Zeedijk, maar ook naar de katholieke kerk, de protestantse kerk en op vakanties ook naar andere gebedshuizen. Er is helemaal niks mis met een open vizier en interesse tonen in andere denkbeelden. Daar raak je ook niet meteen van bekeerd en al helemaal nietgeradicaliseerd.
woensdag 14 april 2021 om 13:10
Misschien na corona eens aanschuiven bij een iftar? Man man man, da's lekker eten hoor!! De moskee hier in de buurt is (buiten corona om) vaak open en dan mag je aanschuiven.

woensdag 14 april 2021 om 13:13
Ik ook niet, maar weet dat er hier wel mensen zijn die religieus zijn en ik vind het wanstaltig zoals er hier geschreven wordt. Schokkend niet, maar wel ontzettend respectloos.Pergamon schreef: ↑14-04-2021 13:02Ik schrik er ook van. Je mag religie best een lulverhaal vinden. Ik ben zelf niet religieus, dus ik voel me daar echt niet door aangesproken. Maar het gaat over een 16jarige knul die de ramadan eens wil proberen, en dit topic leest alsof hij al in een taxi zit op weg naar de Syrische grens. Salam aleikum en de koe in de kont? Walgelijk om zo te praten over een grote wereldreligie, wat je er dan ook van vindt. Laten we het alsjeblieft wel even in perspectief houden.
Honey, you should see me in a crown

woensdag 14 april 2021 om 13:14
De zonsondergang is 20.37 uur vanavond. Dat kun je toch echt niet laat op de avond noemen.
Waarom kan hij niet dan een glas melk en wat dadels eten en iets later een bordje warmen in de magnetron?
En hij kan 's avonds al iets klaar maken voor het ontbijt.
Het beste recept om je kinderen in de richting van een sektarische groep te sturen is hun belachelijk maken, boos worden over hun mening, hun veroordelen.
Ik zou in gesprek gaan met je zoon. Over wat hij weet van de islam. En waarom hij dit wil doen. En dan niet zijn mening onderuit halen, maar luisteren.
Ik ben zelf niet zo'n fan van de islam als die streng wordt gehanteerd, maar ik ken ook genoeg moslims waarbij dat echt wel meevalt hoor.
Waarom kan hij niet dan een glas melk en wat dadels eten en iets later een bordje warmen in de magnetron?
En hij kan 's avonds al iets klaar maken voor het ontbijt.
Het beste recept om je kinderen in de richting van een sektarische groep te sturen is hun belachelijk maken, boos worden over hun mening, hun veroordelen.
Ik zou in gesprek gaan met je zoon. Over wat hij weet van de islam. En waarom hij dit wil doen. En dan niet zijn mening onderuit halen, maar luisteren.
Ik ben zelf niet zo'n fan van de islam als die streng wordt gehanteerd, maar ik ken ook genoeg moslims waarbij dat echt wel meevalt hoor.
woensdag 14 april 2021 om 13:16
En dat er krankzinnig veel overeenkomsten zijn. De reden dat orthodox Joodse vrouwen een pruik dragen, gereformeerde dames een hoed in de kerk en moslim dames een hoofddoek komt allemaal uit één en dezelfde tekst. Het eerste boek (in het Christendom oude testament) is immer het boek voor de Joden en is ook een boek in de koran. De Koran heeft na het 'nieuwe testament' alleen nóg een boek. Maar veel dingen zijn dus gewoon gebaseerd op hetzelfde.
woensdag 14 april 2021 om 13:18
woensdag 14 april 2021 om 13:19
Niets mis met wat "experimenteren" maar een duidelijke reden zou ik wel "eisen".monalisalove schreef: ↑14-04-2021 10:53Hij kan niet echt een reden geven waarom hij het wil doen, draait daar een beetje omheen. Hij heeft vage antwoorden die hem volgens mij ingefluisterd worden.
En ik denk inderdaad dat hij het doet omdat hij mee wil doen met een bepaald groepje.
Al zou hij het alleen maar doen uit solidariteit, of mee willen maken hoe dat vasten precies voelt.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
woensdag 14 april 2021 om 13:22
Oh ja? Ik had het idee dat de Christelijke testamenten toch echt niet voorkomen binnen de Islam. Jezus bestaat wel, maar is slechts een profeet...Pergamon schreef: ↑14-04-2021 13:16En dat er krankzinnig veel overeenkomsten zijn. De reden dat orthodox Joodse vrouwen een pruik dragen, gereformeerde dames een hoed in de kerk en moslim dames een hoofddoek komt allemaal uit één en dezelfde tekst. Het eerste boek (in het Christendom oude testament) is immer het boek voor de Joden en is ook een boek in de koran. De Koran heeft na het 'nieuwe testament' alleen nóg een boek. Maar veel dingen zijn dus gewoon gebaseerd op hetzelfde.

woensdag 14 april 2021 om 13:26
Voor zover mijn kennis reikt, zijn al die boeken een vervolg en aanvulling op elkaar.
Abraham als de vader van alle drie de religies.
woensdag 14 april 2021 om 13:27
De thora (oude testament) en het evangelium (nieuwe testament) worden wel degelijk genoemd in de Koran (bijv. Sura 3:3).
Mensen weten zo weinig over de Islam. Dat is niet erg, maar als iemand een zo afwijzende mening heeft over iets waarvan diegene nauwelijks iets afweet, vind ik dat die persoon zich wel iets terughoudender mag opstellen.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
woensdag 14 april 2021 om 13:29
woensdag 14 april 2021 om 13:30
Ik zeg het natuurlijk een beetje kort door de bocht, maar de verhalen van Jezus staan in het nieuwe testament en die heeft de Islam ook. Jezus is ook daar een belangrijk figuur alleen niet de verlosser zoals hij dat wel in het Christendom is. De Koran kent ook de "tweedeling" (oud en nieuw testament) niet, bijvoorbeeld. Het is echt niet 1:1 hetzelfde. (als in: letterlijk het hele nieuwe testament in de Koran. Maar veel daarvan weer wel)
Ik ben alles behalve expert hierop, maar wiki legt het in beginsel aardig uit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Islamitis ... ige_boeken
pergamon wijzigde dit bericht op 14-04-2021 13:32
5.76% gewijzigd
woensdag 14 april 2021 om 13:30
Oh ja, Ebrahim inderdaadKroonprinses schreef: ↑14-04-2021 13:26Voor zover mijn kennis reikt, zijn al die boeken een vervolg en aanvulling op elkaar.
Abraham als de vader van alle drie de religies.

Maar de betekenissen van de karakters zijn in elke religie wel weer verschillend, volgens mij...
woensdag 14 april 2021 om 13:32
Maar wat is een duidelijke reden? En waarom is dat zo belangrijk? Het kan maar zo zijn dat ‘uit solidairiteit’ voor TO juist onder vage redenen valt.
Voor mij zou ‘omdat ik dat eens wil proberen’ evengoed een valide reden zijn.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser

woensdag 14 april 2021 om 13:38
Precies. Verschillen in betekenis van wie welke rol speelt. Jezus als zoon van God zien is horror voor de gemiddelde moslim. In de islam heeft God geen kinderen. Voor de Christen is het godslastering om Jezus niet als de zoon te erkennen.