Ruim 3,5 niet zindelijk

31-03-2020 10:41 121 berichten
—— Update 6 juni: peuter poept nu op het toilet. Maar lees vooral door als je tips zoekt want er zaten echt een paar goede bij :daisy: ——


Ik hoop met dit topic tips en wat nieuwe inzichten te krijgen. Als je kind met 2 jaar oud plots zindelijk was en je er geen moeite voor hebt hoeven doen dan is dat heel fijn maar dit is niet de plek om dat te delen. Ik zoek advies van mensen die er wel moeite voor hebben moeten doen vanaf 3 jaar oud en waar het niet uit de lucht kwam vallen. Ik denk dat veel trucjes wel werken bij een 2 jarige en niet meer bij een 3 jarige.

Onze peuter is een doodnormaal ventje, niet pittig, geen rugzakje, niet mega slim of heel gevoelig. Hij is vrolijk, leergierig en gezellig in de omgang. Hij is nu ruim 3,5 en zou rond de zomervakantie normaalgesproken naar school kunnen met 4 jaar. Als de scholen dan weer open zijn. Maar hij mag sowieso niet naar school in een luier. Hij wil wel graag naar school en heeft al helemaal uitgezocht hoe school werkt en wat hij dan kan gaan doen.

Sinds hij 2 jaar oud is plast hij op het toilet. Zonder moeite klom hij er zelf op en deed zijn plas. Als hij een onderbroek aan heeft plast hij 95% van de tijd op het toilet, 5% zit hij te spelen of heeft hij zo te slappe lach dat hij in zijn broek plast. Ook snachts is hij droog sinds een paar weken. Als hij overdag een luier draagt doet hij het uit gemak daar in.

Maar poepen doet ie niet op het toilet. Pertinent niet. Hij wil ook niet speciaal daarvoor een luier. Als hij geen luier aan heeft poept hij in zijn onderbroek. Ik dacht dat hij daar misschien mee op zou houden als we echt geen luierbroek meer aan zouden doen maar helaas. Het werd mij echt te veel en hij kreeg weer een luierbroek aan :-( Hij heeft normale poep en zit niet verstopt.

Het consultatiebureau dacht dat hij bang was voor het toilet en dat we hem een luier aan moesten doen voor het poepen. En dan daarnaast weer een onderbroek. Maar hij poept niet op commando in de luier en geeft het ook niet aan. Als hij dan in de luier heeft gepoept kan hij 3 uur later in zijn onderbroek poepen. En of hij bang is? Ik denk het niet. Hij weet hoe een toilet werkt, kent 1001 filmpjes over poepen en ziet ons elke dag poepen.

Ik kan de hele dag op hem letten en hem aanmoedigen om op het toilet te poepen. En als ik dan 2 seconden niet oplet omdat ik iets uit de kelderkast pak of een recept lees dan heeft hij gepoept in zijn luier. Mijn man is sowieso geen ster hierin. Hij snapt nog minder hoe het aanmoedigen en zindelijk worden werkt. Hij probeert het wel. Mijn man heeft weer andere kwaliteiten.

En ik voel mij nu een ontzettende muts dat ik dit niet voor elkaar krijg :-( Ik probeer leuk en vrolijk te blijven want eerlijk zeggen wat ik van al die poep vind zal vast niet meewerken. Maar ik vind het wel moeilijker worden om happy die luiers te verschonen. Hij eet als een volwassene en zijn poep is ook zo volwassen. Ik zeg wel dat ik blij ben dat hij iig zegt dat hij gepoept heeft. Tot een half jaar terug zei hij ook niks en zat er gewoon in te spelen.

Dingen die we al geprobeerd hebben:

- Scheten laten op het toilet
- Boekjes en filmpjes op het toilet
- Potje, maar dat vind hij niks
- in blote kont lopen
- in onderbroek en blijven verschonen
- bij anderen afkijken. Zelfs zijn neefjes hebben zich hier voor opgeofferd
- laten rusten, maanden lang
- zelf onderbroeken laten kiezen in de winkel
- zelf toilet dingen uit laten zoeken
- toilet leuk maken
- stickerkaart, cadeaus. Maar dat vind ie wel leuk, maar ook weer niet zo boeiend.

Ik vergeet ook vast dingen.

Wie denkt er mee?
anoniem_394789 wijzigde dit bericht op 06-06-2020 18:58
2.11% gewijzigd
Poke-girl schreef:
31-03-2020 13:39
Weet je zeker dat hij niet met een luier naar school mag? Bij mijn jongste in de klas een kind van 4.5 en ik zag haar steeds met een zakje natte kleren uit school komen. De laaste dagen dat school nog open was zag ik een luier boven haar spijkerbroek uitkomen.
Scholen houden dit aan als stelregel, ws om te voorkomen dat de leerkracht 10 kinderen moet gaan verschonen. Voor sommige kinderen (1 of 2 per klas) is het niet haalbaar. Die mogen echt gewoon naar school komen hoor. Was bij mijn zoon ook. Zodra het kind ziet dat hij de uitzondering is is het snel klaar met de luier.
Poke-girl schreef:
31-03-2020 13:39
Weet je zeker dat hij niet met een luier naar school mag? Bij mijn jongste in de klas een kind van 4.5 en ik zag haar steeds met een zakje natte kleren uit school komen. De laaste dagen dat school nog open was zag ik een luier boven haar spijkerbroek uitkomen.

Ja daar was de directrice bij de intake heel duidelijk in. Met extra kleren naar school en zelf omkleden na een plas ongeluk mag wel maar luier en poep niet.
BeaTea schreef:
31-03-2020 13:46
Ja daar was de directrice bij de intake heel duidelijk in. Met extra kleren naar school en zelf omkleden na een plas ongeluk mag wel maar luier en poep niet.
Sorry, mijn vorige post is onjuist. Het klopt idd, mijn zoon had plasongelukjes, geen poep.
Alle reacties Link kopieren
Poke-girl schreef:
31-03-2020 13:39
Weet je zeker dat hij niet met een luier naar school mag? Bij mijn jongste in de klas een kind van 4.5 en ik zag haar steeds met een zakje natte kleren uit school komen. De laaste dagen dat school nog open was zag ik een luier boven haar spijkerbroek uitkomen.
misschien was er een probleem met het kind
ik ken geen scholen waar de zindelijkheidsregel niet geldt
BeaTea schreef:
31-03-2020 13:43
Oh zo :-D Hebben we ook al geprobeerd maar zonder enige verandering. Het voelt ook niet als machtsstrijd maar als iets wat helemaal niet op zijn keuzemenu staat.
Het kan inderdaad zijn dat het niet voelt als machtsstrijd. Machtsstrijd is niet altijd letterlijk ‘strijd’. Het gaat bij kinderen vaak heel subtiel. Heb je hem weleens serieus en puur belangstellend gevraagd waarom hij in zijn broek poept ? Als hij zegt : dat weet ik niet en vervolgens snel weg rent of over iets anders begint kan het zijn dat hij zijn poepzaken voor zichzelf wil houden en vast wil blijven houden aan zijn manier van poepen. (Macht) Het kan ook zijn dat hij zich schaamt, dan is er iets anders aan de hand want dat duidt op onvermogen, maar dat haal ik niet uit jou verhaal.

Ps : je schrijft dat jullie hem soms mee laten beslissen en dat hij dus wel macht heeft, dat klopt niet want dat zijn allemaal zaken die voor jullie niet belangrijk zijn. Dit is voor jullie héél belangrijk. Daar zit het verschil.
anoniem_396000 wijzigde dit bericht op 31-03-2020 14:10
12.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je het aan hem gevraagt en wat zegt hij dan? Kan hij zelf een reden bedenken.
Goed peuter zit nu met eierwekker op 5 minuten, boekje en het vooruitzicht op een flink (in zijn ogen) cadeau op de pot. Ik sta er niet bij.

Duimen jullie mee? :$
Tuurlijk duim ik mee, maar dit is toch eerder geprobeerd en dit werkte niet ?

Bovendien, als ik op commando mét eierwekker op 5 minuten moet poepen dan schrikt mijn darm zo dat de boel voor een dag of drie op slot gaat. Darmen zijn schichtige ‘wezens’. Die doen het niet onder druk of als het onveilig is. Lees “de mooie voedselmachine” van Giulia Enders maar eens :)
lilalinda schreef:
31-03-2020 13:33
1x is al te vaak
Vind ik wel meevallen. Heb het met andere dochter ook gedaan. Die maakte er een spelletje van om in haar broek te poepen, dus toen moest ze het van mij zelf opruimen. Heb haar uiteraard wel geholpen -lees grootste deel zelf gedaan-, maar haar wel de wc door laten spoelen, onderbroek in de wasmachine laten stoppen en de stappen die ze niet zelf uit kon voeren moest ze blijven staan tot ik klaar was. Toen was het spelletje snel klaar, want het kostte haar waardevolle speeltijd.
Maar dat heb ik bij dochter uit mijn eerste reactie nooit gedaan, omdat zij het echt niet expres deed. Bovengenoemde dochter deed het heel bewust om uit te dagen. Dat is wel een cruciaal verschil.
BeaTea schreef:
31-03-2020 14:06
Goed peuter zit nu met eierwekker op 5 minuten, boekje en het vooruitzicht op een flink (in zijn ogen) cadeau op de pot. Ik sta er niet bij.

Duimen jullie mee? :$
Had hij aangegeven dat hij moest? Ik zou er een tijdje echt niet meer aandacht aan geven dan hooguit na het eten vragen of hij moet. Het ook niet bestempelen als een enorme prestatie. Het is normaal. Iedereen poept op de wc zodra hij dat kan en durft, dus hij ook als het zover is.
Charlotte2020 schreef:
31-03-2020 14:03
Het kan inderdaad zijn dat het niet voelt als machtsstrijd. Machtsstrijd is niet altijd letterlijk ‘strijd’. Het gaat bij kinderen vaak heel subtiel. Heb je hem weleens serieus en puur belangstellend gevraagd waarom hij in zijn broek poept ? Als hij zegt : dat weet ik niet en vervolgens snel weg rent of over iets anders begint kan het zijn dat hij zijn poepzaken voor zichzelf wil houden en vast wil blijven houden aan zijn manier van poepen. (Macht) Het kan ook zijn dat hij zich schaamt, dan is er iets anders aan de hand want dat duidt op onvermogen, maar dat haal ik niet uit jou verhaal.

Ps : je schrijft dat jullie hem soms mee laten beslissen en dat hij dus wel macht heeft, dat klopt niet want dat zijn allemaal zaken die voor jullie niet belangrijk zijn. Dit is voor jullie héél belangrijk. Daar zit het verschil.
Als ik gewoontjes aan hem vraag waarom hij in zijn broek poept dan zegt hij ‘omdat ik nog niet op het toilet poep’. En hij zegt dat hij op het toilet wil poepen en soms zegt hij dat hij dat morgen wil. Maar hij doet het niet.

Waarom ik denk dat het geen strijd is is omdat we vrijwel geen strijd hebben. Mijn man en ik zijn heel harmonieus en we zijn het gewoon vaak met elkaar eens. Zo ook met peuter. En we laten hem over meer beslissen dan of hij pindakaas of worst op zijn brood wil. Soms heeft peuter wat aanmoediging nodig maar dat gaat na uitleg altijd wel goed.
Charlotte2020 schreef:
31-03-2020 14:14
Tuurlijk duim ik mee, maar dit is toch eerder geprobeerd en dit werkte niet ?

Bovendien, als ik op commando mét eierwekker op 5 minuten moet poepen dan schrikt mijn darm zo dat de boel voor een dag of drie op slot gaat. Darmen zijn schichtige ‘wezens’. Die doen het niet onder druk of als het onveilig is. Lees “de mooie voedselmachine” van Giulia Enders maar eens :)


Ik had het nog niet met tijd erbij geprobeerd. En ook niet met een cadeau binnen bereik. Eerst moest zijn kaart eerst vol zijn met 3 stickers.

Normaal zit peuter, plast en zegt dat het klaar is. Nu moest hij 5 minuten blijven zitten met een boekje. Waar ik hem eerst nog bij de les moest houden met op het toilet te blijven, bleef hij met de eierwekker zitten. Hij zat zo zen in mijn boekje dat hij zich bij de bel van de wekker een hoedje schrok :$

De focus lag op 5 minuten blijven zitten en niet op je moet binnen 5 minuten poepen. En hij was nu alleen, waar ik er eerst bij stond.

Helaas geen poep.
MinkeDeWit schreef:
31-03-2020 14:55
Had hij aangegeven dat hij moest? Ik zou er een tijdje echt niet meer aandacht aan geven dan hooguit na het eten vragen of hij moet. Het ook niet bestempelen als een enorme prestatie. Het is normaal. Iedereen poept op de wc zodra hij dat kan en durft, dus hij ook als het zover is.

Hij moet nooit. En als ik vraag of hij moet dan zegt hij nee.
Alle reacties Link kopieren
Je poept waar je kind bij is? Waarom?
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Liebeskind² schreef:
31-03-2020 16:19
Je poept waar je kind bij is? Waarom?

Omdat mensen wel eens wat leren van een voorbeeld.
BeaTea schreef:
31-03-2020 15:55
Als ik gewoontjes aan hem vraag waarom hij in zijn broek poept dan zegt hij ‘omdat ik nog niet op het toilet poep’. En hij zegt dat hij op het toilet wil poepen en soms zegt hij dat hij dat morgen wil. Maar hij doet het niet.

Waarom ik denk dat het geen strijd is is omdat we vrijwel geen strijd hebben. Mijn man en ik zijn heel harmonieus en we zijn het gewoon vaak met elkaar eens. Zo ook met peuter. En we laten hem over meer beslissen dan of hij pindakaas of worst op zijn brood wil. Soms heeft peuter wat aanmoediging nodig maar dat gaat na uitleg altijd wel goed.
Ik wil niet drammen of eigenwijs doen maar dit komt toch echt op mij over dat hij dit bepaald. Zijn poep. Zijn zaken. Bemoei je er niet mee. Zoiets. Hij zegt voor de vorm dat hij morgen wil om van jullie gezeur af te zijn :-)
Nogmaals strijd gaat niet alleen gepaard met een hoop lawaai. Jullie zitten naar mijn idee toch echt in een (geweldloze en stille) strijd tussen wat hij wil en wat jullie willen.

Het lijkt mij een ontzettend leuk ventje by the way :-D
Liebeskind² schreef:
31-03-2020 16:19
Je poept waar je kind bij is? Waarom?
Omdat het een natuurlijk proces is en ze mogen best zien dat iedereen poept? Omdat je spontaan geobstipeerd raakt als je probeert te poepen terwijl er buiten de wc deur een peuter om je staat te roepen en het dan makkelijker is gewoon de deur open te doen? Omdat je met de deur open ook meteen je kind in de gaten kunt houden? Omdat je niet wil dat poep een taboe wordt? Omdat je niet preuts bent?

Kan veel redenen bedenken, hoor
lilalinda schreef:
31-03-2020 13:51
ik ken geen scholen waar de zindelijkheidsregel niet geldt
Wij hadden ook een kind, dat dreigde niet op tijd zindelijk te zijn voor de basisschool. De school had het nog nooit meegemaakt, dat een kind niet op tijd zindelijk was. Ja, één keer, maar dat was een kind met Downsyndroom. Of ons kind zich verder wel goed ontwikkelde, vroegen ze ook nog.

Ongeveer twee tot drie maanden voor het vier werd, zei ons kind plotseling: "En nu ga ik naar de w.c." En toen was het zindelijk.

Van het ene op het andere moment kan het dus opgelost zijn.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
31-03-2020 21:54
Wij hadden ook een kind, dat dreigde niet op tijd zindelijk te zijn voor de basisschool. De school had het nog nooit meegemaakt, dat een kind niet op tijd zindelijk was. Ja, één keer, maar dat was een kind met Downsyndroom. Of ons kind zich verder wel goed ontwikkelde, vroegen ze ook nog.

Ongeveer twee tot drie maanden voor het vier werd, zei ons kind plotseling: "En nu ga ik naar de w.c." En toen was het zindelijk.

Van het ene op het andere moment kan het dus opgelost zijn.

Zo ´van de ene op de andere dag´ ging het ook bij het meisje waar ik over schreef: de rondleiding op school (inclusief toilet) had haar blijkbaar aan het denken gezet waarop zij zelf "besloot" dat het klaar was.

Verder werd er tijdens dat bezoek of later thuis niet gesproken over de toiletten, of anderszins de nadruk op gelegd.
Ze hadden alleen even gekeken... en toen had zij zelf kennelijk bedacht dat zij klaar was met die luiers.
Of zij realiseerde zich toen pas hoe dat werkte als zij eenmaal op school zat.
Meest makkelijke manier zo, als ze het zelf bedenken.

Misschien een idee dus TO om straks, als de scholen weer open zijn, daar een keer een kijkje te gaan nemen onder het motto 'niet geschoten altijd mis'?
Helaas is peuter nog steeds niet poepzindelijk. De aanpak van hierboven heeft er wel voor gezorgd dat hij helemaal plaszindelijk is, ook in de nacht.

Ik heb het opgegeven :-( en wacht tot hij er zelf mee komt.
Alle reacties Link kopieren
Laat hem de piep uit zijn luier in de wc gooien of die dit met hem samen. Werkte hier goed.
Alle reacties Link kopieren
Hier exact hetzelfde, zoontje was zindelijk met plassen dag en nacht.
Poepen deed hij gewoon niet, althans niet op de wc.

We hebben heel veel geprobeerd maar het lukte gewoon niet.
Met 4 is hij begonnen op school en poepen deed hij nog steeds thuis in zijn luier.

Heb de ‘druk’ er af gehaald en er niets meer over gezegd, gewoon zo gelaten en kijken wat er gebeurde.

Ongeveer 3 weken later wilde hij poepen in zijn luier maar wel staand in het toilet met de deur dicht ( was een hele overwinning).
Nog een week later wilde hij op de wc poepen, maar dan wel met de deur open en mama moest in het zicht blijven.
Dit was voor korte duur, deur mocht al snel weer dicht en ik hoefde er ook niet meer bij te blijven.

Onze zoon heeft het duidelijk op zijn eigen tempo opgelost, en ja we hebben er druk achter gezet, maar zodra het echt echt niet werkt, komt de oplossing soms wel vanzelf door het even te laten voor wat het is.
Inmiddels zijn we bij het consultatiebureau geweest omdat ik mijn vinger er niet op kon leggen waarom peuter niet poepzindelijk wordt. Hij is niet bang, loopt niet achter en snapt wat de bedoeling is.

De jeugdarts heeft een gesprek met hem gevoerd en denkt dat hij gewoon het nut er niet van inziet. Hij gaf als advies om hem te laten oefenen met droog zijn billen afvegen (dan kan hij dat als het zo ver is) en er verder geen druk op gaan leggen. De arts denkt dat het komt zodra hij op school zit.

Maar hij mag niet naar school als hij nog in zijn broek poept.. Dat gaat de arts met school opnemen want hij vond het erg onverstandig om hem nog niet naar school te laten gaan. De arts vond dat er uitzonderingen zijn.

Ik vind het dubbel. Aan de ene kant wil ik een kleuterjuf geen vieze luiers laten verschonen maar aan de andere kant geef ik de arts gelijk dat het onverstandig is om hem nog niet op school te laten starten.
Wie weet vindt hij het, met de druk van juf en klas met ‘grote’ kinderen ineens wel heel nuttig.
Mijn oudste was ook laat. Op school hebben ze daar nooit echt een probleem van gemaakt. Ze had weleens ongelukjes (niet wekelijks ofzo) en ik hoor van mijn dochter inmiddels weleens dat er een kind in de broek had geplast, dus het gebeurt heus vaker.
Wat hier wel hielp was toch belonen. Ik had een mand(je) met kleine cadeautjes op de wc staan, denk: stickers, sokken, onderbroeken, ander klein spul. En daar mocht ze iets van uitzoeken als ze op de wc gepoept had. Dat hielp wel, ook omdat de beloningen altijd zichtbaar waren.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-05-2020 10:50
Reden: trollhinten
98.25% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven