Schenking

28-11-2019 10:55 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Luxe dilemma;
Ik heb 2 volwassen kinderen, beiden zelfstandig. Met mn dochter gaat het financieel erg goed, goede baan en woont samen met een partner die een bovenmodaal inkomen heeft. Met mijn zoon gaat het op zich ook prima, maar heeft een minder betaalde baan als mn dochter en woont bovendien alleen. Zijn financiële situatie is goed, maar anders.

Ze hebben nu beiden de leeftijd dat ik een jaarlijkse schenking wil doen, in een envelop, tijdens de sinterklaas-gourmet.

Is het gebruikelijk dat ik je schenkt per kind/aangetrouwde? Dan zouden mijn dochter en haar vriend het bedrag 2x krijgen en mijn zoon 1x.
Indien ik het per huishouden zou verdelen vind ik het zo lullig om mn schoonzoon over te slaan bij het uitdelen.

Wie kent een soortgelijke situatie en kan mij advies geven?
Blauwbloemetje schreef:
29-11-2019 10:59
Wij kregen van mijn schoonvader altijd een envelop. Nu is mijn man enig kind dus dus is niet echt te vergelijken met TO. Ik en de kinderen kregen altijd hetzelfde bedrag in de envelop mijn man kreeg meestal het dubbele of drievoudige. Ik heb het nooit raar gevonden dat hij meer kreeg van zijn vader.

Ik vind dat wel raar. Ik zou dat zelf nooit zo doen. Geef dan gewoon een envelop voor het hele gezin en laat aan je man hoe hij dat wil verdelen. Dit vind ik zo kil naar de aangetrouwde kant toe.
Heb je al besloten TO?
Promethium schreef:
28-11-2019 12:13
Gelijke schenking aan je beide kinderen, maar op de envelop van dochter "Dochter en schoonzoon"
Bij grote bedragen zou ik dit ook niet doen. Het geld is voor je kind en als je kind het wil delen, prima. Mijn ouders wilden ook eigenlijk vastleggen met de grote schenking (20.000 plus) dat het echt alleen voor mijn sibling was. Maar dat wilde mijn sibling niet. Uiteindelijk bij de scheiding was die sibling dus de helft van dat bedrag kwijt. Dus bij echte grote (erfenis) bedragen: gewoon aan kind geven.
lilalinda schreef:
28-11-2019 13:46
Ik voel me geliefd als schoondochter, meer ik weet ook, dat blood is thicker than water... dus als ik ooit bij hem weg ga
Omdat hij me slaat, vreemdgaat, aids bezorgd... Mijn schoonfamilie toch voor hem kiest. En terecht
Want hoe lief ook, je blijft aangetrouwd.

Echter, als hij 1000 euro krijgt, voelt dat alsof wij 1000 krijgen.
Mocht hij een mooi horloge krijgen, dan is dat voor hem

Dus als hij 1000 euro krijgt dan 'kan' hij daarvan niet een horloge van 1000 euro kopen? Mijn ouders hebben dit wel eens ondervangen door aan ons állemaal te vragen wat we nou echt graag wilden hebben / nodig hadden. Bijv een nieuwe laptop. Ook aan de schoonkinderen. Dat hebben ze toen cadeau gedaan, dat bedrag van de schenking afgetrokken en alsnog de schenking gegeven. Dat laatste hadden ze van tevoren niet gezegd. Maar ik vond dat ook wel een prima manier om aan beide wat te schenken.
bij een schenking zou ik zeggen, zoon en dochter een gelijk bedrag. En dan kun je bijv nog een kleinheidje voor iedereen kopen zodat iedereen iets heeft om uit te pakken dus zoon, dochter en man dochter.
Maargoed het ligt er ook aan over wat voor bedrag we het hebben.. als het ''maar'''om 50 euro gaat bijv dan kun je best iedereen 50 euro apart geven. Maar 50 euro zie ik meer als een cadeautje. Dus ik ga er vanuit dat je het over grote bedragen hebt
lexi-may schreef:
29-11-2019 14:41
bij een schenking zou ik zeggen, zoon en dochter een gelijk bedrag. En dan kun je bijv nog een kleinheidje voor iedereen kopen zodat iedereen iets heeft om uit te pakken dus zoon, dochter en man dochter.

Ik zou een schenking van een wat forser geldbedrag sowieso niet als Sint- of Kerstcadeau geven.
Dat zijn bij uitstek gelegenheden om IEDEREEN van een cadeautje te voorzien. Ik hou er ook niet van om de cadeautjes duur te maken rond deze dagen.
Geld schenken doen wij als het zo uitkomt, en dan per "huishouden". En dat huishouden bestaat bij ons ene kind uit 1 persoon en bij ons tweede kind uit 3 personen.
En dat bedrag is dan hetzelfde.
lexi-may schreef:
29-11-2019 14:44
Maargoed het ligt er ook aan over wat voor bedrag we het hebben.. als het ''maar'''om 50 euro gaat bijv dan kun je best iedereen 50 euro apart geven. Maar 50 euro zie ik meer als een cadeautje. Dus ik ga er vanuit dat je het over grote bedragen hebt
Ja +1.
herfstappeltaart schreef:
29-11-2019 11:20
Heb je al besloten TO?
Ja ik ben eruit. Ze krijgen alle 3 met Sint een envelop met 100 euro. Dochter en zoon rondom de kerst een schenking per bank!
Dank voor alle tips en adviezen
Bergje65 schreef:
29-11-2019 14:53
Ja ik ben eruit. Ze krijgen alle 3 met Sint een envelop met 100 euro. Dochter en zoon rondom de kerst een schenking per bank!
Dank voor alle tips en adviezen

Fijn. :)
Edit: mosterd.
anonymiss wijzigde dit bericht op 30-11-2019 10:37
93.18% gewijzigd
watdachtjehiervan schreef:
28-11-2019 10:58
Je geeft hetzelfde bedrag aan je zoon als aan je dochter. Lijkt me heel logisch.
Schoonzoon deelt toch mee met je dochter?
Dit. Onze ouders geven mij een enveloppe , maar het is duidelijk dat het voor ons samen is bedoeld en we delen het ook met onze kinderen .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven