Schooladvies

23-01-2021 23:32 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon heeft eind vorig schooljaar wel de Cito E7 gemaakt. Er werd verteld dat ze deze Cito's niet meetellen omdat bijna alle kinderen in zijn klas de Cito slechter hebben gemaakt dan normaal ivm het (t)huisonderwijs. Nu is het bij mijn zoon dat hij juist door het (t)huisonderwijs beter is gaan presteren. Ook nu in groep 8 heeft hij nog geen cijfer onder de 8 gehad.

Zijn Cito's M7 waren:

Spelling: A
Begrijpend lezen: C
Rekenen: B
Spelling werkwoorden: B
Woordenschat: A
Avi - Cito: Plus

Cito's E7 waren:

Spelling: A
Begrijpend lezen: B
Rekenen: A
Spelling werkwoorden: A
Woordenschat: A
Avi - Cito: Plus

Ze hebben hem begin dit schooljaar wel in de plusgroep geplaatst en met rekenen en spelling heeft hij vanaf groep 5 al de plus werkboeken. Nu hebben ze helaas geen Cito's af kunnen nemen ivm Corona. Verder gedrag, werkhouding en motivatie zijn zeer goed volgens meester. Zoon wil graag naar het VWO maar denk zelf eerder aan HAVO. Halverwege februari hebben we de adviesgesprekken, maar ben nogal nieuwsgierig.

Wat is reëel?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon had altijd:
Rekenen mooie 3 soms tegen 2
Begr. Lez tussen 3-1 score
Spelling 2-3 score
Lezen goed

Voorlopig advies vmbo T en als m8 begr. Lez. meer stabiele (hoge) lijn heeft dan KAN het advies omhoog gaan.

Nu Cito’s m8 januari:
Rekenen 3 tegen 2 aan
Begr.lez. mooie 2 (vorige keer net 1)
Spelling 1
WW spelling 2
Woordenschat 1
Motivatie/inzet meestal goed staat er.

Vanavond online advies gesprek!
Vind de Cito’s nu wel een havo advies maar als je na groep 6-7 kijkt verwacht ik mavo/havo 🤷‍♀️

Wat denken jullie ?
woepwoep wijzigde dit bericht op 23-02-2021 11:47
Reden: ...
5.32% gewijzigd
ik zou zeggen tl-havo. Maar misschien heeft die geluk en geven ze een kansrijk advies en wordt het havo. Bij ons zou dit echter mavo-havo worden
Ik zou ook zeggen: mavo/havo. Rekenen en begrijpend lezen zijn de belangrijkste indicatoren.

Wat komt dit laat trouwens allemaal. Hier is het advies al weken binnen en kind al aangemeld en geplaatst op een school.
Alle reacties Link kopieren
Hier kan het aanmelden pas vanaf 15 maart.
Alle reacties Link kopieren
Fijn ook nog even van andere te horen! Dank jullie wel.
Quincy2 schreef:
23-02-2021 12:04
Hier kan het aanmelden pas vanaf 15 maart.

Oké, wat verschilt dat dan bizar! Hier moet het juist vóór 15 maart.
blondie4 schreef:
24-01-2021 10:57
Zelf dacht ik aan Havo omdat zijn voorlopig advies vorig jaar mavo/havo - havo/vwo was ivm de c en b scores. Dit is advies is gegeven voordat de resultaten van de Cito E7 bekend waren.
Advies: mavo/havo-havo/vwo?!
Dat is wel heel breed!
Wat een raar advies!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waarom het 2 weken is opgeschoven (dan was het alsnog veel later dan bij jullie). Bij mijn zoon op school maken ze de M8 volgens mij helemaal niet vóór het advies (vandaag), maar misschien hebben ze op andere scholen in de stad daar wat meer tijd voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
23-02-2021 12:12
Advies: mavo/havo-havo/vwo?!
Dat is wel heel breed!
Wat een raar advies!
Inderdaad.

Wat betreft toetsen niet meetellen vanwege de lockdown: het lijkt mij dat dat toch alleen geldt voor toetsen die door de lockdown waarschijnlijk lager zijn uitgevallen dan hoe een kind normaal gesproken scoort? Als een kind juist een goede toets maakt lijkt het me wel zo eerlijk die gewoon mee te tellen. Zelfde idee als dat je uitstroomadvies wel naar boven kan worden bijgesteld door een goede eindtoets maar niet naar beneden door een slechte.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Idd mavo/havo brugklas advies gehad.
Eventueel met een goede score op de eindtoets kan het nog een havo worden.
Onze zoon is heel blij mee!
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen volgende week het advies gesprek. Spannend. Dochter hoopt op tl-havo advies
Heeft begr lezen scores 1-2. Rekenen altijd hoge score 3, maar begin groep 8 een score 4 (score 3 die naar beneden gewaardeerd werd naar een score 4).
Daarna geen Cito’s meer gehad. Staat met rekenen een 8,5 gemiddeld. Taal een 9 , spelling een 8. Kreeg nav Cito begin groep 8 een tl advies. We hebben geen tl- havo in de omgeving , maar de havo accepteert ook tl-havo advies. Die kinderen krijgen dan extra mentor uren. Daar hoopt dochter op. Wordt nog een week afwachten
Alle reacties Link kopieren
Spannend deenje
Mijn zoon had ook rekenen hele mooie 3 score en vaak tegen 2 aan.
Begrijpend lezen tussen 3-1 maar meestal 2-1 score.

Voorlopige advies ook mavo maar wel als begrijpend lezen weer midden 8 minimaal 2 was zou het mavo/havo worden. Gelukkig mocht in uitzondering groep 8 in januari de m8 toetsen maken en deze waren erg hoog...

Gisteren definitieve advies mavo/havo en mocht de eind Cito hoog zijn kunnen we het bijstellen na havo.... heel blij mee!

3 andere vrienden/klasgenoten van mijn zoon hadden voorlopige advies mavo/havo en bij 1is dat hetzelfde gebleven, 1 andere havo en weer 1 andere mavo maar moeder is niet mee eens en komt een gesprek....
Zo zie je maar voor iedereen anders uitvalt en ook logische.....

Succes en hoop jullie volgende week tevreden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier is het advies een week opgeschoven naar volgende week. De inschrijftermijn van de scholen is ook een week verschoven, dat moet nu voor 21 maart. Zoon vertelde dat ze deze week met de cito's zijn begonnen, die willen ze dan toch nog meenemen met het advies denk ik. Hij heeft al wel een rapport gekregen, maar dus zonder cito-scores erop.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste zoon is pas halverwege groep 6 in het Nederlandse onderwijs ingestroomd. Daarvoor nog nooit in Nederland naar school geweest. Hij heeft gisteren vwo-advies gekregen en gaat tweetalig doen. Enige minpuntje is spelling maar dat geeft verder niet. Als hij de kans krijgt schrijft hij nog steeds cabowter ipv kabouter.
Alle reacties Link kopieren
WoepWoep schreef:
23-02-2021 22:24
Idd mavo/havo brugklas advies gehad.
Eventueel met een goede score op de eindtoets kan het nog een havo worden.
Onze zoon is heel blij mee!
Maakt het bij jullie veel uit of het mavo-havo of havo wordt? Ik merk dat het hier geen verschil maakt, waarschijnlijk doordat er geen combiklassen zijn.
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
25-02-2021 14:17
Maakt het bij jullie veel uit of het mavo-havo of havo wordt? Ik merk dat het hier geen verschil maakt, waarschijnlijk doordat er geen combiklassen zijn.
De school waar onze zoon heen gaat hebben ze mavo - mavo/havo - havo klassen.
Zoals ik het begrepen heb, geven ze in de mavo/havo klas les op havo niveau.
Krijg een deze dagen een telefoontje om dit bevestigd te krijgen van betreffende school en dan vraag ik ook meteen of ze cijfers krijgen op beide niveaus of hoe dat gaat en met welke resultaat het uiteindelijk welke niveau wordt....
Alle reacties Link kopieren
WoepWoep schreef:
25-02-2021 15:15
De school waar onze zoon heen gaat hebben ze mavo - mavo/havo - havo klassen.
Zoals ik het begrepen heb, geven ze in de mavo/havo klas les op havo niveau.
Krijg een deze dagen een telefoontje om dit bevestigd te krijgen van betreffende school en dan vraag ik ook meteen of ze cijfers krijgen op beide niveaus of hoe dat gaat en met welke resultaat het uiteindelijk welke niveau wordt....
Staat dat niet op de website of in de schoolgids?
Ik kan bij de school van mijn zoon gewoon terugvinden welk gemiddelde je moet hebben voor welke 2e klas en zo. Dat is waarschijnlijk een vraag die ze heel vaak krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Thing1 schreef:
25-02-2021 10:45
Mijn oudste zoon is pas halverwege groep 6 in het Nederlandse onderwijs ingestroomd. Daarvoor nog nooit in Nederland naar school geweest. Hij heeft gisteren vwo-advies gekregen en gaat tweetalig doen. Enige minpuntje is spelling maar dat geeft verder niet. Als hij de kans krijgt schrijft hij nog steeds cabowter ipv kabouter.
Is een Engelstalig vwo een optie? Of heeft hij voorheen niet op een Engelstalige school gezeten.
Alle reacties Link kopieren
Al een telefoontje gehad en in de mavo/havo klas wordt idd les gegeven op havo niveau.... het enige verschil is dat de toetsen een heel klein beetje makkelijke zijn, ik denk dan op beide niveaus.....

Het is voor 1 jaar maar stel dat er bij een te groot aantal leerlingen een twijfel zou zijn dan kunnen ze het voor een jaar verlengen maar gebeurd enkele keer...

Met een minimale 7,2 voor alle vakken word het havo niveau....

Onze zoon gaan we volgende week, wanneer we de adviesformulier krijgen, aanmelden voor de mavo/havo maar na de eindcito kan het een enkele havo nog worden dus we gaan het zien, vinden dit prima en zoon ook....
woepwoep wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:19
Reden: ...
6.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
WoepWoep schreef:
25-02-2021 17:04


Met een minimale 7,2 voor alle vakken word het havo niveau....
Dat vind ik best hoog.
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
25-02-2021 16:17
Is een Engelstalig vwo een optie? Of heeft hij voorheen niet op een Engelstalige school gezeten.
Ja hij gaat idd tvwo doen.
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
25-02-2021 17:45
Dat vind ik best hoog.
Als het havoniveau is met makkelijkere toetsen dan een echte havobrugklas, is dat toch geen hoog gemiddelde om te bewijzen dat je een havoleerling bent? Stel dat je een 6 gemiddeld zou moeten halen voor 2 havo, wat zou je dan moeten halen om door te gaan naar 2 mavo?
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
25-02-2021 18:35
Als het havoniveau is met makkelijkere toetsen dan een echte havobrugklas, is dat toch geen hoog gemiddelde om te bewijzen dat je een havoleerling bent? Stel dat je een 6 gemiddeld zou moeten halen voor 2 havo, wat zou je dan moeten halen om door te gaan naar 2 mavo?
Idd, als het makkelijkere toetsen zijn , dan is dat idd zo.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
25-02-2021 18:35
Als het havoniveau is met makkelijkere toetsen dan een echte havobrugklas, is dat toch geen hoog gemiddelde om te bewijzen dat je een havoleerling bent? Stel dat je een 6 gemiddeld zou moeten halen voor 2 havo, wat zou je dan moeten halen om door te gaan naar 2 mavo?

Dit denk ik ook idd
Toetsen zijn iets makkelijker dus daar zal het op gebaseerd zijn.
Waarschijnlijk voor de mavo vanaf 5,5 of 6,0 🤷‍♀️
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft vandaag havo advies gekregen. Ze is heel blij. Kan hiermee naar haar voorkeurs school. :high5:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven