Schoolreis, hitte

20-06-2019 21:04 402 berichten
Zoon (5) heeft op dinsdag zijn schoolreisje. De verwachting is dat het 34 tot 36 graden wordt. School doet er een beetje laconiek over: wat extra drinken en het komt wel goed. Maar met lagere temperaturen, rond de 25 graden, raakt mijn zoon al makkelijk oververhit, dan loopt ie met een rood hoofd rond en moet ik hem echt even rust laten nemen om weer wat af te koelen.

Ik maak me eigenlijk best wel zorgen dat het echt wel teveel is voor hem, ze zijn ergens waar alleen maar buiten-activiteiten zijn en met een groepje van 6 kinderen dus ik snap ook dat ze zich niet allemaal kunnen aanpassen aan mijn zoon. Dus nu twijfel ik echt een beetje waar ik goed aan doe. Wat zouden jullie doen? Misschien ben ik wel overbezorgd hoor, dan hoor ik dat ook graag.

Overigens gaat het me echt alleen om de hitte, als het minder warm zou zijn zou ik hier totaal niet over twijfelen. Vorig jaar is hij ook gewoon mee geweest en heeft ie een superleuke dag gehad, maar toen was het ook ruim 10 graden kouder
Pipo8888 schreef:
20-06-2019 22:22
Als ze het allemaal doen, zal hij het ook doen. Maar zo jong kun je daar niet op vertrouwen. En je wilt niet dat hij verbrandt, dus gewoon Vision oid gebruiken en niet te dun. Dat blijft ook zitten bij zweet of water.
Sorry maar no way dat ik chemische troep als Vision op mijn kind smeer.
Maar dat is weer een andere discussie ;-D
Alle reacties Link kopieren
Zeg tegen school dat je zoon makkelijk oververhit raakt. Vertrouw er verder op dat ze de kinderen goed in de gaten houden.
Be true to yourself
Rosalind schreef:
20-06-2019 22:19
Dit vind ik een goede opmerking.
Ook werd er door iemand gezegd dat je niet kan verwachten dat hij zich tijdens de dag nog een keer insmeert. Toch vind ik wel dat je je kind zulke dingen langzaam moet leren. Je zou hem bv kunnen zeggen dit na de lunch te doen.
Al denk ik dat de begeleiding hen er ook aan zal herinneren. Ik neem aan dat ze zonnebrand meenemen?
Ik denk dat er nog een mailtje wordt gestuurd dat elk kind zijn eigen zonnebrand mee moet nemen. Ik schat in dat de juffen de kinderen rond lunchtijd een keer insmeren.

Op de basisschool van mijn dochter smeren ze altijd bij de overblijf (wel zelf zonnebrand meenemen).
lattemachiato schreef:
20-06-2019 22:30
's Morgens van top tot teen insmeren met Vision factor 50. Ze mogen het tegenwoordig niet meer op de fles zetten, maar het werkt echt wel de hele dag. Qua oververhitting: Mijn ervaring is dat er op zulke dagen heel veel waterspelletjes worden gedaan. Meestal is de begeleiding nog bezorgder dan dat je zelf zou zijn, het is tenslotte niet je eigen kind. Vaak zijn de voorzorgsmaatregelen eerder wat overdreven is mijn ervaring.

Dit dus, ik vond het een hele verantwoordelijkheid om die kleuters de hele dag te begeleiden en te zorgen dat ze ongeschonden met al hun spullen terug kwamen.

Sommige ouders hadden een rugtas mee gegeven met wat drinken, iets te snoepen of een koekje. (Lunch kregen ze ter plekke)

Andere ouders hadden een rugtas van volwassen formaat mee gegeven met al het bovenstaande, plus een volledige verschoning, handdoek, flinke tube zonnebrand, jas, trommel met fruit.

Eén ouder was verbaasd dat kind van vier zijn eigen rugtas moest dragen. Tja, juf en ik hadden al in onze eigen rugzakken wat algemene verschoningen, zonnebrand voor de hele klas, een handdoek, verbandtrommel etc. Eén ouder/begeleider op vier kinderen, kun je niet verwachten dat zij naast haar eigen rugzak ook nog vier kinderrugzakken gaat dragen.
En dan zit die zonnemelk een hele dag heet te worden in hun rugzak en ontploft dat flesje, Pavlovski ...

Hele rugzak onder dat spul en kind geen zonnecrème.



Lijkt mij dan simpeler dat juf / begeleiding een paar tubes meeneemt in iets ontploffingsvrijer.

En hoogstens kinderen die zwaar allergisch zijn hun eigen tube meenemen.
Ontploffende zonnebrand ken ik zelf niet zo goed.
pejeka schreef:
20-06-2019 22:32
Wat ben ik godsdankbaar dat ik in de jaren '70 als kind nog gewoon heel de zomer kon ravotten in een kort broekje en blote bast, naar het zwembad of hutten bouwen,of buiten spelen,en mén, verbrand dat ik af en toe was, de vellen eraan, van heel de middag in de brandende zon, en dan natuurlijk even kreunen en klagen thuis, een lieve vader of moeder die er dan verzachtende zalf en mentholpoeder op deed, en na 2 of 3 dagen jeuken en vervellen. En ik leef nog steeds.

En dit is heus geen pleidooi om je kind dan maar zonnebrand te laten oplopen, maar heus, je gaat er ook niet onmiddellijk dood van. Paar dagen ongemak, en dan velletjes trekken, meer is het niet.

:facepalm: Misschien eens praten met een dermatoloog, wat zijn/haar mening van je verhaal is.
Verbranden als kind is gewoon enorm schadelijk, en die schade merk je inderdaad niet meteen nee. Maar wat je hier schrijft is gewoon dwaas.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 20-06-2019 22:47
0.05% gewijzigd
Betty_Slocombe schreef:
20-06-2019 22:46
Ontploffende zonnebrand ken ik zelf niet zo goed.
Hier al een aantal keer voorgehad op warme dagen of in de koffer van de auto.
Betty_Slocombe schreef:
20-06-2019 22:46
Ontploffende zonnebrand ken ik zelf niet zo goed.
Nog nooit meegemaakt.
Belg007 schreef:
20-06-2019 22:47
Hier al een aantal keer voorgehad op warme dagen of in de koffer van de auto.
Dan koop je schijnbaar rotzooi.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
20-06-2019 22:47
Hier al een aantal keer voorgehad op warme dagen of in de koffer van de auto.
Dat is dan zeker zonnebrand in zo’n spuitbus, dus in een houder onder deuk? Daarvan kan ik me voorstellen dat het mis gaat als de houder erg warm wordt, van gewone crème kan ik het bijna niet voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het probleem is dat veel kinderen gewoon niet meer gewend zijn (langdurig) buiten te zijn, bij welke weersomstandigheden dan ook. Ze zitten op school binnen, ze zitten op de BSO vaak binnen, en eenmaal thuisgekomen, zitten ze ook weer binnen. Ze gaan naar school in de auto, en ook dan komen ze dus nauwelijks buiten. Veel kinderen zijn "binnendieren" geworden, die alleen buiten komen om van voordeur naar auto te lopen.

In mijn jeugd (jaren '70) waren we eigenlijk wel altijd buiten. Lopen naar school en terug, door weer en wind, als het 35 graden was net zo goed als wanneer het 10 graden onder nul was. Na thuiskomst hooguit even snel een glaasje drinken en dan weer naar buiten met de buurtvriendjes, tenniskampioenschap met het badmintonsetje van de speelgoedwinkel, ontdekkingstochten in de bosjes van het plantsoen, voetbalcompetitie, stoepranden, sneeuwballengevecht of sneeuwpoppen bouwen, enorme glijbanen maken in de winter en met de slee over het grasveld rauzen...

En ons gestel was dus gewend aan buiten zijn, had weerstand tegen vrieskou en de hittegolven die er tóen ook al waren, maar echt niet dat we dan binnen gingen zitten. En ja, dan was je soms verkouden, of had je verbrande armen en een verhit hoofd. Maar daar ging niemand dood aan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
https://www.youtube.com/watch?v=VAdlkunflRs
pejeka schreef:
20-06-2019 22:52
En ons gestel was dus gewend aan buiten zijn, had weerstand tegen vrieskou en de hittegolven die er tóen ook al waren, maar echt niet dat we dan binnen gingen zitten. En ja, dan was je soms verkouden, of had je verbrande armen en een verhit hoofd. Maar daar ging niemand dood aan.
Toen niet. Maar misschien jaren later wel vanwege huidkanker.
pejeka schreef:
20-06-2019 22:52
Ik denk dat het probleem is dat veel kinderen gewoon niet meer gewend zijn (langdurig) buiten te zijn, bij welke weersomstandigheden dan ook. Ze zitten op school binnen, ze zitten op de BSO vaak binnen, en eenmaal thuisgekomen, zitten ze ook weer binnen. Ze gaan naar school in de auto, en ook dan komen ze dus nauwelijks buiten. Veel kinderen zijn "binnendieren" geworden, die alleen buiten komen om van voordeur naar auto te lopen.

In mijn jeugd (jaren '70) waren we eigenlijk wel altijd buiten. Lopen naar school en terug, door weer en wind, als het 35 graden was net zo goed als wanneer het 10 graden onder nul was. Na thuiskomst hooguit even snel een glaasje drinken en dan weer naar buiten met de buurtvriendjes, tenniskampioenschap met het badmintonsetje van de speelgoedwinkel, ontdekkingstochten in de bosjes van het plantsoen, voetbalcompetitie, stoepranden, sneeuwballengevecht of sneeuwpoppen bouwen, enorme glijbanen maken in de winter en met de slee over het grasveld rauzen...

En ons gestel was dus gewend aan buiten zijn, had weerstand tegen vrieskou en de hittegolven die er tóen ook al waren, maar echt niet dat we dan binnen gingen zitten. En ja, dan was je soms verkouden, of had je verbrande armen en een verhit hoofd. Maar daar ging niemand dood aan.
Toch ben ik nooit verbrand, omdat mijn moeder dat onnodig en schadelijk vond. Gewoon bedekkende kleding en regelmatig insmeren.
pejeka schreef:
20-06-2019 22:52
Ik denk dat het probleem is dat veel kinderen gewoon niet meer gewend zijn (langdurig) buiten te zijn, bij welke weersomstandigheden dan ook. Ze zitten op school binnen, ze zitten op de BSO vaak binnen, en eenmaal thuisgekomen, zitten ze ook weer binnen. Ze gaan naar school in de auto, en ook dan komen ze dus nauwelijks buiten. Veel kinderen zijn "binnendieren" geworden, die alleen buiten komen om van voordeur naar auto te lopen.

In mijn jeugd (jaren '70) waren we eigenlijk wel altijd buiten. Lopen naar school en terug, door weer en wind, als het 35 graden was net zo goed als wanneer het 10 graden onder nul was. Na thuiskomst hooguit even snel een glaasje drinken en dan weer naar buiten met de buurtvriendjes, tenniskampioenschap met het badmintonsetje van de speelgoedwinkel, ontdekkingstochten in de bosjes van het plantsoen, voetbalcompetitie, stoepranden, sneeuwballengevecht of sneeuwpoppen bouwen, enorme glijbanen maken in de winter en met de slee over het grasveld rauzen...

En ons gestel was dus gewend aan buiten zijn, had weerstand tegen vrieskou en de hittegolven die er tóen ook al waren, maar echt niet dat we dan binnen gingen zitten. En ja, dan was je soms verkouden, of had je verbrande armen en een verhit hoofd. Maar daar ging niemand dood aan.
Echt Pejeka, ik snap je helemaal, mijn straatvriendjes en vriendinnetjes waren ook altijd buiten en we hebben er niets kwalijks aan overgehouden, sterker, ik denk dat we sterker en flexibeler zijn grootgekomen dan de kinderen van de laatste generaties maar je oreert voor het verkeerde publiek, het komt niet aan. We leven in tijden van ipads, netflix en continu binnenzitten en dat geldt voor al die generaties.
Relax! We hebben een avontuurlijke en gelukkige jeugd gehad, maar dat is niet meer door te geven. De tijden zijn veranderd.
pejeka schreef:
20-06-2019 22:52
Ik denk dat het probleem is dat veel kinderen gewoon niet meer gewend zijn (langdurig) buiten te zijn, bij welke weersomstandigheden dan ook. Ze zitten op school binnen, ze zitten op de BSO vaak binnen, en eenmaal thuisgekomen, zitten ze ook weer binnen. Ze gaan naar school in de auto, en ook dan komen ze dus nauwelijks buiten. Veel kinderen zijn "binnendieren" geworden, die alleen buiten komen om van voordeur naar auto te lopen.

In mijn jeugd (jaren '70) waren we eigenlijk wel altijd buiten. Lopen naar school en terug, door weer en wind, als het 35 graden was net zo goed als wanneer het 10 graden onder nul was. Na thuiskomst hooguit even snel een glaasje drinken en dan weer naar buiten met de buurtvriendjes, tenniskampioenschap met het badmintonsetje van de speelgoedwinkel, ontdekkingstochten in de bosjes van het plantsoen, voetbalcompetitie, stoepranden, sneeuwballengevecht of sneeuwpoppen bouwen, enorme glijbanen maken in de winter en met de slee over het grasveld rauzen...

En ons gestel was dus gewend aan buiten zijn, had weerstand tegen vrieskou en de hittegolven die er tóen ook al waren, maar echt niet dat we dan binnen gingen zitten. En ja, dan was je soms verkouden, of had je verbrande armen en een verhit hoofd. Maar daar ging niemand dood aan.
Opa vertelt.
Ik was een roodharig kindje in de jarig 80, met zonneallergie en een hele lichte huid, en ben een aantal keer behoorlijk verbrand, inderdaad ook op schoolreisjes (een keer inclusief tweedegraads brandwonden). Ik heb al een keer huidkanker gehad (gelukkig snel ingegrepen en alles is goed).

Ik zou wel even extra op dat insmeren letten of dit aangeven bij de begeleiders. In mijn ervaring zijn mensen met een normale tot donkere huidskleur zich niet bewust hoe snel een lichte huid kan verbranden. Petje zou ik wel doen; bedekt de hoofdhuid ook beter.

Verder moet je het natuurlijk gewoon laten gaan! School heeft echt wel ervaring en let vast goed op.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
20-06-2019 22:47
:facepalm: Misschien eens praten met een dermatoloog, wat zijn/haar mening van je verhaal is.
Verbranden als kind is gewoon enorm schadelijk, en die schade merk je inderdaad niet meteen nee. Maar wat je hier schrijft is gewoon dwaas.
Ik voer ook geen propaganda voor een verbrande huid, maar ik denk zomaar dat alle mensen die jong waren destijds wel eens flink verbrand zijn geweest in hun leven, en ik durf ook zomaar te wedden dat de meeste van die mensen nu gewoon 50-60-70-80 jaar oud zijn zonder dat ze daar iets van hebben opgelopen (behalve dan die 3 dagen pijnlijke plekken en daarna een paar dagen jeuk en vervellen). Ik ben er helemaal voor om geen onnodige risico's aan te gaan, maar overdrijven is ook een vak. Wat verwacht je dan van je kinderen als het warmer is dan 25 graden? Dat ze in een verduisterde kamer gaan zitten?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Rosalind schreef:
20-06-2019 22:56
Toen niet. Maar misschien jaren later wel vanwege huidkanker.

Inderdaad. :thumbsup:

Huidkanker is een van de meest voorkomende kankersoorten. Ongeveer 1 op de 6 Nederlanders krijgt huidkanker. De belangrijkste oorzaak van huidkanker is veel in de zon zijn. Die uv straling is gewoon enorm schadelijk en zeker voor (jonge) kinderen.
Verbranden op kinderleeftijd is extra schadelijk en vergroot de kans op huidkanker aanzienlijk.
Alle dermatologen trekken aan de alarmbel want huidkanker rukt in enorm tempo op. Maar hier krijg je van die dwaze opmerkingen dat het allemaal wel meevalt. :facepalm:

Zie: https://www.kanker.nl/kankersoorten/huidkanker
pejeka schreef:
20-06-2019 23:04
Ik voer ook geen propaganda voor een verbrande huid, maar ik denk zomaar dat alle mensen die jong waren destijds wel eens flink verbrand zijn geweest in hun leven, en ik durf ook zomaar te wedden dat de meeste van die mensen nu gewoon 50-60-70-80 jaar oud zijn zonder dat ze daar iets van hebben opgelopen (behalve dan die 3 dagen pijnlijke plekken en daarna een paar dagen jeuk en vervellen). Ik ben er helemaal voor om geen onnodige risico's aan te gaan, maar overdrijven is ook een vak. Wat verwacht je dan van je kinderen als het warmer is dan 25 graden? Dat ze in een verduisterde kamer gaan zitten?

Maar huidkanker is nu wel een van de meest voorkomende soorten kanker. 1 op de 6 krijgt er mee te maken en dat aantal groeit steeds meer en huidkanker rukt steeds meer op. Hoe komt dat denk je? Door de mensen die in de jaren 70 lekker vol in de zon lagen...
Huidkanker: een stijging van bijna 350%! O_O
Maar nee, niemand heeft er wat aan overgehouden he, droom verder! :bye:

https://www.kanker.be/nieuws/huidkanker ... -bijna-350
pejeka schreef:
20-06-2019 23:04
Ik voer ook geen propaganda voor een verbrande huid, maar ik denk zomaar dat alle mensen die jong waren destijds wel eens flink verbrand zijn geweest in hun leven, en ik durf ook zomaar te wedden dat de meeste van die mensen nu gewoon 50-60-70-80 jaar oud zijn zonder dat ze daar iets van hebben opgelopen (behalve dan die 3 dagen pijnlijke plekken en daarna een paar dagen jeuk en vervellen). Ik ben er helemaal voor om geen onnodige risico's aan te gaan, maar overdrijven is ook een vak. Wat verwacht je dan van je kinderen als het warmer is dan 25 graden? Dat ze in een verduisterde kamer gaan zitten?
Beschermende kleding en goed insmeren.
Net als mijn moeder in de jaren 80 deed.
pejeka schreef:
20-06-2019 23:04
Ik voer ook geen propaganda voor een verbrande huid, maar ik denk zomaar dat alle mensen die jong waren destijds wel eens flink verbrand zijn geweest in hun leven, en ik durf ook zomaar te wedden dat de meeste van die mensen nu gewoon 50-60-70-80 jaar oud zijn zonder dat ze daar iets van hebben opgelopen (behalve dan die 3 dagen pijnlijke plekken en daarna een paar dagen jeuk en vervellen). Ik ben er helemaal voor om geen onnodige risico's aan te gaan, maar overdrijven is ook een vak. Wat verwacht je dan van je kinderen als het warmer is dan 25 graden? Dat ze in een verduisterde kamer gaan zitten?
Dan komt het zeker door die overbeschermende ouders van tegenwoordig dat het aantal gevallen van huidkanker al jaren stijgt...
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... ext/trends
Cijfers van Nederland: "De incidentie van huidkanker is in 25 jaar met 250% toegenomen. In 1989 kregen in totaal 15.000 mensen een vorm van huidkanker, in 2014 was dat aantal bijna 53.000. Belangrijkste risicofactor voor huidkanker is blootstelling aan de zon."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven