Schoolreis, hitte

20-06-2019 21:04 402 berichten
Zoon (5) heeft op dinsdag zijn schoolreisje. De verwachting is dat het 34 tot 36 graden wordt. School doet er een beetje laconiek over: wat extra drinken en het komt wel goed. Maar met lagere temperaturen, rond de 25 graden, raakt mijn zoon al makkelijk oververhit, dan loopt ie met een rood hoofd rond en moet ik hem echt even rust laten nemen om weer wat af te koelen.

Ik maak me eigenlijk best wel zorgen dat het echt wel teveel is voor hem, ze zijn ergens waar alleen maar buiten-activiteiten zijn en met een groepje van 6 kinderen dus ik snap ook dat ze zich niet allemaal kunnen aanpassen aan mijn zoon. Dus nu twijfel ik echt een beetje waar ik goed aan doe. Wat zouden jullie doen? Misschien ben ik wel overbezorgd hoor, dan hoor ik dat ook graag.

Overigens gaat het me echt alleen om de hitte, als het minder warm zou zijn zou ik hier totaal niet over twijfelen. Vorig jaar is hij ook gewoon mee geweest en heeft ie een superleuke dag gehad, maar toen was het ook ruim 10 graden kouder
Lady*Voldemort schreef:
20-06-2019 21:38
Jeetje, een valpartij. Dat zou je niet meteen verwachten inderdaad, tijdens een schoolreisje.
IK sta versteld van het feit dat wij onze kindertijd hebben overleefd.
snorriemorrie schreef:
20-06-2019 21:37
Ik zal eens kijken of het lukt om hem zijn gewone schoenen aan te trekken. Wij zijn hier allemaal van het principe: als het lekker weer is zo snel mogelijk de schoenen in de kast en teenslippers aan. maar wel stevige, van Birckenstock / Kipling, niet van de flubberdingen die snel uitgaan

Prima toch!
Alle reacties Link kopieren
Blauwkleedje31 schreef:
20-06-2019 21:38
Geldt niet voor alle kinderen. Ik ben echt geen helikopter-moeder, maar die van mij begint zich echt "naar" te voelen met hitte. Ze begint zich dan ook negatief en heel druk te gedragen, omdat ze dan van gekkigheid niet meer weet wat ze moet. Echt heel naar om te zien.
En ook dat herkent juf echt wel
Die heeft echt alles wel gezien.
Cateautje schreef:
20-06-2019 21:40
Inderdaad.
@Aikidoka: ja hij heeft inderdaad ook een vrij lichte huid, dat speelt uiteraard ook mee. Maar op een gegeven moment zie ik ook aan zijn ogen dat hij zich niet goed voelt, hij kijkt dan haast koortsig uit zijn ogen. Daardoor heb ik het idee dat hij er niet goed tegen kan. Wellicht is dit fout gedacht hoor, maar ik merk dat het wel wegtrekt als hij weer even rustig aan doet. Maar dat moet wel echt even tegen hem gezegd worden
Andersom schreef:
20-06-2019 21:41
Prima toch!
Fijn dat de schoenen tenminste jufstitieel zijn goedgekeurd. Dan kan er wat dat betreft in ieder geval niets meer mis gaan.
Cateautje schreef:
20-06-2019 21:40
Ik was zes in 1976, één van de heetste zomers van de vorige eeuw. En ik ging gewoon op schoolreisje, op slippers en met een rood hoofd.
snorriemorrie schreef:
20-06-2019 21:44
@Aikidoka: ja hij heeft inderdaad ook een vrij lichte huid, dat speelt uiteraard ook mee. Maar op een gegeven moment zie ik ook aan zijn ogen dat hij zich niet goed voelt, hij kijkt dan haast koortsig uit zijn ogen. Daardoor heb ik het idee dat hij er niet goed tegen kan. Wellicht is dit fout gedacht hoor, maar ik merk dat het wel wegtrekt als hij weer even rustig aan doet. Maar dat moet wel echt even tegen hem gezegd worden
Die "rare" blik herken ik ook. Daarom zou ik het wel even extra aankaarten bij juf/begeleider van zijn groepje.

Al heb ik het idee dat huidige juf van dochter het met al die kinderen beter "herkend" dan de leidsters op de creche destijds.
Ik zou dik insmeren met dat spul dat de hele dag blijft zitten en waterbestendig is. Ik zou er niet vanuit gaan dat hij zichzelf nogmaals insmeert. Veel drinken meegeven dat hij echt lekker vindt en wat zoutjes of zo. En dan lekker laten gaan. Zou mij verbazen als ze niet een waterballet houden in het park. Niemand zit op oververhitte kinderen te wachten.
Lady*Voldemort schreef:
20-06-2019 21:46
Ik was zes in 1976, één van de heetste zomers van de vorige eeuw. En ik ging gewoon op schoolreisje, op slippers en met een rood hoofd.
Ik was 14 en lag die hele zomer hele dagen in de zon in een openlucht zwemparadijs. Ook niks van gekregen.

Wat is er toch gebeurd in de tussentijd, dat kinderen het leven niet meer aankunnen?
Voor mijn kinderen deed ik op zulke warme dagen altijd een koelelement tussen de boterhammen zodat die nog te eten waren rond het middaguur en de avond van te voren een flesje water in de vriezer. Dat ontdooide dan gedurende de dag en dan hadden ze steeds een koud slokje drinken tussen het lauwe andere drinken door.
Bij de kleuters smeerden wij altijd gewoon alle kinderen in voor het buiten spelen, dus kan me niet voorstellen dat zoiets op een schoolreisje ineens niet gedaan wordt.

De juffen en moeders komen niet uit een ei hè.
Chrissiefur schreef:
20-06-2019 21:50
Voor mijn kinderen deed ik op zulke warme dagen altijd een koelelement tussen de boterhammen zodat die nog te eten waren rond het middaguur en de avond van te voren een flesje water in de vriezer. Dat ontdooide dan gedurende de dag en dan hadden ze steeds een koud slokje drinken tussen het lauwe andere drinken door.
Dan heb ik een tip voor je. Gooi de boterhammen gewoon in de vriezer en dan bevroren in de broodtrommel en tegen de tijd dat het lunchtijd is, zijn ze ontdooit en nog lekker fris. :-D
Cateautje schreef:
Ik was 14 en lag die hele zomer hele dagen in de zon in een openlucht zwemparadijs. Ook niks van gekregen.

Wat is er toch gebeurd in de tussentijd, dat kinderen het leven niet meer aankunnen?
Het zijn niet de kinderen, maar de ouders die het leven niet aankunnen.
Those who don’t believe in magic will never find it
Cateautje schreef:
20-06-2019 21:55
Dan heb ik een tip voor je. Gooi de boterhammen gewoon in de vriezer en dan bevroren in de broodtrommel en tegen de tijd dat het lunchtijd is, zijn ze ontdooit en nog lekker fris. :-D
Ook een goeie, maar ik heb m'n brood altijd al in de vriezer, maar na een kwartiertje is het ontdooid en wordt het warm en na 3 uur in 30 graden is het beleg (welk beleg dan ook) echt niet meer te pruimen.

Ik zag ze op schoolreisjes ook weleens lopen met die speciale koeltasjes. Ook nog een idee.
Oh ik had ff gemist dat het zo warm zou worden, lekker! Ben dol op hitte.

Mijn kinderen iets minder, maar qua schoolreis zou ik me geen seconde zorgen maken, is echt niet de eerste keer dat school hiermee te maken krijgt, en het lijkt me sterk dat er nergens schaduw ofzo is.

Smeer hem smorgens in, petje en fles water mee en gaan met die banaan. Ook wordt er bij ons op schoolreis altijd wel ingesmeerd, of het nu 20 of 35 graden is. Als er 1 begeleider op 6 is, is dat prima te doen, evenals letten op de vochtinname enz. Als je t niet vertrouwt kun je natuurlijk altijd vragen er extra op te letten - of zelf meegaan als begeleider.

Overigens duurt schoolreis meestal maar een paar uurtjes, en de helft vd tijd ben je al kwijt aan reizen, eten, plassen, hoofden tellen etc. Dat hoeft allemaal niet in de volle zon. Ik denk dat het wel zal loslopen.
Cateautje schreef:

Nou he. Wat een getrut.
In de basisschool tijd van dochter hebben we ook een keer zo’n uitstapje gehad met 36 graden.
Iedereen heeft het warm, dus alles een tandje rustiger, veel drinken, verplicht even rusten in de schaduw.
En echt: ze hebben het allemaal overleefd.
Chrissiefur schreef:
20-06-2019 22:00
Ook een goeie, maar ik heb m'n brood altijd al in de vriezer, maar na een kwartiertje is het ontdooid en wordt het warm en na 3 uur in 30 graden is het beleg (welk beleg dan ook) echt niet meer te pruimen.

Ik zag ze op schoolreisjes ook weleens lopen met die speciale koeltasjes. Ook nog een idee.
Joh, dat is toch veel teveel gesleep? Die koeltasjes zou ik bewaren voor een gewone school- of werkdag.
Op schoolreis zijn de kinderen blij en dan maakt het echt niet uit of de boterham wat klef is. Desnoods geef je mueslibollen mee oid.
Cateautje schreef:

Wat dacht je van huidkanker? Je wilt je kind echt niet laten verbranden. Verder zou ik me er ook niet druk om maken.
Hier ook een kind wat echt snel last heeft van de warmte. Hij heeft helaas ook een zonnebrand en zonneallergie. Ik koop altijd UV-werende shirts voor hem en hij heeft ook een uv werende pet met zo'n flap in zijn nek.
Daarnaast qua eten plakjes komkommer/snoeptomaatjes in een bakje met een klein koelelementje erbij.
Ik vind de tips van het brood ingevroren meegeven ook een goede.
Een flesje water/dopper met water die bijgevuld kan worden.
Wat zouts als tuc of chips

Kind is ook al een aantal keer knalrood van schoolreisje terug gekomen. Daarna lekker onder een lauwe douche en wat extra's te drinken geven.
Nu gaat hij volgende week 3 dagen op kamp, gelukkig op een locatie met water.
dropfruitje schreef:
20-06-2019 21:59
Het zijn niet de kinderen, maar de ouders die het leven niet aankunnen.
Komt door die zonnesteek die ze allemaal hebben opgedaan in hun jeugd toen ze niet-ingesmeerd op hun slippers op schoolreis werden gestuurd met 35 graden, denk ik
Wat wij altijd op festivals doen als het zo vreselijk warm is: die pet WEL dragen, maar hem steeds nat maken met water! Werkt als een tierelier om je hoofd koel te houden.
Kinderen moeten vaak naar de wc, dus meteen daar de pet onder de kraan houden en weer op zetten.
Lady*Voldemort schreef:
20-06-2019 22:02
Nou he. Wat een getrut.
Ja, kinderen worden tegenwoordig allemaal geboren in Delft, in de porseleinfabriek.
Ik denk niet dat je kind het enige kind heeft dat het warm zal hebben, als het weer inderdaad zo doorzet.

Laat je kind gewoon lekker gaan. De juffen redden zich echt wel met die kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven