Schenking

28-11-2019 10:55 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Luxe dilemma;
Ik heb 2 volwassen kinderen, beiden zelfstandig. Met mn dochter gaat het financieel erg goed, goede baan en woont samen met een partner die een bovenmodaal inkomen heeft. Met mijn zoon gaat het op zich ook prima, maar heeft een minder betaalde baan als mn dochter en woont bovendien alleen. Zijn financiële situatie is goed, maar anders.

Ze hebben nu beiden de leeftijd dat ik een jaarlijkse schenking wil doen, in een envelop, tijdens de sinterklaas-gourmet.

Is het gebruikelijk dat ik je schenkt per kind/aangetrouwde? Dan zouden mijn dochter en haar vriend het bedrag 2x krijgen en mijn zoon 1x.
Indien ik het per huishouden zou verdelen vind ik het zo lullig om mn schoonzoon over te slaan bij het uitdelen.

Wie kent een soortgelijke situatie en kan mij advies geven?
Ik vind het aan het bedrag liggen.

Als je 50 euro geeft, kan je schoonzoon ook 50 euro geven. Dan is het een soort extra cadeautje.

Als je 5000 euro geeft, dan geef je gewoon elk kind 5000 euro en niet nog een keer extra aan je schoonzoon.

Zo doen mijn ouders dat iig.
Een substantieel bedrag zou ik gelijk houden voor zoon en dochter. Het gaat om voorschot op de erfenis, toch?
Een klein geldbedrag als cadeau kun je gelijk houden voor kinderen en aangetrouwden.
MarvelousMrsMaisel schreef:
28-11-2019 11:15

Als je 50 euro geeft, kan je schoonzoon ook 50 euro geven. Dan is het een soort extra cadeautje.

Als je 5000 euro geeft, dan geef je gewoon elk kind 5000 euro en niet nog een keer extra aan je schoonzoon.

Hier hetzelfde. Opa en oma geven grote bedragen alleen aan de eigen kinderen, kleine bedragen voor bijvoorbeeld kerst krijgt iedereen.
Bergje65 schreef:
28-11-2019 11:02
Ja dat is ook niet waar het dilemma over gaat, uiteraard krijgen zij hetzelfde. Het gaat erom of ik mn schoonzoon een idem bedrag zou moeten geven!?
Nee joh, waarom? Gewoon per gezin. Dus 1 voor dochter en schoonzoon samen en 1 voor je zoon.
Onlangs ook een schenking van mn ouders gehad. Was gewoon aan de kinderen (aan mij en broer/zus) gericht. Het is gewoon voor man en mij samen, als gezin.
MarvelousMrsMaisel schreef:
28-11-2019 11:15

Dat mag ook niet. Of nou ja, niet mogen... Voor de BD tellen gehuwden als 1 persoon, dus de schoonzoon zou in principe niet eens meer een bedrag (belastingvrij) mogen krijgen als hij getrouwd is met een kind van TO.
NYC schreef:
28-11-2019 11:32
Dat mag ook niet. Of nou ja, niet mogen... Voor de BD tellen gehuwden als 1 persoon, dus de schoonzoon zou in principe niet eens meer een bedrag (belastingvrij) mogen krijgen als hij getrouwd is met een kind van TO.
Zo dacht ik ook dat het zat.

Mijn vader schenkt alleen kinderen en kleinkinderen. Het is aan de kinderen om te bepalen hoe ze het besteden. Ik zou in dit geval beiden hetzelfde bedrag schenken en schoonzoon er buiten laten. Wel zo eerlijk.
Hier wordt een bedrag +100 euro per persoon gegeven dus ook mijn partner krijgt zijn eigen envolop, iedereen wordt als familie gezien.
(Het ligt er voor mij denk ik aan hoe groot de schenking is.)

De opmerking hier gelezen dat je per gezin geeft vind ik wel raar, hoe gaat dat later dan met kleinkinderen. Mijn broer heeft 3 kinderen en ik maar 1 maar alle kinderen krijgen hetzelfde bedrag...
Sunny-in-Perth schreef:
28-11-2019 11:43
Hier wordt een bedrag +100 euro per persoon gegeven dus ook mijn partner krijgt zijn eigen envolop, iedereen wordt als familie gezien.

De opmerking hier gelezen dat je per gezin geeft vind ik wel raar, hoe gaat dat later dan met kleinkinderen. Mijn broer heeft 3 kinderen en ik maar 1 maar alle kinderen krijgen hetzelfde bedrag...
Waarom is dat raar?
Als ik 6 kinderen heb en broer nul, dan krijgen we toch nog steeds hetzelfde bedrag per huishouden?
Broer kan er niets aan doen dat ik me voortgeplant heb en het is vervolgens aan mij om het geld te verdelen binnen mijn gezin.

Wel per kleinkind geven kan ook, maar dan zou ik zeggen; laat de ouder er buiten en doe een schenking op de spaarrekening van de kinderen.
Waarom zouden je neefjes en nichtjes minder moeten krijgen dan jouw kind?

Verschillende scenario's mogelijk dus.
Sunny-in-Perth schreef:
28-11-2019 11:43

Kinderen krijgen hetzelfde bedrag en kleinkinderen krijgen hetzelfde bedrag.
Waarom zou je je schoonzoon geld geven. Het is voor je dochter ...
Mijn schoonmoeder doet ook vaak nog iets met kerst. Als het een cadeautje is vind ik dat super leuk. Als het een envelop met geld is dan voel ik me super opgelaten. Daarin speelt ook mee dat ons gezinsinkomen hoger is dan het inkomen van mijn schoonouders. Ik snap heel goed dat ze mijn schoonzusjes geld willen geven, die werken nog maar net en verdienen aanzienlijk minder, maar wat mij betreft slaan ze ons, maar zeker mij gewoon over.
Fransje-Noord schreef:
28-11-2019 11:11
Maar, stel nou dat zoon altijd alleen blijft en dochter verslijt meerdere partners en krijgt vier kinderen. Worden het met Sinterklaas dan 6 enveloppen voor het gezin van dochter en 1 envelop voor zoon?
Zo ken ik een verhaal van een gezin waar de kinderen een bedrag bij trouwen kregen.
Eentje was niet getrouwd. Ging dat ook niet doen. Heeft dus gevraagd aan ouders of hij dat bedrag mocht hebben. Heeft hij gekregen.

Hij is overigens later alsnog getrouwd :rofl: de overlevering vertelt niet of hij toen nog een bedrag heeft gekregen.
Voor mij ligt het echt aan hoe groot de schenking is.

Ik krijg ook altijd een eigen kerst cadeautje van mijn schoonfamilie en dat waardeer ik heel erg. Mijn familie geeft geen cadeautjes maar een geld bedrag en persoonlijk vind ik het dan wel fijn dat mijn man zijn eigen envolop krijgt en ook echt als deel van de familie wordt gezien en iedereen krijgt hetzelfde bedrag.

Nogmaals wanneer het niet zou gaan om een cadeau maar echt grote schenking, vroege erfenis, dan zou ik het inderdaad begrijpen wanneer alleen aan de kinderen dat bedrag wordt gegeven.

(Er is ook geen goed of fout :) een cadeau is altijd mooi om te geven)
Illinois schreef:
28-11-2019 11:22
Hier hetzelfde. Opa en oma geven grote bedragen alleen aan de eigen kinderen, kleine bedragen voor bijvoorbeeld kerst krijgt iedereen.
Ja ik zou het gewoon aan het kind geven en elk kind evenveel.

Wat als je kind getrouwd is maar op huwelijkse voorwaarden bijvoorbeeld?
Laat mensen hun eigen financiën beheren en verdelen.
Gelijke schenking aan je beide kinderen, maar op de envelop van dochter "Dochter en schoonzoon"
Mijn vriend krijgt dat wel eens van van zijn ouders, idd met kerst een enveloo. Ik weet dat schoonbroer dat ook krijgt, maar ik heb me werkelijk nog nooit druk gemaakt of zij het zelfde bedrag krijgen (schoonbroer heeft een vrouw en kinderen) en dat ik dat niet krijg. Ik zou gewoon je eigen geven wat je ze wil geven. Persoonlijk zou ik ze beide het zelfde geven en als een van de 2 een keer los nog wat kan gebruiken dat op dat moment doen. Niet alles hoeft gelijk op te gaan, hier gaat dat vaak wel zo en daar hebben we wel eems gewoon nee op gezegd. Puur omdat schoonbroer en aanhang een wieg krijgen voor baby 2 hoeven wij niet ook een dure wieg dus die kochten we tweedehands en goedkoop omdat dat precies was welke we wilden (daar was ik hormonaal wat precies in). Ik heb een pak luiers dat ik tijdens een zwangerschap gekregen heb omdat ze dat ook bij hun hadden gedaan moeten mee verhuizen. Heeft ruim een jaar in de kast gelegen voor de baby het paste. Zijn echt hele lieve mensen, maar ik zou er toch echt wat losser mee om gaan. Geef je je kinderen tegelijk een envelop met kerst geef dan het zelfde en geef je een een keer wat tussendoor is het gewoon leuk en lief.
Bergje65 schreef:
Ja dat is ook niet waar het dilemma over gaat, uiteraard krijgen zij hetzelfde. Het gaat erom of ik mn schoonzoon een idem bedrag zou moeten geven!?
Nee natuurlijk moet dat niet.
Wij hebben een vergelijkbare situatie en wij schenken (af en toe, niet jaarlijks) per huishouden.

Geven we een chocoladeletter, dan wel ieder apart ;)
Promethium schreef:
28-11-2019 12:13
Gelijke schenking aan je beide kinderen, maar op de envelop van dochter "Dochter en schoonzoon"

Ja dit dus.
Hier gaat de kerstenvelop van schoonmoeder met 1000 euro echt alleen naar mijn partner en zijn zus, met hun namen erop. Partner en ik besteden het geld overigens wel samen.

De koude kant schenken vind ik twijfelachtig. Wanneer start je daarmee? Na een huwelijk? Wat als ze nooit trouwen? Dan na een kind? Of na een koophuis? Wanneer is je schoonkind familie genoeg?
dropdrop wijzigde dit bericht op 28-11-2019 12:28
2.79% gewijzigd
Bergje65 schreef:
Nee, natuurlijk niet, dat is niet gebruikelijk. Vaak wordt er zelfs aan de voorwaarde gesteld dat het bedrag alleen voor het kind is, en niet in de gemeenschappelijke pot gaat. Tenzij het kind dit geld wilt delen met de partner.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
COtweepuntnul schreef:
28-11-2019 12:11
Zo ken ik een verhaal van een gezin waar de kinderen een bedrag bij trouwen kregen.
Eentje was niet getrouwd. Ging dat ook niet doen. Heeft dus gevraagd aan ouders of hij dat bedrag mocht hebben. Heeft hij gekregen.

Hij is overigens later alsnog getrouwd :rofl: de overlevering vertelt niet of hij toen nog een bedrag heeft gekregen.

Mijn broer kreeg het bedrag wat belastingvrij geschonken mag worden bij zijn trouwen. Ik, en mijn andere broer/zus, kregen het de dag voor onze 35ste verjaardag.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Dropdrop schreef:
28-11-2019 12:25
Hier gaat de kerstenvelop van schoonmoeder met 1000 euro echt alleen naar mijn partner en zijn zus. Partner en ik besteden het geld overigens wel samen.

De koude kant schenken vind ik twijfelachtig. Wanneer start je daarmee? Na een huwelijk? Wat als ze nooit trouwen? Dan na een kind? Of na een koophuis? Wanneer is je schoonkind familie genoeg?

Brrrr wat kil.

Mijn schoonkind is familie genoeg omdat mijn kind hem heeft uitgekozen.

Edit: dus als ze samen een huishouden starten. Vind je dat niet "vast genoeg" dan wacht je toch even met het schenken van grote bedragen?
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 28-11-2019 12:32
19.56% gewijzigd
Nummer*Zoveel schreef:
28-11-2019 11:00
Ik zou als aangetrouwde partner toch echt niet verwachten dat mij als persoon apart ook nog een schenking wordt gedaan. Ik zou het dus aan zoon alleen en aan dochter samen met haar partner geven.
Oh ik ook!
En als ik het me even voor de geest haal, ik heb een ongehuwde schoonzus, die zou denk ik zelfs not-amused zijn (mijn aanname hoor)

Mijn kanttekening: het moet om een substantieel bedrag gaan, vanaf 500 euro.
Daaronder zou ik minder bezwaar hebben tegen een eigen enveloppe
Ik vind het raar dat je dat tijdens sinterklaas wil doen. Vier gewoon sinterklaas en hou grote schenkingen daarbuiten. Het is toch ook niet leuk om tijdens een samenzijn waarbij iedereen wat krijgt je twee mensen (zonder speciale reden) uitzondert en die een heel groot cadeau geeft? En nee natuurlijk geef je schoonzoon niet datzelfde bedrag als het een grote schenking betreft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven