Slapen op het kinderdagverblijf

16-02-2009 10:30 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Misschien hebben jullie tips voor mij of ervaringen?

Mijn dochter van zeven maanden is nu anderhalve maand zo'n twee dagen per week op het kinderdagverblijf.

Het gaat op zich heel goed; ze is heel nieuwsgierig en heeft de hele dag wat te kijken. Ze huilt er bijna niet, en lacht veel tegen de andere kinderen en de leidsters.

Ze eet redelijk goed en ze zijn heel lief voor haar.

Ze is ook niet overprikkeld of gespannen als ze thuiskomt, maar wel heel moe.

Ze kan er namelijk bijna niet slapen.

Drie keer een half uur, terwijl ze thuis twee keer anderhalf á twee uur slaapt.

Ze gaat daar rustig in haar bedje liggen, maar als de leidsters weglopen gaat ze huilen en blijft dan ook huilen.

Na een tijdje halen ze haar er dan weer uit, want huilen is natuurlijk niet goed en de andere kinderen moeten ook slapen.

Na een uur proberen ze het opnieuw en dan is ze zo vermoeid dat ze een half uur gaat slapen.

Ze heeft al een knuffel van thuis en een doekje met een thuisgeur.

Maar ze is gewoon niet op haar gemak.

Hebben jullie ervaringen of tips?
als ze het verder goed doet en leuk lijtk te vinden, wat is het probleem dan?

Er zijn daar blijkbaar te veel prikkels om lekker te slapen, nou jammer, dat haalt ze thuis wel in toch?
Hm, ik kan me voorstellen dat je liever hebt dat ze toch wat langer slaapt.

Lopen de leidsters meteen weg nadat ze je dochter op bed hebben gelegd of blijven ze er eventjes bij?

Mijn kinderen sliepen/slapen ook minder lang en goed op de kdv maar ik weet dat ze bij mijn dochter altijd er even bij bleven zitten en haar over haar voorhoofd aaiden totdat ze gekalmeerd was. Dan sliep ze makkelijker in.

Ik kan me indenken dat als ze je dochter huilend op bed leggen en haar dan alleen achterlaten op de kamer dat ze dat niet leuk vind en het alleen maar moeilijker wordt om een goede associatie met die ruimte en slapen te krijgen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Hm, lees nu dat ze pas gaat huilen als de leidsters weglopen. Misschien die truuk proberen waarbij de leidster steeds een stapje verder richting deur zet. Hier moet ze dan wel de tijd voor hebben natuurlijk!
quote:louise1 schreef op 16 februari 2009 @ 10:36:

Hm, ik kan me voorstellen dat je liever hebt dat ze toch wat langer slaapt.

Lopen de leidsters meteen weg nadat ze je dochter op bed hebben gelegd of blijven ze er eventjes bij?

Mijn kinderen sliepen/slapen ook minder lang en goed op de kdv maar ik weet dat ze bij mijn dochter altijd er even bij bleven zitten en haar over haar voorhoofd aaiden totdat ze gekalmeerd was. Dan sliep ze makkelijker in.

Ik kan me indenken dat als ze je dochter huilend op bed leggen en haar dan alleen achterlaten op de kamer dat ze dat niet leuk vind en het alleen maar moeilijker wordt om een goede associatie met die ruimte en slapen te krijgen.

Ze blijven ook even bij haar, en dan vindt ze het ook prima.

Zodra ze weggaan, gaat ze huilen.

Ik merk wel dat ze bij de ene leidsters beter slaapt dan bij de andere. Misschien is de ene rustiger en geduldiger, dan de andere.

RosieRo, ik vind het op zich ook geen probleem.

Ik merk wel dat de leidsters het steeds lastiger gaan vinden, krijg steeds meer opmerkingen.

Misschien vinden ze het lastig dat ze dan de hele dag aanwezig is, of dat het zoveel tijd kost om haar in slaap te krijgen.
quote:louise1 schreef op 16 februari 2009 @ 10:38:

Hm, lees nu dat ze pas gaat huilen als de leidsters weglopen. Misschien die truuk proberen waarbij de leidster steeds een stapje verder richting deur zet. Hier moet ze dan wel de tijd voor hebben natuurlijk!

Dat kan ik inderdaad wel eens voorstellen.

Thuis hoef ik nooit zulke trukjes uit de kast te halen, ik ken ze ook niet.

Hier is de knuffels gedag zeggen en een liedje zingen. Ritueel van max. 5 minuten.

Zelf kletst ze dan nog even, maar binnen tien minuten is ze diep in slaap.
Nou, het scheelt wel dat ze er geen slecht humeur aan over houdt :-)

Ze gaat wel pas sinds anderhalve maand daar naar toe dus het kan nog gewenning zijn. Als ze helemaal gewend is aan het ritme (is dat ongeveer hetzelfde ritme als thuis?), de andere kinderen en idd de vele prikkels dan komt het vast wel goed. Ik wil niet zeggen dat ze zo lang zal slapen als thuis, dat deden mijn kinderen ook nooit, maar misschien wel beter dan ze nu doet.
En slapen in de kinderwagen in het lokaal? Misschien voelt ze zich dan niet zo alleen?
quote:spoockey schreef op 16 februari 2009 @ 10:45:

[...]

Dat kan ik inderdaad wel eens voorstellen.

Thuis hoef ik nooit zulke trukjes uit de kast te halen, ik ken ze ook niet.

Hier is de knuffels gedag zeggen en een liedje zingen. Ritueel van max. 5 minuten.

Zelf kletst ze dan nog even, maar binnen tien minuten is ze diep in slaap.Ik weet niet of er nu een soort van inslaapritueel is op de kdv en of er tijd/zin is om dat in te voeren maar misschien is de overgang van speelkamer naar slaapkamer iets te abrupt en kan ze daardoor niet makkelijk inslapen. Maar goed, ik neem aan dat er wel meer kinderen tegelijkertijd met haar naar bed gaan of niet?
quote:mardjen schreef op 16 februari 2009 @ 10:48:

En slapen in de kinderwagen in het lokaal? Misschien voelt ze zich dan niet zo alleen?

Dat doen ze inderdaad ook, en dan slaapt ze ook wel even.

Dus daar ben ik al blij mee.

Ze komt alleen nu zo ongeveer met haar benen over de rand

Het zal wel gewenning zijn.

Louise, ze leggen de kinderen om de beurt in bed.

Het er ook gewoon onrustiger als thuis.
Bij ons kdv hebben ze een speciaal hangmatje waarin ze de nieuwe en kleine kindjes in slaap wiegen.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ze hebben bij mijn dochter van alles geprobeerd, maar ze heeft op het kdv altijd veel minder geslapen dan thuis. Gewoon te onrustig voor haar. Weinig aan te doen.

Ik begrijp uit je postings dat je het vooral vervelend vindt omdat je denkt dat de leidsters het vervelend vinden. Dat zou ik dan gewoon eens bespreken met ze. Misschien vinden ze het wel helemaal geen punt.

Ik zou het trouwens een beetje gek vinden als dat wel zo was. Bij mijn weten is het heel normaal dat kinderen minder slapen op een kdv, dus jouw dochter zal echt de eerste of enige niet zijn. Bovendien, ligt het niet aan jouw kind dat ze daar niet (goed) slaapt, en al helemaal niet aan jou. Als er al iemand was die zich aangesproken zou moeten voelen, dan zijn het de leidsters. Maar ik denk dat er gewoon niet zo veel aan te doen is.
Misschien vindt ze het wel prettig als ze juist niet alleen op de kamer ligt? Mijn zoon (is wel ouder, bijna 2) gaat prima slapen, maar alleen als er ook andere kinderen op de kamer slapen, anders vindt hij het denk ik ongezellig of misschien eng. (vervolgens moeten ze hem na 2,5 uur wakker maken ..)
Mijn dochter van 9 maanden slaapt ook bijna niet op het kdv. Ze is er wel heel vrolijk. Als ik haar ophaal heeft ze vuurrode wangen van de slaap. Meestal slaapt ze dan thuis zo'n 14 uur achter elkaar (voed haar al slapend tussendoor). De volgende dag slaapt ze meestal ook iets meer. Maar ach, als ze het verder naar haar zin heeft... De leidsters doen hier overgens niet moeilijk over, er zijn idd meer kindjes met dit probleem.
Mijn dochter heeft een tijdje slaapproblemen gehad, maar die kwamen voornl. door een veel te drukke groep met oudere peuters die elkaar wakker hielden. Dat had groot effect op de groep. Heb daar dan ook meerdere "goeie" gesprekken over gevoerd, helaas zonder resultaat. Het is zelfs voor mij bijna een van de redenen geweest om dochter van kdv te laten veranderen, omdat het slapen zó belangrijk is voor een kindje.

Dus bevraag wat de mogelijkheden zijn voor jouw kindje. Hebben ze een apart kamertje waar ze kan liggen? Speciaal voor 1 of 2 moeilijke slapertjes? Is het daar enigzins te verduisteren? Mijn dochter hebben ze toen op een gegeven moment in een soort hangmatje laten slapen. Dit hing daar in de box en werkte erg goed voor onrustige babietjes. Misschien dat ze dat daar ook hebben en kunnen uitproberen?

Ik zou er zeker nog een gesprek aan wagen hoor, want slapen voor jonge kindjes is erg belangrijk (vond ik ten minste). Ze groeien daar haast nog meer van dan van voeding bij zijze van spreken en ik had echt een slaap dochter. Zij ging haar probleempjes (tanden krijgen, weet ik veel wat) al slapende te lijf. Dus dat kan een klein kind niet missen.

Geen oplossing dus, behalve dat ik er nog een goed gesprek over zou aangaan. Succes.
btw, ik lees iets over leidsters die weggaan. OP de vorige creche was het de kinderen op bed leggen achter elkaar en dan trokken ze de deur achter zich dicht.

Op de huidige creche van dochter (ze slaapt alleen niet meer daar) leggen ze de kindjes op bed en een leidster blijft daar aan een klein bureautje zitten met een klein muziek makend nachtlampje, totdat alle kindjes slapen! Zolang de leidster daar zit, durven de kindjes ook niet met elkaar te gaan praten of spelen, dus het is muisstil haha.
Ja, dat gesprek is een goed idee.

Ze hebben zelf aangegeven dat mijn dochter wel heel erg weinig slaapt in vergelijking met andere kinderen.

Misschien hebben ze wel een kamer apart, dat weet ik niet.

Intiem, wat ze bij jou op de creche doen, is wel een heel goed idee.

Want, volgens mij, als er maar een kind een beetje murmelt, slaapt mijn dochter niet meer.
hmmm even de andere kant.. mijn kind slaapt beter en langer op het kdv dan thuis... :(

maar idd.. ik zou overleggen of ze stapgewijs dit willen afbouwen met weglopen..

succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven