ritme; hoe?

19-08-2010 08:52 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi All,

Ik kan niet direct vinden of hier al eerder over geschreven is in dit forum, maar HOE krijg ik een ritme in de dag/nacht van mn baby? Hij is nu 11 weken en is soms hele dagen wakker, andere juist weer veel aan het slapen etc. Ik snap niet goed hoe anderen een ritme erin krijgen en word onzeker omdat het mij niet lukt.

Wat er vaak gebeurt is dat hij maar een beetje drinkt en dan in slaap valt, ik hem maar weg leg en dan wordt hij 20 min later weer wakker, wil weer een beetje drinken, valt weer weg etc.

Hij groeit goed en ziet er tevreden uit dus ik maak me geen zorgen maar ik kom zelf nergens aan toe....en dat zou wel lekker zijn!

Als iemand tips heeft, graag!

p.s. ik geef flesvoeding
Die van mij kreeg pas ritme toen ze echt ging eten. Dus 's morgens brood, 's middags brood en 's avonds warm eten.

tot die tijd: go with the flow. Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het. Maar uiteindelijk wel de manier die je de minste energie kost.
Overdag de gordijnen openlaten met slapen en niet extra zachtjes gaan doen als hij slaapt (dus gewoon stofzuigen etc) en het 's nachts niet té gezellig maken (dus meteen na het eten terug het bed in).

Wat zegt je cb?

PS: niet onzeker worden (makkelijk gezegd hoor) want zoveel babies, zoveel schema's!
Ik hield een "cyclus"'aan van slapen-wakker worden-voeden-verschonen-even knuffelen, tuttelen of in de box-bij eerste verschijnsel vermoeidheid weer terug naar bed.

Ik weet even niet meer hoe lang mijn kinderen wakker waren toen ze 11 weken waren maar ik geloof dat ze na een uurtje wel weer naar bed gingen.

Deze cyclus heb ik geleerd van schrijfster Tracey Hogg. Nu is het wel zo dat mijn kinderen (vooral de oudste) nooit twee uur sliepen zoals Tracey Hogg het in haar boek beschreef. Ik haalde dus nooit een drie-uur cyclus. Ik probeerde me daar wel zoveel mogelijk aan te houden dus niet na elke keer wakker worden, meestal al na halfuur, om weer te gaan voeden want dan zit je op 15 voedingen per dag.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Met flesvoeding is er juist wel snel een ritme 'in te krijgen'. Heb je vaste tijden voor de flesvoeding? Ik denk als je die aanhoud dat hij dan beter zijn flessen leegdrinkt.

In mijn kraamtijd was de kraamhulp heel stipt, iedere 3 uur een fles en die fles moest leeg (het was ook nogal een luie drinker viel steeds in slaap) ze zei anders komt hij over een uur weer want dan heeft hij weer honger en dan loop je de hele dag met die fles.

Daarna ophogen en dan om de 4 uur hoeveel krijgt je zoon nu te drinken en hoeveel uur zit daar tussen?
Komt vanzelf.
Dit heb ik ook gehad en wat bij mij hielp is langer en meer drinken, heb je zelf lekker ook meer rust!, Je zult dan zien dat hij ook langer gaat slapen... Dus wakker houden tijdens het drinken! Ik trok altijd het broekje uit [in de winter], onder de voetjes kietelen of een nat washandje in zijn gezicht!

Succes!
Ik volgde ook het ritme van louise. Ik had dat opgepikt uit de babyfluisteraar. De hoofd gedachte is dat je de hele tijd dezelfde volgorde van 'activiteiten' aanhoudt, zodat het een beetje herkenbaar wordt voor de baby.

Ik gaf trouwens borstvoeding en mevrouw dronk stipt elke 3 uur, dus dat maakt niet veel verschil met flesvoeding. Ze sliep wel stukken beter in de wagen dan in haar bed, dus ik heb kilometers met haar gewandeld, ook goed voor mijn eigen lijn.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik zie net pas dat Louise ook de tips van Tracey Hogg opgevolgd heeft (de schrijfster van de babyfluisteraar).
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Thanks all! Aantal van jullie schrijft dat de baby de fles moet leeg drinken, maar als hij echt niet meer wil wat dan? ik ga die tips van die schrijfster ook eens opzoeken! Meneertje zit nu lekker naast me op de bank in een wippertje een beetje te brabbelen....laatste fles was om 5 uur vannacht dus ik ga het weer proberen en met jullie tips aan de slag!
Geeft hij niet aan wanneer hij honger heeft? Als hij echt niet meer wil dan lukt het niet inderdaad maar als hij na een uur dan weer honger heeft dan heeft hij toch niet genoeg gedronken daarvoor. Ik zou er echt 4 uur tussen laten dan heeft hij echt honger en drinkt de fles wel leeg denk ik, mijn zoon is nu 4 mnd en dit is zijn 'eetschema' (en dat heeft hij al 1,5 maand)

7.00 fles 180 cc- 11.00- 15.00-19.00-22.30 al zijn flessen gaan op, hij slaapt tussendoor soms 2 keer dat is nu een beetje rommelig vanwege schoolgaande zoon maar gelukkig maakt dat voor hem niet uit. Als hij soms eerder honger heeft (half uur eerder ofzo) krijgt hij eerder de fles en dan komt hij meestal daarna wel weer een half uur later ofzo.
quote:Roze wolk schreef op 19 augustus 2010 @ 09:06:

Met flesvoeding is er juist wel snel een ritme 'in te krijgen'. Heb je vaste tijden voor de flesvoeding? Ik denk als je die aanhoud dat hij dan beter zijn flessen leegdrinkt.Loze belofte. Die van mij kreeg ook flesvoeding, maar had totaal geen ritme.
Mijn zoontje had ook nooit een ritme.. Dit omdat hij te kort sliep (hij had reflux) en al weer eerder wilde drinken. Dus soms kreeg hij na 2,5 uur weer een fles en daarna zat er weer 4 uren tussen.

Het zij zo.. maar weet dat het lastig is.

Verder wel dezelfde volgorde aanhouden. Wakker worden, luier verschonen, even spelen, drinken, nog even in de box en dan weer verschonen en slapen.

Wat ik bij mijn zoontje al wel deed is gewoon een avondtijd instellen. Dus hij ging om acht of negen uur de nacht in en ik maakte hem niet wakker voor een avondfles.

Dit omdat hij overdag erg weinig sliep en dus bekaf was.

Pas toen hij 2 keer op een dag sliep kwam er wat meer ritme in maar dat was na 1 jaar oud.

Ik kon die vier uren tussen de fles niet aanhouden weet ik nog wel omdat hij dan al te moe was.

Dus ja soms zat er maar 2,5 a 3 uur tussen.

het hangt er ook vanaf hoe je kindje is als het wakker is. Mijn zoontje was toch wel erg vermoeid.

Maar lees het al dat hij toch wel erg moe is, omdat hij weg valt. Inbakeren al geprobeerd.. eventueel met puckabag ofzoiets.

Dat hielp bij mijn zoontje niet.

Ik stopte hem wel heel strak in en had opgerolde handdoeken in zijn bedje.. maar dat was omdat hij anders ook naar beneden zakte want zijn bedje stond schuin ivm die reflux.

Hij had het vrij ernstig.

Maar medisch is er niets aan de hand verder?? Spruw oid (omdat hij zo snel weer wil drinken). Dat is witte aanslag op de tong die er een paar uur na de voeding nog zit. Als ze net gedronken hebben is het melk.

Sterkte.
Bedankt Roze Wolk voor het schema, ik ga dat eens proberen!
't Is niet voor niks dat er op de CB's tegenwoordig voeden op verzoek wordt aangeraden met flesvoeding, flessen die leegmoeten of op een bepaald tijdstip worden aangeboden vanwege een schema, zijn niet gunstig voor het zelf leren herkennen van honger of vol zijn voor je baby. Dit schijnen belangrijke risicofactoren bij overgewicht op latere leeftijd te zijn. Kleine beetjes drinken per keer is het beste, het maagje is maar heel klein en oprekken is niet zo goed, al snap ik dat je met flesjes daar wat tureluurs van kunt worden.

Ik zou het gewoon de tijd geven, zolang je kind goed groeit en tevreden is, is het volgens mij het beste om hem zelf het ritme aan te laten geven. Dat komt vanzelf.
Ìk ben het met bovenstaande eens. Bovendien zit je dan straks ook weer niet met een avondfles afwennen.. als ze daarvoor niet uit zichzelf komen.

Je kan al wel een vaste avond bedtijd hanteren.. alleen maar handig. hier was het altijd badje, flesje en dan slapen. later natuurlijk groentehap s middags.

En s ochtends een vaste tijd. Dan heb je twee vaste punten op een dag.
Moet zeggen dat het bij mij ook heel anders was.. omdat hij reflux had en juist de fles wegkolkte (als het lukte). Hij dronk met 3 maanden 6 x 120 of 150 cc.

Zat ook altijd boven de liter. wat ook zoiets was.. dat zou niet mogen...

maar ja hij dronk toch echt zoveel...

dus tsja
Leg je hem wel gewoon in zijn bedje of ligt hij beneden? Misschien scheelt het als je niet ieder piepje van hem hoort. Valt hij voor 2e keer toch in slaap. Als hij steeds kleine beetjes eten krijgt, wordt hij steeds wakker omdat hij trek heeft. Zo bouwt hij zijn slaapjes ook niet op. Hij houdt zijn eigen probleempje in stand. In heb met mijn kleintje in het begin ook zo iets gehad: luie drinker, snel in slaap vallen en snel weer komen. Toen heb ik hem vaak wel bij me genomen maar niet gevoed. Gewoon even wachten tot hij wat meer honger had. Ik had wel het geluk dat hij op mijn borst in slaap viel, zodat hij wel even lekker bijtukte en wat meer energie had voor de volgende fles. Nu leg ik hem standaard boven en probeer niet elke keer dat hij een huiltje heeft naar boven te lopen. Gewoon even lekker op het Viva forum gaan zitten Er komt steeds meer rust in en eindelijk ook iets dat op een ritme gaat lijken. Dat is vooral voor deze mama erg prettig.
Slapen is goud

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven