Reflux
maandag 5 oktober 2020 om 18:25
Vier weken geleden ben ik bevallen van een dochtertje. De eerste drie weken was het een heel tevreden baby al maakte ze wel veel geluid in de nacht. Toen ze drie weken was, begon ze in de nacht heel harde geluiden te produceren, steunen, kreunen, rochelen en stikgeluiden. We zijn bij de huisarts en bij de kinderarts geweest. Zij vermoedden dat ze te veel voedsel binnenkreeg omdat ze ook erg hard aankomt. In drie weken tijd zat ze een kilo boven haar geboortegewicht. Ze drinkt telkens een borst per keer en dat gaat in een gigantsch tempo. Advies was om elke keer minimaal 3 uur tussen voedingen (van 80 cc) te laten zodat haar maag de tijd kreeg om het voedsel te verwerken. Omdat het ook onduidelijk was hoeveel ze binnenkreeg ben ik ook gaan kolven en met de fles gaan geven (afgewisseld met borst). Dat het een gulzige drinker is, werd toen wel duidelijk. De dr brown fase 1 fles drinkt ze binnen 7 minuten leeg. Ik heb nu een prematurenspeen besteld. Ook aan de borst is ze overigens max 10 min bezig.
Het wordt alleen steeds erger. Vandaag heeft ze voor het eerst aan 'projectielbraken' gedaan, ik kan haar echt geen seconde wegleggen, ze is de hele dag aan het kokhalzen, slikken en overgeven, strekken en in elkaar krimpen en ze slaapt nauwelijks. Het is ook zo zielig, je ziet haar echt lijden en je staat zo machteloos. Ik ben weer bij de arts geweest, maar die kan of doet er niet zoveel mee, behalve wat algemene adviezen die we al lang volgden (bedje omhoog, half uur na maaltijd rechtop houden etc). Wat hij ook adviseerde was eventueel voeding indikken maar daarover lees ik heel wisselende dingen (kan ook averechts werken en verstikkingsgevaar oproepen).
Wat ik met dit topic wil, weet ik niet zo goed. Misschien adviezen, ervaringen of alleen even mijn verhaal kwijt. Ik vind het namelijk zo erg om haar altijd ongelukkig te zien.... ook breken de nachten me erg op, de geluiden zijn heel naar en ze maait met haar armpjes en raakt dan de spijlen van de wieg. En ik hang dus elke keer boven de wieg of het wel goed gaat.... inbakeren durf ik niet bij reflux. Ik heb nu wel een slaapzakje gekocht, misschien helpt dat iets.
Mijn man helpt overigens heel goed en waar hij kan. Maar hij moet overdag werken dus dan sta ik er alleen voor...
Het wordt alleen steeds erger. Vandaag heeft ze voor het eerst aan 'projectielbraken' gedaan, ik kan haar echt geen seconde wegleggen, ze is de hele dag aan het kokhalzen, slikken en overgeven, strekken en in elkaar krimpen en ze slaapt nauwelijks. Het is ook zo zielig, je ziet haar echt lijden en je staat zo machteloos. Ik ben weer bij de arts geweest, maar die kan of doet er niet zoveel mee, behalve wat algemene adviezen die we al lang volgden (bedje omhoog, half uur na maaltijd rechtop houden etc). Wat hij ook adviseerde was eventueel voeding indikken maar daarover lees ik heel wisselende dingen (kan ook averechts werken en verstikkingsgevaar oproepen).
Wat ik met dit topic wil, weet ik niet zo goed. Misschien adviezen, ervaringen of alleen even mijn verhaal kwijt. Ik vind het namelijk zo erg om haar altijd ongelukkig te zien.... ook breken de nachten me erg op, de geluiden zijn heel naar en ze maait met haar armpjes en raakt dan de spijlen van de wieg. En ik hang dus elke keer boven de wieg of het wel goed gaat.... inbakeren durf ik niet bij reflux. Ik heb nu wel een slaapzakje gekocht, misschien helpt dat iets.
Mijn man helpt overigens heel goed en waar hij kan. Maar hij moet overdag werken dus dan sta ik er alleen voor...
maandag 5 oktober 2020 om 19:05
Heeel erg bekend..
Onze zoon van bijna 2 had reflux tot ongeveer zijn eerste verjaardag. Erna werd het gelukkig minder.
Altijd hielden we hem minstens een half uur rechtop na de voedingen en slapen deed hij tot 6/7 maanden overdag enkel in de draagdoek en snachts bij mij in bed.
Ik was absoluut niet van plan om samen te slapen maar dit was de enige manier waarop hij het wilde.
Verder enorm veel huilen en precies dezelfde symptomen als jij beschrijft plus altijd veel spugen.
Met 6 maanden nam een arts het eindelijk serieus en hebben we een maagzuurremmer gekregen.
Dit hielp goed en hierna werd hij veel rustiger.
Het spugen was niet weg maar de pijn wel.
Advies is: blijf aankloppen bij artsen. Zorg dat ze je serieus nemen.
Het komt goed! Het was een lastige periode maar we hebben nu een super vrolijke peuter die perfect slaapt;).
Onze zoon van bijna 2 had reflux tot ongeveer zijn eerste verjaardag. Erna werd het gelukkig minder.
Altijd hielden we hem minstens een half uur rechtop na de voedingen en slapen deed hij tot 6/7 maanden overdag enkel in de draagdoek en snachts bij mij in bed.
Ik was absoluut niet van plan om samen te slapen maar dit was de enige manier waarop hij het wilde.
Verder enorm veel huilen en precies dezelfde symptomen als jij beschrijft plus altijd veel spugen.
Met 6 maanden nam een arts het eindelijk serieus en hebben we een maagzuurremmer gekregen.
Dit hielp goed en hierna werd hij veel rustiger.
Het spugen was niet weg maar de pijn wel.
Advies is: blijf aankloppen bij artsen. Zorg dat ze je serieus nemen.
Het komt goed! Het was een lastige periode maar we hebben nu een super vrolijke peuter die perfect slaapt;).
maandag 5 oktober 2020 om 19:12
Heb je van therapeutisch voeden gehoord? Je baby doet dan langer over de fles en zou er 20 minuten over 'moeten' doen.
En als je haar misschien in de draagdoek doet dan blijft ze langer rechtop?
Op Facebook zijn een paar goede borstvoedingsgroepen waar je goede tips krijgt!
Succes! Lijkt me echt lastig om je kleintje zo te zien.
En als je haar misschien in de draagdoek doet dan blijft ze langer rechtop?
Op Facebook zijn een paar goede borstvoedingsgroepen waar je goede tips krijgt!
Succes! Lijkt me echt lastig om je kleintje zo te zien.
maandag 5 oktober 2020 om 19:59
Ik neem aan dat je bij de huisarts was? Vraag/eis een verwijzing naar een kinderarts. En maak filmpjes van je dochter om te laten zien hoe ze er last van heeft. Bij ons sliep ze een stuk beter op haar buik, misschien wil je dit niet 's nachts maar wellicht wel overdag als je ernaast zit, en/of 's nachts/overdag bovenop jou of partner laten slapen... Het is superslopend he, en zo zielig. Daarom laatste tip: vraag en accepteer hulp!
Heel veel sterkte voor jullie!
Heel veel sterkte voor jullie!
dinsdag 6 oktober 2020 om 00:16
Dank voor jullie reacties! Ja, het was bij de huisarts maar ik ben ook al bij een kinderarts geweest omdat ik dus een filmpje had opgenomen en de huisarts daar wel van schrok. Ze is toen onderzocht maar alle vitale waardes waren dus goed en we werden weer naar huis gestuurd.
Ik zal morgen nog een keer de huisarts bellen en vragen om een verwijzing.
Qua voeding heb ik dus al meerdere dingen geprobeerd maar misschien moet ik het ook langer volhouden. Merk dat als ik niet direct resultaat zie ik weer een volgende oplossing wil proberen omdat ik zo graag wil dat ze zich beter voelt.
Ik overweeg nu ook samen slapen, terwijl ik toen ik zwanger was mensen echt voor gek verklaarde die samen sliepen...
Ik zal morgen nog een keer de huisarts bellen en vragen om een verwijzing.
Qua voeding heb ik dus al meerdere dingen geprobeerd maar misschien moet ik het ook langer volhouden. Merk dat als ik niet direct resultaat zie ik weer een volgende oplossing wil proberen omdat ik zo graag wil dat ze zich beter voelt.
Ik overweeg nu ook samen slapen, terwijl ik toen ik zwanger was mensen echt voor gek verklaarde die samen sliepen...
dinsdag 6 oktober 2020 om 08:36
Ja, soms doe je gewoon wat je moet doen, en als dit de enige manier is waarop jullie allemaal wat rust krijgen... Er zijn richtlijnen te vinden over veilig samen slapen (wellicht ten overvloede, maar ik zeg het er toch maar even bij).
Goed dat je wel bij een kinderarts was. Wel erg balen dat die niet vond dat er iets moest gebeuren... Ik denk dat de vitale waardes meestal wel goed zijn bij baby's met reflux, dat wil bepaald niet zeggen dat ze er niet onder lijden!
Maar medicatie is controversieel en wordt volgens mij de laatste jaren weer minder voorgeschreven vanwege mogelijke bijwerkingen aan de luchtwegen. Wij kregen vier jaar geleden gelukkig godzijdank snel medicatie (omeprazol) voor onze dochter. Heel meevoelende kinderarts. Bij de controle bij 4 maanden was die arts elders gaan werken. De nieuwe arts was erg negatief, "dat had ze nooit voor mogen schrijven". Nou lekker dan, wat moesten wij met die info... (Zij vond overigens ook dat ik op die leeftijd nog max 1 nachtvoeding mocht geven... Ze had duidelijk zelf nog geen kinderen en ook geen verstand van baby's. Had haar niet erg hoog zitten dus.)
Indikken is ook niet altijd een aanrader idd en zeker niet bij borstvoeding. Naast de twijfelachtige werkzaamheid, kun je het extra gedoe dat dat geeft nu ook slecht gebruiken, lijkt me. Wellicht nog de biological nurturing housing bij het borstvoeden, zodat ze ook tijdens het voeden rechtop blijft?
Maar wellicht kun je een second opinion aanvragen. Misschien kun je van anderen in je omgeving (ouders, maar wellicht ook verloskundige of CB) tips krijgen over welke arts zij fijn vonden/aanraden bij reflux. En heel duidelijk aangeven dat je merkt dat het steeds erger wordt!!
Heel veel sterkte!
Goed dat je wel bij een kinderarts was. Wel erg balen dat die niet vond dat er iets moest gebeuren... Ik denk dat de vitale waardes meestal wel goed zijn bij baby's met reflux, dat wil bepaald niet zeggen dat ze er niet onder lijden!
Maar medicatie is controversieel en wordt volgens mij de laatste jaren weer minder voorgeschreven vanwege mogelijke bijwerkingen aan de luchtwegen. Wij kregen vier jaar geleden gelukkig godzijdank snel medicatie (omeprazol) voor onze dochter. Heel meevoelende kinderarts. Bij de controle bij 4 maanden was die arts elders gaan werken. De nieuwe arts was erg negatief, "dat had ze nooit voor mogen schrijven". Nou lekker dan, wat moesten wij met die info... (Zij vond overigens ook dat ik op die leeftijd nog max 1 nachtvoeding mocht geven... Ze had duidelijk zelf nog geen kinderen en ook geen verstand van baby's. Had haar niet erg hoog zitten dus.)
Indikken is ook niet altijd een aanrader idd en zeker niet bij borstvoeding. Naast de twijfelachtige werkzaamheid, kun je het extra gedoe dat dat geeft nu ook slecht gebruiken, lijkt me. Wellicht nog de biological nurturing housing bij het borstvoeden, zodat ze ook tijdens het voeden rechtop blijft?
Maar wellicht kun je een second opinion aanvragen. Misschien kun je van anderen in je omgeving (ouders, maar wellicht ook verloskundige of CB) tips krijgen over welke arts zij fijn vonden/aanraden bij reflux. En heel duidelijk aangeven dat je merkt dat het steeds erger wordt!!
Heel veel sterkte!
dinsdag 6 oktober 2020 om 08:44
Oh ja en wat betreft voedingen en frequentie: sommige baby's met reflux drinken liever vaak en dan weinig per keer, omdat ze dat beter verwerken. Het is een lastige balans, want als ze juist na iedere voeding extra last heeft wil je juist niet zo veel voedingen... Maar misschien kun je toch nog eens kijken in het ritme dat ze zelf aangeeft (op verzoek, dus). Overigens vind ik de hoeveelheid die ze is aangekomen of het tempo waarin ze aan de borst drinkt, niet heel schokkend (mijn zoontje bijv deed iets soortgelijks, maar had verder nergens last van, dus dan vindt niemand dat hij 'te veel' is aangekomen). Als ze zich vaak verslikt tijdens het drinken of al tijdens het drinken gaat spugen, zou ik nog een lactatiekundige aanraden (als je die niet al lang hebt ingeschakeld); zelf veel aan gehad

dinsdag 6 oktober 2020 om 13:15
Onze kinderen sliepen de eerste tijd in een mozesmand met een goed dik matras bij ons op bed op een verhoging. Dat kan je ook in de box overdag half omhoog zetten. Het helpt.
Ik vind dat de draagdoek nog het beste werkt.
Ze voelen zich veilig en door de warmte hebben ze minder last van hun buikjes lijkt het. Mijn kinderen maaiden dan niet en vielen zo in slaap. Itt bakeren. M.n. de oudste deed zijn uiterste best om daaruit te komen met een paar maanden.
Ik vind dat de draagdoek nog het beste werkt.
Ze voelen zich veilig en door de warmte hebben ze minder last van hun buikjes lijkt het. Mijn kinderen maaiden dan niet en vielen zo in slaap. Itt bakeren. M.n. de oudste deed zijn uiterste best om daaruit te komen met een paar maanden.

woensdag 7 oktober 2020 om 01:05
Onze oudste had dit i.c.m. koemelkallergie en ik heb alles geprobeerd. Alle soorten voeding, indikkingsmiddelen, flessen en spenen. Droeg hem 24/7 op me (toen nog geen drager) of hij lag soms even in het wipstoeltje. Hij huilde heel erg veel.
Had gelukkig een kinderarts die me serieus nam, maar voor we de oplossing hadden waren we maanden verder. Uiteindelijk hielp Neocate voeding i.c.m. dr Browns flessen en medicatie. (Losec)
Terug naar de kinderarts lijkt mij. En heb je al een lactatiekundige gesproken? Die kan je misschien vertellen hoe je het beste kunt voeden en evt voeding indikken.
Had gelukkig een kinderarts die me serieus nam, maar voor we de oplossing hadden waren we maanden verder. Uiteindelijk hielp Neocate voeding i.c.m. dr Browns flessen en medicatie. (Losec)
Terug naar de kinderarts lijkt mij. En heb je al een lactatiekundige gesproken? Die kan je misschien vertellen hoe je het beste kunt voeden en evt voeding indikken.
woensdag 7 oktober 2020 om 04:20
Dank! Ja, lactatiedeskundige is hier geweest. Wel wat tips gehad maar ze hapt gewoon niet zo goed aan, terwijl ze het wel kan. De voeding komt ook wel als ze alleen maar wat sabbelt zeg maar. En ze is heel gulzig. Ik hoor gewoon lucht mee naar binnen gaan. Met de fles gaat het beter maar mijn productie loopt erg terug als ik alleen maar kolf....
Ik voed overigens al op verzoek maar ze komt inmiddels netjes om de 3 uur.
Die houding heb ik ook geprobeerd maar ik vind het nog best lastig. Zal daar eens wat meer mee oefenen.
Dank voor de tips in elk geval! Ze moet binnenkort op controle bij het CB, dan zal ik het ook eens aankaarten.
Ik lees op internet dat het een jaar duurt ongeveer. Was dat bij jullie ook zo? Dat lijkt nu echt onoverzichtelijk lang...Ik vind het zo lastig en zielig. Snachts ligt ze wel in haar bedje naast me en ze lijkt te slapen maar het is een stroom van kreunen en steunen en kokhalzen....
Die houding heb ik ook geprobeerd maar ik vind het nog best lastig. Zal daar eens wat meer mee oefenen.
Dank voor de tips in elk geval! Ze moet binnenkort op controle bij het CB, dan zal ik het ook eens aankaarten.
Ik lees op internet dat het een jaar duurt ongeveer. Was dat bij jullie ook zo? Dat lijkt nu echt onoverzichtelijk lang...Ik vind het zo lastig en zielig. Snachts ligt ze wel in haar bedje naast me en ze lijkt te slapen maar het is een stroom van kreunen en steunen en kokhalzen....
dinsdag 13 oktober 2020 om 23:36
Exact hetzelfde verhaal hier...nachtvlinder1977 schreef: ↑07-10-2020 01:05Onze oudste had dit i.c.m. koemelkallergie en ik heb alles geprobeerd. Alle soorten voeding, indikkingsmiddelen, flessen en spenen. Droeg hem 24/7 op me (toen nog geen drager) of hij lag soms even in het wipstoeltje. Hij huilde heel erg veel.
alleen andere medicatie.
Is koemelkallergie voldoende uitgesloten?
En dus niet alleen een krasjestest. Koemelkintolerant ook ook flinke klachten geven.

zaterdag 17 oktober 2020 om 06:18
Dank voor jullie reacties!
Ik eet nu al bijna 1.5 week geen melk, kaas etc meer en ben nu 3 dagen terug begonnen met ook de achterkant van producten lezen om alle koemelk uit te sluiten. Ook ei en soja sluit ik nu volledig uit. Tot nu toe geen verbetering, de laatste dagen gaat het alleen maar slechter eigenlijk...
Infacol wel in huis maar dat is meer voor krampjes toch?
We hebben nu een verwijzing naar de kinderarts dus dat is fijn, maar het duurt helaas nog even voordat we daar terecht kunnen.
Nog een ervaringsvraag: als ze vlak heeft gelegen krijgt ze last van slijmvorming, tenminste zo klinkt het (als een zware verkoudheid). Ze heeft de grootste moeite om dat er vervolgens weer uit te krijgen en geeft dan ook dus echt heel slijmerige melk over (heel dik en plakkerig). Heeft iemand daar ervaring mee en tips voor? Ze is namelijk uren aan het rochelen en gorchelen voordat dat er uit komt.
Ik eet nu al bijna 1.5 week geen melk, kaas etc meer en ben nu 3 dagen terug begonnen met ook de achterkant van producten lezen om alle koemelk uit te sluiten. Ook ei en soja sluit ik nu volledig uit. Tot nu toe geen verbetering, de laatste dagen gaat het alleen maar slechter eigenlijk...
Infacol wel in huis maar dat is meer voor krampjes toch?
We hebben nu een verwijzing naar de kinderarts dus dat is fijn, maar het duurt helaas nog even voordat we daar terecht kunnen.
Nog een ervaringsvraag: als ze vlak heeft gelegen krijgt ze last van slijmvorming, tenminste zo klinkt het (als een zware verkoudheid). Ze heeft de grootste moeite om dat er vervolgens weer uit te krijgen en geeft dan ook dus echt heel slijmerige melk over (heel dik en plakkerig). Heeft iemand daar ervaring mee en tips voor? Ze is namelijk uren aan het rochelen en gorchelen voordat dat er uit komt.

zaterdag 17 oktober 2020 om 14:28
Bij mijn oudste heeft het zes maanden geduurd. Toen was het maagklepje voldoende dichtgegroeid.Refluxbaby schreef: ↑07-10-2020 04:20Dank! Ja, lactatiedeskundige is hier geweest. Wel wat tips gehad maar ze hapt gewoon niet zo goed aan, terwijl ze het wel kan. De voeding komt ook wel als ze alleen maar wat sabbelt zeg maar. En ze is heel gulzig. Ik hoor gewoon lucht mee naar binnen gaan. Met de fles gaat het beter maar mijn productie loopt erg terug als ik alleen maar kolf....
Er zijn trouwens speciale bedjes voor kinderen met ernstige reflux; die kan je nagenoeg rechtop zetten, voor zover ik me herinner.
Heb je al geprobeerd om eerst een paar minuten af te kolven en daarna pas te voeden? Achtermelk is dikker en zou minder snel terug moeten komen.
Bij het kolven is het erg belangrijk dat je je borsten goed leegmasseert, zeker van je oksel naar je borst. Anders kan je er ook nog een borstontsteking bovenop krijgen. Controleer je borsten minimaal dagelijks op pijnlijke plekken.
Mijn oudste had ook problemen met aanhappen, en daar hielp het om de tepel eerst stijf te maken. Dan had hij meer grip.
Daarnaast kan je je borsten vasthouden in een soort C, waarbij je m.n. de onderkant ondersteunt met je vingers. Soms geeft ze dat net even de hoek die ze nodig hebben.
Of je borst in de kom van je hand houden en een klein beetje knijpen waardoor je tepel meer vooruit steekt. Dan kan je ook helpen met richten.
succes!
zondag 18 oktober 2020 om 22:11
Alles herkenbaar. Reflux, projectiel braken, slijm, extreem veel geluid maken snachts.
En een baby die zeer goed groeit. Dus de problemen worden niet serieus genomen bij cb.
Alles ging over toen ik melk ei en soja vrij ging eten. En dan 100 % volledig vrij. Geen klein koekje of 1 chipje. Dan is het hier gelijk weer dagen lang drama.
Het heeft 48 uur nodig om uit jouw borstvoeding te gaan en dan nog 3 dagen voor de darmen van de baby. Na 6 weken volledig dieet kan je pas echt zeggen of het werkt of niet.
En een baby die zeer goed groeit. Dus de problemen worden niet serieus genomen bij cb.
Alles ging over toen ik melk ei en soja vrij ging eten. En dan 100 % volledig vrij. Geen klein koekje of 1 chipje. Dan is het hier gelijk weer dagen lang drama.
Het heeft 48 uur nodig om uit jouw borstvoeding te gaan en dan nog 3 dagen voor de darmen van de baby. Na 6 weken volledig dieet kan je pas echt zeggen of het werkt of niet.
maandag 19 oktober 2020 om 03:15
Dank voor je reactie! Ik eet nu een paar dagen volledig melk, soja en eivrij. Ik hoop echt dat dit de oplossing gaat zijn! Dat dieet heb ik er meer dan voor over! En het feit dat de AH verse kruidnoten ei, soja en melkvrij zijn maakt het nog leefbaarderroze-roos schreef: ↑18-10-2020 22:11Alles herkenbaar. Reflux, projectiel braken, slijm, extreem veel geluid maken snachts.

Na hoe lang begon jij echt verschil te merken? En kan de baby dan ook weer in de eigen wieg (en na hoeveel weken dieet was dat)? Overdag de hele dag dragen kan ik mee leven maar dat ze in de nacht op ons slaapt vind ik doodeng. Ze is namelijk al een paar keer met dr hoofd in een oksel gedraaid....
De artsen hanteren in de richtlijn overigens twee weken voor zo'n dieet (om te zien of een allergie de oorzaak is) maar het is dus langer?
En, laatste vraag, ik at altijd veel vegetarisch maar zonder kaas, soja en ei vind ik het een uitdaging om een voedzame vegetarische maaltijd te bedenken. Ik eet nu daarom best wel veel vlees... Heb jij tips?
maandag 19 oktober 2020 om 07:21
Ik merkte na 3 a 4 dagen echt verschil. Eerst stopte het kreunen in de nacht en daarna werd de reflux steeds minder.
Steeds minder hikken en ze wordt steeds blijer.
Ik ben nu 4 weken verder en ze doet overdag 1 of 2 dutjes in eigen bedje, de rest in draagzak, armen of kinderwagen.
Ze slaapt in de nacht volledig in eigen bedje
ik heb nooit heel de nacht met haar in mijn armen doorgebracht, maar wel vanaf 5 uur in de ochtend tot een uur of 10.
Na 4 weken zie ik nog steeds dagelijks iets aan verbetering. Maar er blijft hier nog steeds iets dwarszitten... Ik ben bang dat het de nachtschade groep is (aardappel, paprika etc.) Dus ik moet denk nog meer uit mijn dieet gaan schrappen.
Ze reageert ook op cacao, met puistjes en eczeem, daar ben ik twee weken na de geboorte mee gestopt.
Ja het is heel lastig, ik eet ook liever niet teveel vlees. Ik kijk vooral naar veganistische recepten. Verder zijn er ook steeds meer veganistische kaas vervangers. En de ah app is ideaal om voedingsmiddelen te zoeken zonder ei soja en melk (filter op allergieën).
Ik ga je nog een tip in pb sturen, denk niet dat ik die hier op het forum mag zetten.
Steeds minder hikken en ze wordt steeds blijer.
Ik ben nu 4 weken verder en ze doet overdag 1 of 2 dutjes in eigen bedje, de rest in draagzak, armen of kinderwagen.
Ze slaapt in de nacht volledig in eigen bedje

Na 4 weken zie ik nog steeds dagelijks iets aan verbetering. Maar er blijft hier nog steeds iets dwarszitten... Ik ben bang dat het de nachtschade groep is (aardappel, paprika etc.) Dus ik moet denk nog meer uit mijn dieet gaan schrappen.
Ze reageert ook op cacao, met puistjes en eczeem, daar ben ik twee weken na de geboorte mee gestopt.
Ja het is heel lastig, ik eet ook liever niet teveel vlees. Ik kijk vooral naar veganistische recepten. Verder zijn er ook steeds meer veganistische kaas vervangers. En de ah app is ideaal om voedingsmiddelen te zoeken zonder ei soja en melk (filter op allergieën).
Ik ga je nog een tip in pb sturen, denk niet dat ik die hier op het forum mag zetten.
maandag 19 oktober 2020 om 11:58
Herkenbaar qua reflux en projectiel braken. Het werd gelukkig steeds wat minder en was rond 1 jaar over. Alles geprobeerd, voeding indikken (op de opvang met mijn afgekolfde melk), niet plat leggen maar iets omhoog, recht houden na de voeding, het hielp allemaal niet. Het hielp wel om hem op zijn buik te leggen, niet dat hij minder spuugde maar hij was dan een stuk comfortabeler. Helaas is er weinig aan te doen dan wachten. Alle baby's hebben in meer of mindere mate reflux en slechts bij een klein percentage heeft het met intolerantie te maken. Die van mij kon je trouwens wel met een grote lach onder spugen, hij leek er (als hij niet op zijn rug lag) weinig last van te hebben.