Slim.....

07-01-2010 22:18 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik plaats dit vooral om te weten of mensen die herkennen en misschien ook wat gerustgesteld te worden.

Mijn dochter is nu bijna 20 maanden. Ze is behoorlijk slim; ze is altijd al een 'kijkerd' geweest; dus motorisch minder snel, maar veel met observeren / luisteren / ontdekken bezig.

Haar taalontwikkeling ging vrij vlot, maar de laatste weken wordt t echt opvallend.

Ze praat behoorlijk lange zinnen; 'kijk eens even papa, luier vol', zegt moeilijke woorden duidelijk verstaanbaar ( apotheek, kinderboerderij, hagelslag, enz), ze vervoegt werkwoorden (meegenomen en opgehangen). Ze kan tot 10 tellen, kent behoorlijk wat liedjes uit haar hoofd en kent een aantal kleuren.

Ik heb altijd t idee gehad dat ze gewoon erg 'talig' is, daarbij lijkt ze alles te onthouden wat haar wordt gezegd.

Ze is ontzettend nieuwschierig en leergierig. Ik ben wel eens bang dat mensen denken dat wij haar 'drillen' met kennis maar dat is niet t geval; als ze wil weten wat iets is of wat voor kleur een potlood heeft dan zeggen wij dit uiteraard.

Ik zag pas in een schema van t CB dat haar taalontwikkeling rond de 2,5 / 3 jaar zit.

Verder is het een heel gewone dreumes; ze speelt lekker, is lekker dwars en valt qua gedrag en spelen niet op tussen leeftijdgenoten. Is erg gericht op andere kindjes; lekker sociaal dus.

Dus...wat is t probleem....ja goed beschouwd eigenlijk niets..maar ben nogal een piekeraar en ben weleens bang dat ze TE slim is. Ik ben in mijn werk als pedagoog behoorlijk wat hoogbegaafde kindjes tegengekomen en die hadden toch vaak wel wat problemen (sociaal, zich op de plek voelen op school, enz)

Daar ben ik dus n beetje bang voor; dat ze hier problemen mee krijgt. Tegelijkertijd weet en zie ik ook dat ze zich op andere gebieden heel leeftijdsadequaat ontwikkelt.

Dus....graag hoor ik van mensen die hier ervaring mee hebben of er wat over weten. Zou me denk ik wel helpen...
quote:femke29 schreef op 07 januari 2010 @ 22:18:

Dus...wat is t probleem....ja goed beschouwd eigenlijk niets..maar ben nogal een piekeraar en ben weleens bang dat ze TE slim is. Ik ben in mijn werk als pedagoog behoorlijk wat hoogbegaafde kindjes tegengekomen en die hadden toch vaak wel wat problemen (sociaal, zich op de plek voelen op school, enz)

Daar ben ik dus n beetje bang voor; dat ze hier problemen mee krijgt. Tegelijkertijd weet en zie ik ook dat ze zich op andere gebieden heel leeftijdsadequaat ontwikkelt.

Ik denk dat je nogal spoken ziet.

1. Je bent een piekeraar

2. je dochter loopt voor op haar taalontwikkeling

3. je dochter ontwikkelt zich verder leeftijdsadequaat

Leuk toch, dat je dochter duidelijk gevoel voor taal heeft en voorloopt. Verder gaat het ook gewoon goed. Punt
Peas on earth!
Kijk...daar heb ik wat aan...Zo is t denk ik ook wel.

Erg he..wat je je zorgen kan maken over je kind. Ben nu ook zwanger; zal wel t een en ander versterken
Leuk toch dat ze zich al goed uit kan drukken ?

Dat scheelt een hoop peuterfrustratie.
Koop http://www.bbcmuzzy.nl/ en haal er uit wat er in zit.

Hartstikke tof toch? Kan ze later veel profijt van hebben dat ze taal snel oppikt.
Nee, Elninjoo, de nieuwe wereldtaal is Chinees, dat weet ieder kind toch ?
Oei...dat vind ik dan persoonlijk wel weer ver gaan; gelukkig heeft Iris nu genoeg aan t Zandkasteel; vooral t altijd NEE zeggen van die Toto is natuurlijk erg in trek....
Het is helemaal niet uitzonderlijk dat een kind op één of meerder ontwikkelingsgebieden voorloopt, daarnaast betreft het bij jouw kindje niet alle gebieden. De richtlijnen die het CB gebruikt zijn gebaseerd op gemiddelden, daartussen zit een heel interval van kinderen die zeer traag tot zeer snel zijn. Een vlot kindje zegt niet per definitie iets over de mate intelligentie van een kind. Andersom geldt dat ook. Vooralsnog zou ik geen reden tot zorg zien. Genieten van de kleine uk dus!
quote:elninjoo schreef op 07 januari 2010 @ 22:36:

Koop http://www.bbcmuzzy.nl/ en haal er uit wat er in zit.

Hartstikke tof toch? Kan ze later veel profijt van hebben dat ze taal snel oppikt.Wat zie ik nu? Een tip van elninjoo op de horrorpijler. Wat leuk
The time is now
quote:Banba schreef op 07 januari 2010 @ 22:44:

[...]

Wat zie ik nu? Een tip van elninjoo op de horrorpijler. Wat leuk Toen ik jaaaaren geleden bij het NTI werkte als grafisch vormgeefster heb ik de spaanse versie stripboeken nog opgemaakt. Vond het voor mezelf al leuk om spelenderwijs wat spaanse woorden te leren. Vandaar dat ik gelijk aan muzzy dacht en kijk, het bestaat nog steeds!
Dus dáár komt je nick vandaan ?
herkenbaar van mijn zoon. Enorm taalvaardig, hoewel ik niet in een hoogbegaafde richting denk. Hij is nu 3. Wat wel een "gevaar" kan zijn is dat je je kind enorm gaat overschatten vanwege de taalvaardigheid. Het is en blijft een kind van 3, ondanks de goede taalvorming. Ze praten al wel veel, maar begrijpen nog niet alles.
Met 20 maanden zou ik zeggen: gewoon genieten van het feit dat je kind zich al zo goed kan uiten!
quote:moppetoet schreef op 07 januari 2010 @ 22:39:

Nee, Elninjoo, de nieuwe wereldtaal is Chinees, dat weet ieder kind toch ?Gelukkig doet Muzzy dat ook
Ni hao Kai-lan!
het is hier binnen beter dan buiten
Mijn dochter (bijna 4) kon eerder praten dan lopen. Ze was/is met taal een stuk verder dan gemiddeld, maar met andere dingen (bijv. fietsen) weer langzamer. Het is handig dat ze zich al snel verstaanbaar kunnen maken, maar om nou te zeggen dat een kind te slim zou zijn, denk niet dat je dat nu al kan zeggen. Mijn zoontje is anderhalf, praat nauwelijks, slechts een paar losse woordjes, maar hij is motorisch weer veel verder (vergeleken met zijn zusje op die leeftijd).

Geniet van je meisje en de kleine gesprekjes die jullie nu gaan hebben!
Ik ben afgestudeerd psychologe, en Logopediste. Oh, daarnaast geen glazen bol by the way, dus ik verkondig niet alleen maar waarheden

Maar een snelle taalontwikkeling betekent niet gelijk dat je kindje hoogbegaafd is hoor. Er is een reden dat ook andere componenten, zoals ruimtelijk inzicht, worden meegenomen in een IQ-test.

En; hoogbegaafd betekent niet per definitie 'trouble'. Ik zou slim en talig begaafd in eerste instantie maar opvatten als heel erg positief!!
quote:femke29 schreef op 07 januari 2010 @ 22:18:

Ik ben wel eens bang dat mensen denken dat wij haar 'drillen' met kennis maar dat is niet t geval; als ze wil weten wat iets is of wat voor kleur een potlood heeft dan zeggen wij dit uiteraard.

Oh, en hier zou ik me al helemáál niet druk om maken!! Als je kindje gevoel heeft voor taal, mag je hier best in meegaan. Je weet zelf als pedagoge wel waar de grenzen liggen neem ik aan.
Herkenbaar, 1 van mijn kinderen was nog wel iets extremer, sprak met een jaar al in zinnen. Doet nu VWO is verder volstrekt normaal, alleen wat nerdig
Onze dochter (net 2) is dan blijkbaar ook snel met haar taalontwikkeling, want ze ontwikkelt zich precies hetzelfde als jouw dochter, wel heel toevallig en leuk om die herkenning te lezen! Vooral het verbuigen van werkwoorden, dat zie ik bij andere kinderen niet zo, maar dochter pikt het zo op. Vind ik wel heel knap , maar ze heeft blijkbaar gewoon gevoel voor taal, had ik ook (sinds mijn eerste zwangerschap niet meer zo helaas...). Ik vind haar al een tijdje erg goed praten en ze pikt alles snel op, maar het is nog nooit in me opgekomen dat ze 'te' snel zou zijn, volgens mij is dat ook helemaal niet zo. Wel sneller dan gemiddeld misschien, maar goed, daarom heet het ook een gemiddelde. Ik denk dat je er over een paar jaar niets van terugziet eigenlijk, dat ze nu wat' sneller' is.

Motorisch gezien is ze ook wel snel en veel bezig, maar daarbij is ze wel een beetje een schijterd, dus veel dingen die ze wel kan durft ze niet alleen

Ik vind het eigenlijk alleen maar leuk, ik heb een aantal nichtjes die met 2 net begonnen met praten, ik had het daarom nog lang niet verwacht, maar ik kan met dochter een aardig gesprek hebben (op haar niveau )
*
[quote]femke29 schreef op 07 januari 2010 @ 22:18:

Verder is het een heel gewone dreumes; ze speelt lekker, is lekker dwars en valt qua gedrag en spelen niet op tussen leeftijdgenoten. Is erg gericht op andere kindjes; lekker sociaal dus.

quote]

Waarom maak je er niet een 'probleem' van op het moment dat het een probleem is. Geniet lekker van je dochter en haar wijsheid. Ze doet het zo te horen hartstikke goed en heeft er dan niet zoveel aan dat je gaat piekeren over hoe het allemaal niet goed zou kunnen gaan.
Zoals zovelen al hebben gezegd, lekker van genieten dat ze zo talig is en dat blijkbaar erg leuk vind. Het is vrij normaal dat kindjes met het een beter zijn dan met het andere. Zolang je kind zich happy voelt lekker laten gaan. Zodra ze naar school gaat kom je er snel genoeg achter of ze gewoon een talenknobbel heeft of echt een grote voorsprong heeft. Het kan ook net maar zijn dat ze over een hafl jaar stil staat met de taalontwikkeling en dat dan bijvoorbeeld haar fijne motoriek ineens een enorme sprong maakt. Over het algemeen ontwikkelen kinderen zich op 1 gebied tegelijkertijd.

Bij zoon zag ik dat zijn taalontwikkeling(op die leeftijd vooral kleine woordjes en klanken) vrijwel stil stond, toen hij leerde lopen. TOen hij het lopen eenmaal onder de knie had, ging hij ineens ook meer woordjes zeggen, etc.

Als ik even terugdenk aan je vorige topics(over het slapen e.d.) dan krijg ik een beetje het gevoel dat je heel erg met je kindje bezig bent. Ze MOET een middagdut doen, want dat vind jij belangrijk, of ze nou moe is of niet. en zo zijn er nog wel meer dingen. Niet om je aan te vallen, want een ieder wil het allerbeste voor zijn kind. Maar misschien moet je je iets minder zorgen maken en gewoon lekker nog meer genieten van je kind. Je kind gewoon even haar eigen gang laten gaan (binnen grenzen uiteraard).
Niet druk maken.

Oudste zoon kon met 1 jaar in zinnen spreken (weet nog dat ze op CB vroegen welke woordjes hij kende en ik niet helemaal begreep wat ze bedoelden...was mijn eerste....).

Hij is inderdaad nu nog altijd erg vlug met leren (is versneld en zal als hij 10 is naar het middelbaar onderwijs gaan). Maar verder een geweldig kind. Lekker sportief, veel vriendjes, sociaal, knuffelig, lief.

Tweede zoon praatte pas rond zijn 2.5 a 3e. Maar is veel intelligenter dan zijn broer (wat ik nu zo kan inschatten...hij is 5). Maakt sommen tot 100. Kent alle letters. Kan alle namen van de kinderen uit zijn klas schrijven. Maar is weer een heel ander persoon. Minder "lief" en veel stoerder dan de oudste. Heeft zijn eigen wil en draait daar nog iedereen mee om zijn vinger.

Gewoon afwachten en kijken waar het schip strandt dus. Komt wel goed.
Grappig, mijn dochter is ook bijna 20 maanden en ze kan precies die dingen die jij omschrijft: veel moeilijke woordjes zeggen, liedjes zingen (wij lieten haar steeds het laatste woord van een zin zingen, blijkt ze het hele liedje al te kennen ), tot 10 tellen (eigenlijk tot 12, vraag me niet waarom), enz. We horen vaak van anderen (ook cb en kdv) dat ze best wel snel is.

Vind het moeilijk om hiermee om te gaan, je komt inderdaad zo pusherig over, wil ook niet de hele tijd 'opscheppen', maar dan begint mevrouw spontaan in de supermarkt de appels te tellen, tja...

Vooralsnog geniet ik van alle dingen die ze zegt en doet. We lezen lekker veel boekjes en kijken af en en toe een leerzaam dvd'tje (Dora doet het goed hier). Ik laat haar stickers plakken en kleurplaten maken en geniet van de tijd samen. We zien wel hoe ze zich ontwikkelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven