slechte moeder door onzekerheid

10-08-2008 17:52 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben moeder van een kind van bijna 6 en ontzettend onzeker. Vooral over alles wat mijn kind aangaat. Nu het schooljaar weer bijna begint , gaan mijn gedachten weer met me op de loop. Vriendjes , wel of niet gevraagd op feestjes , presteren op school etc. Ik ben al druk bezig om het anders te doen , maar vooral op dagen dat ik moe ben , zoals vandaag maak ik mezelf knettergek. Daardoor voel ik me soms een slechte moeder. Andere moeders lijken altijd zo relaxt.

Soms vind ik het ook zielig voor mijn kind want ook hij is onzeker en daar voel ik me verantwoordelijk voor.

Hoe kom ik hier vanaf?
Ik herken dat wel Will.

Ik weet ook wel dat meerder moeders daar last van hebben maar je praat er niet graag over.

Ik heb ook dingen zoals, gaat het wel leuk op school, hebben ze genoeg vrienden, is het niet vervelend op de overblijf..ga maar door...

Verder heb ik geen onzekerheid wat betreft het moederschap. Het zit bij mij vooral erin of mijn kinderen het wel leuk hebben. Zoon is nogal een gevoelig kind, heeft wel vrienden, speelt ook veel maar toch zie ik dat hij het soms wel moeilijk heeft.

Ik heb eigenlijk geen echte tips. Die heb ik dan zelf ook nodig haha.
Hoezo maak jij je druk om:

Schoolprestaties: ging het in het verleden niet goed met hem op school? Zo nee, hallo, het is groep 3! Niks levendsbedreigends en als er echt iets is, kan jij hem toch helpen met leren lezen ofzo? Ik kan me niet een probleem voorstellen wat niet oplosbaar is, tenzij er echt iets heel bijzonders aan de hand is.

Feestjes: Is hij eerder buitengesloten? Zo nee, don't worry, zo ja, weet je waarom en heb je al met de school overlegd?

Slechte moeder: iemand die zoveel denkt over het belang van haar kind KAN geen slechte moeder zijn. Een slechte moeder is iemand die niet van haar kind houdt en of haar kind verwaarloosd.

Relaxte moeders...ik moet de eerste nog tegenkomen...ik ben het niet in ieder geval.
volgens mijn zijn de meeste moeders 'onzeker' ? Ik heb dat ook hoor, terwijl ik helemaal niet onzeker ben maar als mijn kind uit school komt en de juf roept me bij haar (om wat voor reden dan ook) dan denk ik nog steeds: " oh oh wat heb ik nu weer verkeerd gedaan?" Terwijl het vaak om iets heel ombenulligs gaat....
even aanvulling, naar mijn zoon toe ben ik dus helemaal niet onzeker en voel ik me zowat de 'ubermoeder' als je begrijpt wat ik bedoel...
quote:will78 schreef op 10 augustus 2008 @ 17:52:

Hoe kom ik hier vanaf?

Niet. En dat moet je ook niet willen in mijn ogen, want het is gewoon een eigenschap die blijkbaar bij jóu hoort.

Het lijkt me beter om je zoontje te leren om te gaan met onzekerheid dan hem te leren dat dat een eigenschap is die je eigenlijk niet mag hebben. Hoe je dat doet? Gewoon van jezelf accepteren dat je zo nu eenmaal in elkaar zit en dát loslaten, in plaats van te vechten tegen alle muizenissen die je je in je hoofd haalt.

Zeker omdat je schrijft dat je er met name op dagen last van hebt dat je heel moe bent, krijg ik de indruk dat je er normaal nog best op een relaxte manier mee om kunt gaan. Nou, prima toch?

(En bovendien: ik ken geen moeder die nergens onzeker over is, we zijn het allemáál wel ergens over. Zelfs ik, terwijl onzekerheid in mijn arsenaal van eigenschappen bepaald ondervertegenwoordigd is. )
Pfff, en ik maar denken dat mijn onzeker gevoel tegenover mijn peuter overgaat zodra hij wat ouder wordt en naar school gaat.

Niet dus.
quote:tiaraatje schreef op 10 augustus 2008 @ 18:19:

Het zit bij mij vooral erin of mijn kinderen het wel leuk hebben.

Dit vind ik wel een grote valkuil van heel veel ouders / moeders. Altijd moet alles maar leuk zijn, terwijl ik juist denk dat het heel erg goed is voor kinderen als het soms helemaal niet zo leuk is. Ik vind het juist erg belangrijk dat een kind met niet leuke dingen / teleurstellingen leert omgaan, want later zal ook niet alles 'leuk' zijn.

Ken iemand die meteen uitstapjes, kadootjes en weet ik wat al niet meer verzint als zoontje teleurgesteld is als ie bijvoorbeeld niet op een feestje wordt uitgenodigd; alles om het maar weer zo snel mogelijk 'goed' te laten zijn.
Pauline,

Daar heb je wel gelijk in. Het hoeft niet altijd leuk te zijn, vervelen mag ook.

Maar ik theorie is dat voor mij toch makkelijker dan in de praktijk.

Alsmijn zoontje naar binnengaat omdat er buiten niks te spelen is dan vind ik dat gelijk al sneu.

Misschien moet ik het idd zo gaan bekijken dat dat niet sneu is maar erbij hoort...
Daar heb je ook gelijk in Pauline , ik vind sommige dingen sneu. Terwijl als ik ergens niks van maak mijn kind daar ook niks mee doet.

De wereld is soms best hard , ook als je nog maar 6 bent. Maar ik probeer wel heel hard om van een heleboel dingen geen probleem meer te maken , is soms moeilijk.

En wanneer ben je gelukkig , wanneer is een kind gelukkig??Als hij 3 vriendjes heeft , als hij 10 vriendjes heeft?? Ik keek altijd veel te vaak naar een ander , terwijl het daar vast ook niet altijd super gaat.

Ik wil soms mijn kind gewoon behoeden voor verdriet , terwijl ik het hem misschien maar beter kan laten ervaren zodat hij er van kan leren. Het valt soms niet mee , moeder te zijn!!
Qua organisatie, verzorging en dat soort dingen vind ik het totaal niet zwaar, het moederschap. het enige wat ik zwaar vind zijn de zorgen....als ik die niet had zou ik wel 10 kinderen willen hebben.

(beetje overdreven maar ok)
Dat heb ik hetzelfde , het heeft alleen maar te maken met zorgen , maar helaas vooral zorgen om niks.

Dan denk ik , zou hij wel gevraagd worden op feestjes en gaat het allemaal wel goed op school ed. En helaas nemen die zorgen weleens de overhand en vergeet ik te genieten van mijn kind. Stom eigenlijk....
Gelukkig leren kinderen vanzelf wel dat het leven niet altijd even leuk is. Verplichtingen en tegenslagen horen er nu eenmaal bij. Dat is toch helemaal niet erg?

Ik werk in het voortezet onderwijs en ik merk ook hier dat de tendens steeds meer is dat alles leuk moet zijn. Leren moet leuk zijn. Vroeger moest je gewoon rijtjes in je hoofd stampen, tegenwoordig kan dat niet meer, want het moet allemaal leuk zijn. Wat is er mis mee dat sommige dingen nou eenmaal niet zo leuk zijn? Ik ben daar in ieder geval niet minder van geworden.

Sinds ik zelf een kind heb, begrijp ik heel goed dat je graag het beste wilt voor je kind. Maar ik denk dat het beste ook is: niet altijd overal bovenop zitten en je niet druk maken om elk klein dingetje. Hoe moeilijk dat soms ook is.

En will78, ik denk helemaal niet dat je een slechte moeder bent. Je maakt je zorgen om je kind, hoe kan je dan een slechte moeder zijn!
echt heel herkenbaar...! vooral bij een eerste kind, die van mij is nog maar een baby maar ik ben al onzeker over van alles en nog wat... (is ook wel logisch natuurlijk maar het zit ook sterk in m'n karakter helaas ).

Piekeren, denken en zorgen maken over allerlei tegenstrijdige adviezen die je hoort en leest.

Nu er tegenwoordig zoveel bekend is en je overal kennis kunt vergaren weet je soms te veel en kun je niet meer goed kiezen. Ik probeer wel om zo veel mogelijk op m'n kind zelf en m'n eigen intuitie af te gaan maar dat lukt inderdaad ook minder goed als ik moe ben of minder in m'n vel zit...(hormonen gieren ook nog door m'n lijf).

Ik leg me zelf ook zo'n enorme druk op door te denken /willen dat het allemaal perfect gaat, dat je kind op elk gebied moet "slagen", zich super moet ontwikkelen enz.

Dat is natuurlijk ook allemaal mooi meegenomen maar het is nu zo beladen... weet ook wel dat perfectie niet bestaat en ik wil ook helemaal die druk niet zo hoog opvoeren maar ik denk steeds dat goed genoeg niet genoeg is Ben blij dat je hier kan lezen dat meer moeders dat hebben want ik hoor er niet zo vaak over in het dagelijkse leven.
en ja ik ben het helemaal eens met Micky 3 dat niet alles tegenwoordig maar leuk moet zijn.... ook vooral op het gebied van onderwijs inderdaad!
Ik vind het ook wel fijn om dit te lezen. Had vandaag toevallig net zelf zo'n dag dat ik me overal onzeker over voel. Doe ik het wel goed? Neem ik de juiste beslissingen? Laat ik wel genoeg merken dat ik van hem hou? Geef ik hem wel genoeg aandacht? Of misschien te veel?

En dan heb ik alleen nog maar één baby van 13 weken.....

Ik ben het er ook mee eens dat niet alles leuk hoeft te zijn, maar dat soort dingen maken me niet minder onzeker. Ik ben het nog het meest eens met quertu: accepteren dat je je zo voelt en het loslaten. Alleen is dat nu juist zo moeilijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven