Slim.....

07-01-2010 22:18 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik plaats dit vooral om te weten of mensen die herkennen en misschien ook wat gerustgesteld te worden.

Mijn dochter is nu bijna 20 maanden. Ze is behoorlijk slim; ze is altijd al een 'kijkerd' geweest; dus motorisch minder snel, maar veel met observeren / luisteren / ontdekken bezig.

Haar taalontwikkeling ging vrij vlot, maar de laatste weken wordt t echt opvallend.

Ze praat behoorlijk lange zinnen; 'kijk eens even papa, luier vol', zegt moeilijke woorden duidelijk verstaanbaar ( apotheek, kinderboerderij, hagelslag, enz), ze vervoegt werkwoorden (meegenomen en opgehangen). Ze kan tot 10 tellen, kent behoorlijk wat liedjes uit haar hoofd en kent een aantal kleuren.

Ik heb altijd t idee gehad dat ze gewoon erg 'talig' is, daarbij lijkt ze alles te onthouden wat haar wordt gezegd.

Ze is ontzettend nieuwschierig en leergierig. Ik ben wel eens bang dat mensen denken dat wij haar 'drillen' met kennis maar dat is niet t geval; als ze wil weten wat iets is of wat voor kleur een potlood heeft dan zeggen wij dit uiteraard.

Ik zag pas in een schema van t CB dat haar taalontwikkeling rond de 2,5 / 3 jaar zit.

Verder is het een heel gewone dreumes; ze speelt lekker, is lekker dwars en valt qua gedrag en spelen niet op tussen leeftijdgenoten. Is erg gericht op andere kindjes; lekker sociaal dus.

Dus...wat is t probleem....ja goed beschouwd eigenlijk niets..maar ben nogal een piekeraar en ben weleens bang dat ze TE slim is. Ik ben in mijn werk als pedagoog behoorlijk wat hoogbegaafde kindjes tegengekomen en die hadden toch vaak wel wat problemen (sociaal, zich op de plek voelen op school, enz)

Daar ben ik dus n beetje bang voor; dat ze hier problemen mee krijgt. Tegelijkertijd weet en zie ik ook dat ze zich op andere gebieden heel leeftijdsadequaat ontwikkelt.

Dus....graag hoor ik van mensen die hier ervaring mee hebben of er wat over weten. Zou me denk ik wel helpen...
Overigens, als er op dit forum al zo veel vrouwen met 'voorlijke' kindjes zijn, relativeert dat een en ander voor mij wel. Zo heel bijzonder is het dus ook weer niet.

Verder houd ik altijd in m'n achterhoofd dat mijn zusje ook heel snel was als peuter, en later een 'gewone' havo-leerling is geworden. Snel woordjes oppikken zegt niet alles.
Een snelle taalontwikkeling zegt inderdaad niet dat een kind hoogbegaafd is.Ongeveer 2 procent van de bevolking heeft een iq van boven de 130, terwijl er veel meer kinderen zijn die een snelle taalontwikkeling hebben.

En dan heb je nog de slimme kinderen die geen versnelde taalontwikkeling hebben. Die zijn er ook.

Mijn jongste sprak nog nauwelijks toen hij 3 was. Alleen maar dada, titi etc.

Toen is hij getest vanwege de trage taalontwikkeling en kwam er een iq van 130 uit. (Non verbale iq test)

Mijn middelste heeft ook een hoog iq maar had ook geen opvallend snelle taalontwikkeling.

Ik test zelf kinderen en laatst was er een jongetje van 6 wat al heel goed (wijs) sprak, las en schreef, (groep 5-6 niveau, rekende ook al jaren vooruit), zijn IQ was gewoon gemiddeld.

Dat valt me sowieso wel op, dat de verbaal sterke kinderen, waarbij je het gevoel hebt dat het erg slim zal zijn, vaak gemiddeld tot net iets boven gemiddeld scoren op een IQ test.
Nou...bedankt allemaal!!! Stelt me weer gerust. UIteraard geniet ik gewoon van d'r hoor; t is een lekker ding en om die uitspraken van haar moet ik altijd erg lachen.

Oh, enne Gizz; de middagslaapjes gaan weer goed. We hebben haar heel streng uitgelegd dat ze toch echt moest slapen en dat lijkt ze nu weer te begrijpen. Overigens was t niet zo dat ze naar bed moest als ze niet moe was; ze is smiddags altijd erg moe, maar wilde niet gaan slapen (wel een verschil)
Moppekind is best slim, maar tot drieëneenhalf jaar deed hij zijn bek niet open. "Papa, mama, opa, oma, die, èhhhh", meer zat er niet in.

Nu l*lt hij je de oren van de kop.

Ik ga eens even googelen op die "Muzzy". Chinees nog maar even niet, het aandeel chinees bloed is wel héél klein, dan nog eerder Bahasa Indonesia.

Maar ik zoek nog wel een kindercursus Frans. Bedankt om me op "Muzzy" te wijzen, misschien is het wel wat voor Moppekind.
Eh...... wát kost dat Muzzy-gedoe nou eigenlijk ?

Zelfs onder het kopje "Prijzen" is het niet terug te vinden.

Hier staan namelijk alleen maar "Awards".

En een creditcard heb ik niet.

Aanvulling: Het forum van TrosRadar heeft me al wat wijzer gemaakt. Zo'n 180 euro, plus een hoop reclametroep en "aanbiedingen" waarschijnlijk.

Toch maar eens op Marktplaats kijken ?
Mijn dochter is qua taal ook erg goed. Als je de standaardlijstjes bekijkt zou ze ook een jaar tot twee jaar voorlopen.

Maar zij heeft motorisch stilgelegen vanwege heupdysplasie en is in die tijd enorm vooruitgegaan qua taal.

Wat al eerder werd gezegd: heel handig, maar pas op dat je haar niet te oud benaderd. Ze blijft twee.

Daarnaast is ze heel sociaal en kan ze geweldig spelen en fantaseren.

Voor mij is dat het belangrijkste. Ze kan goed met leeftijdsgenootjes spelen en beleeft plezier aan dingen die passen bij haar leeftijd.

Waarschijnlijk gaat haar taalontwikkeling weer even stilstaan als ze motorisch weer vooruit gaat.

Sowieso kun je er op zo'n jonge leeftijd nog niets over zeggen toch? Wacht af tot ze naar de basisschool gaat en als ze dan nog steeds voorloopt (of belangrijker: als er dan problemen gaan ontstaan als verveling of ander gedrag) ben je vroeg genoeg om aan de bel te trekken.
quote:Lein77 schreef op 08 januari 2010 @ 10:10:

Mijn dochter is qua taal ook erg goed. Als je de standaardlijstjes bekijkt zou ze ook een jaar tot twee jaar voorlopen.

Maar zij heeft motorisch stilgelegen vanwege heupdysplasie en is in die tijd enorm vooruitgegaan qua taal.

Wat al eerder werd gezegd: heel handig, maar pas op dat je haar niet te oud benaderd. Ze blijft twee.

Daarnaast is ze heel sociaal en kan ze geweldig spelen en fantaseren.

Voor mij is dat het belangrijkste. Ze kan goed met leeftijdsgenootjes spelen en beleeft plezier aan dingen die passen bij haar leeftijd.

Waarschijnlijk gaat haar taalontwikkeling weer even stilstaan als ze motorisch weer vooruit gaat.

Sowieso kun je er op zo'n jonge leeftijd nog niets over zeggen toch? Wacht af tot ze naar de basisschool gaat en als ze dan nog steeds voorloopt (of belangrijker: als er dan problemen gaan ontstaan als verveling of ander gedrag) ben je vroeg genoeg om aan de bel te trekken.Klopt, een test (de SON-R) kan pas vanaf 2.5 jaar. Maar als je geen problemen ervaart zou ik het zeker niet op deze leeftijd doen. Is compleet onnodig.
Kinderen beneden de 2,5 kun je onderzoeken met de BSID-II. Maar dat wordt eigenlijk alleen maar gedaan bij zorgen over achterstanden in de ontwikkeling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven