Slaapwandelend kind

28-06-2009 22:21 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Sinds kort 'verrast' onze zoon van 7 ons soms door 's avonds laat te gaan slaapwandelen. Hij komt zijn bed uit, loopt de trap af, gaat soms naar de wc en als we hem aanspreken praat hij zelfs terug - al slaat het nergens op wat hij zegt. Hij heeft zijn ogen open, maar maakt geen oogcontact. Hij laat zich makkelijk weer terugbrengen naar bed en slaapt daar vervolgens weer verder. De volgende dag herinnert hij zich hier niets van.

Ik ben een beetje bang dat hij misschien in staat zou zijn om midden in de nacht, als wij slapen en hem niet horen, het huis uit te gaan en wie weet waar hij dan naartoe zou gaan! Natuurlijk zitten de deuren 's nachts wel op slot, maar hij weet normaal ook wel hoe de deuren open gemaakt kunnen worden, en aangezien hij blijkbaar ook in staat is om al slapend de trap af te lopen en naar het toilet te gaan.... Nu hebben we al onze huissleutels 'verstopt', niet op de vaste plek neergelegd dus, en we hebben een extra slot op de achterdeur gemonteerd (deze deur sluit je af door hem van binnen dicht te schuiven, normaliter gaat deze dus op slot zonder sleutel te gebruiken).

Wij hebben totaal geen ervaring met slaapwandelen, van onze drie kinderen is hij de enige die dit sinds kort nu doet. Wie heeft hier wel ervaring mee, kan ons tips geven hoe we hier het beste mee om kunnen gaan en hoe we kunnen voorkomen dat er ongelukken gebeuren?

Bedankt alvast!

Groetjes, Lemmy
Ik heb een haakje aan de buitenkant van zijn slaapkamerdeur gedaan en als ik naar bed ga dan doe ik dat haakje er op.

Soms moet hij 's nachts nog naar de wc maar dan roept hij me of als hij slaapwandelt klopt hij op de deur en dan zet ik hem op de wc en breng hem weer naar bed.

Vervelend is het wel hé?
Ik deed het vroeger ook. Goed dat je die deuren extra beveiligd hebt. Verder is er weinig aan te doen. Opsluiten op zijn kamer vind ik wat eng klinken, weet niet waarom..
Eens met Toet...denk je wel eens na over brand, Zus&Zo? Pfff....ik krijg het er al spaans benauwd van, alleen als ik dénk aan wat er zou kunnen gebeuren....
Vind een haakje aan de buiten kant idd ook wel een beetje eng met brand dat je zoon zijn deur zelf niet kan open maken. Maarja neem aan dat jij ook wakker wordt als het brand is .
Slaapwandelen zit bij ons een beetje in de familie. Ik slaapwandel heel soms nog wel, als kind veel meer. Meestal liep ik dan de kamer van mijn ouders in omdat ik "iets" niet kon vinden. Vaak ging het om mijn jas. Mijn moeder slaapwandelt ook wel eens. Ze heeft zelfs eens midden in de nacht in haar slaap thee gezet en een boterham gesmeerd. Ze kon zich 's morgens nog herinneren dat ze 's nachts zo'n zin had in een boterham. Haar verbazing was groot toen ze beneden kwam en het smerige bordje en de theebeker zag staan! Best gevaarlijk ook nog. Een andere gevaarlijke actie kwam van mij broer. Hij heeft al "slaapwandelend" zijn dekbed uit het raam gegooid. Daarna is hij uit het raam geklommen, aan het kozijn gaan hangen en heeft zich laten vallen. Beneden werd hij wakker en met zijn dekbed onder de arm drukte hij op de deurbel. Hij was toen wel al volwassen, ik denk een jaar of 19.

Mijn man heeft er nu vooral "last" van. Ik slaap namelijk met mijn ogen open en mijn bril op terwijl ik naar de tv "kijk". Hij denkt dan dat ik nog wakker ben (ik ga meestal eerder naar bed) en dan begint hij tegen me te praten. En dan word ik toch boos! haha! Toen we net samenwoonden schrok hij zich altijd kapot, nu is hij er aan gewend en houd hij zijn mond maar. Ik praat ook veel in mijn slaap (best grappig vindt hij) en ook "zie" ik soms dingen die er niet zijn. Een vos die in de tent zat toen we op de camping sliepen bijvoorbeeld. Die zat er gewoon echt! Ik vond het hartstikke eng en pas toen mijn man me goed wakker had gemaakt wist ik dat het niet echt was. Of iemand in de slaapkamer, dat soort dingen. Niet altijd lollig dus maar het komt gelukkig niet zo vaak voor.

Wat je er aan kan doen weet ik niet. Zusenzo, een slot op de deur lijkt me best eng. Wat als er brand uit breekt? Dan kan hij zelf zijn kamer niet uit komen. Vind je dat geen eng idee? Ik kan me wel voorstellen dat je het doet hoor, je weet ook niet wat hij in zijn slaap allemaal uit kan halen...
ah, zo'n lang verhaal zitten typen dat anderen ook al commentaar op het haakje hadden gegeven... Beetje mosterd dus.
Het is zo een lang haakje dus de deur kan wel open maar niet helemaal.

We hebben ook op iedere verdieping brandmelders en maar het gevaar dat hij al slaapwandelend van de trap valt of iets dergelijk is mijn inziens vele malen groter dan brandgevaar, maar jullie hebben wel gelijk natuurlijk.

( ik heb als kind eens op de reling gezeten 8 hoog en dacht dat dat de wc was, je begrijpt dat mijn moeder een rolberoerte kreeg toen ze kwam kijken wie de deur opendeed.)
Tis misschien kiezen tussen twee kwaden inderdaad, maar jee....pf.
Je kunt zo'n Angel Care in zijn bed leggen? Die gaat af als hij een halve minuut geen beweging voelt. Dan weet je dat hij uit zijn bed is.
van de week hoorde ik toevallig van een natte dweil in de deuropening van zijn kamer leggen. daar wordt ie wakker van. weet niet of het een fabel is hoor.. maar probeer t es.
Ohjee, jullie verhalen stellen me niet echt gerust!

Het enge verhaal van de broer van Kaetje die uit het slaapkamerraam klom en het 8 hoog op de railing gaan zitten van Zusenzo, brrrr, dat zoiets zou kunnen gebeuren, daar ben ik echt bang voor! Ik heb nu net de deur van ons balkon gebarricadeerd met een stoel, maar overal boven hebben we ramen die hij overdag ook zelf open kan doen, ook op zijn eigen kamer. Om daaruit te vallen/klimmen, zou hij wel helemaal over zijn bureau moeten klimmen en bovendien het raam opendoen en het rolluik op moeten trekken, maar als ik hoor dat mensen blijkbaar in staat zijn om pas ná het uit het raam klimmen wakker te worden...

Het haakje op de deur vind ik eigenlijk ook een beetje een eng idee, stel dat er brand komt dan worden wij vast wel wakker want ook wij hebben brandmelders, maar we hebben ook 3 kinderen en als er dan eentje niet zijn kamer uitkan...

Ik ben ondertussen ook aan het googelen voor informatie en ik las elders dat stress en oververmoeidheid de kans op slaapwandelen vergroot. Is dat bij jullie ook zo?
Ja, bij stress wordt het erger. Ik ga dan bijvoorbeeld heel veel praten in mijn slaap. En op onbekende plekken ben ik eerder geneigd om "aan de wandel" te gaan hoewel dat volgens mij al weer een hele tijd geleden is. En van mijn broer weet ik dat hij bij stress keihard van zich af mept en schopt in bed. Hij heeft zijn vrouw een keer een blauw oog geslapen. Ik denk wel dat het slaapwandelen ook te maken heeft met de indrukken van overdag.
Ik zelf ben er overheen gegroeit, dus ik heb goede hoop.

En bij mij was het geloof ik geen stress en ik geloof dat zoon ook niet echt stress heeft, ja, dat zijn broertje zijn auto heeft gemolesteerd..
Geen goed idee?
Ik vond m wel briljant eigenlijk. Al zeg ik het zelf.
Whopper, inderdaad een goede tip lijkt me.

Ik heb ooit stage gelopen in een verpleegtehuis en kan me daar een ding herinneren dat ze een "belmat" noemden. Leg je als het me goed herinner naast het bed. Als iemand er op stapt gaat er een zoemer af (in die kamer of ergens anders, dat weet ik echt niet meer) en weet je dat iemand uit bed stapt. is dat anders iets?
Whopper, ja ik vind het wel een goed idee, dankjewel! Ik ben ondertussen aan het kijken op de site van Angelcare, en dat zou zeker een oplossing zijn, lijkt me. Zeker als je een zeer regelmatige slaapwandelaar in huis hebt.

Nu is het zo dat het tot nu toe nog maar een paar keer is voorgekomen en bij mijn zoon lijkt het wel te komen door oververmoeidheid - laatst 'wandelde' hij nadat hij voor het eerst meedeed aan de avondvierdaagse (het wandelen beviel hem blijkbaar nogal... ) en afgelopen nacht deed hij het nadat hij de hele dag had gevoetbald en tot vrij laat aan het trampolinespringen was geweest met z'n vriendjes. Ik hoop het misschien te kunnen voorkomen door goed op te letten dat hij op tijd naar bed gaat en zich niet te veel uitput.
Mijn zoon deed dat ook vaak en heeft me dus regelmatig erg laten schrikken Ik weet niet echt een oplossing.
Ondertussen aan het zoeken op 'belmat'......

Daar zijn blijkbaar de meningen over verdeeld, ik lees daarover het volgende: "er is naar die matten onderzoek geweest en het is gebleken dat mensen die mat als die voor het bed ligt zien als gat en er dus overheen stappen waardoor die dus niet werkt, en in bed reageert tie inderdaad al op omdraaien".
Let idd op bij het balkon...ik ken een meisje die op haar 13e de kamer van haar ouders doorliep, het balkon opstapte en daar gewoon vanaf sprong!!! Ze droomde natuurlijk iets heel anders dan waar ze werkelijk mee bezig was. Ze hield er gelukkig 'slechts' en gebroken arm aan over. Toen ze wakker werd was ze wel he-le-maal van de kaart, tja, je zal maar wakker worden in het gazon, met ontzettende pijn overal...volgens mij denk je dan júist dat je aan het dromen bent!
Wij hebbenop de buitendeuren een schuifje helemaal bovenin waar geen kind bij kan.
Hier een fanatieke slaapwandelaarster!

Tenminste, als ik mijn ouders moet geloven.

Die zagen me vroeger geregeld beneden komen, met mn dekbed, dan liep ik een rondje om de tafel en ging weer naar bed, of ik plukte bloemen (zat ik aan de scharnieren van de deur te frunniken) Op de camping heb ik snachts eens een rondje gelopen, gelukkig was mn vader nog wakker en die is achter me aan gelopen.

Ze hebben me tijdens het 'wandelen' nooit wakker gemaakt, moet je geloof ik ook niet doen, weet eigenlijk alleen niet waarom niet.

En nu? Nergens geen last meer van, het is bij mij een fase geweest, ben er schijnbaar over heen gegroeid!
Maroon, dat geeft moed, ik hoop dat mijn zoon er ook overheen groeit!

Zoals ik heb begrepen is het vaak handiger om iemand die aan het slaapwandelen is niet wakker te maken, omdat die persoon na het wakkerworden nogal gedesoriënteerd is en dan erg kan schrikken of zelfs in paniek kan raken. Bij mensen die tijdens het slaapwandelen een nachtmerrie hebben, bijvoorbeeld dromen dat ze achtervolgd hebben, kan het dan zelfs zo zijn dat ze in hun verwarring 'in de aanval' gaan tegen degene die ze wakkermaakt. Mijn zoon is eigenlijk heel makkelijk als hij 'wandelt', ik geloof niet dat hij iets naars droomt of zo, hij is alleen nogal vastbesloten naar de woonkamer te gaan, maar laat zich wel oppakken en in bed leggen gelukkig.

Afgelopen nacht is het goed gegaan, ondanks dat hij gisteren ook best moe was toen hij naar bed ging (ik heb 'm nog wel even horen praten in z'n slaap en ook horen knarsetanden... ook zoiets fijns...). Ik ga er de komende tijd extra op letten dat hij genoeg rust krijgt in de hoop dat het dan beter gaat. Achteraf denk ik dat hij misschien wel vaker een klein stukje heeft 'gewandeld'; nu de afgelopen keren kwam hij naar beneden en merkten we het, maar hij gaat best vaak 's nachts naar de wc (waar ie dan 's ochtends niets meer van weet) en ook ligt hij 's morgens regelmatig 180 graden andersom in bed. Wie weet wat ie wel eens uitgespookt heeft zonder dat wij hem hoorden...

Iedereen bedankt voor het delen van de ervaringen en het geven van tips!
Nooit de slaapkamerdeuren afsluiten! Of als je dat dan doet, ook goed de ramen afsluiten! Zowel een zwager als een oom van me zijn als kind door het raam naar buiten gekropen omdat de slaapkamerdeur op slot was. De een werd van de straat geplukt door de buren, de ander belde zelf aan en wandelde doodleuk weer richting bed. Maar je moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren met die kinderen!

En sowieso met brand inderdaad ook doodeng, afgesloten slaapkamerdeuren.
Whatever, I do what I want

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven