Roken in de buurt van kinderen

17-08-2019 00:50 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Wil jullie graag een situatie uitleggen en moesten jullie even je mening kunnen geven zou dat zeer fijn zijn want misschien ben ik dit in mn hoofd erger aant maken dan het is..

Ik woon in het buitenland, heb een jong zoontje en momenteel zwanger van nummertje 2. We waren onlangs op bezoek bij mijn moeder die zeer veel rookt. Tijdens dit bezoek rookte ze geregeld in mijn nabijheid (bv samen aan tafel zitten en dan een sigaret opsteken wanneer ze langs me zit) en wanneer ik dan mij verplaatste “stelde ik me aan want op openbare plekken zijn er toch ook veel mensen die roken in je buurt”. Nu, daar kon ik nog mee leven maar toen ze een halve namiddag/avond op mn zoontje zou passen stelde ik haar de vraag wat ze zou doen ivm roken en ze reageerde met “ik ga niet 6u niet roken he, zal wel naar buiten gaan ofzo.” Ze werd hier heel gemeen over en zei dat ik daar maar eerder aan had moeten denken en dat ik haar persoonlijke keuzes moet respecteren. We zijn uiteindelijk zelf maar thuis gebleven.

Wat is jullie mening hierover? Iemand al iets gelijkaardigs meegemaakt?
Where you invest your love, you invest your life!
Josephina88 schreef:
17-08-2019 00:57
En een kind van 15maand alleen laten zodat zij kan roken?
Ze zal toch ook wel 'ns naar de wc gaan of iets van zolder gaan pakken o.i.d.

Als je je zorgen maakte over die rook had je daar voordat kind 1 onderweg was al mee bezig geweest en rookvrije oppas gezocht.
m-april schreef:
17-08-2019 00:55
Als ze buiten gaat roken terwijl ze op je zoontje past is dat toch een prima oplossing? En ze heeft gewoon gelijk dat jij haar persoonlijke keuzes moet respecteren.

Nee, want derdehands rook is ook gevaarlijk voor kinderen. Google er maar eens op.
retrostar schreef:
17-08-2019 07:37
Uitlaatgassen in het verkeer zijn minstens even slecht. En niemand doet daarvoor zijn auto weg.

:facepalm:
Roken is zeer schadelijk voor de gezondheid van kleine kinderen. Van iedereen natuurlijk, maar zeker van kleine kinderen.
Ik ga dus ook niet met mijn kinderen (vrijwillig) in een huis zitten waar mensen roken. En ik wil ook absoluut niet dat mensen roken als ze op mijn kinderen oppassen. Ook niet buiten, gewoon helemaal niet!
Waarom? Omdat men nu ook de gevaren kent van derdehands rook, dat is ook gevaarlijk voor kinderen.
Je hebt niet alleen tweedehandsrook, ook derdehandsrook, google het maar.

Ik vind de gezondheid van mijn kind belangrijk, als iemand anders dat niet zou vinden dan mag die persoon niet oppassen. Klaar.
Roken is gewoon een absolute no-no, zeker in de omgang met kinderen!
Derdehands rook is net zo schadelijk!

Wat is derdehands rook?
Met derdehands rook bedoelen we de stoffen die tijdens het roken neerdalen in de omgeving en achterblijven nadat een roker klaar is met roken. Deze stoffen kunnen op een later moment weer in de lucht terecht komen, waarna men deze weer inademt.
Iemand kan de stoffen ook via de mond of huid binnenkrijgen door met derdehands rook vervuilde objecten te eten of aan te raken.
Derdehands rook is wat je ruikt als je merkt dat iemand gerookt heeft. In kamers waar veel gerookt wordt, zorgt de derdehands rook ervoor dat de muren en meubels een geelbruine kleur krijgen.
Het zit vol giftige stoffen.

Bron: rokeninfo.nl

Hier nog meer informatie over derdehands rook. Het wordt tijd dat daar meer aandacht aan wordt besteed, ook door de politiek.

https://rookvrijegeneratie.nl/nieuws/ki ... ezondheid/

Ook derdehands rook kan dodelijk zijn

https://www.knack.be/nieuws/gezondheid/ ... 1566023115
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 17-08-2019 08:26
8.37% gewijzigd
Ik zou mijn kind daar niet achter laten. Ook al wordt er op dat moment niet gerookt, het huis ruikt naar rook, de handen die je baby oppakken ruiken naar rook en je hele kind ruikt vervolgens naar rook.
NYC schreef:
17-08-2019 08:25
Ik zou mijn kind daar niet achter laten. Ook al wordt er op dat moment niet gerookt, het huis ruikt naar rook, de handen die je baby oppakken ruiken naar rook en je hele kind ruikt vervolgens naar rook.

En de dingen die je kindjes in het mondje stopt bevatten giftige stoffen.
Alle reacties Link kopieren
Interessant topic! :)

Persoonlijk vind ik het allemaal wat overdreven, ik rook zelf niet (ook nooit gedaan) en bij ons thuis mag er ook binnen niet gerookt worden.

Toen ik klein was ben ik heel veel bij mijn oma geweest en daar werd altijd gerookt er is zelfs geen foto van mijn oma en mij samen te vinden waar mijn oma ook geen sigaret in haar hand heeft.
Nu woon ik zelf in het buitenland maar was ik laatst in Nederland op bezoek met mijn zoontje en toen gingen mijn oma en opa zonder dat ik het vroeg buiten staan roken.
Persoonlijk vond ik dit erg overdreven en ook minder gezellig, ik geloof niet dat ik zelf schade heb opgelopen aan mee roken en durf mijn zoontje af en toe echt wel bloot te stellen aan de rook van een sigaret.

Misschien anders wanneer er een vaste oppas dag zou zijn elke week maar heel af en toe... daar ga ik mij echt niet druk om maken.

(Roken met kinderen in de auto is in Australië verboden maar ik ga zelf ook niet graag in een auto waarin gerookt word, dat vind ik dan wel weer echt vies)
Sunny-in-Perth schreef:
17-08-2019 08:39
ik geloof niet dat ik zelf schade heb opgelopen aan mee roken

Dat weet je niet. Maar reken maar van wel. Hoeft niet te betekenen dat je dan meteen longkanker krijgt. Maar je DNA is wel aangetast hoor. Ook al merk je de gevolgen niet meteen. En niet iedereen draagt er evenveel gevolgen aan, maar het wegwuiven is nooit goed.

https://www.kiddo.net/derdehands-rook-d ... en/1028153
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
17-08-2019 08:44
Dat weet je niet. Maar reken maar van wel. Hoeft niet te betekenen dat je dan meteen longkanker krijgt. Maar je DNA is wel aangetast hoor. Ook al merk je de gevolgen niet meteen. En niet iedereen draagt er evenveel gevolgen aan, maar het wegwuiven is nooit goed.

https://www.kiddo.net/derdehands-rook-d ... en/1028153
De kans dat ik overlijd/ernstig verongeluk in het verkeer is groter dan dat ik ziek zal worden van de schade van af en toe mee roken...

We kunnen onze kinderen en ons zelf niet voor alles beschermen...

Mijn opa en oma roken behoorlijk veel sinds hun tienerjaren en zijn nu beide bijna 90... En met hun gezondheid daar teken ik wel voor.

(Ik wil absoluut roken en mee roken niet goed praten maar er is zoveel gevaar in alles)
Alle reacties Link kopieren
Wat een overdreven gedoe allemaal.

Het inzicht komt met de jaren en dus wordt er tegenwoordig door vrijwel iedereen met kinderen buiten (of bij heel slecht weer onder de afzuigkap) gerookt. En ook mensen zonder kinderen doen dat vrijwel altijd zodra er kinderen in de buurt komen. Een prima ontwikkeling, als je het mij vraagt.

Maar laten we niet vergeten dat er bijna geen 40+er te vinden is die niet de verhalen kan vertellen over hoe anders dat “vroeger” was, toen bijna iedereen hele dagen de kamer en auto blauw rookte, je juist bij opa op schoot ging zitten als hij pijp rookte want dat rook zo lekker, en er op feestjes zelfs sigaretten naast de nootjes op tafel stonden. En er lopen toch flink wat kerngezonde 40+ers rond op deze aarde.

Roken is slecht en dus stel je kinderen daar zo min mogelijk aan bloot. Maar ze vallen echt niet bij bosjes dood neer als oma na 15 maanden eens een keer een sigaretje in de buurt opsteekt, of wanneer ze een paar uur in een woning verblijven waarin gerookt is.
Maar mensen denken nog altijd dat buiten roken (of zelfs roken onder een afzuigkap) beter is als er kinderen zijn. Of dat het dan wel goed is en niet schadelijk is voor kinderen. Dat klopt gewoon niet!
Alle reacties Link kopieren
m-april schreef:
17-08-2019 00:55
Als ze buiten gaat roken terwijl ze op je zoontje past is dat toch een prima oplossing? En ze heeft gewoon gelijk dat jij haar persoonlijke keuzes moet respecteren.
Precies.
Gevaren van meeroken worden ook zwaar overdreven.
Ik heb als kind 13 jaar bij twee in huis rokende ouders gewoond. Niks aan overgehouden.
Ze rookten ook allebei in de auto op vakantie naar Frankrijk.
Vooruitstrevend inzicht noemt men dat ook wel eens. Meeroken is veel en veel schadelijker dan men dacht.
Het "Ik heb er niks aan overgehouden dus..." argument is gewoon dwaas.

Ik heb het ook overleefd om jarenlang in de auto te zitten op de achterbank zonder autostoeltje of gordel om. We hadden niet eens gordels achterin.
Dus zo'n autostoeltje voor je kind of een maxicosi is zo overdreven, ik zet mijn kinderen gewoon los op de achterbank, want ja, ik heb er ook niks aan overgehouden. Kijk, ik ben er prima groot mee geworden. :@@:
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
17-08-2019 09:14
Voortschrijdend uitstrevend inzicht noemt men dat ook wel eens. Meeroken is veel en veel schadelijker dan men dacht.
Het "Ik heb er niks aan overgehouden dus..." argument is gewoon dwaas.

Ik heb het ook overleefd om jarenlang in de auto te zitten op de achterbank zonder autostoeltje of gordel om. We hadden niet eens gordels achterin.
Dus zo'n autostoeltje voor je kind of een maxicosi is zo overdreven, ik zet mijn kinderen gewoon los op de achterbank, want ja, ik heb er ook niks aan overgehouden. Kijk, ik ben er prima groot mee geworden. :@@:
Precies. Zo zijn er nog wel 100 non-argumenten te bedenken.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
17-08-2019 09:14
Vooruitstrevend inzicht noemt men dat ook wel eens. Meeroken is veel en veel schadelijker dan men dacht.
Het "Ik heb er niks aan overgehouden dus..." argument is gewoon dwaas.

Ik heb het ook overleefd om jarenlang in de auto te zitten op de achterbank zonder autostoeltje of gordel om. We hadden niet eens gordels achterin.
Dus zo'n autostoeltje voor je kind of een maxicosi is zo overdreven, ik zet mijn kinderen gewoon los op de achterbank, want ja, ik heb er ook niks aan overgehouden. Kijk, ik ben er prima groot mee geworden. :@@:
Juist. Bovendien wéét je helemaal niet wat je eraan over hebt gehouden want je hebt geen kloon van jezelf die in andere omstandigheden is opgegroeid en ik neem ook aan dat je jezelf niet ieder jaar compleet onder allemaal scans laat doorlichten. Zwangere mensen die om het hardst roepen 'ik rook en mijn kind is hartstikke gezond' vind ik echt ongelofelijk dom.


Roken is slecht. Tweedehands, derdehands rook is slecht. Autogassen zijn óók slecht. En nee, je kunt (en moet volgens mij niet willen) dat niet allemaal bij je kinderen weghouden. Ik ga ook heus op terrassen zitten met kind en als er een familielied/vriendin rookt hoeft diegene echt niet krampachtig uit de buurt van mijn kind te blijven. Maar als opa en oma in hun huis zouden roken zou dat voor mij wel betekenen dat kind er niet elke week een dag doorbrengt. Ikzelf namelijk ook niet want ik vind het ook hartstikke smerig.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
17-08-2019 09:05
Maar mensen denken nog altijd dat buiten roken (of zelfs roken onder een afzuigkap) beter is als er kinderen zijn. Of dat het dan wel goed is en niet schadelijk is voor kinderen. Dat klopt gewoon niet!
Er gaat echt helemaal niemand dood van een knuffel van iemand die vlak daarvoor buiten even een sigaretje heeft gerookt. 3e hands rook gaat over aangekoekte en opgedroogde nicotineaanslag die uiteindelijk in stofdeeltjes gaat dwarrelen. Die aanslag ontstaat door veelvuldig binnen roken, waarmee de rook tegen de muren slaat.

Dat is echt niet te vergelijken met een persoon die buiten of onder de afzuigkap rookt. Mensen dragen kleding die regelmatig gewassen wordt, wassen zichzelf regelmatig, en dus krijgt die nicotineaanslag helemaal geen kans om te verdrogen en daarna te gaan dwarrelen.
Malagueña schreef:
17-08-2019 09:20
Precies. Zo zijn er nog wel 100 non-argumenten te bedenken.
Voortschrijdend inzicht inderdaad. Dank je wel, ik kwam niet op het juiste woord.

Mijn kinderen hoeven ook heus niet met een mondkapje op te lopen en elke roker op afstand te houden alsof hij besmettelijk is.
Maar in een huis vol rook te gaan zitten terwijl dat niet hoeft of door iemand te laten oppassen die rookt en de gevaren niet ziet vind ik onverstandig en dat doe ik dus ook niet.
Oma mag dus in ons huis oppassen en haar pakje sigaretten thuis laten, als ze thuis komt kan ze dan een sigaret opsteken als ze dat wil.
Nummer*Zoveel schreef:
17-08-2019 09:28
Er gaat echt helemaal niemand dood van een knuffel van iemand die vlak daarvoor buiten even een sigaretje heeft gerookt. 3e hands rook gaat over aangekoekte en opgedroogde nicotineaanslag die uiteindelijk in stofdeeltjes gaat dwarrelen. Die aanslag ontstaat door veelvuldig binnen roken, waarmee de rook tegen de muren slaat.

Dat is echt niet te vergelijken met een persoon die buiten of onder de afzuigkap rookt. Mensen dragen kleding die regelmatig gewassen wordt, wassen zichzelf regelmatig, en dus krijgt die nicotineaanslag helemaal geen kans om te verdrogen en daarna te gaan dwarrelen.

Oma rookt op dat moment buiten, maar het kind zit wel binnen met de derdehands rook. en wast oma wel goed haar handen na gerookt te hebben?
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
17-08-2019 09:05
Precies.
Gevaren van meeroken worden ook zwaar overdreven.
Ik heb als kind 13 jaar bij twee in huis rokende ouders gewoond. Niks aan overgehouden.
Ze rookten ook allebei in de auto op vakantie naar Frankrijk.
Tja en ik ben opgegroeid met een kettingrookster als moeder die zelfs in bed, bad en auto rookte. Ik heb astma gekregen, een dubbele longembolie en zeer ernstige acute bronchitis dus tja ik ben voorzichtig met roken.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je moeder een prima oplossing heeft bedacht door buiten te gaan roken, meer kan je van haar ook niet verwachten.
Toen mijn oudste werd geboren gingen mijn opa en oma ook ineens buiten roken. Verstokte rokers maar een achterkleinkind was wel heel bijzonder en voortschrijdend inzicht. Natuurlijk werd er op andere momenten wel binnen gerookt maar zo hoefde hij niet direct in de rook te zitten en dat buiten roken deden ze al twee uur voor we kwamen, de schatten.
Eigenlijk zorgde de komst van mijn zoon sowieso voor die kentering in de hele familie. Mijn moeder rookte sindsdien zelfs helemaal niet meer binnen. Maar dat was de keuze van de rokers. Je mag vragen niet in de buurt van je kind te roken maar het blijft het huis van je moeder dus haar regels.
Ik hou overigens absoluut niet van roken en baal ook gigantisch dat mijn vriend nog steeds rookt.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
in mijn huis wordt niet gerookt, en ik neem mijn kind niet mee naar mensen die wel (terwijl mijn kind daar is) binnen roken. Maar ik moet toch echt zeggen dat ik me niet heel druk maak als iemand buiten een sigaret rookt en daarna weer naar binnen komt waar mijn kind is.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
17-08-2019 09:05
Maar mensen denken nog altijd dat buiten roken (of zelfs roken onder een afzuigkap) beter is als er kinderen zijn. Of dat het dan wel goed is en niet schadelijk is voor kinderen. Dat klopt gewoon niet!
Het is altijd beter om buiten te roken, maakt het niet goed maar wel beter
Alle reacties Link kopieren
Roken bij kinderen is gewoon erg slecht. De roker moet zich maar beheersen. Toen ik nog rookte haalde ik het niet in mijn hoofd om kinderen bloot te stellen aan mijn rook. Zelfs op een terras rookte ik niet in de buurt van kinderen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
miedo schreef:
17-08-2019 09:05
Precies.
Gevaren van meeroken worden ook zwaar overdreven.
Ik heb als kind 13 jaar bij twee in huis rokende ouders gewoond. Niks aan overgehouden.
Ze rookten ook allebei in de auto op vakantie naar Frankrijk.
Dan heb jij geluk gehad. Dat jij er niks aan overgehouden hebt betekent niet dat het niet schadelijk is geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven