Schenking

28-11-2019 10:55 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Luxe dilemma;
Ik heb 2 volwassen kinderen, beiden zelfstandig. Met mn dochter gaat het financieel erg goed, goede baan en woont samen met een partner die een bovenmodaal inkomen heeft. Met mijn zoon gaat het op zich ook prima, maar heeft een minder betaalde baan als mn dochter en woont bovendien alleen. Zijn financiële situatie is goed, maar anders.

Ze hebben nu beiden de leeftijd dat ik een jaarlijkse schenking wil doen, in een envelop, tijdens de sinterklaas-gourmet.

Is het gebruikelijk dat ik je schenkt per kind/aangetrouwde? Dan zouden mijn dochter en haar vriend het bedrag 2x krijgen en mijn zoon 1x.
Indien ik het per huishouden zou verdelen vind ik het zo lullig om mn schoonzoon over te slaan bij het uitdelen.

Wie kent een soortgelijke situatie en kan mij advies geven?
S-Groot schreef:
28-11-2019 12:37
Ik vind het raar dat je dat tijdens sinterklaas wil doen. Vier gewoon sinterklaas en hou grote schenkingen daarbuiten. Het is toch ook niet leuk om tijdens een samenzijn waarbij iedereen wat krijgt je twee mensen (zonder speciale reden) uitzondert en die een heel groot cadeau geeft? En nee natuurlijk geef je schoonzoon niet datzelfde bedrag als het een grote schenking betreft.
Als ik geld krijg van mijn ouders, dan komt het ten goede aan ons allebei. Dus dat kan prima met de Kerst of Sinterklaas.
herfstappeltaart schreef:
28-11-2019 12:27
Brrrr wat kil.

Mijn schoonkind is familie genoeg omdat mijn kind hem heeft uitgekozen.

Edit: dus als ze samen een huishouden starten. Vind je dat niet "vast genoeg" dan wacht je toch even met het schenken van grote bedragen?
Ik voel me geliefd als schoondochter, meer ik weet ook, dat blood is thicker than water... dus als ik ooit bij hem weg ga
Omdat hij me slaat, vreemdgaat, aids bezorgd... Mijn schoonfamilie toch voor hem kiest. En terecht
Want hoe lief ook, je blijft aangetrouwd.

Echter, als hij 1000 euro krijgt, voelt dat alsof wij 1000 krijgen.
Mocht hij een mooi horloge krijgen, dan is dat voor hem
lilalinda schreef:
28-11-2019 13:46
Ik voel me geliefd als schoondochter, meer ik weet ook, dat blood is thicker than water... dus als ik ooit bij hem weg ga
Omdat hij me slaat, vreemdgaat, aids bezorgd... Mijn schoonfamilie toch voor hem kiest. En terecht
Want hoe lief ook, je blijft aangetrouwd.

Echter, als hij 1000 euro krijgt, voelt dat alsof wij 1000 krijgen.
Mocht hij een mooi horloge krijgen, dan is dat voor hem

Echt vind je dat terecht? Als hij je slaat? Dan koos ik toch echt niet voor mijn eigen kind hoor.

En inderdaad als wij onze kinderen 1000 euro geven is dat voor dochter 1 en voor dochter 2 EN schoonzoon.
Kaaaaaaaatje schreef:
28-11-2019 12:09
Mijn schoonmoeder doet ook vaak nog iets met kerst. Als het een cadeautje is vind ik dat super leuk. Als het een envelop met geld is dan voel ik me super opgelaten. Daarin speelt ook mee dat ons gezinsinkomen hoger is dan het inkomen van mijn schoonouders. Ik snap heel goed dat ze mijn schoonzusjes geld willen geven, die werken nog maar net en verdienen aanzienlijk minder, maar wat mij betreft slaan ze ons, maar zeker mij gewoon over.
Nee, dat kan echt niet. Wij hebben een zoon en schoondochter met dubbel inkomen, en een dochter en schoonzoon met nog maar 1 inkomen. Ze krijgen allebei hetzelfde. Ik ga daar geen onderscheid in maken. Dan zou je het hardwerkende stel straffen. En ja, hun inkomen is hoger dan dat van mn man en mij. Geeft niks, dan nog gunnen we hun een extraatje.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
28-11-2019 14:42
Nee, dat kan echt niet. Wij hebben een zoon en schoondochter met dubbel inkomen, en een dochter en schoonzoon met nog maar 1 inkomen. Ze krijgen allebei hetzelfde. Ik ga daar geen onderscheid in maken. Dan zou je het hardwerkende stel straffen.

Wij maken ook geen onderscheid. Ze krijgen niet altijd op precies hetzelfde tijdstip dezelfde schenking, maar onder de streep hebben ze altijd hetzelfde gekregen (in de loop van de tijd). Net hoe de omstandigheden zich voordoen.
Maak 2 enveloppe met gelijke inhoud.

Op enveloppe 1 schrijf je naam dochter en naam schoonzoon.
Op enveloppe 2 schrijf je naam zoon.
Ik krijg een gevulde envelop van mijn schoonouders en mijn vriend ook van zijn schoonouders. Te zien als kerstcadeau.

De rest wat ik krijg van mijn ouders (krijg af en toe een groter bedrag) is alleen aan mij gericht ivm belastingen ed.
Madeliefjees schreef:
28-11-2019 14:42
Nee, dat kan echt niet. Wij hebben een zoon en schoondochter met dubbel inkomen, en een dochter en schoonzoon met nog maar 1 inkomen. Ze krijgen allebei hetzelfde. Ik ga daar geen onderscheid in maken. Dan zou je het hardwerkende stel straffen. En ja, hun inkomen is hoger dan dat van mn man en mij. Geeft niks, dan nog gunnen we hun een extraatje.
Nou ja, wat mij betreft mag dat dus echt prima.

Ik voel me opgelaten als wij nog meer geld krijgen. Wij kunnen van ons inkomen elke maand een bedrag van een paar 100 euro verbrassen aan wat dan ook. En zeker schoonzusje 1 kan dat niet dus die beleeft veel meer plezier aan dag geld. Mijn vriend heeft zelfs een keer bedacht dat hij het aan haar wilde geven, maar dat mocht niet van zijn moeder.....
TO, vanaf welk bedrag spreek je over een schenking? Bij schenken denk ik zelf toch wel aan 2 tot 5 duizend euro.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Tickel schreef:
28-11-2019 17:59
TO, vanaf welk bedrag spreek je over een schenking? Bij schenken denk ik zelf toch wel aan 2 tot 5 duizend euro.

Dus een cadeautje van 1000 euro is geen schenking? :bonk:
28-11-2019 18:02
Dus een cadeautje van 1000 euro is geen schenking? :bonk:
Wanneer is er volgens jou dan sprake van een schenking ipv cadeau?
Tickel schreef:
28-11-2019 18:14
Wanneer is er volgens jou dan sprake van een schenking ipv cadeau?

Voor mij zijn de woorden inwisselbaar.

Toevoeging: toch niet helemaal. Bij een schenking denk ik aan geld, bij een cadeau meer aan goederen.
Een schenking kan voor mij zowel een klein als een groot bedrag inhouden.

Maar de belastingdienst heeft daar denk ik een andere definitie van.
28-11-2019 18:16
Voor mij zijn de woorden inwisselbaar.

Toevoeging: toch niet helemaal. Bij een schenking denk ik aan geld, bij een cadeau meer aan goederen.
Een schenking kan voor mij zowel een klein als een groot bedrag inhouden.

Maar de belastingdienst heeft daar denk ik een andere definitie van.
Voor mij betekent een schenking geld, waar, voor zover mogelijk, geen belasting over betaald hoeft te worden door onder een x bedrag te blijven.
Een schenking is voor mij iets formeler dan een cadeau. Waarom jij dan deze gebruikt :bonk: is mij een raadsel.
Tickel schreef:
28-11-2019 19:05
Voor mij betekent een schenking geld, waar, voor zover mogelijk, geen belasting over betaald hoeft te worden door onder een x bedrag te blijven.
Een schenking is voor mij iets formeler dan een cadeau. Waarom jij dan deze gebruikt :bonk: is mij een raadsel.

Sorry je hebt gelijk. Neem ik terug :)
Kaaaaaaaatje schreef:
28-11-2019 16:09
Nou ja, wat mij betreft mag dat dus echt prima.

Ik voel me opgelaten als wij nog meer geld krijgen. Wij kunnen van ons inkomen elke maand een bedrag van een paar 100 euro verbrassen aan wat dan ook. En zeker schoonzusje 1 kan dat niet dus die beleeft veel meer plezier aan dag geld. Mijn vriend heeft zelfs een keer bedacht dat hij het aan haar wilde geven, maar dat mocht niet van zijn moeder.....
Als je vriend dat nog steeds wil, niet over hebben met zijn moeder maar gewoon doen. Dat geld is na het geven van hem en hij mag bepalen wat hij ermee doet.
Omdat het in een envelop gaat, denk ik dat het niet veel meer zal zijn dan 500 euro.
ik geef mn bek ook maar een douw
Bergje, mijn ouders hebben net hun kinderen royaal Sinterklaascadeau gegeven. Per kind allemaal hetzelfde bedrag, dus ik (getrouwd, kinderen, man en ik allebei een ok inkomen) kreeg hetzelfde als mijn zus (vrijgezel zonder kinderen, lager inkomen). Ik heb er geen moment aan gedacht dat mijn man/kinderen zich gepasseerd zouden kunnen voelen.
Bergje65 schreef:
28-11-2019 11:02
Ja dat is ook niet waar het dilemma over gaat, uiteraard krijgen zij hetzelfde. Het gaat erom of ik mn schoonzoon een idem bedrag zou moeten geven!?
Nee niet nodig!
Ik krijg nooit hele grote bedragen, maar wel jaarlijks een paar honderd euro van mijn moeder (en meestal ook zoiets van mijn oma) rond de feestdagen.

Beide geven mij en mijn zusje hetzelfde bedrag. Mijn zusje is alleenstaand (en net klaar met studeren) en ik ben getrouwd (beide een prima inkomen) en we hebben een kind. De naam van mijn man staat wel altijd op de envelop die ik krijg, maar het bedrag is hetzelfde als wat mijn zusje krijgt. Mijn moeder geeft ons er meestal nog een flesje parfum ofzo bij, dus mijn man en ik krijgen 1 envelop voor ons beide en allebei een flesje parfum. Dus iedereen heeft iets uit te pakken. Mijn man voelt zich nooit overgeslagen, hij vind het vooral apart dat we ieder jaar weer zoveel geld krijgen, omdat hij dit niet gewend is vanuit zijn familie.

Overigens kan ik me herinneren dat mijn oma vroeger mijn moeder, oom en tante met Sinterklaas altijd een paar duizend euro gaf. Dat was ook gewoon per kind en dan maakte het niet uit of ze wel of geen partner hadden. Inmiddels krijgen alleen de kleinkinderen nog geld van haar.
Het is voor je dochter. Wat als je schoonzoon er morgen met de buurvrouw er vandoor gaat, wil je het geld dan terug?
Oh ik zou gewoon 1x envelop voor dochter en 1x envelop voor zoon doen.
Als schoondochter zou ik het totaal niet raar vinden als dat bij mijn vriend zo zou gaan.
Waarom wil je het in een envelop doen tijdens Sinterklaas? Waarom maak je het niet gewoon over?

Mijn ouders maken ieder jaar aan elk van hun kinderen een bedrag over, en laten het aan ons over of we dat helemaal voor onszelf bewaren of met onze partner willen delen of met het hele gezin (ze hopen op delen met partner en kinderen denk ik). Ik ga er vanuit dat ik hetzelfde bedrag krijg als mijn broers en zussen, ook al hebben de meesten (veel) kinderen, maar ik heb dat nooit gecontroleerd of zo. Ik vind het heel normaal dat zo'n schenking alleen aan de eigen kinderen wordt gedaan, niet nog een extra bedrag aan de schoonkinderen.

Voor de belastingdienst worden echtparen als 1 gezien trouwens, per echtpaar of alleenstaande mag je als ouders ruim 5000 euro belastingvrij schenken.
Mijn schoonouders geven met Sinterklaas altijd aan iedereen een enveloppe met hetzelfde bedrag. Wij krijgen dus met ons gezin in totaal 4x zoveel als hun alleenstaande andere kind. Ik zou zelf niet beledigd zijn als mijn man en ik samen een enveloppe kregen, of hij alleen. Maar het is zeker met Sinterklaas natuurlijk wel leuk als iedereen iets uit te pakken heeft / krijgt. Ik zou je schoonzoon dan dus in elk geval wel een cadeautje geven. Maar als je het echt over een grotere schenking hebt, dan zou het logischer zijn om alleen je kinderen te schenken, maar zou ik het waarschijnlijk zelf niet met Sinterklaas uitdelen, maar hiervoor een ander moment kiezen (of het overmaken).
Bergje65 schreef:
28-11-2019 11:02
Ja dat is ook niet waar het dilemma over gaat, uiteraard krijgen zij hetzelfde. Het gaat erom of ik mn schoonzoon een idem bedrag zou moeten geven!?
Want?
Wij kregen van mijn schoonvader altijd een envelop. Nu is mijn man enig kind dus dus is niet echt te vergelijken met TO. Ik en de kinderen kregen altijd hetzelfde bedrag in de envelop mijn man kreeg meestal het dubbele of drievoudige. Ik heb het nooit raar gevonden dat hij meer kreeg van zijn vader.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven