Reflux baby, een vraagje

14-04-2009 20:05 7 berichten
Hoi

Mijn dochter is nu ruim 8 maanden oud. Toen ze heel klein was huilde ze veel als ze in bed lag en we ontdekten dat er voeding terug omhoog kwam en dat ze het weer inslikte. Daarbij had ze dan last van het maagzuur dat heen en weer de slokdarm doorging. Ze spuugde toen niet dus het was verborgen reflux. Ze kreeg zantac en dat hielp prima. Nu krijgt ze sinds ze 6 maanden is elke dag groente en fruit hapjes en nu begint ze sinds een maand ongeveer opeens te spugen, vooral na de groente hap. Het is geen kwestie van niet lusten want ze eet het dus wel op. Na het eten houden we haar nog een tijdje rechtop maar op een gegeven moment begint ze te wiebelen op schoot en wil ze spelen in de box of op een speelkleed. Dan gaat ze draaien en rollen en dan spuugt ze dus elke dag wel een gedeelte van haar groentehap uit.

Oja, ze krijgt een half potje groente per dag of een vergelijkbare portie zelfgemaakte groenteprut. En een halfuurtje daarna wat yoghurt. En ongeveer een half uur tot een uur daarna gaat ze dus spugen.

Heeft dit ook nog met de reflux te maken? Is dit herkenbaar voor andere ouders? want de eerste maanden spuugde ze dus nooit. En waarom alleen na de groente en yoghurt en niet na de melk, boterham of bambix? En gaat dit vanzelf over als ze meer rechtop zit? (ze kan nog niet zelf rechtop zitten, heeft ook fysiotherapie omdat ze wat langzamer is).
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft ook reflux en begon ook meer te spugen toen hij ongeveer 6 maanden was (en hapjes kreeg). In overleg met de kinderarts zijn wij toen overgestapt van Zantac naar Losec; één tabletje per dag die ik op een lepeltje met fruithap zo naar binnen breng. Veel makkelijker dan de Zantac en het helpt bij Pandazoon heel veel beter; hij spuugt nagenoeg nooit meer. Tsja dit is niet echt een antwoord op je vraag, maar je zou de Losec in gedachten kunnen houden.

En in een poging toch een antwoord te geven: yoghurt is een dermate zuur product, misschien dat het invloed heeft op het spugen. Heb je al geprobeerd wat er gebeurt als je een dag geen yoghurt geeft?

En ik bedenk me dat de bewegelijkheid van je kind ook een rol kan spelen. In het eerste halfjaar zijn ze natuurlijk veel minder actief dan nu en door al dat rollen en draaien komt er wellicht ook sneller wat naar boven. Als ik mijn zoon (net zo oud als jouw dochter) na het eten te snel plat leg komt er ook wel eens wat uit. Hier helpt het om hem na het eten een tijdje in de wipstoel te zetten, dan zit hij nog wat rechter.
Hoi,

Heel herkenbaar! Mijn zoontje van net 8 maanden heeft ook verborgen refluc. Zijn sinds dat hij 6 maanden is gestopt met de Zantac. Hij werd er immuun voor.

We merken nu dat hij groenten en fruit krijgt hij weer meer gaat spugen. Wat bij mijn zoontje opmerkelijk is is dat hij na zijn fles van 19u dus geen melk maar echt veel groenten terug spuugt. Er komt niets van melk mee die hij net gedronken heeft, dus best raar.

Gedurende de dag spuugt hij sowieso wel meer dan de afgelopen tijd. Hopelijk gaat het snel weer over.

Ik las hier een reactie dat iemand over ging van zantac naar Losec! Maar dit is een middel tegen de zuurbranden, dus niet tegen het spugen!!

Las trouwens ook dat je kindje fysio krijgt.....mag ik vragen waarom? Als het nl. gaat om zelfstandig zitten, dat hoeft een kind van 8 maanden echt nog niet te kunnen.

Succes met alles!

Groetjes,

Toeffie
Heel herkenbaar. Hier precies hetzelfde meegemaakt ook rond om dezelfde leeftijd. Onze dochter heeft ook verborgen reflux gehad en spuugde daar in eerste instantie zolang ze melk kreeg bijna niet van. We deden er de maximale dosering nutriton doorheen, dus dat bleef goed zitten. Maar rond 7/8/9 maanden spuugde ze heel veel. Ze heeft vanaf 10 weken tot 1 jaar Zantac gebruikt.

Uitendelijk is ze met 11 maanden echt minder gaan spugen, toen konden we de Zantac afbouwen. Dat hebben we toen langzaam, in 1 maand gedaan. Toen sloot de maag goed af en was het spugen echt over. Er is hier trouwens vorige week ofzo ook een topic over geweest. Reflux; kindje ouder dan 7 maanden
Even over de medicijnen Losec en Zantac. Zoals Toeffie ook al zegt, voor zover ik weet zijn het beide idd medicijnen die beschermen tegen maagzuur.

Reflux (en verborgen reflux) moet echt vanzelf overgaan. Doordat het kind groeit komt de maag wat anders te liggen waardoor deze beter afsluit, zo kan er geen voeding teruglopen in de slokdarm.

Verder zorgen de medicijnen ook voor minder irritatie bij het maagklepje waardoor ze ook minder spugen.
Fruit en groente verdikken met johannesbroodpitmeel werkte hier goed, dan wel de groenten pureren natuurlijk en ik weet niet of je dat wilt.
Whatever, I do what I want
Hoi

Bedankt voor jullie reacties.

Ze moet 2 mei weer terug naar de kinderarts voor controle dus ik zal dan ook de medicijnen bespreken.

Toeffie jij vroeg waarom ze fysio heeft. Dit heeft ze al vanaf dat ze 2 maanden is omdat ze toen een plat hoofd kreeg door een voorkeurshouding. Ze heeft dus fysio vanwege de voorkeurshouding maar dat is nu al bijna helemaal weg maar omdat ze verder ook niet zo snel is met de ontwikkeling blijft ze een keer per maand onder controle bij de fysio. Dus niet vanwege het zitten, want dat is inderdaad niet zo erg.

Maar wel lastig...want ze mag ook niet te lang in het wipstoeltje omdat ze daar snel scheef in gaat hangen. En ik kan ook geen uur met haar op schoot zitten na het eten, wil ze zelf ook niet, dan begint ze te hupseflupsen omdat ze wil bewegen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven