Scheld- en vieze woorden

21-08-2016 08:09 61 berichten
Onze zoon van 4 gebruikt nu bijna in iedere zin wel een vies woord of een scheldwoord. Wat we ook doen het helpt allemaal niet. Uitleggen dat het niet ok is, apart zetten, straf geven etc het deert hem helemaal niks.



Hoe gaan jullie ermee om?
Herkenbaar!

Kind 4 leert dit op school en van vriendjes en vriendinnetjes. Soms is het een ware rage om vieze woorden te roepen met een giechelbui van kind tot gevolg.



Aan de eettafel woorden als poep en plas en bil/ bips en scheet.

Dit zijn de vieze woorden van onze kleuter en als ik vraag waar die vandaan komen is het antwoord duidelijk......iedereen roept ze te pas en te onpas.



En ik hoor het eveneens van de andere ouders, dus het is niet gelogen.



We leggen uit dat het woorden zijn die je niet te pas en te onpas moet roepen. Echter zien het ook als fase en ondeugd.
T is een fase



Hier zijn gvd kanker kut hoer etc verboden !!! Dat is 1 waarschuwing en daarna naar je kamer en heel rap.



Maar poepchinees , gekke poepscheet, jij bent olifantenpoep , poep op je hoofd.

(Waarom altijd poep????)

Dat zijn geen hele erge woorden maar wel vies , daar doen iets minder moeilijk over. Vaak laten we t wanneer t kinderen onder elkaar zijn.

Wird t te erg of blijft doorgaan dan is t klaar en zeggen we ook nou klaar nu weer leuke lieve dingen zeggen.

Of we doen er schepje poep boven op wat weer lach buien oplevert en daarna niet meer interessant is voor aantal dagen.
Alle reacties Link kopieren
Herhaaldelijk uitleggen waarom je het vervelend vindt dat hij scheldwoorden gebruikt, verder geen aandacht aan besteden. En ik zou hem zeggen dat de consequentie van zijn gescheld is dat de volwassenen dan niet op hem reageren. Verder een kwartiertje zoveel schelden als hij wil vind ik een hele goede tip.

Straffen en belonen vind ik maar een rare erfenis uit het behaviorisme. Met geduld, veel uitleggen en het naleven van de natuurlijke consequentie van gedrag (kapotmaken = afnemen, pijn doen = afstand nemen of tegenhouden, schelden als vorm van communicatie = niet terug communiceren).
Klopt Troetel



Sinds basisschool is de woordenschat wat vieze en scheldwoorden van dochter met 400% verdubbeld
Leuk! Zeker als het niet mag.

Hoe meer aandacht er aan wordt besteed, hoe langer het gaat duren.
Bso en basisschool leren ze de meeste gekke rare woorden. Wisselen van bso heeft totaal geen zin.



Op Chr school lijkt wel nog meer gevloekt te worden dan op de openbare.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind vieze woorden wel echt anders dan scheldwoorden trouwens. Elke kleuter heeft een poep/plasgrapfase en daar kun je ofwel grappig in mee gaan of negeren.



Maar een kleuter die volwassen scheldwoorden gebruikt, vind ik een ander verhaal.
Schelden kan ik me niet echt herinneren van de kinderen. Maar kan me van de kinderen tijdens de kleuterleeftijd nog wel herinneren dat kak,poep,pies onderwerpen waren die kleuters erg bezig hielden. Heb ze weleens op de gang gezet en gezegd dat ze daar even alles mochten zeggen wat ze wilden. Volgens mij is er zelfs een kleuterliedje over gemaakt.

Best wel een ontdekking voor een kleuter dat je met woorden ook reacties uit kunt lokken en dat woorden een lading hebben.
Als bepaalde woorden niet mogen, dan maak je die woorden bijzonder en alles wat niet mag en bijzonder is is aantrekkelijk.

Negeren is het beste.
quote:Niceday76 schreef op 21 augustus 2016 @ 09:15:

Schelden kan ik me niet echt herinneren van de kinderen. Maar kan me van de kinderen tijdens de kleuterleeftijd nog wel herinneren dat kak,poep,pies onderwerpen waren die kleuters erg bezig hielden. Heb ze weleens op de gang gezet en gezegd dat ze daar even alles mochten zeggen wat ze wilden. Volgens mij is er zelfs een kleuterliedje over gemaakt.

Best wel een ontdekking voor een kleuter dat je met woorden ook reacties uit kunt lokken en dat woorden een lading hebben.

Ik heb alle poepgrappen verteld die ik kende en poepgrapjes gemaakt die ik kon verzinnen. In de eerste instantie moest mijn zoon er vreselijk om lachen, maar tegen het eind van de week werden zijn ogen steeds zwarter en begon het hem vreselijk te ergeren. Ik ben toen nog eventjes door gegaan, om het in te peperen en toen ben ik ermee gestopt.

Ik heb hem er nooit meer over gehoord.
Natuurlijk zijn er scholen en bso's waar niet gescholden wordt, zeker niet zo abnormaal veel en heftig. Je kut stinkt? Als vierjarige? Mijn hemel. Schelden en vloeken zijn absoluut niet overal normaal en denken dat dat wel het geval is, vind ik echt een beetje jammer. Mijn kind is inmiddels bijna zeven en die scheldt nagenoeg nooit. Als zij op haar bso of school dingen als shit-boterham en stinkende kutten zou horen zou ik haar daar per direct afhalen. Zo'n omgeving vind ik niet geschikt voor mijn kind.
Alle reacties Link kopieren
Schelden is voor veel kinderen spannend: ze voelen aan dat het niet mag, maar ze wekken er een bepaalde reactie mee op bij hun omgeving en dat 'prikkelt' om het vaker te doen. Bovendien krijgen zij vaak een andere reactie bij een scheldwoord dan wanneer een volwassene (vader van het vriendje) dat scheldwoord gebruikt. Je zoon is grenzen aan het opzoeken en balanceert waarschijnlijk op het spanningsveld van aan de ene kant genieten van de reacties die hij teweeg brengt (zeker als er vriendjes bij zijn om 'stoer' voor re doen) en aan de andere kant angst dat hij een keer te ver gaat. Hij leert door jou wat wel en niet mag. Blijf rustig, blijf consequent en blijf benoemen wat wel en niet geaccepteerd wordt. Als het te gortig wordt kun je er gerust een consequentie aan verbinden, zoals een stuk speelgoed afpakken, minder schermpjes-tijd, eerder naar bed, een speelafspraakje annuleren of waar je hem dan ook op kunt 'pakken'. Succes, hij groeit er vanzelf overheen maar het is heel vervelend, ik weet het!!
Een kleuter die het woordje poep graag gebruikt vind ik geen probleem, dat hoort erbij, ik vind het wel grappig.

Maar een kleuter die het over een shit boterham heeft, of sexy mevrouw zegt tegen de buurvrouw, ik zou zeggen dat ik me kapot schaam voor zijn taal en hij kon op zijn kamer gaan zitten. Als hij weer normaal kan praten kan hij terug komen.

Ergens anders spelen kan ook niet als hij dit soort taal gebruikt, niet afspreken dus tot het klaar is.
Alle reacties Link kopieren
quote:LouisXIV schreef op 21 augustus 2016 @ 08:57:

Dan scheld je hem toch gewoon terug uit: Pietje, jij bent het grootste ongeluk wat ik heb., Je bent echt een k***er kind en hopelijk val je snel van een brug af met je vieze k*t kop. Dan gaat ie huilen en weet ie dat je schade kan aanrichten met vieze woordenHahahaha, is dit serieus?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 21 augustus 2016 @ 09:25:

Je kut stinkt? Als vierjarige? Mijn hemel



Nee, de kut stinkt niet. Ze IS een kutkind en ze stinkt.



(Niet dat dat het véél beter maakt, maar ergens vind ik het wel iets minder heftig )
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 21 augustus 2016 @ 09:25:

Natuurlijk zijn er scholen en bso's waar niet gescholden wordt, zeker niet zo abnormaal veel en heftig. Je kut stinkt? Als vierjarige? Mijn hemel. Schelden en vloeken zijn absoluut niet overal normaal en denken dat dat wel het geval is, vind ik echt een beetje jammer. Mijn kind is inmiddels bijna zeven en die scheldt nagenoeg nooit. Als zij op haar bso of school dingen als shit-boterham en stinkende kutten zou horen zou ik haar daar per direct afhalen. Zo'n omgeving vind ik niet geschikt voor mijn kind.Ik geloof niet dat dat er staat (maar dat las ik eerst ook)
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn zoon nog schattig was, en minder schattig werd tijdens de eerste basisschooljaren omdat hij een schat aan vieze woorden van De Grote Jongens leerde, heb ik het schelduurtje ingevoerd. Dan zongen we samen een liedje dat ging ongeveer zo;



Poepie, poepie, poepie

Schijt, stront, pies!



Poepie, poepie, poepie

Schijt, stront, pies



Tieten, konten, piemels op je hoofd!

Poepie, poepie, poepie

Schijt, stront, pies



En dan op het deuntje van hoofd, schouders, knie en teen. En naarmate het volume toenam, voegde we de meest onsmakelijk woorden toe. En dan was het klaar en ging hij rustig slapen.
quote:KataTonDemonaEaytoy schreef op 21 augustus 2016 @ 09:33:

Toen mijn zoon nog schattig was, en minder schattig werd tijdens de eerste basisschooljaren omdat hij een schat aan vieze woorden van De Grote Jongens leerde, heb ik het schelduurtje ingevoerd. Dan zongen we samen een liedje dat ging ongeveer zo;



Poepie, poepie, poepie

Schijt, stront, pies!



Poepie, poepie, poepie

Schijt, stront, pies



Tieten, konten, piemels op je hoofd!

Poepie, poepie, poepie

Schijt, stront, pies



En dan op het deuntje van hoofd, schouders, knie en teen. En naarmate het volume toenam, voegde we de meest onsmakelijk woorden toe. En dan was het klaar en ging hij rustig slapen.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn zoons in die periode zaten was het hier heel simpel: Overdag wilde ik die woorden niet horen en na het eten had ik een "verplicht vieze woorden kwartiertje". Tijdens die vijftien minuten wilde ik geen "nette" woorden horen, alleen maar vieze woorden. Dat duurde gemiddeld een week, en daarna was de lol er af.



De enkele keer dat het toch weer gebeurde, (meestal als er een vriendje bij was) moesten ze dan samen vieze woorden in de wc-pot roepen. Ook dat is in het begin leuk, maar na 10 minuten verplicht vieze woorden schreeuwen verdwijnt daar de lol ook van.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer deed dit vroeger ook en moest altijd zijn mond spoelen met zeep. Dat heeft op mij indruk gemaakt dus ik heb dat ook een keer toegepast op mijn dochter toen ze ook wat liep uit te dagen. Dat maakte ook veel indruk. Mijn man heeft tegenwoordig een scheldpot ingesteld waar geld in doen bij schelden. 10 cent voor de kinderen en 1 euro voor man en mij. Opbrengst is voor het goede doel.
Alle reacties Link kopieren
quote:KataTonDemonaEaytoy schreef op 21 augustus 2016 @ 09:33:

Toen mijn zoon nog schattig was, en minder schattig werd tijdens de eerste basisschooljaren omdat hij een schat aan vieze woorden van De Grote Jongens leerde, heb ik het schelduurtje ingevoerd. Dan zongen we samen een liedje dat ging ongeveer zo;



Poepie, poepie, poepie

Schijt, stront, pies!



Poepie, poepie, poepie

Schijt, stront, pies



Tieten, konten, piemels op je hoofd!

Poepie, poepie, poepie

Schijt, stront, pies



En dan op het deuntje van hoofd, schouders, knie en teen. En naarmate het volume toenam, voegde we de meest onsmakelijk woorden toe. En dan was het klaar en ging hij rustig slapen.



Wat leuk! Dat deed ik hier ook. Mijn dochter leerde ineens ook "vieze" woorden toen ze 4 jaar was. Ik was toen ook druk met corrigeren, straffen en belonen. Totdat mijn moeder de tip gaf om een "vies halfuurtje" in te stellen. Blijkbaar had het kind het nodig om haarzelf zo te uiten. Dus hier werd de regel ingesteld ( deze regel had mijn opa ooit ingevoerd voor mijn moeder toen ze klein was) alleen in de badkamer mogen er vieze liedjes gezongen worden.

Het gevolg, dochter en ik zaten luidkeels vieze liedjes te zingen in bad op een bekend deuntje. Werkte als een trein! In het begin moest ik soms nog corrigeren met de worden "uh, we zijn niet in de badkamer" en na een paar weekjes was ze het afgeleerd om vieze woorden te gebruiken in het openbaar. Na een aantal maanden was de lol er af en is het badkamer ritueel niet meer nodig.
Alle reacties Link kopieren
En dat laatste vind ik zelf goed werken want het creëert een bepaalde bewustwording ook bij mijzelf.je leert er op te lette. En een overtreding heeft ook weer een poditief gevolg want geld voor een goed doel.
Alle reacties Link kopieren
quote:LouisXIV schreef op 21 augustus 2016 @ 08:57:

Dan scheld je hem toch gewoon terug uit: Pietje, jij bent het grootste ongeluk wat ik heb., Je bent echt een k***er kind en hopelijk val je snel van een brug af met je vieze k*t kop. Dan gaat ie huilen en weet ie dat je schade kan aanrichten met vieze woordenIk heb hier harder om gelachen dan misschien oké is
Estranged met een hoofdletter D
quote:doces schreef op 21 augustus 2016 @ 09:31:

[...]





Nee, de kut stinkt niet. Ze IS een kutkind en ze stinkt.



(Niet dat dat het véél beter maakt, maar ergens vind ik het wel iets minder heftig )Oh, dat scheelt! Te snel gelezen . Maar nog steeds wel naar 'kutkind'. Dat soort woorden leren kinderen alleen als het ooit tegen ze gezegd wordt, in zo'n omgeving wil ik mijn kind ook niet hebben
quote:jac-79 schreef op 21 augustus 2016 @ 08:18:

Hij gaat naar de Bso en daar hoort hij deze woorden. Daarbij heeft hij 2 jongens waar hij graag mee speelt die ouder zijn en die zulke woorden zeggen. Spelen mag hij nu niet meer met die 2.



Om een vb te geven wat hij zegt;



Nee ik wil geen shit boterham,



Tegen z'n zus kut kind je stinkt



He sexy mevrouw ( tegen de buurvrouw van 80)



Ok, het is overdreven in iedere zin maar zo voelt het op het moment wel.Ik zie een oude vrouw voor me die helemaal opfleurt van die woorden van een 4-jarige(?).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven