Schoonmoeder en oppassen

21-03-2011 14:16 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds 6 maanden een zoontje en werk 32 uur, wat neerkomt op 4 dagen. Daarbij gaat hij in het begin van de week naar mijn moeder en aant eind van de week naar mijn schoonmoeder.

Het komt nu wel eens voor dat de ene een dag minder heeft dan de ander omdat mijn vriend dan thuis is.

Nu is het zo dat mijn moeder dat niet zo'n punt vind maar mijn schoonmoeder wel.

Het is een echte zin doordrammer en ik heb daar zo'n beetje schoon genoeg van. Nu had ik 12 maart een etentje met mijn ouders vanwege hun 25 jarig huwelijk. Mijn schoonmoeder had al een hele week niet opgepast en dus bel ik haar woensdag met de vraag of ze het leuk vindt om zaterdagavond op te passen.

Haar antwoord: "Ik heb hem de hele week niet gezien, dus dan hoef ik dat zaterdag ook niet". Ik was met stomheid geslagen, maar ondertussen ben ik ook boos. Want de 19de vierden we hun 25 jarig huwelijk (zijn beide op dezelfde dag getrouwd) en mijn zoontje moest toen wel aanwezig zijn want stel je voor, maar vervolgens worden er familie kiekjes gemaakt waar ik niet op sta omdat ik nog moest werken.

Mijn schoonmoeder doet schijnheilig en wil mijn zoontje zoveel mogelijk voor zichzelf. Wat me ook behoorlijk irriteert is dat als hij blijft slapen, hij bij mijn schoonvader in bed gelegd wordt. Ik wil dat niet hebben en heb dit ook al duidelijk gemaakt, mijn gevoel is daar gewoon niet goed bij.

Met mijn vriend heb ik hier ook al vaker over gehad, maar die komt voor zijn ouders op. Logisch ook!

Ik zit te denken of ik haar nu helemaal niet meer moet laten oppassen, want het is meer haat en nijd dan dat we echt vriendelijk met elkaar omgaan. Ook als ze iets kenbaar wil geven of een opmerking begint ze met : "Als ik een tip mag geven..".

Ik vind het irritant en weet niet precies hoe ik dit het beste kan oplossen.
Roken bij een kindje (met astma notabene) zou voor mij echt een dealbreaker zijn. Verder ben ik het eens met Visots mbt oma en schoonoma hetzelfde te willen behandelen. Dat kan soms niet. Hier ook zo.
Als ik de opa van mijn kind niet zou vertrouwen in zijn boxershort zou ik m ook niet vertrouwen met een overall aan of een skipak.

Dan zou mijn kind uberhaupt niet naar die opa toe gaan......

En dan een topic openen omdat oma raar doet?

Terwijl je opa niet kan vertrouwen, breng je je kind daar toch naartoe?

Raar hoor!

Als ik een naar gevoel heb over iemand bij mijn kind, dan gaat ze daar niet naartoe. Wie het dan ook is....
quote:JaJetje schreef op 21 maart 2011 @ 14:43:

Ze doet niet moeilijk! Ik begrijp je volkomen. Ook net een verse moeder hier.

Ik zou zeggen: niet meer naar deze opa en oma brengen. Of alleen voor de korte oppasjes, tandarts bezoekjes ed. Ik vind een baby bij opa in bed leggen wel heel vreemd. Als het niet goed voelt om je kind daar te brengen, dan moet je dat niet doen. Jij hebt als moeder het beste voor met je kind en je hebt recht om niet alles te pikken van opa's en oma's. Je maakt het jezelf wel wat moeilijk door ze als vaste opvang in te schakelen. Ze krijgen een grotere rol in de opvoeding en ze hebben snel het gevoel dat ze iets te zeggen hebben, of ergens recht op hebben. Dat is ook precies de reden waarom ik daar niet voor gekozen heb.

Zowel in deze post als in de openingspost van TO lees ik alleen maar over wat moeder wil en vindt.

Ik krijg er een beetje 'mama is de koningin van de wereld' gevoel van

Ik neem aan dat je dit soort beslissingen met zijn tweeën neemt.

Overigens snap ik echt volstrekt niet waarom het raar zou zijn om een baby bij opa in bed te leggen (veiligheid daargelaten).
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik ook niet. Mijn dochter heeft ook wel bij opa en oma in bed geslapen.
Ik vind dat een kind prima bij opa en of oma kan slapen. Als je dat niet vertrouwd dan dus ook niet op bezoek. Helemaal niets dan.

Wat betreft beslissen moet ik eerlijk toegeven dat ik dat soort dingen ook alleen beslis. Er kunnen wel eens heftige discussie's uit voort vloeien maar mijn wil is doorslaggevend.

Hier is het zo dat mijn dochter een vriendinnetje heeft waar ik een naar gevoel krijg bij de vader.

Man en die vader kunnen echter prima met elkaar een wijntje drinken in de zon etc.

Ik wil niet dat dochter daar speelt. Meisje mag altijd hier komen, dochter mag niet daarnaartoe.

Man vindt dat overdreven en deelt mijn gevoel totaal niet.

Pech voor hem, dochter gaat daar niet spelen.
Dat is bij ons ook zo. Uiteindelijk beslis ik. We overleggen wel alles, maar vriend is gewoon makkelijker. Wanneer één van ons nee zegt en daar ook echt bij blijft gebeurt het niet. En meestal is de nee van mij.

Maar goed, wat vind je van het idee om oma bij jou thuis te laten oppassen?
quote:Neele01 schreef op 23 maart 2011 @ 17:11:

Als ik de opa van mijn kind niet zou vertrouwen in zijn boxershort zou ik m ook niet vertrouwen met een overall aan of een skipak.

Dan zou mijn kind uberhaupt niet naar die opa toe gaan......

En dan een topic openen omdat oma raar doet?

Terwijl je opa niet kan vertrouwen, breng je je kind daar toch naartoe?

Raar hoor!

Als ik een naar gevoel heb over iemand bij mijn kind, dan gaat ze daar niet naartoe. Wie het dan ook is....

Helemaal eens. Je vertrouwt iemand, of niet. Of denk je dat opa's intenties afhangen van zijn kledij?

Zou dit overigens nooit aankaarten, kan weinig bedenken wat iemand meer kan kwetsen dan zeggen dat je 'm niet vertrouwt met z'n eigen kleinkindje. Je hebt er geen enkele aanleiding toe, toch?
Onze oudste zoon is altijd naar beide oma's geweestop de dagen dat ik werkte.

Maar toen onze jongste 3 jaar geleden erbij kwam was de situatie zo veranderd ( opa 1 ziek,opa 2 in de vut,) dat ze liever niet meer wilde oppassen.

Dus vanaf toen gingen onze kinderen naar de professionele opvang.

Had ik dat maar veel eerder gedaan, onze kinderen zijn in goede handen,bij mensen die doen wat wij willen(oma wist het altijd beter),en de oma's passen nu incidenteel een keertje op,zonder zich met de opvoeding/verzorging te bemoeien.
Ik heb ondertussen een gesprek gehad met mijn schoonmoeder en we hebben afgesproken dat ze niet rookt waar mijn zoontje bij is en dat hij ook niet meer in bed ligt bij hun.

Mijn moeder rookt ook, maar moet dat verplicht buiten doen. (van vader en broers/zussen) waardoor hij daar minder in aanmerking komt. Zoals eerder geschreven zou ik het ook niet leuk vinden als mijn moeder dat doet.

Ik heb met beiden aangegeven wat ik vind en hun respecteren dat ook. Op het moment is het financieel niet haalbaar om hem naar een kinderdagverblijf te brengen, Thuismoederen wil ik niet en dat zou eerder mijn vriend zijn idee zijn, maar ik moet wachten van hem tot ik een vast contract heb.

Ik heb ondertussen een gesprek gehad bij een gastouder en dat bleek voor mij ook een betere keuze te zijn (mijn schoonmoeder was het hier niet mee eens, omdat ze zelf ook gastouder was, voordat je daar diploma's voor moet hebben)

Mijn moeder accepteert de keuze maar wil hem dan wel in het weekend zien.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
quote:kyanah schreef op 28 maart 2011 @ 17:44:Op het moment is het financieel niet haalbaar om hem naar een kinderdagverblijf te brengen,

Omg. Je kijkt toch eerst of het überhaupt financieel uitkomt om aan kinderen te beginnen?

Maar goed, een gratis tipje van mij:

http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagen/

Hier kun je uitrekenen op hoeveel kinderopvangtoeslag je recht hebt. Als je weinig inkomen hebt, zoals jij hierboven suggereert, heb je recht op veel teruggave waardoor je weinig kosten hebt aan de kinderopvang.
quote:kyanah schreef op 28 maart 2011 @ 17:44:

Ik heb ondertussen een gesprek gehad met mijn schoonmoeder en we hebben afgesproken dat ze niet rookt waar mijn zoontje bij is en dat hij ook niet meer in bed ligt bij hun.

Mijn moeder rookt ook, maar moet dat verplicht buiten doen. (van vader en broers/zussen) waardoor hij daar minder in aanmerking komt. Zoals eerder geschreven zou ik het ook niet leuk vinden als mijn moeder dat doet.

Ik heb met beiden aangegeven wat ik vind en hun respecteren dat ook. Op het moment is het financieel niet haalbaar om hem naar een kinderdagverblijf te brengen, Thuismoederen wil ik niet en dat zou eerder mijn vriend zijn idee zijn, maar ik moet wachten van hem tot ik een vast contract heb.

Ik heb ondertussen een gesprek gehad bij een gastouder en dat bleek voor mij ook een betere keuze te zijn (mijn schoonmoeder was het hier niet mee eens, omdat ze zelf ook gastouder was, voordat je daar diploma's voor moet hebben)

Hoezo is kdv financieel niet haalbaar?

Heb je al uitgerekend wat jullie van de belastingdienst terug kunnen krijgen?

En hoezo is thuis moederen eerder je vriend zijn idee?

Bedoel je daarmee dat hij liever heeft dat jij thuis blijft of dat hij thuis blijft om voor jullie kind te zorgen?
Waarom vertrouw je je schoonvader niet?

En waarom zeg je nu al toe dat je moeder haar kleinkind MOET zien in het weekend? Geldt dat ook voor je schoonouders straks? (daar gaat je privéleven en weekend)
Waarom valt iedereen zo over dat roken bij kinderen? Vroeger stonden de sigaretten op tafel tijdens verjaardagen en liepen de kinderen er vrolijk om heen. Dat is toch ook goed gegaan allemaal? Vanwaar die ophef? Het lijkt wel of kinderen helemaal niks meer kunnen hebben tegenwoordig....
quote:kyanah schreef op 28 maart 2011 @ 17:44:

......................

Met andere woorden: je moeder mag wel eisen stellen maar je schoonmoeder niet?

Ik weet dat je meestal niet zo close met je schoonmoeder bent als met je moeder, maar beiden staan wél in exact dezelfde familierelatie tot je zoon. Bovendien zal je man closer zijn met zijn moeder, en minder 'verdragen' van jou moeder. Wat is het verschil?

Elske, zullen we het voortschrijdend inzicht noemen?
@Elske: dit is zeker een grapje?!?
Goed gedaan to! Was het een goed gesprek? En heb je uitgerekend wat je terug krijgt van de belasting?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
quote:elske schreef op 28 maart 2011 @ 19:11:

Waarom valt iedereen zo over dat roken bij kinderen? Vroeger stonden de sigaretten op tafel tijdens verjaardagen en liepen de kinderen er vrolijk om heen. Dat is toch ook goed gegaan allemaal? Vanwaar die ophef? Het lijkt wel of kinderen helemaal niks meer kunnen hebben tegenwoordig....

He Elske, ben je er weer?

Nog steeds die plank voor je hoofd zie ik.

Nou, kusje!
Ja, dat vind ik echt.
quote:patchouli_ schreef op 28 maart 2011 @ 19:19:

[...]

Met andere woorden: je moeder mag wel eisen stellen maar je schoonmoeder niet?

Ik weet dat je meestal niet zo close met je schoonmoeder bent als met je moeder, maar beiden staan wél in exact dezelfde familierelatie tot je zoon. Bovendien zal je man closer zijn met zijn moeder, en minder 'verdragen' van jou moeder. Wat is het verschil?

Elske, zullen we het voortschrijdend inzicht noemen?Eisen stellen over het zien van hun kleinkinderen... gekker moet het niet worden. Maar TO is nog erg jong en bevindt zich zelf nog in de ouder-kind situatie.....
Meteen weer op de kast. Jullie leren het ook niet he.
Jemig wat reageert iedereen aangebrand. Elske, ik snap jou ironie wel hoor! (en hoewel ik fel tegen roken bij kinderen ben, ben ik het er wel mee eens dat we met z'n allen steeds banger worden over van alles, ook mbt kinderen).

TO: goed dat je de confrontatie aan bent gegaan!!! Blijf bij je gevoel en spreek die uit! Dat komt de relatie alleen maar ten goede (mits respectvol geuit).
Aangebrand

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven