slapen eten spelen
donderdag 9 september 2010 om 10:21
mijn zoontje is nu 4 wkeen oud, en het CB adviseert om een vast ritme aan te houden, NL slapen eten spelen. Maar meestal is hij na de fles helemaaa in slaap, dus dan wordt het spelen niks. en dan leg ik hem in zn bedje. Dus een vast ritme daarin hebben we niet. Soms lukt het wel dan is hij na de fles nog wakker. Is hij nog te jong om daar een ritme in krijgen/
donderdag 9 september 2010 om 10:24
donderdag 9 september 2010 om 10:31
ze zeggen dat je elke keer hetzelfde moet doen, maar dit lukt toch niet elke keer. Soms slaapt hij in zn ledikantje boven, en als hij dat niet wil leg ik hem beneden in zn wandelwagenbak. (hij wil nog niet alleen boven in zn ledikant, maar dat probeer ik wel elke keer). Ik wordt er een beetje gestrest van dat je alles elke keer hetzelfde moet doen. Het enige wat we steeds hetzelfde doen is de laatste fles, die krijgt hij rond 22.30 en daarna even boeren en gelijk in bedje, en dan slaapt hij wel 5 a 6 uur. Maar overdag doen we het niet steeds hetzelfde.
donderdag 9 september 2010 om 10:35
Je MOET helemaal niks, Aafke! Het enige wat je moet is zorgen dat je baby gelukkig is
Wil baby drinken? Dan geef je m drinken. Wil ie daarna slapen? Dan leg je hem neer waar hij het lekkerst slaapt. Wil hij niet slapen maar 'spelen'? Dan ga je lekker knuffelen en genieten van je baby Zing voor hem, pak een zacht knuffeltje en speel daar samen met hem mee. That's all.
Je baby zal nog lang genoeg dingen MOETEN in zijn leven, genieten jullie nu maar eerst van jullie tijd samen
Wil baby drinken? Dan geef je m drinken. Wil ie daarna slapen? Dan leg je hem neer waar hij het lekkerst slaapt. Wil hij niet slapen maar 'spelen'? Dan ga je lekker knuffelen en genieten van je baby Zing voor hem, pak een zacht knuffeltje en speel daar samen met hem mee. That's all.
Je baby zal nog lang genoeg dingen MOETEN in zijn leven, genieten jullie nu maar eerst van jullie tijd samen
donderdag 9 september 2010 om 10:37
In plaats van het gejammer over schema's zou ieder CB 'n fatsoenlijke vertaling van onderstaand gedicht aan nieuwe mama's moeten overhandigen. Vervolgens veel geluk en plezier wensen met de pasgeborene en als er vragen zijn mag er gebeld worden.
Het komt wel goed, echt.
Mother, oh Mother, come shake out your cloth
Empty the dustpan, poison the moth,
Hang out the washing and butter the bread,
Sew on a button and make up a bed.
Where is the mother whose house is so shocking?
She's up in the nursery, blissfully rocking.
Oh, I've grown shiftless as Little Boy Blue
(lullaby, rock-a-bye, Lullaby loo).
Dishes are waiting and bills are past due
(pat-a-cake, darling, and peek-peek-a-boo).
The shopping is not done and there's nothing for stew
And out in the yard there is a hullabaloo.
But I'm playing "Kanga" and this is my "Roo."
Look! Aren't her eyes the most wonderful hue?
(lullaby, rock-a-bye, lullaby loo).
The cleaning and scrubbing will wait till tomorrow,
For children grow up, as I've learned to my sorrow.
So quiet down cobwebs. Dust go to sleep.
I'm rocking my baby and babies don't keep.
Ruth Hulburt Hamilton, 1958
Het komt wel goed, echt.
Mother, oh Mother, come shake out your cloth
Empty the dustpan, poison the moth,
Hang out the washing and butter the bread,
Sew on a button and make up a bed.
Where is the mother whose house is so shocking?
She's up in the nursery, blissfully rocking.
Oh, I've grown shiftless as Little Boy Blue
(lullaby, rock-a-bye, Lullaby loo).
Dishes are waiting and bills are past due
(pat-a-cake, darling, and peek-peek-a-boo).
The shopping is not done and there's nothing for stew
And out in the yard there is a hullabaloo.
But I'm playing "Kanga" and this is my "Roo."
Look! Aren't her eyes the most wonderful hue?
(lullaby, rock-a-bye, lullaby loo).
The cleaning and scrubbing will wait till tomorrow,
For children grow up, as I've learned to my sorrow.
So quiet down cobwebs. Dust go to sleep.
I'm rocking my baby and babies don't keep.
Ruth Hulburt Hamilton, 1958
donderdag 9 september 2010 om 10:39
Mijn kinderen kregen beiden pas met een maand of 7 ritme. Dan gaan ze gewoon mee eten en zo, en maar 1 keer slapen. Toen werd het een gewoonte met vaste tijden. Daarvoor: iedere keer als ik dacht: Nu heb ik het, was het na 3 dagen weer over Ik heb het bij nr2 dus opgegeven dat ritme.
Veel plezier met je kindje, let lekker op zijn signalen. Dat is het beste voor iedereen.
Veel plezier met je kindje, let lekker op zijn signalen. Dat is het beste voor iedereen.
donderdag 9 september 2010 om 10:45
Ik snap best dat het CB dat adviseert. Want het kan allemaal nog al overdonderend zijn zo'n kleintje, en om er dan voor jezelf enige structuur in te krijgen kan dit wel helpen. Maar verder, wat de rest zegt. 4 weken. Spelen? Beetje knuffelen misschien. Dennis is 4 maanden. Van een ritme is nog geen sprake (maar goed, ik ben zelf ook nogal ritmeloos, dus ik mis het ook niet of zo) en af en toe speelt hij met een knisperboekje, of hij kijkt om zich heen.
Geen zorgen, Aafke, het komt vanzelf goed. Naarmate de tijd verstrijkt wordt alles makkelijker. Jullie gaan elkaar steeds beter leren kennen. En je moet geen vaste routine volgen, het mag. Bij Mini hebben we dat wel gedaan, hadden we wel behoefte aan en Mini ook wel. Dennis doet het helemaal prima, ritmeloos.
Geen zorgen, Aafke, het komt vanzelf goed. Naarmate de tijd verstrijkt wordt alles makkelijker. Jullie gaan elkaar steeds beter leren kennen. En je moet geen vaste routine volgen, het mag. Bij Mini hebben we dat wel gedaan, hadden we wel behoefte aan en Mini ook wel. Dennis doet het helemaal prima, ritmeloos.
donderdag 9 september 2010 om 10:50
Ach ik heb een dochter van 3, die is ook "groot" geworden. Nu bij mijn tweeling van 6 maanden ben ik bij het bezoek aan het CB echter net zo geagiteerd als bij het CB bezoek van mijn eerste.
Dan ga ik me weer onzeker voelen..... En dan ben ik weer boos op mezelf dat ik ze niet gewoon laat lullen.
Dan ga ik me weer onzeker voelen..... En dan ben ik weer boos op mezelf dat ik ze niet gewoon laat lullen.
Ja, dat vind ik echt.
donderdag 9 september 2010 om 10:56
O wat herkenbaar, stom CB! Nee hoor je moet vooral lekker het ritme volgen dat jij en je kindje prettig vinden. Dat ritme waar hun het overhebben heeft mijn zoontje zelf ontwikkeld ergens rond de 6 maanden geloof ik.
Verder heeft hij de eerst 5 maanden niet in zijn eigen bedje geslapen maar in de draagdoek, wandelwagen of tegen mij aan.
Niet gestresst worden van wat ze bij het CB zeggen hoor lekker knuffelen en doen waar jullie je goed bij voelen!
Verder heeft hij de eerst 5 maanden niet in zijn eigen bedje geslapen maar in de draagdoek, wandelwagen of tegen mij aan.
Niet gestresst worden van wat ze bij het CB zeggen hoor lekker knuffelen en doen waar jullie je goed bij voelen!
donderdag 9 september 2010 om 11:05
Ik denk dat dit de onhandige CB vertaling is van 'voorspelbaarheid'.
Het kàn voor sommige ouders en kindjes heel fijn zijn om dingen in een bepaalde volgorde te doen, zodat ze weten wat er komen gaat, en dus waar ze aan toe zijn.
Welke volgorde dat is, bepaal jij natuurlijk door goed te kijken naar je kindje.
En bovendien zal dat ook nog gaan wisselen naarmate baby's ouder worden en zich anders gaan gedragen.
Hier hebben we in het begin eigenlijk standaard slapen-verschonen-voeden-boeren/knuffelen-bij wakker spelen-weer slapen gedaan.
Dat sloop er vanzelf zo in, en werkte voor ons.
Nu Mini ouder is en wat minder slaapt is eigenlijk alleen het
slapen-verschonen nog standaard, en hebben we een vast ritueeltje bij het nbaar bed doen.
Maar het is voor jou èn je kindje veel fijner om te doen waar je je goed bij voelt, dan een opvoedtheorie te volgen waar je niet achter staat, of die niet bij je kindje past!
o, geluid. Dat wordt dus verschonen-voeden-spelen hier
Het kàn voor sommige ouders en kindjes heel fijn zijn om dingen in een bepaalde volgorde te doen, zodat ze weten wat er komen gaat, en dus waar ze aan toe zijn.
Welke volgorde dat is, bepaal jij natuurlijk door goed te kijken naar je kindje.
En bovendien zal dat ook nog gaan wisselen naarmate baby's ouder worden en zich anders gaan gedragen.
Hier hebben we in het begin eigenlijk standaard slapen-verschonen-voeden-boeren/knuffelen-bij wakker spelen-weer slapen gedaan.
Dat sloop er vanzelf zo in, en werkte voor ons.
Nu Mini ouder is en wat minder slaapt is eigenlijk alleen het
slapen-verschonen nog standaard, en hebben we een vast ritueeltje bij het nbaar bed doen.
Maar het is voor jou èn je kindje veel fijner om te doen waar je je goed bij voelt, dan een opvoedtheorie te volgen waar je niet achter staat, of die niet bij je kindje past!
o, geluid. Dat wordt dus verschonen-voeden-spelen hier
donderdag 9 september 2010 om 11:08
Het CB is wat vreemd. Toen dochterlief nog een lekkere baby was, zeiden ze; 'wat is ze mager'. Terwijl er niets magers aan was, maar in vergelijking met een stel enorme baby's aldaar, leek het zo.
Je baby is 4 weken, het komt vanzelf hoor. Straks als je gaat wandelen wordt hij vanzelf nieuwsgieriger. Elke baby heeft zijn eigen ritme, dus stoor je er niet aan.
Je baby is 4 weken, het komt vanzelf hoor. Straks als je gaat wandelen wordt hij vanzelf nieuwsgieriger. Elke baby heeft zijn eigen ritme, dus stoor je er niet aan.
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
donderdag 9 september 2010 om 11:23
Misschien is zo'n advies gewoon een prettige richtlijn voor jonge moeders. Als je baby anders wil (of jij) dan doe je het niet.
We hebben tenslotte ook al eens een topic gehad met iets van een strekking als "wat moet ik de hele dag doen met m'n baby" Nou, slapen, eten spelen dus. Of eten slapen spelen, of spelen slapen eten, of zoiets.
We hebben tenslotte ook al eens een topic gehad met iets van een strekking als "wat moet ik de hele dag doen met m'n baby" Nou, slapen, eten spelen dus. Of eten slapen spelen, of spelen slapen eten, of zoiets.
Later is nu
donderdag 9 september 2010 om 12:04