Schoonmoeder en mijn zoon

26-11-2011 10:22 365 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje aan jullie, wil namelijk weten of ik het me allemaal te persoonlijk aantrek of dat jullie het ook niet leuk zouden vinden.

Om te beginnen heb ik een lieve en leuke schoonmoeder, maar soms kan ze me zo het bloed onder de nagels uit halen.

Voorbeeld 1:

Wij willen absoluut geen speelgoed op batterijen cq op een knopje drukken en er gebeurt iets. Wij willen zijn eigen fantasie prikkelen. Schoonmoeder blijft stug babytelefoons, gitaren en andere chinese batterij meuk aanschaffen voor onze zoon.

Voorbeeld 2:

Zoon heeft een bugaboo waar we heel blij mee zijn, schoonmoeder heeft een ouderwetse klapbuggy. Ze wilt perse onze zoon meenemen in die klapbuggy. Met dat hij in de winter geen winterzak om zijn beentjes heeft maar een fleecedeken. Opzich niet erg natuurlijk, hij overleeft het wel.Omdat ze de buggy zelf toch minder goed voor zijn rugje vind legt ze het kussen van zijn kinderstoel maar in dat ding ? Het ziet er niet uit en kan gewoon niet comfortabel voor zoon zijn.

Voorbeeld 3:

Zoon heeft een hele mooie en leuke schoenen collectie. Schoonmoeder wilt perse dat zoon elephanten draagt. Ik vind de dingen stront lelijk en wil ze niet aan de voeten van mijn zoon zien. Hij komt gisteren thuis van een middagje oma en wat heeft hij aan ? Juist die lelijke dingen.

Ik wordt het langzaam een beetje zat, en wil er op een nette, rustige toon iets van zeggen. Maar wil haar ook niet oor het hoofd stoten omdat ze verder een ontzettend lieve en leuke oma en schoonmoeder is.

Wat zouden jullie doen ?
Malu.. ik overdrijf niet , ik geef alleen hoe mijn schoonmoeder is. En dat ik mij daar behoorlijk heb over lopen opvreten. Dochter is 4 maanden. Dus vind dat ik behoorlijk snel de knop om heb weten te zetten in 4 maandjes tijd.

En de gedachte heb nu : Oma zorgt goed voor dochter dus laat ik het maar gewoon zo. Oma blij en ik loop mij niet meer op te vreten.

En of het goedkoop is of niet doet er helemaal niet toe. Dochter gaat naar gastouder 9 van de 10x. Maar ik ontneem mijn dochter niet haar oma omdat ik een probleem heb met schoonmoeder haar manier van doen. Oma is toch verder goed voor haar kleindochter en dat ze af en toe met dingen aan komt zetten waar ik grote vraagtekens bij zet.. tsjah dat neem ik dan nu gewoon op de koop toe.
quote:xalliesuper schreef op 26 november 2011 @ 17:48:

Wat een negatieve energie allemaal.

Mensen wees eens blij als je nog gezond bij elkaar bent en elkaar liefde kan geven. En dat je een dak boven je hoofd hebt en de middelen hebt om voor je familie te zorgen. Dat is belangrijk. De rest is allemaal bijzaak.

offtopic: andere topic vond ik wat te heftig om in te breken: het is klein en heeft 's ochtends een beetje oorsmeer aan haar voet...

sorry TO, moest even iets tegen Xallie zeggen
Ja ik wist het! Heeeei lief schaapjeeeee Haha.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-11-2011 22:55
Reden: provoceren
% gewijzigd
quote:Iwannalive schreef op 26 november 2011 @ 17:46:

Ik zou door oma zelfgebreide truitjes niet zomaar weg doen.

Die ene roze die ze gebreid heeft bewaar ik , die vind ik wel leuk.

Maar alle zwart/witte gestreepte, donker blauwe met donker groen , mintgroen met mintblauw (8stuks) sorry daar kan ik helemaal niets mee.
[quote]xalliesuper schreef op 26 november 2011 @ 18:02:

[...]Nee joh. Die zie ik zeker wel. Maar daar gaat het hier nu toch niet over. Jij hebt vast ook problemen die voor een ander te bagatelliseren zijn.
quote:Zespri79 schreef op 26 november 2011 @ 18:06:

[...]

Die ene roze die ze gebreid heeft bewaar ik , die vind ik wel leuk.

Maar alle zwart/witte gestreepte, donker blauwe met donker groen , mintgroen met mintblauw (8stuks) sorry daar kan ik helemaal niets mee.

Misschien kan je haar wol of katoen geven in de kleuren die jullie leuk vinden...

Kan je het niet met iets leuks combineren. Ik hou trouwens wel van een beetje aparte kleding- en kleurencombinaties. Mix en match is helemaal van nu... oma gaat met haar tijd mee hahah
Dat is een goed idee! En dan zoek je leuke patroontjes uit en dan de kleur die jij wil. Leuk joh!
Iwannalive.. dat heb ik al eens geprobeerd. Ook voorbeelden gegeven van bolerootjes en bodywarmer achtige breisels. (ala hema zeg maar, niet eens dat ze die exact t zelfde hoeft na te breien , maar dan heeft ze een ideetje hoe ik t bedoel )

Maar die kan ze niet breien en de wol die ik haar heb aangewezen en zelfs voor haar heb gekocht kan ze niet mee breien zegt ze..

Mijn moeder breit sokken in allerlei leuke kleurtjes, maar schoonmoeder blijft sokken breien in de gewone echte standaard geitenwollensokken kleuren. Dat hoort zo volgens haar , ze gaat niet echt met de tijd mee zeg maar..
Dat is jammer!

Anders was het zo handig geweest.

Breinaalden verstoppen dan maar?
quote:ondernemer schreef op 26 november 2011 @ 17:08:

Een vriend van mij had een vrouw die ook de neiging had om op allerlei slakken zout te leggen en die om flauwekulredenen de verstandhouding met haar schoonouders voortdurend op scherp zette.

Inmiddels zijn ze uit elkaar.

Sorry hoor maar dat is niet het geval in onze relatie. Normaal gesproken heb ik helemaal niets te klagen over mijn schoonmoeder. Ze is verder ontzettend lief en zorgzaam. Buiten deze kleine dingetjes om. Maar ik ga het haar wel zeggen, hoe ik me er bij voel voornamelijk. Want het is toch belangrijk dat ik me ook prettig kan blijven voelen, dat is ook beter voor de relatie.

Trouwens mijn man heeft een bloedhekel aan mijn moeder, en ik moet dit regelmatig aanhoren. Zij heeft mij ook voor de keuze gezet indertijd, en ik heb voor hem gekozen. Laat zien dat ik iets meer ruggengraat heb dan hier wordt gespiegeld.
quote:iris1969 schreef op 26 november 2011 @ 15:54:

[...]

Ik denk dat TO nog erg jong is en wellicht wil ze er voor de buitenwereld niet uitzien als ordinaire teenmom, want daar heeft men toch vaak een negatief oordeel over.Ik ben inderdaad jong (22) en bedoel precies wat je zegt !
Joh, laat je schoonmoeder toch. Ze doet toch niks dat kwaad kan? Oke, misschien zouden het niet jouw keuzes zijn, maar dat maakt toch niet zoveel uit?

Wees blij dat je zoon en z'n oma het goed met elkaar kunnen vinden, dat lijkt me veel belangrijker dat dan het er niet uitziet als hij in haar ouderwetse buggy zit.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
quote:warmwaterbadeendje schreef op 26 november 2011 @ 19:52:

[...]

Ik ben inderdaad jong (22) en bedoel precies wat je zegt !

Dat snap ik hoor, maar laat lekker gaan, want oordelen doen ze toch, met of zonder lelijke elefant schoenen .

Ik vind het trouwens bijzonder opdringerig dat ze zijn voeten is gaan opmeten zonder jouw toestemming en toch die schoenen heeft gekocht. Dat had ze mij niet moeten flikken en ik heb niet eens een zoontje haha.
quote:Chryssa schreef op 26 november 2011 @ 19:57:

Joh, laat je schoonmoeder toch. Ze doet toch niks dat kwaad kan? Oke, misschien zouden het niet jouw keuzes zijn, maar dat maakt toch niet zoveel uit?

Wees blij dat je zoon en z'n oma het goed met elkaar kunnen vinden, dat lijkt me veel belangrijker dat dan het er niet uitziet als hij in haar ouderwetse buggy zit.Ik denk dat ze zich door oma als een kind behandeld voelt, niet serieus te nemen omdat ze nog zo jong is.
To,

ik vind dat je met warmte en waardering over je schoonmoeder schrijft en ik kan me voorstellen dat het wat intimiderend is als iemand een hele babykamer inricht.

Ik hoop dat jullie het zo houden, jullie moeten na de komst van kleinzoon gewoon een nieuwe balans vinden.

En die onuitgesproken kritiek over teveel kdv, blijf praten, blijf uitleggen.

Maarre die kamer..mijn dochter ging onder de twaalf maanden ook niet alleen logeren maar nu vindt ze ( en wij) het heerlijk bij opa en oma. En als je straks weer verlof hebt
Dan ben je er misschien wel hartstikke blij mee dat je zoon een eigen plek heeft bij oma.
Dat zou best kunnen, dat ze zich zo voelt. En dat is natuurlijk heel vervelend, maar het zit wel in haar eigen hoofd. Je kan ook denken: "Schoonmoeder gaat haar gang maar, zolang ze mijn kind maar goed verzorgd. Ik ben z'n moeder en ik doe de dingen gewoon op mijn manier, omdat ik vind dat dat goed is". Dat is toch het enige dat telt?
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
quote:Chryssa schreef op 26 november 2011 @ 20:07:

Dat zou best kunnen, dat ze zich zo voelt. En dat is natuurlijk heel vervelend, maar het zit wel in haar eigen hoofd. Je kan ook denken: "Schoonmoeder gaat haar gang maar, zolang ze mijn kind maar goed verzorgd. Ik ben z'n moeder en ik doe de dingen gewoon op mijn manier, omdat ik vind dat dat goed is". Dat is toch het enige dat telt?Ja uiteindelijk wel, maar ik heb natuurlijk makkelijk praten omdat ik geen jong meisje met een bemoeizuchtige schoonmoeder ben.
Bemoeizuchtig vind ik nogal een overdreven term voor deze schoonmoeder. Betrokken vind ik toch wel gepaster in deze. Wat heeft ze nou helemaal gedaan, schoenen gegeven, speelgoed gegeven, kamertje ingericht. Nou, nou, drama zeg.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Je grenzen aangeven en die bewaken is goed. Maar af en toe kijken waar je grenzen liggen en je afvragen of dat realistisch is en of je grenzen echt noodzakelijk zijn, is ook goed.
quote:iris1969 schreef op 26 november 2011 @ 19:59:

[...]

Dat snap ik hoor, maar laat lekker gaan, want oordelen doen ze toch, met of zonder lelijke elefant schoenen .

Ik vind het trouwens bijzonder opdringerig dat ze zijn voeten is gaan opmeten zonder jouw toestemming en toch die schoenen heeft gekocht. Dat had ze mij niet moeten flikken en ik heb niet eens een zoontje haha.

Ze had wel toestemming, indirect. Alleen niet voor die bewuste dag maar voor een paar dagen later. Op zaterdag mocht schoonma met haar zoon en kleinzoon naar de winkel om de schoenen die zoon uit zocht voor de kleine te betalen. Ze heeft het een paar dagen eerder gedaan en juist een merk gekocht dat TO niet wilde hebben. Dus nu moeten ze op zaterdag de laarsjes die ze graag naast de 6 paar schoentjes (oh nee, 7 paar want hij heeft nu ook Elefanten) willen hebben zelf betalen.

Ik snap wel dat schoonma een grens over is gegaan die door TO is aangegeven. En dat het een voorbeeld is. En dat het niet om dit specifieke incident gaat. En dat oma veel meer grenzen over gaat. En dat het een gevoel is. Maar dan nog lijkt het me voor TO verstandig om, naast een voorzichtig gesprekje met de lieve oma, ook eens te kijken of al haar eigen grenzen echt zo belangrijk zijn of dat het ook wel een beetje minder kan.
TO: je verhaal komt me een beetje bekend voor. Mijn schoonmoeder had oudste zoons eerste schoentjes gekocht. Vond ik toen helemaal niet leuk, ik vond de schoenen ook niet leuk. En dat heb ik een beetje laten merken ook toen geloof ik.

Achteraf gezien (jaren later) heb ik er een beetje spijt van dat ik zo gereageerd heb. Waar heb ik me eigenlijk druk om gemaakt denk ik nu. Ze is hartstikke lief en bedoelt het goed. Maar toen ik er middenin zat, kon ik niet zo relativeren hoor.

Over die buggy zou ik me ook niet druk maken. Als je zoon het niet comfortabel vindt, laat hij het vast wel merken.
Heb niet alle 20 paginas doorgelezen dus misschien is het al besproken maar ik zit me af te vragen waarom het kind wel thee mag maar geen ijsthee? Wat is het verschil?

En verder, ach, oma bedoelt het goed en het kind zal er geen blijvende schade van overhouden dus laat ze lekker gaan. Maar ja, ik ben dit jaar m'n moeder verloren en m'n schoonmoeder is terminaal dus ik heb nogal de neiging om alles goed te praten als het om oma's gaat zolang ze maar aanwezig zijn.
Ijsthee is nogal, euh, zoet en slecht voor de tanden. Dit itt thee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven