slechte slaper

11-02-2010 14:53 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft......

Onze zoon van 7 maanden slaapt sinds 3 maanden erg onrustig zowel overdag als `s nachtsin zijn eigen en ons bed. Ook weigert hij vaak eten en moeten wij er veel moeite voor doen om er wat in te krijgen. Ik merk nu dat dit steeds moeilijker wordt om vol te houden ook omdat we al een dochter van 2 hebben. Onze zoon heeft al een hele medische geschiedenis. Om het maar even samen te vatten;

Hij heeft een ernstige vorm van hydronefrose (waternier) dit wordt veroorzaakt door meerdere vernauwingen. Waarschijnlijk gaan ze hem hier binnenkort voor opereren daar horen we 26 feb meer over.

Bij zijn geboorte was er sprake van een kiss-syndroom dit is verholpen bij de ostheopaat.

Hij heeft ook een flinke reflux en gebruikt hiervoor medicijnen. Volgens zijn arts is dit nu onder controle.

En hij heeft ook een slappe luchtpijp maar wij hebben het idee dat dit nu stukken beter gaat.

Herkent iemand onrust bij een van deze ziektebeelden?

Wij zijn inmiddels echt ten einde raad......
Geen raad, helaas. Sterkte!!
Ik neem aan dat je voor al deze dingen bij een kinderarts loopt?

Dan zou ik daar om raad vragen. Succes!
Ik zou inderdaad de kinderarts eventueel in combi met een kinderdietist om advies vragen. ik kan me best voorstellen dat de combinatie van alles(reflux, slappe luchtpijp etc. er voor zorgt dat je niet met heel veel plezier eet als klein ventje.

Ik zou indien dit mogelijk is het eten even laten, gewoon geen strijd aangaan, wat hij eet eet hij, en geen gedwing. Kijken wat hij dan doet? Misschien dat als er niet zo'n stress om het eten heen hangt(en dat voelen baby's ook aan) dat hij dan wat beter gaat eten?

Tja het slapen, dat kan zoveel diverse oorzaken hebben, dat is altijd lastig. Wat doet hij als hij wakker is? Gaat hij dan huilen of brabbelen of klieren?
Wij lopen idd bij een kindernefroloog en een kinder mdl arts. Het probleem is alleen dat ze de onrust niet echt kunnen verklaren......

Ik heb het vermoeden dat ook hun niet zo goed raad weten met deze klachten.

Dat is het nadeel van academische ziekenhuizen, daar werken de artsen ieder voor zich op eigen vakgebied. Erg vervelend steeds weer een muur waar je als ouder tegenaan knalt!!
En consultatiebureau?
Maar wat versta je onder onrustig slapen? huilen, klieren, zn bed demonteren, of gewoon kletsen en brabbelen in zn bedje in het midden van de nacht.

Opzich is het niet heel raar hoor voor een kind van die leeftijd om onrustig te slapen, hoeft helemaal niets met zijn medische problemen te maken te hebben.. Wat doen jullie in zo'n geval? mag hij gezellig uit bed even opzitten, of blijft hij in bed en troost je hem daar?
In het algemeen is mijn antwoord altijd: eten en slapen kun je niet dwingen. Als je kind uitgerust wakker wordt en zich goed ontwikkelt op de andere vlakken dan zijn ziekte, komt hij geen slaap tekort. Als hij goed groeit, en voldoende plast, komt hij ook geen eten of vocht tekort. Ik weet niet of het voor hem belangrijker is dan voor andere kinderen om de juiste hoeveelheden te eten en te drinken? ALs dat niet zo is, lekker aan laten rommelen. Hij is 7 maanden, dus heeft nog 5 maanden de tijd om ''goed' te leren eten.

Probeer zelf rust te bewaren en niets te forceren met betrekking tot eten, hou het gezellig aan tafel.
Het probleem met eten is dat hij al vanaf slok 1 krijst en de fles weg duwt.....Als wij er dan geen moeite voor doen dan zitten we weer zo in het ziekenhuis. Is gewoon zielig om te zien hoe ons ventje vecht tegen eten.

Tja en dat slapen....afgelopen nacht was weer zo`n top nacht. Na veel krijsen (is geen huilen meer te noemen) in zijn eigen bedje bij ons gelegd waar hij vervolgens tot vanochtend heeft gelegen. Hij krijst dan om de 10 minuten ongeveer op en is bijna niet te troosten. Dus ook bij ons in bed gewoon puinhoop.
En zelf laten eten? Gewoon een banaan in zijn handjes geven en kijken wat hij ermee doet? Misschien vindt hij dat leuk op die manier.
Okay, eten is het dus waard om enige strijd van te maken, maar slapen moet je gewoon op je gevoel doen. Je kind was vast helemaal over z'n toeren vannacht nadat hij al in z'n bedje had liggen huilen. Gewoon lekker tussenin laten slapen, dat is nergens verkeerd voor. Misschien heeft hij wel last van z'n tandjes? Ik denk dat het belangrijk is dat je niet zijn hele doen en laten aan zijn ziekte ophangt. Ieder kind zit wel eens niet lekker in z'n vel.

Heb je al wel eens een andere fles geprobeerd? Hem op verzoek gevoed?
Het eten vind ik nog niet het belangrijkste maar het drinken wel. Dit lukt hem niet zelf en ook dan duwt hij de fles weg.

Terwijl juist dit belangrijk is vanwege zijn nieren.

Het is ook niet bij elke fles maar toch zeker bij 2 flessen per dag.....

Hij is al aan de lichte kant vanwege zijn zeg maar valse start dus hij moet wel echt aankomen. En als dit zo doorgaat gaat hij nog aan het afvallen.
En er geen strijd van maken maar een soort spelletje? Probeer het eens met een tuitbeker, misschien vindt hij dat machtig interessant.

Of wat Katherina zegt op verzoek of andere fles?
Onze dochtet heeft ook fases waarin ze niet wil eten, maar wel de fles. Meestal als er weer een tand doorkomt. Slecht slapen doet ze als ze in een drukke periode van ontwikkeling zit (zoals nu, leren lopen).

Heb je zelf het gevoel dat er echt iets mis is? Want ik geloof wel dat je als ouder dat aanvoelt. Hoe gedraagt hij zich buiten etenstijden? Als je denkt dat het niet goed is dan zou ik contact met de arts opnemen.
quote:Katherina schreef op 11 februari 2010 @ 15:25:

Okay, eten is het dus waard om enige strijd van te maken, maar slapen moet je gewoon op je gevoel doen. Je kind was vast helemaal over z'n toeren vannacht nadat hij al in z'n bedje had liggen huilen. Gewoon lekker tussenin laten slapen, dat is nergens verkeerd voor. Misschien heeft hij wel last van z'n tandjes? Ik denk dat het belangrijk is dat je niet zijn hele doen en laten aan zijn ziekte ophangt. Ieder kind zit wel eens niet lekker in z'n vel.

Heb je al wel eens een andere fles geprobeerd? Hem op verzoek gevoed?

We hebben al verschillende flessen geprobeerd maar alles lijkt dan 2 weken goed te gaan en vervolgens vervalt hij weer in zijn oude patroon. Ook heeft hij verschillende soorten voeding gehad maar hierbij hetzelfde verhaal.

Tja en dat slapen.....Ik heb hem idd liever bij ons in bed als hij zo onrustig is. Is echt zielig om te zien. Krijgt hem niet rustig op zo`n moment. Gelukkig slaapt onze dochter hier wel doorheen dat scheelt.

Ik hoop ook echt dat het een fase is dat hij zo onrustig is maar het lijkt er niet op omdat hij dit nu al doet vanaf zijn 4 maanden. Daarvoor ook wel alleen toen heeft hij bijna constant in het ziekenhuis gelegen ivm met operaties ed. dus dan heb je daar minder zicht op
Of een andere speen. De mijne drinkt alleen uit een platte speen.
Als het steeds 2 weken goed gaat met een fles, doe je toch steeds iedere 2 weken een andere? Misschien is je zoon wel heel snel verveeld tijdens het drinken.
en met een lepeltje voeden? ook melk? Ja het duurt lang, maar misschien heeft hij door te tijd angst voor flessen e.d. ontwikkelt omdat dat hem altijd zeer deed? En gewoon voedsel in zn knuistjes geven? Stuk banaan en kijken wat hij doet?

Misschien dat als hij eenmaal beter eet hij ook beter slaapt?
En ik zou ook niet onderschatten hoeveel impact zijn ziekte en operaties hebben op zo'n kleine baby. Als je ziet hoe van slag een kind kan zijn door kleine 'normale ontwikkelsprongen' dan moet alles wat hij afgelopen maanden heeft meegemaakt wel zeer indruksvol zijn.

Misschien pap geven van een lepeltje. Gaat ook wat langzamer dus is misschien prettiger voor de slokdarm?
Kan het zijn dat de dosering medicijnen voor de reflux aangepast moet worden? Slecht slapen en slecht eten kan met de reflux samenhangen. Ik gebruikte voor mijn dochters Zantac en omdat ze zwaarder werden, moest ook de dosering steeds wat omhoog.

In de bijsluiter staat uitgelegd hoe je dit moet berekenen. Ik mocht de dosering destijds zelf aanpassen, maar in het geval van jouw zoon zou ik even overleggen met de arts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven