Ruggenprik tijdens bevalling

22-04-2010 16:40 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn verloskundige wees mij op de mogelijkheid om met bijv. een ruggenprik te bevallen. Ook wees ze mij op nog wat andere pijnstillende middeltjes.

Mijn vraag is eigenlijk; wie heeft er ervaring met een ruggenprik tijdens de bevalling? Wat ik mij eigenlijk het meeste afvraag is wanneer ze 'm uitzetten (bij volledige ontsluiting) krijg je dan meteen 'de volle lading' qua pijn of gaat dat geleidelijk?

Ik heb nog helemaal niet besloten of ik pijnstilling wil en zo ja, wat, maar ik ben gewoon benieuwd.
Ik zou toch proberen om te kijken of het zonder kan. Ben twee keer bevallen zonder en vond het prima te doen. Ik vind bevallingspijn ook niet zo erg en wel interessant. Vraag of de mogelijkheid er is en houd dat in je achterhoofd. Wie weet heb je het daarom helemaal niet nodig.
1e bevalling geen ruggeprik, wel pethidine. Vond ik 10 x niks, werd duf als een konijn en mocht sowieso 10 min later al persen.

Bij de bevalling van mijn tweeling, waarbij ik met gel ben worden ingeleid en een infuus met opwekkers heb gekreging, heb ik gevraagd voor een ruggeprik.

Iets wat ik van te voren niet had gedacht te doen, want jak, een spuit in je rug... Maar bij amper 5 cm al aan de stoelpoten knagen en mijn man in z'n schouder bijten terwijl je merkt dat de weeen overgaan in persweeen....nou nee.

Wat was ik blij dat ik hem kreeg, wel een paar keer mis geprikt, maar dat boeide niet. Want wat fijn als die ellendige pijn eindelijk weg is.

Ik denk dat het nog een uurtje duurde waarna ze alles begonnen klaar te zetten. Op dat moment voelde ik ook een lichte persdrang. Dat was dus terwijl de pomp nog aanstond, toen werd hij uitgezet en mocht ik meepersen bij druk.

Nummer 1 was er binnen 5 min, nummer 2 was er na een beetje pauze en 3 min persen. Dus binnen 15 min was ik klaar

Catheter inbrengen en uithalen heb ik niet gevoeld, ik heb geen koorts gehad, kleintjes deden het ook perfect. Alleen een beurse rug van het prikken.

Kan het je dus gewoon helemaal aanraden.

Wens je een fijne en pijnloze bevalling
Ja, dat vind ik echt.
quote:Franje schreef op 26 juni 2010 @ 22:20:

Ik zou toch proberen om te kijken of het zonder kan. Ben twee keer bevallen zonder en vond het prima te doen. Ik vind bevallingspijn ook niet zo erg en wel interessant. Vraag of de mogelijkheid er is en houd dat in je achterhoofd. Wie weet heb je het daarom helemaal niet nodig.

Ik had de pethidine prik bij de eerste achteraf ook niet nodig, was nl al bijna zover om te persen. Maar dit keer had ik hem echt nodig.

Je kunt bevallingen niet met elkaar vergelijken, ook niet de pijn.
Ja, dat vind ik echt.
Franje; de mogelijkheid is er sowieso. In het ziekenhuis waar ik (denk ik) ga bevallen is er 24 uur per dag iemand aanwezig/oproepbaar die ruggenprik zet. Ik heb 'denk ik' tussen haakjes gezet, omdat ik denk dat wanneer het heel snel en soepel gaat, dat ik misschien wel thuis wil blijven.

Mamasaar; dat klinkt goed. En een kwartier persen voor een tweeling...EEN KWARTIER! Respect hoor
Dankjewel!
Ja, dat vind ik echt.
Hi Jackie,

Wat is dat toch met nederland dat een ruggenprik zo'n toestand is? Het gaat om pijnbestrijding en het is een hulpmiddel om je beter door de bevalling heen te loodsen. Bij het vullen van een kies krijg je al verdoving. Niet klagen maar dragen mentaliteit.

prima hoor als je geen ruggenpril wilt maar ook prima als je dr wel voor kiest. Iedere bevalling is anders.

Waar ik woon is een ruggenprik een van de opties tijdens een bevalling, net zoals de andere vormen van pijnbestrijding.

Ben twee keer bevallen en twee keer met ruggenprik, hoewel ik me van tevoren had voorgenomen om daar niet om te vragen omdat ik alles mee wilde maken.

Bij bevalling 1 vw complicaties waardoor ik halverwege uitgeput was en erg bang was dat ik geen energie meer zou hebben voor het perswerk. Ik lag al in de OK voor een keizersnee en weet zeker dat dat gebeurd was als ik geen ruggenprik had gehad. Dank zij de prik hield ik het vol.

Bij bevalling twee vw pijn die ik niet meer trok versus ontsluiting die niet op gang kwam. Minder heftig dus maar door een prik kon ik uitrusten en was ik niet meer bang voor een volgende wee. (ik raakte een beetje vd wereld). Omdat het nu allemaal zo ontspannen ging heb ik naar mijn kindje gekeken terwijl het werd geboren, prachtig.

Beide keren ging de prik pas uit na de geboorte. geen bijverschijnselen trouwens. Catheter tijdens de bevalling vond ik wel vervelend evenals het niet kunnen bewegen/ rond kunnen lopen om zodoende de weeen op te vangen, maar dat mocht ik vw de complicaties toch al niet.

En tijdens de bevalling kon me dat ook geen zier schelen, merkte niets van al dat.

De vroedvrouw en ik werkten samen tijdens de persweeen, die op monitor te zien waren en die zij kon voelen.

Ik heb dus positieve ervaringen met de prik

Zie het gewoon als een optie, afhankelijk van hoe de bevaling gaat.
Ik kan het persen ook niet echt als pijnlijk herinneren. Vond de ontsluitingsweeen vele malen erger. Persen was juist "fijn" eindelijk het einde in zicht! Duurde ook niet lang. Een kwartiertje later was mijn prachtige dochter er! Dat viel mij reuze mee voor een eerste kindje!
Bij de eerste moest ik een ruggenprik terwijl ik dat helemaal niet wilde. Maar ik was op den duur te uitgeput om de ontsluitingsweeën nog goed op te kunnen vangen, dus kreeg ik verplicht een ruggeprik omdat ik nog niet mocht persen.

Het zetten ging goed, en het gaf wel verlichting. Wel vond ik het vervelend dat je bij een ruggeprik al die tijd vast zit aan dat slangetje in je rug. En de verplichte, bijbehorende catheter heb ik als zeer vervelend ervaren. Van de persfase heb ik helemaal niets gevoeld omdat de ruggeprik nog totaal niet uitgewerkt was.

Ik heb nog maanden na de bevalling pijn gehad aan de plek waar de ruggeprik had gezeten, en ook pijn gehad van waar de catheter had gezeten.

Bij mijn tweede bevalling was pijnbestrijding gelukkig niet nodig. De ontsluitingsweeën waren wel pijnlijk, maar het kwam niet in me op om die pijn te willen onderdrukken ofzo. En tijdens het persen heb ik eigenlijk totaal geen pijn ervaren.

Al met al zul je wel begrijpen dat ik niet begrijp dat er vrouwen zijn die vrijwillig om een ruggeprik vragen.
Poe Jackie, nog 2 dagen tot de uitgerekende datum hè? Of ben je al begonnen? (Suffe vraag, alsof je daar dan antwoord op kunt geven)

Zo niet (ook zo ja trouwens) dan wil ik je alvast een goede bevalling toewensen. Als alles eenmaal begint staat je hoofd niet meer naar paniek, dan ga je zoals de natuur het heeft bedacht, al dan niet met het wat meedenken van de wetenschap dmv een ruggenprik!

Ik wilde je nog even veel succes wensen, vandaar: Succes!
goed nieuws; ik had geen catheter en nog veel beter (wist niet dat dat kon)... de ruggenprik hoefde helemaal niet te worden uitgezet voor het persen!!

Ik werd ingeleid, kreeg weeenstorm (hel) maar binnen 2 uur na de start was ik door een goed gezette ruggenprik van alle ellende verlost. Daarna een aantal uur liggen uitrusten terwijl de ontsluiting lekker snel ging, Toen zeiden ze dat hij goed lag en dat ik mocht proberen te persen zonder dat ik iets voelde. De verloskundige was heel bemoedigend: ik deed het uitstekend dus de ruggenprik bleef aan.

Dus hoe ging het persen? Ik zag op een monitor dat er een wee opkwam die ik totaal niet voelde, en dan mocht ik zo hard mogelijk persen; twee of drie keer een hap lucht tussendoor en dan zag je de wee afnemen en had ik weer even de tijd om een praatje te maken met het personeel. Op het laatst nog wel de boel ondergekotst, anders was het allemaal nog sneller gegaan; was klaar in c.a. 40 min. Had paar hechtingen (twee uitwendig en twee inwendig) maar ook dat werd gehecht onder invloed ban de prik. Ideaal!
2reebruineogen; wat lief, dank je wel! En bedankt voor je uitgebreide reactie. Misschien omdat het in NL eigenlijk nog zo'n issue is, ga ik twijfelen of ik wel om zo'n prik moet vragen. Ben nog niet begonnen (nog 2 dagen inderdaad)...die spanning van wanneer het nou gaat gebeuren he?

Iemandanders; de boel ondergekotst? Hoe kwam dat?
Mijn arts heeft de ruggeprik niet uitgezet. Ik kreeg 'm omdat ik na een nacht weeen op 2 cm ontsluiting zat, terwijl de vliezen al gebroken waren. Ik kreeg weeenstimulatie en een ruggeprik met pompje. Ik kon 'm dus zelf doseren, vanzelfsprekend is 'ie beveiligd voor over doseren. Bij volledige ontsluiting mocht ik (helaas) niet meer op het knopje drukken, maar kennelijk had ik nog zoveel in mijn lijf dat ik niets voelde, behalve een drukkend gevoel. Bij mij bleef het tot op het eind de vraag of ik toch geen keizersnede zou krijgen, dus die ruggeprik is er in gebleven. Bij een eventuele keizersnede was ik dan toch verdoofd geweest.

Nu ben ik zwanger van de 2e en ik zie het wel. Vorige keer was ik ontzettend blij met die prik, maar als het deze keer sneller gaat, denk ik er misschien heel anders over. Hier in het ziekenhuis wordt er niet moeilijk over gedaan en is er ook altijd iemand beschikbaar, dus ik ga met vertrouwen de bevalling tegemoet.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
oh; dat kotsen komt wel vaker voor. Ik had 'smiddags lekker geluncht met een maaltijdsalade. Maar net als bij flinke sportprestaties, stopt je lijf bij het bevallen met de vertering als je energie elders nodig is. Dus een uur of 7 later zat mijn maag bij het persen letterlijk in de knel met die in houd. Kreeg tijdens het persen steeds last van boeren, dat werden na een tijdje oprispingen en tenslotte gooide ik alles er uit. Je zet ook een enorme kracht op dat hele gebied bij het persen.
Hallo jackie,

Ben 2 weken geleden met ruggeprik bevallen van een prachtige dochter. Wat een verschil met de eerste, echt een aanrader! Het was mijn eigen verzoek. Toen ie eenmaal zat (wat heel snel ging!) werd de pijn geleidelijk minder, je benen voelen gewoon een beetje alsof ze slapen (tintelen) en als je je been aanraakt, voelt het net het been van een ander. Je voelt de weeen nog wel, maar ze zijn prima op te vangen. Heb zelfs nog een beetje geslapen tussendoor. En na 2,5 uur had ik al VO, zonder er erg in te hebben! Langzaamaan voelde ik ook steeds meer druk van onderen, helaas zette dit niet echt door en heb toen nog wat weeenopwekkers gehad om de persweeen goed op gang te brengen. De ruggeprik werd toen uitgezet, dit hoeft op zich niet, maar deden ze dus omdat ik niet echt persdrang kreeg. Geleidelijk worden de weeen dan weer wat feller, maar dat was maar voor een half uur, want toen was ze er al! Echt super, vooral omdat je dan nog alle energie en kracht voor het persen hebt. Als je mazzel hebt werkt de prik ook nog tijdens het persen, want als ze het pompje uitzetten, duurt het wel een aantal uur voordat ie is uitgewerkt. Het enige nadeel is dat je wel een catheter krijgt, maar dat voel je toch bijna niet door die verdoving. En gaat er meteen uit als de kleine er eenmaal is. Wat fijn dat jouw VK er zelf over begint, ik moest er echt om zeuren, maar ben zo blij dat ik het gedaan heb! Heb het wel van te voren geregeld, dus een consult gehad bij het desbetreffende ziekenhuis, zodat die er ook vanaf wisten. Veel succes met je keuze!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven