Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
Ik kijk af en toe op het bijvoedingsforum, maar in tegenstelling tot het borstvoedingsforum gebeurt daar weinig boeiends. Vind dit topic veel leuker
papa wil er ook bij zijn dus wij en de banaantjes moet nog wachten tot het weekend dan is hij thuis.

maar wachten is zoooo moeilijk

aangezien ik vandaag vrij ben dacht ik ga ik alvast de courgette bereiden maar dat heeft alleen zin als je het ook in kan vriezen anders doe ik het niet.
Ik zou het niet doen. Courgette kan je ook lang in de koelkast goed houden en het is zo klaar. Even geduld dus en iets anders gaan doen? Leuk dat je zoveel zin hebt erin!
Stomme vraag: hoe stoom je groenten? Ik kook ze meestal... maar volgens mij is stomen zelfs lekkerder! Hoe???
Wij hebben een rijstkoker, daar doe ik de groente op het kokend water in het topdeel. Heb je dat niet, dan zou ik het in een vergiet op een pan waar je water in kookt zetten.
Hmm, appel was weer geen succes, werd even vastgehouden maar heeft de mond niet bereikt.
Dank, Fabindia! Een vergiet heb ik wel ;)
Pien, wat lief, dank je! Vind jou ook altijd leuk om te lezen!

En wat een fijn topic. Vandaag bijvoedingsles gehad op het kdv en dan vind ik het zo fijn on te weten dat ik niet de enige ben die het 'anders' aanpakt. Zo ploppen jullie af en toe ineens in mijn hoofd af en toe

kaboinkie: ik stoom in een babycook. 2e hands gekocht op mp en ik vind het echt ideaal! Heel makkelijk, helemaal voor mij als luie kok en ik gebruike het ook voor mezelf voor smoothies of als ik alleen moet eten en ik koop er binnenkort een rijstkookdingetje bij, lijkt me ook heel handig. Vergiet kan natuurlijk ook. En volgens mij heb je ook van die stoompanunits. Ook voor jezelf heel lekker!

Hier trouwens wel ingevroren groente zoals zoete aardappel en wortel. Again, ik ben een luie kok

oh en wat is dat toch dat het zo leuk is?? (op de luiers na dan ).

Nog even een vraagje: sophietje had vandaag diarree. Dat zou ip vd bijvoeding kunnen komen. Maar kun je het dan wel gewoon blijven geven? Of moeten we dan pauze houden? Ze heeft nog niet eerder diarree gehad. Iemand een helder lichtje?
Sorry Sophy, ik heb geen idee... Hoe is het nu met de diarree?
up, we zakken zo ver weg... ;)
Even een rapley-update.

Ik heb het gevoel dat we een beetje in een dip zitten. Er komt nog steeds niets binnen (en we zijn ook nog maar 2 weken bezig, dus ik weet ook wel dat het nog normaal is, maar ik wil het toch graag even delen).

Als ze een banaan krijgt gaat het vol enthousiasme naar haar mond, maar owe als ze er iets af bijt/sabbelt, wordt met alle geweld door haar tong weer d'r mond uit geduwt.... beetje jammer dus.

Maar goed, kunnen jullie me even geruststellen dat dat nog normaal is? En dat het allemaal goed komt?
Haha gw, heel herkenbaar hoor! Hier in het begin precies hetzelfde. En ineens snapte ze het! En nog steeds worden stukken vakkundig naar buiten gewerkt. Maar ze krijgt nu best veel binnen. Ik denk dat ze het na 3 week ongeveer begreep. Maar jouw dochtertje was te vroeg toch? Kan best zijn dat ze iets langer nodig heeft?

Waar ik me steeds aan vast hield was dat Kleintjes in zijn boek schreef dat je in het begin maar een theelepeltje van iets geeft. Heel weinig dus. En door het sabbelen krijgt ze misschien wel iets meer binnen dan je weet. Iig vocht!

Komt echt wel! Maar het ongeduld en die vraag is heel herkenbaar!

Hier gaat diarree beter. Gister nog wel een keer, met hele grote stukken peer
quote:kaboinkie schreef op 30 juli 2010 @ 22:48:

up, we zakken zo ver weg... ;)

wabedoellu?

Moeders, echt, het komt goed. Nou is mijn kereltje een vreetzakje, dat is ook wel zo, maar in het begin lag er echt meer op de grond en in de stoel dan er gegeten werd. Dat gaat steeds beter. Gisteren ging er 1/4 courgette en net zo'n stuk aubergine OP! Ik zou er vooral geen punt van maken. Eten blijft toch het machtsmiddel bij uitstek waar kinderen hun ouders gek mee krijgen. Niet laten gebeuren dus. Maar ik heb makkelijk praten hoor. Als het om bv gaat, wat niet altijd zo soepel loopt en waar ik nog wel eens aan twijfel, krijg ik ook de zenuwen. (Het is natuurlijk een vreetzak omdat hij te weinig melk krijgt )
Sophy, hier ook een paar keer diarree en hele stukken in de luier. We hebben toen weer even rustig aan gedaan zodat de darmen tot rust konden komen. Ik denk toch dat die darmen nog niet helemaal klaar zijn voor vast voedsel dan.
Oh fab, het is hier absoluut geen strijdmiddel hoor, ze is gewoon geen grote vreetzak, laatste paar dagen zijn de flessen ook echt een crime om d'r in te krijgen. Nou ja, ze geeft vanzelf wel aan als ze honer krijgt denk ik dan maar.

Het is vooral dat ik het zelf zo leuk zou vinden als ze echt wat zou eten.... maar ik moet nog een beetje geduld hebben, gecorrigeerd is ze ook nog geen half jaar, dus mss moet ik gewoon nog maar geduld hebben . Vind het gewoon wel fijn om te lezen dat het bij anderen ook niet vanaf dag 1 meteen grote hoeveelheden zijn.
GW dat weet ik hoor, het is vooral ook mijn eigen angst. Ik heb het me altijd voorgenomen dat het geen strijd moest worden, maar ik zie nu hoe je in je bezorgdheid toch heel erg gaat benadrukken hoe belangrijk het is voor je dat je kind goed eet. En een kind krijgt dat door, nu nog niet, maar straks wel en dan kan het een prachtig machtsmiddel worden.

Van de week bel ik naar huis. Hoe het is? Goed, R heeft een flesje melk en een broodkorst en wisselt deze af net als papa met zijn koffie en koekje.

In plaats van dat ik zeg 'oh gezellig hebben jullie het' zeg ik dat R wel zijn (afgekolfde) melk op moet drinken he? Grrr ik ben ook zo'n moeder/ echtgenoot die ik dus niet wou worden.
Ha Rapleydames!

Ik moet nog even geduld oefenen, want mijn zoon is vandaag 4 maanden, maar ik heb wel een vraagje! Het boek van Stefan Kleintjes, is daar een beetje om de borstvoeding heen te lezen? Moonzoon krijgt sinds ie een week of 4 is flesvoeding, en dat borstvoeding het beste is, dat is natuurlijk zo, maar dat weet ik nu wel (zelfs de pakken nutrilon vertellen het me ). Ik heb begrepen dat de eerste 75 pagina's over borstvoeding gaan, maar wordt het daarna ook nog steeds zo benadrukt, of valt dat mee?
-
Anemoon, er is wel door heen te lezen, maar het staat er wel vaak (en hier krijgt dochter ook kv). Soms vind ik het wel storend (want ja ik weet het ook wel en het is niet altijd een keuze geweest voor veel vrouwen die kv geven). Maar als ik heel eerlijk ben vind ik er vrij weinig echte info in staan. Je kunt hier en van bv.com ook veel info halen. Dus ik weet niet of ik alles had geweten of ik dat boek dan nog een keer zou kopen.

Fab, in de tijd dat kind hier nog afgekolfde melk kreeg was ik er ook veel zuiniger mee..... dan doet het nl. wel pijn om wat weg te gooien omdat ze het niet op drinkt, bij kv heb ik daarmee veel minder problemen mee.

Maar ook ik moet leren dat man het nu eenmaal op zijn manier doet met kind (wat dan ook wel eens betekent dat kind rustig een dag doorbrengt met een shirtje met slaap kindje slaap erop... oh is dat een pyamam? ).
Ik vond het nogal irritant vaak over bv gaan eerlijk gezegd. Verder vond ik het niet bijster veel toevoegen, ik heb meer gehad aan de pagina's op bv punt com.tenzij je graag wil weten hoe lang je havervlokken moet weken om pap te maken Ik heb wel een oude editie.

Over combi met fv is heel weinig te vinden jammergenoeg.
Dat klopt idd sophy, mss stoort me dat nog wel het meeste, overal staat dat je kind als het maar op verzoek nog bv krijgt het altijd genoeg voedingstoffen binnenkrijgt (en dan vraag ik me dus af of mijn kind met op verzoek flesvoeding wel genoeg binnenkrijgt, want dat wordt nergens gezegd....).
Hmmm, daar was ik al een beetje bang voor. Jouw laatste opmerking is eigenlijk ook mijn belangrijkste vraag, GW. Ik denk dat ik het boek dan maar laat voor wat het is, en gewoon gezellig hier mee ga lezen. Want ik zie het de komende 100 jaar nog niet gebeuren dat ik havervlokken ga weken voor pap
-
gisteren mochten wij ook beginnen en ow ow wat hadden we er naar uitgekeken

s morgens banaan geprobeerd maar ze was heel erg moe dus ze keek er niet eens naar om

s avonds bij oma gaan logeren en daar een boon gekregen volgens oma was er een halve op gegaan.

vanmorgen weer banaan geprobeerd zelf vast houden dat was het niet helemaal maar toen ik het vast hield ging ze er aan likken alsof het een ijsje was

vanavond had ik een beetje babypap geprobeerd en dit was heeeel leuk voor haar om te doen en voor ons om te zien, lekker met die handjes erin vroeten, bakje bij d'r mond zodra er een beetje in d'r mond kwam bibberen van het gekke gevoel tot dat ze er genoeg van had en het bakje werd met een zwaai weg gegooid.

helaas hebben we nog geen kinderstoel dus moeten we het in de wipper ,het lijkt me in de kinderstoel toch iets makkelijker maar ja morgen wordt deze bezorgd
Hihi jacjac, geestig hè dat likken aan banaan? En al die nieuwe sensaties hihi

Gw, anemoon, ik werd er soms echt een beetje pissig van. Ik weet dat het beter is. Daarom heb ik alles gedaan om het te geven. Niet gelukt, veel moeite mee gehad, maar ok let's move on. En dan iedere zin benadrukken dat bv echtechtecht heel goed is en fv volkomen negeren. Come on. Schrijf er dan een hoofdstuk over. Zie je, nu word ik weer pissig
Kan 't me voorstellen, Sophy, vandaar mijn vraag ook. Jammer, gemiste kans denk ik.
-
Misschien zouden we ze er eens op moeten attenderen dat het wel fijn zou zijn daar toch een beetje aandacht aan te besteden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven