Schoolreis, hitte

20-06-2019 21:04 402 berichten
Zoon (5) heeft op dinsdag zijn schoolreisje. De verwachting is dat het 34 tot 36 graden wordt. School doet er een beetje laconiek over: wat extra drinken en het komt wel goed. Maar met lagere temperaturen, rond de 25 graden, raakt mijn zoon al makkelijk oververhit, dan loopt ie met een rood hoofd rond en moet ik hem echt even rust laten nemen om weer wat af te koelen.

Ik maak me eigenlijk best wel zorgen dat het echt wel teveel is voor hem, ze zijn ergens waar alleen maar buiten-activiteiten zijn en met een groepje van 6 kinderen dus ik snap ook dat ze zich niet allemaal kunnen aanpassen aan mijn zoon. Dus nu twijfel ik echt een beetje waar ik goed aan doe. Wat zouden jullie doen? Misschien ben ik wel overbezorgd hoor, dan hoor ik dat ook graag.

Overigens gaat het me echt alleen om de hitte, als het minder warm zou zijn zou ik hier totaal niet over twijfelen. Vorig jaar is hij ook gewoon mee geweest en heeft ie een superleuke dag gehad, maar toen was het ook ruim 10 graden kouder
Van te voren goed insmeren, pet of ander hoofddeksel op, en meer dan genoeg water mee geven. komt goed.
Je kan je zoon ook een speciaal UV-shirt en petje aan/opdoen.
AngelEyes0192 schreef:
20-06-2019 21:21
Dat is het wel. Je begrijpt het pas als je écht niet tegen de hitte kan. Mijn lichaam schreeuwt gewoon NEE! Bloedneuzen, blaasjes op borst, uitslag, jeuk, constant hoofdpijn. Beetje onaangenaam maar.
Je projecteert je problemen op een jongetje van 5. Doe eens even normaal zeg.
Ik zou er echt van uit gaan dat de leerkrachten op kinderen zouden letten en rekening houden met de weersomstandigheden, maar misschien ben ik te goed van vetrouwen.
Alle reacties Link kopieren
AngelEyes0192 schreef:
20-06-2019 21:21
Dat is het wel. Je begrijpt het pas als je écht niet tegen de hitte kan. Mijn lichaam schreeuwt gewoon NEE! Bloedneuzen, blaasjes op borst, uitslag, jeuk, constant hoofdpijn. Beetje onaangenaam maar.
Ik vind het oprecht vervelend voor je, maar je bent wel een uitzondering.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Snap je ergens wel hoor. Ons dochtertje raakt ook snel "oververhit". Tijdens de sportdag hielp ik mee en merkte ik het ook. Ik stond met mijn jas aan, andere kinderen in een lange broek en dochter helemaal in 't zweet en knalrood, terwijl ze hele luchtige kleding aan had.
Ik zou hem heel goed insmeren, witte luchtige kleding aantrekken en AA drank meegeven. En misschien het toch even extra benoemen bij juf/meester. Dochter gaat zich bij hitte naar voelen en wordt daardoor "nog drukker" en warmer.
Even chill! Het is nu nog maar donderdag, er kan nog een hoop veranderen de komende dagen.
Cateautje schreef:
20-06-2019 21:11
Ik vind het geen goed plan. Zijn hoofd kan oververhit raken door opgesloten te zitten onder een pet in de volle zon. Zonder kan er tenminste nog een briesje bij en hij gaat niet zweten

Er zijn speciale luchtige hoofddeksels (hoedjes/petjes) met UV-bescherming die niet zweten en waardoor je niet oververhit raakt. Die zijn dus en luchtig maar beschermen wel goed en dat is wel erg belangrijk.
AngelEyes0192 schreef:
20-06-2019 21:21
Dat is het wel. Je begrijpt het pas als je écht niet tegen de hitte kan. Mijn lichaam schreeuwt gewoon NEE! Bloedneuzen, blaasjes op borst, uitslag, jeuk, constant hoofdpijn. Beetje onaangenaam maar.
Wow, wat heftig bij jou zeg. Gelukkig hebben we die dingen nog niet meegemaakt hier, maar ik hou hem op het warmste van de dag vaak vrij rustig, tenzij we ergens met water kunnen zijn, dan vindt hij wel verkoeling.

Bij de locatie van het schoolreisje zijn helaas geen water-attracties
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-06-2019 21:22
Je projecteert je problemen op een jongetje van 5. Doe eens even normaal zeg.
Ik probeer duidelijk te maken dat de hitte voor bepaalde mensen een serieus probleem kan zijn, en dat ik TO dus echt begrijp.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 8e groeper gaat op kamp volgende week.

Goed drinken, pet op, insmeren en rustig aan.

Heel viva in paniek lees ik, overal topics dat het zo warm wordt enz.
Tenzij ze een excursie in de kassen hebben zal het wel loslopen. Petje op, goed insmeren en flesje spray mee in zijn tas, dopper (desnoods gevuld met ijsklontjes) mee die hij opnieuw kan vullen en je zou nog een kleine plantenspuit mee kunnen geven, maar dan vergroot je de kans op verbranden wel.
Orișa schreef:
20-06-2019 21:25
Tenzij ze een excursie in de kassen hebben zal het wel loslopen. Petje op, goed insmeren en flesje spray mee in zijn tas, dopper (desnoods gevuld met ijsklontjes) mee die hij opnieuw kan vullen en je zou nog een kleine plantenspuit mee kunnen geven, maar dan vergroot je de kans op verbranden wel.
Nee, ik lees hier dat een pet dan weer niet mag. Hebben we dus al die tijd fout gedaan. Ga ik deze zomer weer fout doen, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Als je gevoel zegt thuis houden zou ik dat doen. Ik heb over het algemeen alle vertrouwen in leerkrachten en andere professionals, maar als ouder ken je je kind op dit gebied denk ik toch het beste. Kan zijn dat mijn mening gekleurd is/beïnvloed is door een incident vorig jaar, toen is er helaas een scholier van het voorgezetonderwijs overleden nadat hij onwel werd . Ik kan mij nog herinneren dat dat ook met extreme warmte was. Al weet ik niet of het overlijden daar een (direct) gevolg van is geweest.
Betty_Slocombe schreef:
20-06-2019 21:27
Nee, ik lees hier dat een pet dan weer niet mag. Hebben we dus al die tijd fout gedaan. Ga ik deze zomer weer fout doen, denk ik.
Goh. Ik werd door de dames van het revalidatiecentrum indertijd nog net niet uitgemaakt voor ontaarde moeder, toen ik geen petje voorradig bleek te hebben voor zoon. Zo zie je maar weer :D
Subnautica schreef:
20-06-2019 21:25
Mijn 8e groeper gaat op kamp volgende week.

Goed drinken, pet op, insmeren en rustig aan.

Heel viva in paniek lees ik, overal topics dat het zo warm wordt enz.

Paniek valt bij mij wel mee, maar ik vroeg me af hoe anderen het zouden aanpakken. Ik heb in elk geval wel goede tips gelezen al :)
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je wel hoor.
Zoon net 4 ging ook op schoolreis bij 36 graden twee jaar geleden. Ik heb mijn zorgen geuit bij de juf (vooral over zoon die niet drinkt als hij er niet aan herinnerd wordt). Scheelde dat die begripvol reageerde.
Ik liet hem het liefste thuis maar wist ook wel dat ik dat niet moest doen. En alsof een eerste schoolreisje van je oudste kind wat net 3 weken 4 was nog niet spannend genoeg was kwam dit er dus nog bij.
Maar hij leefde nog bij thuiskomst. Hij had een boei van een kop en drijfnat haar, maar daar bezwijken ze natuurlijk niet zomaar aan. Juf kwam nog even vertellen dat hij 3 bekers had gedronken en een super leuke dag had gehad, hihi.

Ik zou zeggen insmeren, drinken mee en vertrouwen op de begeleiding.
Alle reacties Link kopieren
En school doet niet laconiek. School heeft het gewoon allemaal al eerder meegemaakt en weet dat de kinderen er geen last van hebben.
Betty_Slocombe schreef:
20-06-2019 21:22
Ik zou er echt van uit gaan dat de leerkrachten op kinderen zouden letten en rekening houden met de weersomstandigheden, maar misschien ben ik te goed van vetrouwen.

Ik denk het ook, en vaak weet de leerkracht al welk kind het snel heet heeft en welk kind niet.

Advies voor TO; trek kind wel echte schoenen aan.

Ik was van de week op schoolreisje. Meerdere kleuters mee op plastic teenslippers. Was niet echt heel handig. Sommige kinderen stapten dan 'in' de hak/hiel van het kind voor hen. Was onhandig, zelfs een keer een valpartij. En kind op al wat oudere slippers daarvan ging de teen los. En reserve schoenen hadden we nou net niet mee als juffen.
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Aan de ene kant denk ik veel drinken, goed insmeren een petje op en het komt wel goed.

Aan de andere kant houden ze in echt warme landen niet voor niets een siësta Blijven midden op de dag binnen en gaan tegen de avond weer naar buiten.

Sporten in de volle zon midden op cdecdag wordt volgens mij bij extreme hitte ook afgeraden.

En spelen met veel rennen is toch ook een soort van sporten.

To waar gaan ze heen. Is er echt geen schaduw / waterattractie?
Ik zal eens kijken of het lukt om hem zijn gewone schoenen aan te trekken. Wij zijn hier allemaal van het principe: als het lekker weer is zo snel mogelijk de schoenen in de kast en teenslippers aan. maar wel stevige, van Birckenstock / Kipling, niet van de flubberdingen die snel uitgaan
Ze gaan naar een soort boerderijspeeltuin in de buurt van Gouda, Molenwaard heet het. Wat ik op de plaatjes zie zijn er wel gedeeltes met wat meer schaduw, maar waterdingen doen ze niet vanwege de verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-06-2019 21:31
En school doet niet laconiek. School heeft het gewoon allemaal al eerder meegemaakt en weet dat de kinderen er geen last van hebben.
Geldt niet voor alle kinderen. Ik ben echt geen helikopter-moeder, maar die van mij begint zich echt "naar" te voelen met hitte. Ze begint zich dan ook negatief en heel druk te gedragen, omdat ze dan van gekkigheid niet meer weet wat ze moet. Echt heel naar om te zien.
Andersom schreef:
20-06-2019 21:34
Ik denk het ook, en vaak weet de leerkracht al welk kind het snel heet heeft en welk kind niet.

Advies voor TO; trek kind wel echte schoenen aan.

Ik was van de week op schoolreisje. Meerdere kleuters mee op plastic teenslippers. Was niet echt heel handig. Sommige kinderen stapten dan 'in' de hak/hiel van het kind voor hen. Was onhandig, zelfs een keer een valpartij. En kind op al wat oudere slippers daarvan ging de teen los. En reserve schoenen hadden we nou net niet mee als juffen.
Jeetje, een valpartij. Dat zou je niet meteen verwachten inderdaad, tijdens een schoolreisje.
Wat bedoel je precies met oververhit? Dat hij een rood hoofd krijgt? Dat krijgen de meesten met zulk warm weer.

Ik denk dat het wel losloopt TO. School heeft echt geen zin in leerlingen met een zonnesteek. Petje op, luchtige kleding en goed insmeren. Hij is 5, dus kan zich ook best gedurende dag nog eens insmeren. Genoeg water mee. En voor vertrek juf nog even aanschieten of ze hem in de gaten wil houden. Mocht het daadwerkelijk zo warm worden, want dat is altijd maar afwachten.
Alle reacties Link kopieren
TO, je noemt je zoon oververhit vanwege een rood hoofd, terwijl dat gewoon een normale reactie van je lichaam is op warmte en eventueel inspanning. Zeker bij iemand met een lichte huid kan dat rode best indrukwekkend zijn, terwijl die persoon zich dan prima voelt (dat zeg ik als bleekhuidige roodharige uit eigen ervaring). Voelt je zoon zich dan ook echt onprettig of is het vooral interpretatie van jou? Ben je om een of andere reden erg bezorgd voor de risico’s van oververhitting?

Verder zou ik zeker een petje opdoen, goed insmeren en nog even noemen dat hij veel moet drinken. En lekker katoenen kleding aan, dat is het koelst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven