Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
Fab, volgens mij zijn rauwe bonen niet erg gezond! Een keer kan vast geen kwaad, maar zou er geen gewoonte van maken...
if we all light up, we can scare away the dark...
Na de borst van rond twaalf uur krijg hij hier iets van fruit. Dan eten wij ook een boterham en zitten we toch aan tafel. Rond 5/6 uur s avonds groente bij het warme eten. Het lukt aardig om dan zelf ook te gaan eten. Niet altijd natuurlijk, dan eet hij alleen en blijft een ouder erbij om ook verslag te doen aan de andere ouder die dan meestal in de keuken het eten maakt.

Die van mij lijkt idd alles te eten. Echt een talentje. Hij krijgt tandjes en heeft daar zichtbaar pijn aan en momenteel ook vier/vijf poepluiers per dag, maar eten gaat gewoon door. Vanmorgen 3/4 peer en vanavond een flinke hand sperzieboontjes. Ik had er toch ook maar een paar gekookt
Oh Hi Tatli Ja dom he? ik dacht hij speelt er mee, is weer ff afgeleid, maar hij eet het dus op. Dat doen we dus niet meer
Lekker zo'n veelvraatje fab! Van de banaan moest ze niets hebben, daarna wel weer aan d'r rijstewafel gelebberd.

En na een fles gaat het hier volgens mij echt niets worden, dan is ze voldaan...
fab,

heb helaas geen geduld tijd om alle pagina's van je topic door te lezen maar heb wel een paar vraagjes:

- J. poept dus gewoon hele stukken sperzieboon uit!! Is dat een bekend rapleyfenomeen? (wel leuk om te zien dat ze dus echt veel heeft gegeten;-) )

- mag watermeloen ook al? Kon het in het boek van Kleintjes niet terugvinden ( ja, ik heb 'm in huis!)

- laten jullie je kind zelf bepalen wanneer hij/zij genoeg heeft of stop je als je het zelf wel vies genoeg vind? Ik zie het nu nl nog echt als oefenen maar dat zet geen zoden aan de dijk als ik bepaal wanneer ze genoeg heeft gehad lijkt me?
Hier wordt nog nauwelijks wat gegeten... dus vind ook niets in ontlasting terug, hooguit in dat wat ze weer uitspuugt (lekkere groene vlekken tegenwoordig in het bed).

Meloen mag volgens mij vanaf 6 maand

En hier verliest dochter op een gegeven moment gewoon d'r interesse. Dus dan stoppen we, of anders na 20 minuutjes ofzo, veel langer wil ik ook nog niet dat ze in de kinderstoel zit.
Hi Bowie

Ik weet het ook allemaal niet hoor, heb dit topic geopend om vooral ervaringen en tips te delen.

Maar dit is wat ik wel weet:

Een kind van zes maanden moet nog leren eten en mag dat oefenen tot hij echt bijvoeding nodig heeft met 1 jaar. Het geeft dus niet dat jouw J. na drie dagen oefenen nog niet zo goed de slag te pakken heeft en stukjes niet goed kauwt en heel doorslikt. Je zal zien hoe snel ze het oppakt als je ook steeds verschillende dingen aanbied. Dat zien wij hier in elk geval wel.

Meloen mag. Volgens het voedingsintroductieschema mag met 6mnd suikermeloen, ananasmeloen (whatever that may be) en gewone meloen.

Tip uit persoonlijke ervaring: snijd gewassen schijfjes met de schilletjes die ze vast kan pakken (meloen is zacht)

Als je eerst een melk voeding geeft hoef je niet bang te zijn dat je productie achteruit gaat of dat ze tekort komt. Met tien maanden zal dat omdraaien en wordt de BV/ melk het toetje.

Hier zit R bij het eten meestal heel gezellig te peuzelen en te smikkelen, doet er een half uur over want alles gaat van ene handje in de andere en weer terug. Lekker in zijn eigen tempo en als hij het zat is, horen we dat vanzelf.
Bowie: ik heb bij mijn zoontje heel lang hele dopwerwten teruggezien in zien in zijn ontlasting, dus dat ik denk ik vrij normaal.

Poe, we zijn echt verwend met hem zeg. Hij at destijds werkelijk alles wat los en vast zit. We zijn nu een week verder met mijn dochtertje en ze wil (behalve een brodkorst) he-le-maal niets. Ik vroeg me al af waar die makkelijkheid van haar ging ophouden en ik hoop niet dat dit een voorbode is.

Wat zou wijsheid zijn: gewoon blijven aanbieden of het even laten zitten?
Vandaag broccoli gegeven. Maar ze heeft iets tegen het vastpakken van eten. Dus duikt ze met haar mondje op het bordje en eet ze het er zo vanaf. Ohh en eten is vooral likken en sabbelen

Lara ik zou gewoon aan blijven bieden.
Jep, hier ook hele stukken in de luier gehad. Nog vrij lang. Daar kun je wel mooi aan zien dat het rijpingsproces van de darmpjes nog lang niet klaar is. Maar het is niet erg.

Mijn dochter ging pas na een paar maanden écht eten, daarvoor hapte en kauwde ze wel, maar dat er nou substantiële hoeveelheden in gingen... neuh.

Omdat het in het begin nog niet om hoeveelheden gaat (nou ja, dat gaat het überhaupt niet bij Rapley) bied je het gewoon aan en je ziet wel hoe lang je kind interesse heeft. Maar als je het een keertje wel mooi geweest vindt (bijvoorbeeld bij rode bietjes komt er vrij vlot zo'n punt ) is het echt geen drama als je er voortijdig een eind aan breit.
Dat happen en kauwen komen we niet eens aan toe...
Lara, sommige dingen intereseren dochter hier ook absoluut niet, banaan heeft ze niet aangeraakt....

Broccoli was wel een groot succes, maar er ging maar weinig echt in d'r mond.
Lara, inderdaad gewoon blijven aanbieden, zonder druk, ze pakt het vanzelf wel een keer.
Ik was altijd enorm tevreden over mijn cb. Tot gisteren. Ik vertelde dat we Rapley deden en dat mijn dochter het allemaal nog maar niets vindt. Vond de cb-arts dat we maar moesten gaan pureren anders, omdat ze binnen een maand op 3 maaltijden en 2 tussendoortjes moet zitten (en dus maar 3 ipv 5 flessen).

Ik zei dat ik dat een beetje gek vond, omdat het eerste jaar echt BIJvoeding is en het hoofdzakelijk om melk gaat. Dat we nu bezig zijn met smaakontwikkeling en structuur, maar niet zozeer om de voedingsstoffen. Vond ze onzin; een kind heeft het gewoon nodig en Rapley-kinderen "dippen" in de curve, hoewel ze daarna vaak bijtrekken. Als het niet met Rapley lukt dan maar anders.

Ik heb gezegd dat ik me daar niet in kan vinden. Het duurde tijden voor mijn zoon structureel wat binnenkreeg en dat was destijds prima. En ja, ik roep altijd dat mensen naar hun gevoel moeten luisteren en zulke adviezen van het cb van zich moeten af laten glijden en nu zit ik toch op de kast...stom he?
Rapley kinderen dippen in de curve? Die van mij niet hoor terwijl ze toch echt een paar maanden erover deed om echt een soort van maaltijdje binnen te krijgen.

Met 7 maanden op 3 maaltijden en 2 tussendoortjes? Jeetje, willen ze die kinderen vetmesten of zo?
Lara logisch dat je op de kast zit. Ik had het verleden maand ook toen ze met een achterlijk voedingsadvies kwamen. 2 week aangeklooid en terug naar mijn eigen strategie gegaan. Terwijl ik me ook voor had genomen me niet te laten opfokken.

Ik heb me al voorgenomen niet te vertellen dat we rapley doen. Ik krijg nu al rare reacties.

Ik zou gewoon doorgaan zoals je doet. Bijvoeding is bijvoeding is bijvoeding. Maar wel vervelend hoor
Ik geloof niet dat er een onderzoek is geweest waaruit blijkt dat Rapleykinderen dippen. Dat moet die arts niet zomaar zeggen.

Ik zou ook op de kast zitten, neem me ook steeds voor om dat niet te doen maar die onzekerheid zit dan in de weg. Stel je voor dat hij idd volgende controle minder is aangekomen?? Maarja, de Rapley methode is zo logisch voor mij. Ik vind gepureerd eten hoe langer hoe raarder.
Lara, ik sluit me bij de rest aan. Ik moet zeggen dat ik zelf ook wel erg benieuwd ben naar mijn volgende afspraak bij de kinderarts.... hier ken ik niemand die rapley-ed. Dus ben wel beniewd wat voor commentaar ik straks krijg......
Er zijn ook cb's die juist aanraden stukjes aan te bieden. Ik denk dat ik het maar zo benoem als er naar gevraagd wordt.
Ach, met een beetje geluk wordt er hier sowieso niet naar gevraagd, bij vorige bezoek hebben we het er ook niet over gehad.
Hier raden ze in aan om in ieder geval vanaf 7 maanden stukjes aan te gaan bieden. Ik combineer Rapley en geprakt. In het begin pureerde ik, maar sinds een week zin zoon niet meer te wachten op gepureerd, hij wil echt stukjes in zijn eten hebben.

Of het een resultaat van de Rapley is weet ik niet, maar ik vond het wel grappig om te zien
In het groeiboekje staat het advies om stukjes te geven, dus in het geval van tegenwerking, kun je altijd nog daar naar verwijzen. Ik ben zo brutaal geweest om op het bijvoedingsforum hierover een vraag te stellen en Gonneke LK heeft het volgende geantwoord:

Om te beginnen moet je de groei van kinderen die natuurlijk eten (dat wil zeggen de melkvoeding en de vast voeding onder eigen regie) afzetten op de WHO curves, want die zijn de maat voor gezonde groei. De standaard NL curves geven aan hoe NL kinderen op een standaard NL dieet het doen. Verder zijn er bij groei altijd meerdere factoren die meespelen zoals voeding (soort en hoeveelheid), metabolisme (hoe je lichaam energie verwerkt), activiteitsniveau (dus hoeveel je verbruikt), etniciteit/persoonlijk-familiale aanleg, ziekte en allergie. Voor een goed onderzoek zou je dus hele grote groepen kinderen moeten volgen en al die factoren in kaart brengen.

Je geeft je kind stukjes en eigen regie, staat als advies ook in het groeiboekje! Dus geen rapley noemen en geen haren gaan overeind staan denk ik. Misschien moet er in NL een nieuwe term bedacht worden en het 'methode' verhaal een beetje losgelaten. Natuurlijk eten, zoals Gonneke het noemt klinkt al meteen veel minder discussieerbaar.
Dat is een goede Fabinda. Dankje!
Zo, ik heb ons even verwend met een paar extra silly*billyz, vind die toch wel heel praktisch.
GW heel goed! hebben wij hier ook en scheelt aanzienlijk. Welke kleuren? Ik zag vandaag trouwens dat de H*ma ook slabben met mouwen heeft. zien er ook wel geschikt uit en 1/2 van de prijs van de s*llyb*llys.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven