Rapley methode, tips en ervaringen
maandag 31 mei 2010 om 09:49
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.
Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.
Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.
Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.
Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)
Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.
Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.
Meer informatie hierover:
Borstvoeding.com/vast-voedsel
bijvoedingsforum
Kindje op komst/ rapley
Voedselintroductieschema
FAQ's van het bijvoedingsforum
Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.
Ik ben benieuwd naar alle verhalen!
Cartoon: www.betje.com
Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.
Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.
Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.
Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)
Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.
Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.
Meer informatie hierover:
Borstvoeding.com/vast-voedsel
bijvoedingsforum
Kindje op komst/ rapley
Voedselintroductieschema
FAQ's van het bijvoedingsforum
Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.
Ik ben benieuwd naar alle verhalen!
Cartoon: www.betje.com
donderdag 3 juni 2010 om 08:49
Oh, ik bedacht me vanmorgen onder de douche, Aruba, dat je anders misschien de vliesjes van de partjes kunt pulken voor je Saba een stuk geeft. Als je de achterkant laat zitten is hij volgens mij stevig genoeg om zelf te eten, maar niet zo taai dat je hele stukken in zijn luier terug vindt.
Mijn donderdagmorgenbijdrage Nu ga ik weer aan het werk!
Mijn donderdagmorgenbijdrage Nu ga ik weer aan het werk!
donderdag 3 juni 2010 om 12:15
Ohh die cartoon is bril-jant!
Hier nog even weer potjesstijl want ze staan er en zo kan ik Timanni snel met een aantal smaken alvast kennis laten maken. De sperciebonen gingen er gisteravond in als koek, de mango vanochtend ook. Hij lust tot nu toe echt alles.
Vandaag op pad met een boodschappenlijstje: wat Rapley- en 'Opperdepop' - geschikte ingredienten halen. Dat Opperdepop boek heb ik een tijd geleden gekregen en vind ik ook erg leuk. Mooi voor de afwisseling.
Hier nog even weer potjesstijl want ze staan er en zo kan ik Timanni snel met een aantal smaken alvast kennis laten maken. De sperciebonen gingen er gisteravond in als koek, de mango vanochtend ook. Hij lust tot nu toe echt alles.
Vandaag op pad met een boodschappenlijstje: wat Rapley- en 'Opperdepop' - geschikte ingredienten halen. Dat Opperdepop boek heb ik een tijd geleden gekregen en vind ik ook erg leuk. Mooi voor de afwisseling.
vrijdag 4 juni 2010 om 17:49
Wat is het stil hier. Aruba heb je nog geprobeerd sinaasappel te geven zonder velletje?
Kersje hoe gaat het bij jullie?
Tia Dalma, ligt je koelkast al vol met Rapley ingredienten?
Aletta is Let na het witlof succes nog meer gaan smullen?
Mips welke smaaksensaties heb je deze week aangeboden aan je jong?
Kersje hoe gaat het bij jullie?
Tia Dalma, ligt je koelkast al vol met Rapley ingredienten?
Aletta is Let na het witlof succes nog meer gaan smullen?
Mips welke smaaksensaties heb je deze week aangeboden aan je jong?
vrijdag 4 juni 2010 om 18:44
Mijn probleem is een beetje dat er hier niemand rapleyd, mijn enige voordeel is dat ze me toch al een rare snuiter vinden omdat ik nu "al" weer aan de bak ga. Ik denk ook wel dat mijn go ervoor open staat (ik vind het zo'n leuk mens dat ik me niet kan voorstellen dat ze er niet voor open staat ). Maar ik vroeg me af hoe het dan praktisch gaat, ik kan toch moeillijk 2 stronkjes brocoli meegeven?
vrijdag 4 juni 2010 om 19:04
vrijdag 4 juni 2010 om 20:01
Ik kookte 1 keer per week gewoon een aantal stukken groente, die gingen in een aventpotje in de vriezer. Geen enkel probleem met opwarmen. Heb een kind dat nogal woest wordt als ze niet snel genoeg honger krijgt dus vers koken en laten afkoelen is geen optie. Inmiddels is ze 15 maanden, eet met ons mee en lust nog steeds alles.
Met het kvd heb ik overlegd.Ze vonden het eerst eng, maar toen ze eenmaal zagen dat dochter het echt goed kon, vonden ze het juist heel leuk om haar stukjes te geven. Overigens had ze tot 12 maanden geen tanden, maar ging rapley-en nog steeds goed.
Met het kvd heb ik overlegd.Ze vonden het eerst eng, maar toen ze eenmaal zagen dat dochter het echt goed kon, vonden ze het juist heel leuk om haar stukjes te geven. Overigens had ze tot 12 maanden geen tanden, maar ging rapley-en nog steeds goed.
vrijdag 4 juni 2010 om 20:27
Ja ik ben ook van plan om het gewoon goed uit te leggen aan het kdv en dan overdag fruit. Ik weet dat bloemkool en brocolli wel bijzonder goor worden van invriezen dus dat dan niet, zou ik zeggen. Ik kan ook bijna niet meer wachten maar zoals gezegd 5,5 maand vind ik echt vroeg zat. Ik geef dan zeven maanden bv, rara hoe kan dat enough about that.
vrijdag 4 juni 2010 om 20:34
Ik meld me ook eens weer!
Hier vanmiddag een stukje broccoli gerapleyed. Heel schattig, hij likt er aan als een ijsje
Vervolgens hangt de broccoli voornamelijk aan zijn neus, oren en voeten, en kijkt 'ie mij met zo'n prethoofd aan.
@germanwings; KDV doet hier geen Rapley, dus die geven gepureerd fruit. Als ik hem in de middag ophaal geef ik hem nog wat groente, maar dan a la Rapley. Groente zou ik inderdaad ook gewoon 's avonds koken en in een bakje doen, hoeven ze het bij het KDV alleen maar op te warmen.
Hier vanmiddag een stukje broccoli gerapleyed. Heel schattig, hij likt er aan als een ijsje
Vervolgens hangt de broccoli voornamelijk aan zijn neus, oren en voeten, en kijkt 'ie mij met zo'n prethoofd aan.
@germanwings; KDV doet hier geen Rapley, dus die geven gepureerd fruit. Als ik hem in de middag ophaal geef ik hem nog wat groente, maar dan a la Rapley. Groente zou ik inderdaad ook gewoon 's avonds koken en in een bakje doen, hoeven ze het bij het KDV alleen maar op te warmen.
vrijdag 4 juni 2010 om 20:34
vrijdag 4 juni 2010 om 20:57
Oooooh ik wil ook. Ik probeer mijn ventje niet groot te kijken want daar krijg ik vast spijt van. Maar dit lijkt me toch wel zo leuk. Tot ie zich verslikt.
Een kinderstoel moet er hier ook nog komen en nog geen idee wat, als het maar geen trip trap is.
Heb ook nog geen idee waar eerste mee te beginnen.
Een kinderstoel moet er hier ook nog komen en nog geen idee wat, als het maar geen trip trap is.
Heb ook nog geen idee waar eerste mee te beginnen.
vrijdag 4 juni 2010 om 21:33
R kan al goed rechtop zitten, met een extra kussen rondom houd hij het ook best lang vol. Ik heb bedacht worteltjes, broccoli, spercieboontjes, eerste week groente, tweede week fruit en dan combineren steeds verder uitbreiden maar heel erg veel meer heb ik er nog niet aan gedacht, one day at a time, kijken hoe hij reageert.