Scheld- en vieze woorden

21-08-2016 08:09 61 berichten
Onze zoon van 4 gebruikt nu bijna in iedere zin wel een vies woord of een scheldwoord. Wat we ook doen het helpt allemaal niet. Uitleggen dat het niet ok is, apart zetten, straf geven etc het deert hem helemaal niks.



Hoe gaan jullie ermee om?
quote:KataTonDemonaEaytoy schreef op 21 augustus 2016 @ 09:33:

Toen mijn zoon nog schattig was, en minder schattig werd tijdens de eerste basisschooljaren omdat hij een schat aan vieze woorden van De Grote Jongens leerde, heb ik het schelduurtje ingevoerd. Dan zongen we samen een liedje dat ging ongeveer zo;



Poepie, poepie, poepie

Schijt, stront, pies!



Poepie, poepie, poepie

Schijt, stront, pies



Tieten, konten, piemels op je hoofd!

Poepie, poepie, poepie

Schijt, stront, pies



En dan op het deuntje van hoofd, schouders, knie en teen. En naarmate het volume toenam, voegde we de meest onsmakelijk woorden toe. En dan was het klaar en ging hij rustig slapen.





Dat ga ik later ook doen!



Vooralsnog (zoon is 3) negeren we scheldwoorden maar, want we hebben gemerkt dat hoe meer we ertegen optraden, hoe magischer die woorden (waarvan hij de betekenis nog volstrekt niet kent) voor hem werden. Helaas paart zijn vader een nogal bloemrijke woordenschat aan een lage frustratietolerantie. Zoon roept nu dus ook steeds 'kutding!' als iets fout gaat. Ik krimp van binnen in elkaar, want ik háát het, maar zwijg. En het lijkt zijn vruchten af te werpen, want hij zegt het al steeds minder.
Alle reacties Link kopieren
quote:Woldertje schreef op 21 augustus 2016 @ 10:30:

[...]





Ik zie een oude vrouw voor me die helemaal opfleurt van die woorden van een 4-jarige(?).



Ja, dat dacht ik ook toen ik het las!



En verder denk ik: thuisonderwijs is ook een uitkomst voor sommigen
quote:jojanneke66 schreef op 21 augustus 2016 @ 10:07:

Toen mijn zoons in die periode zaten was het hier heel simpel: Overdag wilde ik die woorden niet horen en na het eten had ik een "verplicht vieze woorden kwartiertje". Tijdens die vijftien minuten wilde ik geen "nette" woorden horen, alleen maar vieze woorden. Dat duurde gemiddeld een week, en daarna was de lol er af.



De enkele keer dat het toch weer gebeurde, (meestal als er een vriendje bij was) moesten ze dan samen vieze woorden in de wc-pot roepen. Ook dat is in het begin leuk, maar na 10 minuten verplicht vieze woorden schreeuwen verdwijnt daar de lol ook van.Doen we hier vaak na het eten of in bad. Werkt prima
quote:KataTonDemonaEaytoy schreef op 21 augustus 2016 @ 09:33:

Toen mijn zoon nog schattig was, en minder schattig werd tijdens de eerste basisschooljaren omdat hij een schat aan vieze woorden van De Grote Jongens leerde, heb ik het schelduurtje ingevoerd. Dan zongen we samen een liedje dat ging ongeveer zo;



Poepie, poepie, poepie

Schijt, stront, pies!



Poepie, poepie, poepie

Schijt, stront, pies



Tieten, konten, piemels op je hoofd!

Poepie, poepie, poepie

Schijt, stront, pies



En dan op het deuntje van hoofd, schouders, knie en teen. En naarmate het volume toenam, voegde we de meest onsmakelijk woorden toe. En dan was het klaar en ging hij rustig slapen.





Tranen met tuiten!!!

( en direct bewaard want kleuter thuis die soms ook met extra woordenschat van BSO thuiskomt... Dat wordt dus zingen binnenkort!! Hier helpt het trouwens vaak om te vragen of hij weet wat het betekent. Toen hij hoorde dat een k** een vies woord voor meisjesplasser is vond hij het maar heel erg stom dat de grote jongens dat zeiden. Want wie praat er nou over een meisjesplasser ?? )
Mijn ouders besloten tijdens een twee uur lange auto rit naar onze opa en oma om ook alleen maar poep en pies praat te houden, eerst hilarisch en toen na een tijdje bleek dat ze niet stopten en begonnen we ons zorgen te maken dat ze dit ook bij opa en oma voort zouden zetten....antwoord was ja natuurlijk, dat doen jullie toch ook overal?!

Needless to say dat dit de laatste keer was dat het uit de klauwen liep en iedereen zich keurig gedroeg bij opa en oma.
quote:KataTonDemonaEaytoy schreef op 21 augustus 2016 @ 09:33:

Toen mijn zoon nog schattig was, en minder schattig werd tijdens de eerste basisschooljaren omdat hij een schat aan vieze woorden van De Grote Jongens leerde, heb ik het schelduurtje ingevoerd. Dan zongen we samen een liedje dat ging ongeveer zo;



Poepie, poepie, poepie

Schijt, stront, pies!



Poepie, poepie, poepie

Schijt, stront, pies



Tieten, konten, piemels op je hoofd!

Poepie, poepie, poepie

Schijt, stront, pies



En dan op het deuntje van hoofd, schouders, knie en teen. En naarmate het volume toenam, voegde we de meest onsmakelijk woorden toe. En dan was het klaar en ging hij rustig slapen.Ge-wel-dig!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen moeite met poepgrappen

Vind dat wel grappig

Telkens als het woord kut valt ga ik zo serieus uitleggen welk onderdeel van je lijf dat, oudere kinderen krijgen daar ook nog het verhaal van de bloemetjes en de bijtjes bij dat ze dat altijd snel zat waren

Niemand hier zit blijkbaar te wachten op mijn anatomiache lessen want zijn nogal saai, ik behandel bij grote kids ook meteen eikel, kloten en lul

Oh en bitch is een teef en een vrouwtjeshond



Als er bij mij iets grondigs misgaat, alle glazen in stukjes op de grond of sleutels kwijt net als ik weg moet, komt 'shiiiit' uit mijn tenen



En zeggen ze hier; dat is poep mam



Oja

Poep dus
Alle reacties Link kopieren
Bij ons lieten wij de kinderen ook na het eten vieze woorden zeggen. Ze waren zo klaar. Na 10 woorden p.p. wisten ze niets meer te zeggen en noemden ze woorden van voorwerpen die ze zagen als b.v. lamp. Het was snel over met de vieze woorden.
quote:Pantax schreef op 21 augustus 2016 @ 10:23:

[...]





Oh, dat scheelt! Te snel gelezen . Maar nog steeds wel naar 'kutkind'. Dat soort woorden leren kinderen alleen als het ooit tegen ze gezegd wordt, in zo'n omgeving wil ik mijn kind ook niet hebben



Maar dat kom je toch overal tegen? En als ze het in de les niet doen, dan doen ze het wel op het schoolplein of tijdens het spelen voor en na schooltijd.

Dochters hier heb ik nog nooit thuis op een scheldwoord kunnen betrappen (wat ze in mijn afwezigheid doen weet ik niet). Ze vinden het gewoon niet zo interessant. Jongste van 3 vindt het waanzinnig interessant, maar dat is ook een heel ander type kind. Je ziet hem ook echt kijken of en wat voor een reactie er komt (spannend). Bij hem is negeren de oplossing, want het gaat hem puur om de reactie en de bijbehorende spanning.
quote:Woldertje schreef op 21 augustus 2016 @ 10:30:

[...]





Ik zie een oude vrouw voor me die helemaal opfleurt van die woorden van een 4-jarige(?). Ik dacht ook al... Eigenlijk vind ik dit best grappig..
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 21 augustus 2016 @ 09:25:

Natuurlijk zijn er scholen en bso's waar niet gescholden wordt, zeker niet zo abnormaal veel en heftig. Je kut stinkt? Als vierjarige? Mijn hemel. Schelden en vloeken zijn absoluut niet overal normaal en denken dat dat wel het geval is, vind ik echt een beetje jammer. Mijn kind is inmiddels bijna zeven en die scheldt nagenoeg nooit. Als zij op haar bso of school dingen als shit-boterham en stinkende kutten zou horen zou ik haar daar per direct afhalen. Zo'n omgeving vind ik niet geschikt voor mijn kind.Grappig, dat las ik ook maar dat staat er dus niet. Zegt waarschijnlijk meer over wij als lezers ;)
Natte tosti..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven